تحقیق خانواده و نظریه های آسیب شناسی خانواده، طلاق و تئوری ها و رویکرد های نظری روانشناسی طلاق

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خانواده و نظریه های آسیب شناسی خانواده، طلاق و تئوری ها و رویکرد های نظری روانشناسی  طلاق  دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- خانواده    ۶
۲-۲- ازدواج    ۸
۲-۳- نظریه های آسیب شناسی خانواده    ۹
۲-۴- .مشکلات رابطه و ناسازگاری    ۱۳
۲-۵- تعارض زوج ها    ۱۵
۲-۶- فرایندهای مولد تعارض    ۱۷
۲-۶-۱- فقدان گفتگو    ۱۷
۲-۶-۲- فقدان رهبری مؤثر وتصمیم گیری    ۱۸
۲-۶-۳- تعارض های ارزشی    ۱۸
۲-۶-۴- عقاید متفاوت درباره نقش های جنسیتی    ۱۸
۲-۶-۵- زایندگی اندک    ۱۹
۲-۶-۶- تغییرات و انتقالات    ۱۹
۲-۶-۷- مسایل حل نشده گذشته    ۱۹
۲-۷- رویکردهای حل تعارض    ۱۹
۲-۸- سبک های حل تعارض    ۲۱
۲-۸-۱- سبک رقابتی    ۲۲
۲-۸-۲- سبک مشارکتی    ۲۲
۲-۸-۳- سبک توافقی    ۲۳
۲-۸-۴- سبک اجتنابی    ۲۳
۲-۸-۵- سبک انعطاف پذیر    ۲۴
۲-۹- تکنیک حل تعارض    ۲۴
۲-۱۰- طلاق    ۲۶
۲-۱۱- تعریف طلاق    ۲۹
۲-۱۲- تئوری های طلاق    ۲۹
۲-۱۲-۱- نظریه کارکردگرایی    ۲۹
۲-۱۲-۲- نظریه همسان همسری    ۳۰
۲-۱۲-۳- نظریه شبکه    ۳۱
۲-۱۲-۴- نظریه مبادله اجتماعی    ۳۲
۲-۱۳- رویکرد های نظری روانشناسی  طلاق    ۳۳
۲-۱۳-۱- نظریه سیستمی خانواده    ۳۳
۲-۱۳-۲- خطر وتاب آوری    ۳۳
۲-۱۳-۳- نظریه دلبستگی    ۳۵
۲-۱۴- عوامل موثر بر طلاق    ۳۸
۲-۱۴-۱- تفاوت فردی و فرهنگی    ۳۸
۲-۱۴-۲- مشکلات شدید شخصیتی روانی    ۳۸
۲-۱۴-۳- عدم بلوغ عاطفی و فکری    ۳۹
۲-۱۴-۴- مشکلات اقتصادی    ۴۰
۲-۱۴-۵- اعتیاد    ۴۰
۲-۱۴-۶- خیانت    ۴۰
۲-۱۴-۷- دخالت اطرافیان    ۴۱
۲-۱۴-۸- عدم مهارتهای ارتباطی    ۴۲
۲-۱۵- طلاق در دیگر ادیان    ۴۴
۲-۱۶- جمع بندی چارچوب نظری و ادبیات تحقیق    ۴۵
۲-۱۷- پیشینه تحقیق    ۴۶
۲-۱۷-۱- تحقیقات خارجی    ۴۶
۲-۱۷-۲- تحقیقات داخلی    ۵۲
منابع    ۵۵
منابع فارسی    ۵۵
منابع خارجی    ۵۷

منابع

_آلیسون کلارک-استوارت کرنلابرنتانو،۲۰۰۶ مترجمان دکترسعید صادقی،مجتبی ناجی،محمود محمدزاده،دکترنفیسه کریمیان

– کاملی، محمدجواد. (۱۳۸۱). بررسی وضعیت طلاق جوانان (گزارش ملی جوانان).

– کاتوزیان، ناصر (۱۳۸۵) حقوق مدنی خانواده: نکاح و طلاق، روابط زن و شوهر، تهران : میزان.

– سگالن ، مارتین (۱۳۸۵) جامعه شناسی تاریخی خانواده . ترجمه: حمید الیاسی ، تهران نشر مرکز ، چاپ چهارم .

– ریترز ، ج ، ۱۳۸۸ ، نظریه های جامعه شناسی معاصر ، ترجمه محسن ثلاثی ، انتشارات جهاد دانشگاهی

– باقریان نژاد اصفهانی ، زهرا (۱۳۸۰) ، مقاییسه ابعاد نارضایتی زناشویی زنان و مردان متقاضی طلاق در شهر اصفهان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .

– ازغدی طوسی ، وحیده (۱۳۷۷) بررسی طلاق ، از دیدگاه جامعه شناختی و عوامل موثر بر آن ، دانشگاه الزهرا (س) ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ، پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی.

– ام لیلا ، مهدی خانی سرو جهانی ، (۱۳۸۳) ، زنان و طلاق در اسلام (مقایسه زنان متقاضی طلاق و زنانی که همسرانشان متقاضی طلاق هستند ) . پایان نامه کارشناسی ارشد ، (دانشگاه االزهرا ، رشته مطالعات زنان ).

– بهاری ، سیف الله و ستوده ؛ هدابت الله ، (۱۳۸۶) ،آسیب شناسی خانواده ، مقدمه از محمد صادق مهدی ، تهران نشر ندای آریانا ، چاپ اول .

– بخشی پور، باب الله(۱۳۹۱)” رابطه عملکرد خانواده با تعارضات زناشویی زوج های در آستانه طلاق” . نشر دانش.

کلانتری، عبدالحسین( ۱۳۹۰).، “بررسی تحولات نرخ طلاق در کشور طی سه دهه اخیر و تبیین کننده های اقتصادی- اجتماعی آن ” شورای فرهنگی اجتماعی زنان.

-لوزیک، دانیلین (۱۳۸۳). نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی ترجمه سعید معیدفر، تهران ، انتشارات امیرکبیر.

– مددی ، حسین(۱۳۸۱).بررسی عوامل موثربرگرایش زوجین به طلاق در شهرستان داراب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

محبی، سیده فاطمه (۱۳۸۰) آسیب شناسی اجتماع ی زنان – طلاق ، فصلنامه کتاب زنان ، ش ۸:۱۲٫

– یونسی ، سید جلال ، (۱۳۸۸) مدیریت روابط زناشویی ، آسیب ها و راه حل ها در روابط زناشویی نشر قطره

– اولیری ، در همین . جانگستا (۱۳۸۱) روان درمانی زوجین (ترجمه ف . عامری ) تهران بزرگ زیتون

– خانواده

اولین ، اساسی ترین و تاثیرگذارترین عنصر سازنده جامعه بشری خانواده است ، به تعبیر جامعه شناسان  کوچکترین واحد و اولین نهاد اجتماعی ، که به جهت اجتماعی بودن ذاتی انسان اجتناب ناپذیر ترین شکل حیات انسانی  است . خانواده در زمانها و مکانهای مختلف شکل  و ساختارهای متعددی داشته ، لذا برای  خانواده تعاریف متعددی وجود دارد از خویشاوندان تنی تا افرادی که باهم ارتباط عاطفی و روانی دارند ، یا افرادی که باهم در یک  منزل و محله زندگی می کنند. اداره سرشماری ایالات متحده خانواده را بصورت گروهی متشکل از دو یا چند نفر که از طریق تولد ، ازدواج ، و فرزندخواندگی با یکدیگر مرتبط شده اند و در یک منزل باهم زندگی می کنند  تعریف کرده است (گلادینگ ، ۱۳۸۲) . عده ای از متخصصان پا را از این فراتر می گذارند و تعاریفی گسترده و وسیعتری را ذکر نموده اند مانند دو نفر یا بیشتر که خودشان را به عنوان خانواده لحاظ می کنند و بعنوان یک سیستم مرتبط و ضرورتا وابسته در نظر می گیرند که حتی اگر جدا از هم نیز زندگی نمایند خود را بعنوان یک عضو خانواده در نظر می گیرند . همچنین یک خانواده می تواند بوسیله یک پیوند فرهنگی ، تاریخی ، زیست شناختی  و معنوی نیز تعریف شود (میکل، ۲۰۰۵ ). دانستن تغییرات عمیقی که در مفهوم ازدواج و خانواده روی داده برای درک طلاق مهم است .تعریف خانواده در حول زمان تغییر کرده است بنا به تعریفی که در سال ۱۹۳۴ ارائه شد خانواده رابطه ای است میان والدین و فرزندان که برای مدت نامعلومی ادامه دارد (نیکف و آگبورن ، ۱۹۳۴ ، ص ۶)

در سال ۱۹۷۱ خانواده چنین تعریف شد: گروهی از افراد که با پیوند ازدواج، همخون یا رضاعی  بهم پیوسته اند و با یکدیگر در نقش های احترام آیند زن وشوهر ، پدر ومادر ، پسر ودختر برادر وخواهر تعامل داشته وهر یک فرهنگی مشترکی را خلق وحفظ می کند)رارکس ولوکو توباس ۱۹۷۱ ص ۷ )

در سال ۱۹۹۰ خانواده شامل هم خانگی گروه هایی تلقی شد که در حول زمان از افرادی تشکیل می شود که روابط صمیمانه داشته و بر اساس زیستی ، قانونی آداب ورسوم یا انتخاب ومعمولاً از لحاظ اقتصادی هم وابستگی دارند (الدوس درلمون ۱۹۹۰ ص ۱۳۷)

به عبارتی خانواده یک واحد اجتماعی منحصر به فرد است که عضویت در آن بر پایه اتحاد یا ترکیب زیستی ، قانونی ، جغرافیایی ، تاریخی ، … بنا نهاده شده است ورود به آن از لحظه تولد یا فرزند خواندگی و ازدواج آغاز می شود و اعضاء تنها به واسطه مرگ از هم جدا می شوند و جدایی تمام ارتباطات خانوادگی ممکن نیست (کار، ۱۳۸۴) .

جامعه شناسان مهمترین کارکرد خانواده را انتقال فرهنگ و سایر باورها برای جامعه پذیری می دانند تا آنجا که پرلمن (۱۹۷۹، نقل از میکل ) اظهار داشته که : ما در یک موقعیت انسانی و به واسطه سرشت و ذات رابطه ، رشد می کنیم و انسان می شویم (میکل ، ۲۰۰۵) . اما خانواده در راستای رشد و تعالی انسان کارکردهای متعدد و موثر دیگر نیز دارد که در یک تعامل پویا میان تک تک افراد باهم و میان افراد  و هویت جمعی خانواده یا بعبارت دیگر سیستم خانواده بارز می گردد و به وقوع می پیوندد.

معذلک بنا به دلایل متعددی چون : گذر از سنت به مدرنیته ، تغییر نظام خانواده ها ، سست شدن روابط ، کارآمد نبودن الگوهای ارتباطی ، افزایش طلاق ، مهاجرت و فشارهای شغلی و اجتماعی ، و … مشکلات و تعارض های خانوادگی افزایش چشمگیری یافته اند و این همه در حالی است که جامعه سالم در گرو خانواده سالم است . واقعیت این است که عوامل فوق کارکردهای روانشناختی خانواده را برهم زده و سبب شده اند که در سطح کلان ، خانواده یک سیستم هدفمند و پویا نباشد و در سطح خرد نیز مهمترین کارکردهای خانواده تحت تاثیر قرار می گیرند(الیری ، ۱۳۸۴) .

خانواده به عنوان یک سیستم ، به واسطه اداراکش از دنیای واقعی یعنی آنچه خانواده می فهمد ، از جهان و محیط پیرامونش تاثیر می پذیرند و آنچه انجام می دهد متاثر از این ادراک است. تمام رفتارهای سیستم خانواده متمرکز شده حول محور انتخاب و خانواده ها دقیقاً بر اساس اداراکات خاصشان از جهان واقعی دست به انتخاب می زنند و تلاش می کنند تا بر آنچه که بعنوان یک ارضاء کننده نیاز در دنیای  واقعی ادارک شده ، کنترل داشته باشند . خانواده در جهت ارضاء نیازهایش مبادرت به رفتارهای ارضاء کننده می کند که گاه حتی علی رغم ناسالم و ناموثر بودن رفتارها، خانواده به تلاشش برای درک اینکه آیا رفتارها  ارضاء کننده هستند یا خیر ادامه می دهد. همه خانواده ها نیازهای مشابه ای دارند و رفتارهای کلی مشابه ای را جهت ارضاء آنها بکار می برند تنها تفاوت در شدت ژنتیکی هر نیاز است (میکل ، ۲۰۰۵a )  بنا به عبارتی درست تر آن است که بگوییم خانواده شکل می گیرد تا انسان در آن بتواند برای نیازهای اساسی خود پاسخی بیاید و از آنجائیکه افراد ، هر یک بانیازهای خاص خود ، در خانواده در یک پیوند تنگاتنگ قرار می گیرند ، یک دسته از نیازهای مشترک را بروز می دهند که خانواده در جهت این مهم می تواند عاملی کلیدی در رشد ، تعالی و سلامت فرد و جامعه باشد.

۲-۲- ازدواج

قابل تصورترین و مرسوم ترین نحوه شکل گیری خانواده ازدواج است. اصطلاح ازدواج هم برای ازدواج سنتی و هم برای شیوه های جدیدتری نظیر زندگی طولانی مدت کنار هم بدون عقد رسمی به کار گرفته می شود. نظر عده ای از درمانگران نیز درباره مفهوم ازدواج بیشتر به معنای یکی شدن در خانواده و سنتهای آن است تا اشتراک دو فرد (کار ، ۱۳۸۴) .

آدلر ازدواج را به عنوان یک فرایند علاقمندی و تمنای دو طرفه ضروری توصیف می نماید که هر یک از زوجین باید  به دیگری بیش از خود علاقمند باشد (اهرمن ، ۱۹۹۳) .

در هر صورت  پدیده ازدواج قسمتی از یک توالی رشدی است به سمت بزرگسالی ، به یک معنا نائل شدن به استقلال و کسب یک هویت متمایز از والدین و خویشاوندی می باشد . به تازگی ازدواج به عنوان یکی از سبکهای انتخابی زندگی همانند پیشرفت تحصیلی ، پیشرفت حرفه ای و در نهایت یک سبک ارتباطی رسمی توصیف می شود (پارکر ، ۲۰۰۲) .

اما فارغ از هر تعریفی ازدواج به عنوان یک رفتار بالغانه انسانی پاسخگوی ابعاد وسیعی از خواسته ها و نیازهای انسان می باشد و هالوفرد به نقل از ترومن (۱۹۳۹) آن را یکی از جهان شمولترین بنیان های بشری می داند که هیچ بنیان دیگری ، همانند آن صمیمانه زندگی افراد بشر را تحت تاثیر قرار نداده است. (هالفورد ، ۱۳۸۴)

هالفورد در کتاب خود با اشاره به پژوهش های انجام شده به نقل از بردبری (۱۹۹۸) آورده : بدبختانه رضایت زناشویی در طی زمان و در میان خیلی از زوجین کاهش می یابد (هالفورد ، ۱۳۸۴) به عبارتی ، ازدواج غیر رضایت بخش شایع ترین مشکل و نارضایتی انسان است(گلاسر،b 1384 )

۲-۳- نظریه های آسیب شناسی خانواده

به نظر دورکیم هر جامعه ای بر اساس مجموعه ای از ارزش های مشترک و هنجارهای مسلط سازماندهی شده است. رفتارهایی که از چارچوب این ارزش ها و هنجارها منحرف شوند ، بعنوان رفتار انحرافی و آسیبی شناخته شده و نیاز به یک نظام کنترل اجتماعی است که رفتارهای انحرافی را به رفتار عادی برگرداند. بنابراین ، رفتار انحرافی یک عمکل بدکار کردی است . او اذعان می دارد که رفتار انحرافی همچنین می تواند کارکرد مناسب برای جامعه داشته باشد (ریترز ۱۳۸۸ ص ۴۳۱ – ۴۲۷) .

یکی از قواعد مهم دورکیم تمایز طبیعی و مرضی در جوامع است در هر جامعه هنگامی که امری عمومیت کامل یافت ، نسبت به آن جامعه صورت طبیعی دارد در صورتی که ممکن است همان امر در جامعه ای دیگر شایع و مورد قبول نبوده ، صورت غیر طبیعی یا مرضی داشته باشد. همچنین هنگامی که امری به مقدار کمی در جامعه شایع شد و از نسبت معینی تجاوز نکرد برای آن جامعه طبیعی بشمار می آید (البته منظور آن نیست که آن امر برای آن جامعه خوب یا بد است بلکه وجودش در آن جامعه طبیعی است ) ولی پس از گذر از آستانه ی معینی این امر جنبه ی مرضی به خود می گیرد (کاملی، ۱۳۸۱).

جاکت و سورا معتقدند افرادی که در خانواده های گسسته پرورش می یابند مستعد تکرار تجارب گذشته در زندگی زناشویی خود هستند . درونکرز و هارکونن به بررسی پدیده طلاق در هجده کشور پرداخته اند و در تحقیق خود به این نتیجه رسیده اند زنانی که والدین آنها طلاق گرفته اند بطور چشمگیرتری بیشتر در معرض خطر احتمال طلاق قرار دارند (رتیوز،۱۹۸۹).

به اعتقاد وان اپ ویژگی های شخصیتی زوجین و چگونگی تجارب کودکی و کیفیت روابط اعضای ((خانواده اصلی )) از مهمترین عوامل موثر در مشکلات زناشویی و طلاق می باشند . جالوارا در پژوهشی در فنلاند عواملی مانند بیکاری ؛ درآمد بالا زن و زندگی در مسکن اجاره ای را تاثیر گذار می داند . کلیک و پیرسون در تحقیق خود به عواملی مانند مشکلات ارتباطی ، ناسازگاری مسایل مالی ، مشکلات جنسی ، سوء مصرف الکل و مواد مخدر ، بی وفایی ، سوء رفتار جسمی ، مشکلات مربوط به فرزندان و اختلافات مذهبی زوجین اشاره می کنند . هویت ، باکستر و وسترن به متغیرهای اجتماعی شکست در ازدواج شامل اقتصادی ، نگرشی دوره زندگی و زمانی در طلاق اشاره می کنند : عوامل زمانی شامل تاثیر زمان تاریخی ، مانند زمینه های اجتماعی و روندهای اجتماعی گسترده است  فاکتورهای دوره زندگی با حوادث خاص زندگی مرتبط است که این موارد نیز با زمینه خانوادگی ، تاریخ تولد و روابط پیرامون مرتبط است . عوامل نگرشی شامل عوامل اقتصادی -اجتماعی است که تعیین می کنند که ازدواج ادامه می یابد یا تمام می شود(چلبی،۱۳۷۵).

کری ،  استقلال مالی زنان گاه انگیزه مردان را نیز برای طلاق تقویت می کند زیرا مردی که زن شاغل خود را طلاق می دهد به آسانی از پرداخت هزینه های مربوط به کودک می گریزد.

از نظر لینگستان زوج هایی که والدین آنها از میزان تحصیلات بالاتری برخوردارند بیشتر در خطر طلاق قرار دارند به علاوه میزان طلاق در مناطق شهری بالاتر از مناطق روستایی است که این موضوع می تواند بعلت هزینه های پایین پیدا کردن شریک جدید در نواحی متراکم شهری و ذهن سنتی تر روستاییان باشد هویت در پژوهش خود در استرالیا به این نتیجه می رسد که سطوح بالاتر مذهبی و داشتن بچه ، خطر طلاق را کاهش می دهد همچنین سطوح بالاتر تحصیلات در زنان خطر طلاق را افزایش می دهد در حالیکه بر عکس در مردان تحصیلات بالاتر شکست در ازدواج را کاهش می دهد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق دیدگاه فقهای اهل تشیع و اهل تسنن درباره سه طلاق در یک مجلس
  • تحقیق خانواده و رضایت زناشویی و چالش‌ها برای زوج‌ها بعد از تولد فرزند
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق طلاق، مفاهیم، ارکان، اقسام و دیدگاههای مختلف در مورد آن و اختیارطلاق درفقه امامیه
  • تحقیق مفاهیم و انواع و مبانی اختیار طلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.