تحقیق مفاهیم و انواع و مبانی اختیار طلاق

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و انواع و مبانی اختیار طلاق دارای ۹۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
فصل اول: تاریخچه تقنینی  ،مفاهیم و مبانی جواز و عدم جواز طلاق    ۶
۱-۶-تبیین طلاق    ۶
۱-۷- مفهوم طلاق    ۸
۱-۷-۱- مفهوم لغوی طلاق    ۸
۱-۷-۲- مفهوم فقهی طلاق    ۸
۱-۷-۳- مفهوم حقوقی طلاق    ۱۱
۱-۸- مبنای طلاق در قانون    ۱۱
۱-۹- تمایز طلاق از مفاهیم مشابه    ۱۲
۱-۹-۱-تمایز طلاق از مفاهیم مشابه    ۱۳
۱-۱۰-تحولات تقنینی طلاق    ۱۴
۱-۱۰-۱- دوره حاکمیت تشریع فقهی طلاق    ۱۵
۱-۱۱- طلاق ناپسندترین حلال‌ها    ۱۵
۱-۱۲- منابع فقهی و روش حاکم بر آن در حقوق طلاق    ۱۶
۱-۱۳- ابواب العدد    ۲۰
۱-۱۴- دوره حاکمیت قانون    ۲۱
۱-۱۴-۱- آغاز این دوره    ۲۱
۱-۱۴-۲- منابع قانونی مربوط به طلاق از آغاز تاکنون    ۲۲
۱-۱۵- ماهیت شناسی و انواع طلاق در فقه و حقوق ایران    ۲۴
۱-۱۵-۱- مفهوم فقهی طلاق و انواع آن در فقه    ۲۴
۱-۱۵-۲- مفهوم حقوقی طلاق و انواع آن    ۲۴
۱-۱۶- ضرورت طلاق    ۲۵
۱-۱۷- انواع طلاق در قوانین ایران    ۲۵
۱-۱۷-۱- طلاق قضایی    ۲۶
۱-۱۷-۲- طلاق عسر و حرج    ۲۸
۱-۱۸- انواع طلاق در قانون مدنی    ۲۸
۱-۱۹- انواع طلاق در فقه    ۲۹
۱-۱۹-۱- طلاق سنت:    ۲۹
۱-۱۹-۱-۱- آثار طلاق سنت    ۳۰
۱-۱۹-۲- طلاق عده    ۳۰
۱-۱۹-۳- شرایط محلل    ۳۱
۱-۱۹-۴- طلاق غایب    ۳۲
۱-۱۹-۵- طلاق غلام    ۳۳
۱-۱۹-۶- طلاق معتوه    ۳۳
۱-۱۹-۷- طلاق غیر مدخوله بها    ۳۴
۱-۱۹-۸- طلاق حامل    ۳۵
۱-۱۹-۹- طلاق زنی که به سن حیض نرسیده و طلاق یائسه    ۳۵
۱-۱۹-۱۰- طلاق اخرس    ۳۶
فصل دوم:  مبانی اختیار طلاق    ۳۷
۲-۱- دلایل واگذاری اختیار طلاق به مرد و عدم واگذاری آن به زوجه    ۳۷
آیات    ۳۷
۲-۲- روایات    ۴۲
۲-۳- اجماع    ۴۶
۲-۴- خصایص روحی و جسمی زن    ۴۹
۲-۵- جلوگیری از تضییع حقوق زوج    ۵۳
۲-۶- مقتضیات زمان و مکان و تأثیر آن در اختیار طلاق زوجه    ۵۵
۲-۷- لزوم رعایت مقتضیات زمان و مکان    ۵۶
۲-۸- تأثیر تحولات جامعه بر اختیار طلاق زوجه    ۶۰
۲-۹- عدم انفاق    ۶۳
۲-۹-۱- استنکاف از پرداختن نفقه    ۶۳
۲-۹-۲- روایات    ۶۵
۲-۹-۳- عجز از پرداخت نفقه    ۶۶
۲-۱۰- عسر و حرج زوجه    ۷۰
۲-۱۱- ترک زندگی مشترک    ۷۱
۲-۱۲- اعتیاد زوج    ۷۲
۲-۱۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر    ۷۷
۲-۱۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار زوج    ۷۹
۲-۱۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج    ۸۳
۲-۱۶- بررسی امکان ایجاد حق طلاق برای زوجه، با تحقق نشوز زوج بدون وجود عسر و حرج    ۸۷
۲-۱۷- وظایف زوج در مقابل زوجه    ۸۸
۲-۱۷-۱- انفاق    ۸۸
۲-۱۷-۲- آمیزش جنسی    ۸۸
۲-۱۷-۳- مضاجعت    ۸۸
۲-۱۷-۴- حسن معاشرت    ۸۹
۲-۱۷-۵- ضمانت اجرای نشوز زوج    ۸۹
۲-۱۷-۶- تعزیر و تأدیب زوج توسط حاکم    ۸۹
۲-۱۸- الزام شوهر به طلاق زوجه    ۹۰
۲-۱۸-۱- عدم انفاق    ۹۰
۲-۱۸-۲- ایلاء    ۹۱
۲-۱۸-۳- ترک روابط زوجیت بیش از ۴ ماه    ۹۱
۲-۱۹- قاعده لاضرر    ۹۲
۲-۱۹-۱- مفاد قاعده لاضرر    ۹۲
۲-۲۰- بررسی ماهیت نشوز زوج    ۹۴
منابع    ۹۶

منابع

قرآن کریم

سباح، احمد، ۱۳۷۳، فرهنگ بزرگ جامع نوین، تهران، نشر اسلامی

سیستانی، سید علی، ۱۴۱۴ق، منهاج الصالحین، قم، مکتبه آیت الله سیستانی

شهید ثانی، زین الدین بن علی عاملی (۱۳۸۹)، روضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، قم، مکتبه آیت الله مرعشی

شهید ثانی، زین الدین بن علی عاملی، ۱۴۱۶ق، مسالک الافهام، قم، موسسه معارف الاسلامیه

صدوق، محمد بن علی، ۱۳۶۳، من لایحضره الفقیه، قم، منشورات جامعه المدرسین

صفار، محمد جواد، ۱۳۸۴، بازپژوهی حقوق زن، تهران، انتشارات روز نو

طباطبایی حکیم، سید محسن، ۱۹۸۰م، منهاج الصالحین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات

طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم (بی‌تا)، حاشیه المکاسب چاپ سنگی در یک مجلد

طباطبایی، محمد حسین، ۱۳۶۳، تفسیر المیزان، تهران، نشر اسلامی

الطرابلسی، ابن براج، ۱۴۰۶ق، المهذب، قم، موسسه نشر اسلامی

قربانی لاهیجی، زین العابدین، ۱۳۸۱، تفسیر جامع آیات الاحکام، تهران، نشر سایه

کانوزیان، ناصر، ۱۳۷۰، حقوق مدنی، تهران، نشر یلدا

کانوزیان، ناصر، ۱۳۷۱، حقوق خانواده، تهران، شرکت انتشار

گل محمدی، هوشنگ، ۱۳۹۰، طلاق قضایی، تهران، انتشارات حقوق

الحلی، حسن بن یوسف، ۱۳۷۵، مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی

مهرپور، حسین، بررسی فقهی وضعیت متفاوت زن و مرد در طلاق، مجله نامه مفید، شماره ۱۱

مقدمه

این نوشتار در دو فصل تنظیم می‌گردد. فصل اول شامل سه مبحث است:

مبحث اول :مفاهیم و اهداف ازدواج و طلاق

مبحث دوم : مبانی جواز و عدم جواز طلاق

مبحث سوم: تاریخچه تقنینی طلاق

فصل دوم در خصوص موقعیت کنونی طلاق در قوانین ایران  نیز شامل سه مبحث است:

مبحث اول: اختیار طلاق از جانب مرد و موانع آن

مبحث دوم : طلاق از جانب زن

مبحث سوم : طلاق توافقی

فصل اول: تاریخچه تقنینی  ،مفاهیم و مبانی جواز و عدم جواز طلاق

۱-۶-تبیین طلاق

همان گونه که در تمامی تعاملات انسانی راه‌هایی برای برون رفت از اشتباه طرفین پیدا شده و نهایتاً در هر قضیه­ای باید چاره ای اندیشیده شود تا معضل پیش پای بشر برداشته شود، در امر وصلت بین دو نفر زوج که از خانواده ای جداگانه گرد هم آمده و افکار، منش، روش، عادت، عقیده، علاقات، خوراک، پوشاک، خواب، جسم، خون، جنس و معیارهای دیگر متفاوت از همدیگر داشته‌اند به ناگاه بایستی به نحوی بین این تفاوت‌ها و تغایرها، الفت و هماهنگی ایجاد نمایند، اگر تلاش‌های طرفین در این ایجاد الفت و موانست و یکرنگی، بی نتیجه ماند و بناگاه سر از اختلاف به در آورد، چه راهی برای برون رفت از این معضل چاره اندیشی شده است؟ جامعه‌ی انسانی چه کرده؟ دین چه راه حلی ارائه نموده است؟ از آنجا که از سال‌هایی که مورد بررسی ماست، دین اکثر مردم کشور ما ایران عزیز، اسلام بوده و اکثر مردم مسلمان بوده‌اند، جامعه‌ی ایرانی ما در قرن اخیر و حتی قبل از آن به همان راه حلی که این پیشنهاد داده است، برای حل مشکل اختلاف نهایی زوجین (طلاق) تن داده است. لفظ طلاق کلمه ای عربی و به معنای رهایی و جدایی زن و مرد از همدیگر است. «رها شدن زن از قید نکاح. (منتهی الارب) (منتخب اللغات). رها شدن زن از عقد نکاح. (المصادر زوزنی). رها کردن. (دهار). فسخ کردن عقد نکاح. سراح. (منتهی الارب). »

در خصوص طلاق همین منبع از قول صاحب قاموس کتاب مقدس چنین توضیح داده است:

«طلاق در شریعت موسوی معمول و مجاز است لذا زوجات خود را به ادنی سبب و اقل جهتی طلاق می‌دادند تا اینکه مسیح آن‌ها را ملامت و توبیخ نموده اذن طلاق را معلق به علت زنا فرمود. »

ایضاً منبع فوق‌الذکر در خصوص طلاق از منظر ساسانیان چنین آورده است:

«طلاق در حقوق ساسانی یک امر استثنایی و امر غیر عادی بوده است. در دینکرد آمده است: اگر شوهری از روی سوء نیت بکوشد رابطه‌ی زناشویی را قطع کند از او به محکمه شکایت خواهد شد و اگر بر طبق حکم صادره از دادگاه شوهر مجدداً وصلت را ادامه دهد دیگر به هیچ عنوان تنبیه نخواهد شد و به زندان نخواهد رفت. از این گفته چنین معلوم می‌گردد که طلاق امری استثنایی بوده و جز به حکم دادگاه ممکن نبوده است. البته دادگاه نیز حتی‌الامکان از طلاق احتراز می‌کرده است. » در زبان انگلیسی کلمات مترادفی که به معنای طلاق نزدیکند مثل repeal = فراخوانی، revoke = فراخوانی، overturn = واژگون شدن و بر عکس شدن حکمی، annul = پایان یافتن و باطل شدن چیزی به صورت قانونی مثل ازدواج که با طلاق پایان رسمی می‌یابد، abrogate = نسخ قانونی چیزی، cancel = لغو شدن، invalidate  = بی اعتبار کردن قانونی چیزی مثل مدرک یا سندی، nullify = به طور کامل چیزی را بی اثر کردن، repudiate  = رد کردن، abolish = بی اثر کردن و نسخ، لیکن کامل‌ترین واژه ای که در زبان انگلیسی و فرانسوی به طلاق مورد نظر ما استعمال می‌شود واژه‌ی « divorce» است که این تحقیق تحت عنوان عبارت:

»survey and criticism of divorce rules in Iran with jurisprudential approach«

انتخاب گردید. در زبان اسپانیایی نیز طلاق نزدیک به واژه‌ی انگلیسی و فرانسوی تحت عنوان divorcio  استعمال می‌گردد. لیکن در زبان ایتالیایی عبارتی شبیه عبارت «repudiate» که در بالا به معنای رد کردن آمد طلاق به صورت «oripudi» استعمال می‌شود.

در همه‌ی مذاهب و جوامع بشری به نحوی طلاق پذیرفته شده است گرچه بعضی‌ها مخالفت شدید با آن دارند و بسیار آن را مذموم و ناپسندمی شمارند، هم چنانکه دین مبین اسلام نیز طلاق را از جمله حلال‌هایی دانسته که بسیار ناپسند است و در بعضی روایات اجرای آن‌را موجب لرزش عرش الهی می‌دانند که بزودی احادیث مربوط به مذمت طلاق، خواهد آمد. در طلاق علاوه بر ضررهای مادی و ملموس، ضررهای معنوی جبران ناپذیری هم برای زن هم برای مرد هم برای فرزند مشترک و حتی بستگان و خانواده های طرفین، متصور است. کودک هر چند از اختلاف و بگو مگوهای پدر و مادر بسیار ناراحت است و افسرده و آزرده خاطر می‌شود لیکن در جدایی آن‌ها این ناراحتی دو صد چندان می‌شود.

۱-۷- مفهوم طلاق

۱-۷-۱- مفهوم لغوی طلاق

طلاق در کلام عرب به معنی رهایی، جدایی، گشودن دست به کار نیک، دادن چیزی، دور شدن، گویا شدن زبان، بشاش و خنده رو شدن، آزاد کردن اسیر، به چرا فرستادن احشام، کلی گویی، گشاده رو شدن، رفتن و رهسپار شدن، آماده‌ی انجام کاری شدن، با شتاب کاری را انجام دادن، روان شدن شکم و اسهال و خوش اخلاقی به کار رفته است که با تغییر در صیغه‌ی آن و با قرار گرفتن در کنار کلمات دیگر معنایش واضح می‌گردد. مثلاً «طلق الشی فلانا» یعنی آن چیز را به فلانی داد، «طلقت المرئه من زوج‌ها» یعنی آن زن از شوهر خود طلاق گرفت، «طلق اللسان» یعنی زبان گویا شد، «طلق الرجل» یعنی آن مرد بشاش و خنده رو بود، «طلق قومه» یعنی از قبیله‌ی خود جدا شد، «اطلق المواشی» احشام را به چرا فرستاد، «تطلق وجهه» یعنی گشاده رو شد، «انطلق» یعنی رفت «انطلقت نفسه للامر» آماده‌ی انجام کار شد، «استطلق البطن» شکم روان شد، «استطلق الظبی» یعنی آهو با شتاب و سراسیمه دوید. (محمد بندر ریگی، ۱۳۶۲، ص۳۳۸).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق دیدگاه فقهای اهل تشیع و اهل تسنن درباره سه طلاق در یک مجلس
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق طلاق، مفاهیم، ارکان، اقسام و دیدگاههای مختلف در مورد آن و اختیارطلاق درفقه امامیه
  • تحقیق بررسی حمایت شرع از زنان در نکاح، نفقه و طلاق
  • تحقیق مفاهیم، اقسام، شرایط صحت ایقاع و شرط و امکان تشریط در ایقاع و تشریط در طلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.