تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و مفهوم و الزامات آن و نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و مفهوم و الزامات آن و نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایران دارای ۸۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه:    ۶
۲-۲ تعاریف و مفاهیم نظام بودجه ریزی:    ۸
۲-۲-۱ مقدمه :    ۸
۲-۲-۲ مفاهیم بودجه :    ۹
۲-۲-۳ تعاریف بودجه :    ۹
۲-۲-۴ مقاصد و اهداف بودجه ریزی:    ۱۴
۲-۱-۵ وظایف بودجه ریزی :    ۱۵
۲-۱-۶ روش های پیش بینی درآمد :    ۱۵
۲-۱-۷ روش های برآورد هزینه :    ۱۶
۲-۳ بودجه ریزی عملیاتی:    ۲۲
۲-۳-۱ تعاریف بودجه ریزی عملیاتی:    ۲۲
۲-۳-۲ ماهیت بودجه ریزی عملیاتی :    ۲۳
۲-۳-۳ ویژگی های بودجه ریزی عملیاتی :    ۲۴
۲-۳-۴ وظایف بودجه ریزی عملیاتی :    ۲۵
۲-۳-۵ مزایای بودجه ریزی عملیاتی :    ۲۷
۲-۳-۶ الزامات بودجه ریزی عملیاتی :    ۳۰
۲-۳-۷ مراحل انجام بودجه ریزی عملیاتی:    ۳۲
۲-۳-۸ فواید بودجه ریزی عملیاتی :    ۳۴
۲-۴مروری بر تحولات نظام بودجه ریزی و تجربه برخی از کشورها در پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی:    ۳۵
۲-۴-۱ بودجه وسیله ای برای کنترل :    ۳۶
۲-۴-۲ بودجه وسیله ای برای بهبود مدیریت :    ۳۶
۲-۴-۳ بودجه وسیله ای برای برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت عملکرد :    ۳۷
۲-۴-۴ مسیر بودجه ریزی عملیاتی نوین :    ۳۸
۲-۴-۵ تجربه برخی از کشورها در اجرای بودجه عملیاتی :    ۴۲
۲-۵ نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایران:    ۴۴
۲-۵-۱ فلسفه و اهمیت بودجه ریزی عملیاتی در ایران:    ۴۴
۲-۵-۲ سیر تحولات نظام بودجه ریزی در ایران :    ۴۵
۲-۵-۳ نقش قوه مقننه در بودجه ریزی عملیاتی :    ۴۷
۲-۵-۴ الزامات قانونی بودجه ریزی عملیاتی در ایران :    ۴۷
۲-۴-۵ مشکلات عمده بودجه بندی دولتی در ایران :    ۵۲
۲-۴-۶ روند حال و آینده بودجه ریزی عملیاتی در ایران :    ۵۹
۲-۶ بودجه ریزی عملیاتی در بخش سلامت:    ۶۳
۲-۶-۱ اهمیت فرایند بودجه ریزی عملیاتی در بخش سلامت و بیمارستان ها:    ۶۳
۲-۶-۲ تجزیه و تحلیل هزینه ها در بخش سلامت:    ۶۴
۲-۶-۳ سیاست های کلان اقتصادی در بخش سلامت:    ۷۶
۲-۶-۴ مراحل تنظیم بودجه عملیاتی در بخش سلامت:    ۷۷
۲-۷ مروری بر مطالعات انجام یافته:    ۷۹
۲-۷-۱مطالعات داخلی:    ۷۹
۲-۷-۲ مطالعات خارجی:    ۸۱
منابع:    ۸۲

منابع

Pileroudi, S(1996)” detailed planning and operational budgets in the merger healthcare” danesh & farhang Publications, Tehran, first edition, p:34-39.

Poorzamani, Z & Naderi, B.( 2011)” The Impact of Compliance, Capabilities, and Authority on Performce-Based Budgeting (A Case Study: Iran’s Free Trade-industrial Zones)” Journal of Financial Accounting and Auditing 11 (3) p: 47-68.

Qadiri asl, SB(1987)” Principles economics , spher Publications”, Tehran Fifth Edition: p:26-28.

Karbassian. A(1999)” the budgeting and the public budgeting in the  iran economy” publication Islamic Banking Institute, first edition,p:25.

Khalaatbary.F(2002)” general survey of the country’s  budget format” the parleman and Research Journal, 8(31), p:22-26.

Kurdbache. M, (2003)”the principles and characteristics of the new budgeting system (pamphlet)” Organization of Management & Planning,Tehran,p:27-28.

Mirsiasi. N,(2005)” human resource strategic management and work relations, training and articles” Mir Publications, Tehran p:45.

Office of Finance Resource Planning and Budget Department of Health(2008)”Report on achievements and challenges and prospects of financing the health sector”Tehran,p: 36.

Panahi , A(2006). “operating budgeting ,concepts and requirements”, training handouts of office of Program and Budget Studies of Center Researches Parliamentary,Tehran p:13-18.

Panahi, A(2006)” operating budgeting concepts and requirements”. training handouts of the Office of Planning and Budget. Parleman Researches Center,Tehran ,p:17.
Arab,M(2003)” Desing of organizational structure” Publications of Cultural Research Office, Tehran, Fourth Edition p:23.

Asefzadeh. S(1992) “Health Economics” danesh-e emrouz, Tehran, first edition,p:92-135.

Azizi.GH(2006)” public budgeting regulated & controling process” publication of shahre ashoub, Tehran, 2nd edition p:45-48.

Babajani, J.(2006)” The Importance of Using Accrual Accounting in Public Health Sector and Its Assessment for Applying in Iranian Public Sector” Tehran ,Peyk-e Noor first edition p:25-35.

Rangraz. H, Khorshidi GH(2004),” public finance and fiscal policy settings” chap  & nashr bazargani publishing, Tehran, 4nd Edition p:36-45.

Rezaian, A., (2004)”Principles of Management”, Tehran, 15nd Edition p:85.

Trakarnvanich, B(2010)”Performance-Based Budgeting System: a Study of Poverty Reduction Policy Implementation in Thailand” School of Public Administration, National Institute of Development Administration,p:15.

۱ مقدمه:

بودجه به عنوان بیان مالی عملیات دولت، مهمترین سند دولتی است که دستگاه های اجرایی را در دستیابی به اهداف چشم انداز و برنامه های توسعه کشور و انجام اثر بخش وظایف خود یاری می رساند. از این رو تلاش برای بهبود این سند مالی و بهره وری بودجه در اجرای فعالیت های دستگاه های اجرایی همواره مورد توجه و چالش بوده است(حسن آبادی و نجار ۱۳۸۷). به طوریکه تحولات متعددی در فرآیند بودجه ریزی در حال وقوع است به کار گیری اصول کلاسیک در نظام های بودجه ریزی رنگ باخته و جای خود را به اصولی داده است که هر دولتی نه براساس الگوهای پیشین تدوین بودجه بلکه بر مبنای خصوصیات ساختاری و جاری خود گونه ای از روشهای خاص را جهت بهبود وضع اقتصادی وضع اقتصادی به کار گرفته اند. از این رو از جمله نظام های بودجه ریزی که در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته نظام بودجه ریزی عملیاتی می باشد (جفره و روشناسان ۱۳۸۹) .

از این رو نظام بودجه ریزی به عنوان یکی از خرده نظام های مدیریتی و اقتصادی در نحوه تخصیص منابع همواره مورد توجه دولت ها و سازمان ها بوده است (سعیدی و مزیدی ۱۳۸۵). به طوری که دهه گذشته با پیشرفت های نظری و کاربردی در فرآیندهای بودجه ریزی همراه بوده است. از این رو  اکنون در نظام ملی اقتصادی پیش رو، بودجه به عنوان مهم ترین ابزار هدایت و تخصیص بهینه منابع در جهت دستیابی به اهداف توسعه تبدیل شده است. دوران گذر از بودجه ریزی سنتی و متداول به بودجه بندی عملیاتی سرآغازی است برای شفاف سازی هزینه ها و انجام اصلاحات ساختاری و منطقی ساختن نقش دولت در فعالیت های اقتصادی و فرهنگی است. به عبارت دیگر تدابیری که دولت برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی اتخاذ می کند، در بودجه انعکاس می یابد. در واقع بودجه شکل خلاصه شده ای از چگونگی برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و کنترل روندهای مالی دولت است که از پشتوانه فکری منسجم و ارگانیک تخصیص منابع مالی و غیر مالی محدود در مقابل نیاز های نامحدود در سطح کلان برخوردار است(سعیدی و مزیدی ۱۳۸۵). ایده بودجه ریزی عملیاتی در ایران، از اوایل دهه ۱۳۸۰ ، در ادبیات بودجه اى مطرح شد و در عمل نیز ابتدا در بودجه هاى سنواتى مورد توجه قرار گرفت و در سال هاى بعد، در قوانین فرادستى مطرح شد. در بند “ر” تبصره ” ۱″ قانون بودجه ۱۳۸۲ کل کشور، مقرر شده سازمان مدیریت و برنامه ریزى کشور در راستاى اصلاح نظام بودجه نویسى نسبت به عملیاتى کردن بودجه، اصلاح نظام برآورد درآمدها و هزینه ها براى سال ۱۳۸۳ ، براى تمام دستگاه هاى اجرایى و شرکت ها و سازمان هایى که شمول قوانین و مقررات عمومى بر آنها، مستلزم ذکر نام است، عمل نموده و توزیع اعتبارات مربوط به هزینه ها را بر اساس نیاز دستگاه ها و فعالیت هایى که صورت مى گیرد، انجام دهد(پناهی ۱۳۸۹، طاهر پور و همکاران۱۳۹۰).

این موضوع عیناً در بند “ز” تبصره ” ۱″ قانون بودجه ۱۳۸۳ نیز تکرار گردید:سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردر راستاى اصلاح نظام بودجه نویسى نسبت به عملیاتى کردن بودجه، اصلاح نظام برآورد درآمد ها و هزینه ها براى سال ۱۳۸۴ براى تمام دستگاه هاى اجرایى و شرکت ها و سازمان هایى که شمول قوانین و مقررات عمومى بر آنها، مستلزم ذکر نام است عمل نموده و توزیع اعتبارات مربوط به هزینه ها را بر اساس نیاز دستگاه ها و فعالیت هایى که صورت مى گیرد، انجام دهد. مواد ۱۳۸،۱۳۷ و ۱۴۴ در در فصل “نوسازى دولت و ارتقاى اثربخشى حاکمیت قانون” قانون برنامه چهارم توسعه دولت، درباره احصاى امور حاکمیتى به منظور افزایش بهره ورى و بودجه ریزى عملیاتى بود(پناهی ۱۳۸۹، طاهر پور و همکاران۱۳۹۰).

۲ تعاریف و مفاهیم نظام بودجه ریزی:

۲-۲-۱ مقدمه :

در مدیریت نوین منابع دولت ، تعیین محدودهای دخالت دولت ، مدیریت مطلوب منابع مالی ، سیاستگذاری برای حداکثر نمودن منافع اجتماعی نظام کلان مالی ، انطباق اهداف میان مدت و کوتاه مدت در مخارج عمومی ، نظم و انضباط مالی ، بودجه عملیاتی ، نظارت ، کنترل و هماهنگی ، شفافیت و پاسخگویی مورد توجه قرار گرفته است.در تعیین محدوده های دخالت دولت صرف نظر از وظایف حاکمیتی ، اگر زمانی فزونی عواید نسبت به هزینه ها برای سرمایه گذاری دولت در امور اقتصادی کافی تلف می شد اکنون تنها دخالت در مواردی قابل توجیه به حساب می آید که عدم دخالت دولت منافع اجتماعی تأمین نشود در این حالت نیز مداخله دولت طیفی از سیاستگذاری ها ، هدایتها و تشویق ها را در بر می گیرد که دخالت مستقیم از طریق سرمایه گذاری در امور اقتصادی آن واقع می شود.در رعایت انضباط کلان مالی ، بحث آینده نگری مطرح می شود و دولت ها از روزمرگی بر حذف شده و توصیه می شود اهداف میان مدت قابل برآورد را مورد نظر قرار دهند تا نوسان ها و تلاطم های کوتاه مدت در جریان درآمدها به جریانی موزون در مخارج و دستاوردهای اقتصادی – اجتماعی برای کل جامعه تبدیل شود. نظم و انضباط مالی سرلوحه توصیه های مخارج عمومی قرار گرفته و پایه این نظم و انضباط تفکر علمی و تجربی در مورد روش های کنترل و نظارت ، هدف گذاری ، عملیاتی ساختن بودجه ، تعهد نسبت به اهداف عملیاتی و الزام به پاسخگویی است. در همان حال کنترل جریان وجوه ، پیشبرد عملیات و دستیابی به اهداف مورد نظر است و در این رهگذر سعی بر برقراری پیوند بین عملیات پیش بینی شده با اهداف مورد نظر است (سعیدی و مزیدی ۱۳۸۵).

بودجه ریزی عملیاتی سیستمی است که در آن منابع مصرف می شوند تا نتیجه ای معقول و در راستای اهداف سازمانها بدست آید. در این نظام بودجه بندی بر مبنای اهداف صورت می گیرد. در بودجه بندی عملیاتی سازمانها با یک طرح کلی ، یک سری برنامه ها و تعداد بسیار زیادی پروژه و فعالیت رو به رو هستند. در این شیوه در یک قالب کلی طرح ها ، برنامه ها و پروژه ها مورد ارزیابی قرار می گیرند و با نگرش سیستمی بودجه بندی می شود. در این نظام بودجه ریزی ، امکان مقایسه پروژه ها و برنامه ها با هم و انتخاب اثر بخش نوین آنها در نیل به اهداف کلی وجود خواهد داشت چون بودجه ریزی عملیاتی عوامل صرفه جویی و اثربخشی را به ابعاد سنتی بودجه ریزی اضافه می کند. در بودجه عملیاتی طبقه بندی عملیات به حدی است که هدفها شفافتر بیان می شوند ، ارزیابی بودجه سهل تر بوده و در روش هزینه یابی ، ارتباط بین داه و ستانده مورد توجه قرار می گیرد(سعیدی و مزیدی ۱۳۸۵).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بودجه ریزی عملیاتی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق نظام بودجه ریزی و شیوه های مختلف بودجه ریزی و تعریف و ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی
  • تحقیق بودجه، اصول ، سیکل و روش های پیش بینی درآمدها و روش های برآورد هزینه ها در بودجه
  • تحقیق مفهوم بودجه و سیر تاریخی بودجه در ایران و تمرکز‌زدایی، سیر تحولات و آثار آن
  • پیشینه تحقیق حسابرسی و برنامه ریزی حسابرسی و تعریف بودجه و انواع بودجه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.