تحقیق دانش و طبقه‌بندی انواع دانش و مفهوم مدیریت دانش و تئوری ها و مدل ها و چرخه ی آن و روش‌های دانش آفرینی در سازمان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دانش و طبقه‌بندی انواع دانش و مفهوم مدیریت دانش و تئوری ها و مدل ها و چرخه ی آن و روش‌های دانش آفرینی در سازمان دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- دانش    ۶
۲-۳- اطلاعات    ۷
۲-۴- تفاوت اطلاعات و دانش    ۷
۲-۵- طبقه‌بندی انواع دانش    ۹
۲-۵-۱- انواع دانش از نظر نوناکا    ۹
۲-۵-۲- انواع دانش از نظر نوناکا و تاکه‌اوچی    ۱۰
۲-۵-۳- انواع دانش از نظر وارنک و دیگران    ۱۰
۲-۵-۴- طبقه‌بندی انواع دانش از نظر فایر استون    ۱۱
۲-۵-۵ انواع دانش از نظر جورنا    ۱۱
۲-۵-۶- انواع دانش از نظر بلاکر    ۱۲
۲-۵-۷- انواع دانش از نظر لیدنر و علوی    ۱۲
۲-۵-۸- انواع دانش از نظر ارسطو    ۱۳
۲-۵-۹- دانش اصلی و  دانش فرعی    ۱۳
۲-۶- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی    ۱۳
۲-۷- جریان دانش    ۱۴
۲-۸- فرآیند دانش    ۱۴
۲-۸-۱- در اختیار گرفتن دانش    ۱۴
۲-۸-۲- ذخیره‌سازی    ۱۵
۲-۸-۳- پردازش    ۱۵
۲-۸-۴- انتقال    ۱۵
۲-۹- خصوصیات دانش    ۱۵
۲-۱۰- منابع دانش    ۱۷
۲-۱۱- دانش سازمانی    ۱۸
۲-۱۲- مفهوم مدیریت دانش    ۲۱
۲-۱۳- تاریخچه مدیریت دانش    ۲۳
۲-۱۴- تئوری‌های مدیریت دانش    ۲۴
۲-۱۴-۱- تئوری مدیریت دانش جامع (CKMT)    ۲۵
۲-۱۴-۲- تئوری مدیریت دانش تیمی (TKMT)    ۲۵
۲-۱۴-۳- تئوری مدیریت دانش جامعه‌گرا    ۲۶
۲-۱۵- هدف های مدیریت دانش    ۲۶
۲-۱۶- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی    ۲۷
۲-۱۶-۱- مردم و فرهنگ سازمانی    ۲۷
۲-۱۶-۲- فرایند    ۲۷
۲-۱۶-۳- فناوری    ۲۸
۲-۱۷- عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش    ۲۸
۲-۱۸- مدل‌های مدیریت دانش    ۳۱
۲-۱۸-۱- مدل عمومی دانش در سازمان    ۳۱
۲-۱۸-۲- مدل بویسوت    ۳۲
۲-۱۸-۳- مدل نوناکا    ۳۳
۲-۱۸-۴- مدل نوناکا و تاکه اوچی    ۳۴
۲-۱۸-۵- مدل فلاین (۲۰۰۴)    ۳۵
۲-۱۸-۶- مدل چو    ۳۶
۲-۱۸-۷- مدل استیو هالس    ۳۷
۲-۱۸-۸- مدل پیتر گوتشاک    ۳۸
۲-۱۸-۹- مدل لیانج    ۳۹
۲-۱۹- روش‌های دانش آفرینی در سازمان    ۴۱
۲-۱۹-۱- کسب دانش:    ۴۱
۲-۱۹-۲- اجاره دانش:    ۴۱
۲-۱۹-۳- منابع متعهد:    ۴۲
۲-۱۹-۴- هم جوشی:    ۴۲
۲-۱۹-۵- تطابق:    ۴۲
۲-۲۰- چرخه‌ی مدیریت دانش    ۴۲
۲-۲۰-۱- نیاز به دانش    ۴۴
۲-۲۰-۲- توسعه و بهبود دانش    ۴۵
۲-۲۰-۳- توزیع و نشر دانش    ۴۵
۲-۲۰-۴- بهره‌برداری از دانش    ۴۶
۲-۲۰-۵- حفظ و ذخیره دانش    ۴۶
۲-۲۰-۶- ارزیابی دانش    ۴۷
۲-۲۱- موانع و چالشهای مدیریت دانش    ۴۷
۲-۲۲- پیشینه‌ تحقیق:    ۵۱
۲-۲۲-۱- پژوهش‌های خارجی    ۵۱
۲-۲۲-۲- پژوهش‌های داخلی    ۵۳
منابع و مآخذ    ۵۸

منابع:

سیف‌اللهی، ناصر و داوری، مجیدرضا (۱۳۸۷) مدیریت دانش در سازمانها جلد اول تهران آزاد کتاب ۲۶٫ عالم تبریزی و محمد رحیمی، ع. (۱۳۸۷) مدیریت دانش و برنامه‌ریزی منابع سازمان: تهران: صفار.

ابطحی- سیدحسن و صلواتی عادل، مدیریت دانش در سازمان انتشارات پیوند نو، چاپ اول

ابطحی- سیدحسن و صلواتی عادل، مدیریت دانش.مجله مدیریت و توسعه، شماره۲۵،صفحه۵۳-۶۴٫

دانپورت و پروسکاک (۱۳۸۸) مدیریت دانش ترجمه حسین سرشت نشر. انتشارات ساپکو .تهران

دانپورت، تامس اچ (۱۳۷۹) مدیریت دانش رحمان سرشت ساپکو

دانپورت، تامس اچ (۲۰۰۸)مدیریت دانش . ترجمه حسین رحمان سرشت، انتشارات ساپکو. تهران.

شریف زاده، فتاح، بودلایی، حسن(۱۳۸۷) مدیریت دانش در سازمان های اداری، تولیدی و خدماتی، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی، چاپ اول.

گاندهی، اسمیتی(۱۳۸۸) مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانه ها، ترجمه مریم صراف و افسانه حاضری بغداد آباد، مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره چهارم، شماره ۴٫

مارتنسون، ماریا (۱۳۷۹) بررسی نقادانه مدیریت دانش به عنوان ابزاری مدیریت ترجمه منصور مجد ماهنامه تدبیر شماره ۱۱۰٫

الوانی، سیدمهدی (۱۳۷۴) مدیریت عمومی نشر نی، چاپ هشتم.

فتاحی، زمانعلی ، (۱۳۸۱) مدیریت دانش)مفاهیم، اصول، اهداف و مدلها(، اداره مدیریت ریسک بانک سپه.

فیضی، طاهره(۱۳۸۷) مبانی سازمان و مدیریت، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ سیزدهم.

یمین فیروزه، موسی (۱۳۸۲) دانش و مدیریت دانش در سازمانها فصلنامه کتاب

حاج حسینی، حجت‌اله (۱۳۷۸) عوامل موثر بر توسعه تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه فصلنامه رهیافت شماره ۳۵

 ۲-۱- مقدمه

امروزه مدیریت دانش و فعالیتهای دانایی محور همواره مورد تاکید تمامی سازمان ها و صاحبنظران عرصه های مختلف جامعه قرار دارد. دانش نخستین منبع راهبردی برای شرکت ها در قرن ۲۱است. پژوهشگران و متخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه منابع دانش به صورت مؤثری گردآوری و مدیریت شود تا بتوان به عنوان مزیتی رقابتی از آن استفاده کرد. بنابراین قبل از اقدام به مبادرت برای اجرای طرح های مدیریت دانش، سازمان ها نیازمند ارزیابی سیستم های سازمانی و منابع موجود خود هستند تا مهمترین و بهترین راهبرد مدیریت دانش را برای خود شناسایی کنند.

طی چند سال گذشته بحث‌های گسترده‌ای درباره اهمیت مدیریت دانش در جامعه ما صورت گرفته است. استادان و پژوهشگران از رشته‌های مختلف مانند جامعه‌شناسی، اقتصاد و علم مدیریت توافق دارند که تحولی رخ داده است. امروزه علاقه مندی فزاینده ای به حوزه مدیریت دانش در سازمان ها و محافل علمی وجود دارد. به دلیل نوظهور بودن این مسأله، کمبود دسته بندی استاندارد و مشخص در رابطه با مدل های پیاده سازی مدیریت دانش در منابع پژوهشی و سازمانی احساس می شود.

از آنجایی که ادبیات نظری، پایه و اساس هر پژوهشی می باشد لذا برای انجام موفقیت آمیز هر پژوهشی رجوع به ادبیات نظری مربوطه ضروری می باشد. از این رو در این فصل به  تفاوت اطلاعات و دانش، طبقه‌بندی انواع دانش، سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی، جریان دانش، فرآیند دانش، خصوصیات دانش، منابع دانش، دانش سازمانی، مفهوم مدیریت دانش، تاریخچه مدیریت دانش، تئوری‌های مدیریت دانش و سایر موضوعات مرتبط با مدیریت دانش و پژوهش‌های خارجی و داخلی مرتبط با موضوع پرداخته شده و در نهایت مدل مفهومی مدیریت دانش در این تحقیق مشخص می­گردد.

۲-۲- دانش

اینکه دانش چیست، یکی از سؤالاتی است که انسان همیشه با آن درگیر بوده و این سؤال ذهن بسیاری از فلاسفه را برار قرن‌ها به خود مشغول داشته است. بنابراین در حالی که افزایش گسترده علاقه به مدیریت دانش در عصر حاضر، اهمیت دانش را بیش از پیش نمایان کرده است، اما آن بدین معنی نیست که دانش یک سؤال جدید یا بدیع است. در عین حال در عصر حاضر گرایش و توجه به موضوع دانش بیش از علاقه به موضوع مدیریت دانش است (سیف‌الهی و داوری، ۱۳۷۸: ۳۲). در تلاش برای پاسخ به این سؤال که دانش چیست مارتنسون به نقل از منوریان ۱۳۸۵ این نکته را مطرح می‌سازد که اگر چه فلاسفه صدها سال است که در رابطه با این موضوع بحث می‌کنند ولی تلاش برای یافتن یک تعریف رسمی همچنان ادامه دارد. به عقده هوبر[۱] و نوناکا، دانش عبارت است از اعتقاد و باوری که منجر به افزایش توان بالقوه پدیده‌ها برای اقدامات و تصمیمات اثر‌بخش می‌شود (ابطحی و صلواتی، ۱۳۸۵: ۵۸).

دانش ترکیبی از داده و اطلاعات است که به آن دیدگاه­های تخصصی، مهارت ها و تجربیات افزوده می­شود تا دارایی های ارزشمندی برای کمک به اتخاذ تصمیمات صحیح بدست آید. دانش، اطلاعات در مرحله­ی عمل است.  دانش به توانایی و قابلیت برای انجام عمل بستگی دارد. قدرت خلق دارد، بنابراین به سختی به تعریف در می­آید و دانش به ارزش ها و تجارت کارکنان مرتبط می­شود(شریف زاده و بودلایی،۱۳۸۷). در کل می­توان گفت، دانش فرایندی فرار و پیچیده است که برای قضاوت های ارزشمند بر اساس تجربیات و درک الگو نیاز به انسان  دارد(گاندهی،۱۳۸۹).

در همین رابطه داونپورت و پروساک (۱۳۷۹) دانش را مخلوط سیالی از تجربیات، ارزش‌ها، اطلاعات موجود و نگرش‌های کارشناسی نظام یافته می‌دانند که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره‌گیری از تجربیات و اطلاعات جدید فراهم می‌کند. نوناکا و تاکه‌اوچی[۲] ۱۹۹۶ استدلال می‌کنند که دانش ساخت ذهنی است که شامل باورها، مفاهیم، چشم‌اندازها، قضاوت‌ها و انتظارات، روش‌ها و معلومات خاص با هدف پیش‌بینی عواقب آینده، یا برای ساخت استنتاج است.روش مفید برای درک تعریف مناسب از دانش می‌تواند از طریق تمایز آن از اینکه چه چیزی دانش نیست به دست اید که در بخش بعدی توضیح داده می­شود.

۲-۳- اطلاعات

نتیجه پردازش، ارتباط دادن، یا خلاصه کردن داده های خام برای پدید آوردن دانش و آگاهی است. داده ها، زمانی به اطلاعات تبدیل می­شوند که ارائه دهنده آنها معنی و مفهوم خاصی به آنها ببخشد. با افزودن ارزش به داده ها، در واقع آنها را به اطلاعات تبدیل می­کنیم. اطلاعات نه تنها دارای قابلیت تاثیر گذاری برگیرنده هستند بلکه خود شکل خاصی دارند، برای هدف خاصی سازمان می­یابند(داونپورت و پروساک، ۱۳۸۸: ۲۰_۱۹). داده ها می­توانند واقعیتهایی را در دسترس قرار دهند، اما در این مرحله واقعیت ها تحلیل می­شوند تا اطلاعاتی را به مدیران بدهند که برای تصمیم گیری بهتر به آنها نیاز دارند.  بنابراین هر نظام اطلاعاتی، داده ها را جمع آوری، سازماندهی و توزیع می­کند، به گونه ای که به عنوان اطلاعات معنی داری شوند(فیضی،۱۳۸۷).

۲-۴- تفاوت اطلاعات و دانش

اطلاعات، داده‌های پردازش شده موجود در رایانه‌ها هستند که به دلیل تأثیر گسترده فن‌آوری اطلاعات و جهانی شدن، به طور فزاینده‌ای برای همگان قابل دسترس است. اما درباره مفهوم اطلاع تعابیر ضد و نقیض زیادی وجود دارد و صاحب نظران، این اصطلاح را به عنوان یک فرایند، کالا، صنعت و … نیز به کار برده‌اند.
بلکر اطلاع را به این صورت تعریف می‌کند: چیزی که به کمک آن می‌توانیم از میان مجموعه امکاناتی که نسبت به آنها چیزی نمی‌دانیم، دست به انتخاب بزنیم.
اما دانش، درک، آگاهی یا شناختی است که در خلال مطالعه، تحقیق، مشاهده یا تجربه و در طول زمان به دست می‌آید و یک گام بعد از اطلاعات قرار دارد، یعنی داده‌ها (اطلاعات خام) با پردازش در رایانه به اطلاعات تبدیل می‌شود که این اطلاعات برای همه مساوی و یکسان است و در مرحله بعد، برداشت و استفاده‌ای که از این برون‌داد یا اطلاعات می‌شود، دانشی است که تولید می‌شود. پس دانش متکی به اطلاعات است و امروزه اگر به دانش توجه بیشتری می‌شود به دلیل تولید زیاد و گسترده اطلاعات است که برای غلبه، کنترل و استفاده صحیح از آن، راهی جز تبدیل آن به دانش نیست، چرا که افراد در رویارویی با انفجار اطلاعات، به راحتی نمی‌توانند به اطلاعات صحیح و مناسب خود برای دانش ورزی و خردورزی در زمان مناسب دست پیدا کنند. پس دانش را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: دانش، درک، آگاهی یا شناختی است که در خلال مطالعه، تحقیق، مشاهده یا تجربه نسبت به جهان بیرونی در فرد ایجاد می‌شود.
برای درک تفاوت میان داده، اطلاعات و دانش، و همچنین تشخیص جایگاه آنها در فرایند تفکر به حیات در اینحا الگوی فرایند تولید دانش آورده شود:
بیت (Bit) —> بایت (Byte) —> داده (Data) —> اطلاع (Information) —> اطلاعات ویژه (Intelligence) —> دانش (Knowledge) —> خرد (Wisdom)
الگوی فرایند تولید دانش (فتاحی،۱۳۸۱)
در­سازمان دانش آنچه افراد درباره مشتریان، تولیدات، فرایندها، خطاها و موفقیت‌های سازمانی خود می‌دانند، تعریف می‌شود. دانش می‌تواند در پایگاه‌های اطلاعاتی، بخش‌های اداری و یا دیگر منابع داخلی و خارجی سازمان وجود داشته باشد. دانش سازمانی در طول زمان به دست می‌آید و سازمان را قادر می‌سازد تا به درک عمیق‌تری نائل شود و با زیرکی و ذکاوت که از مشخصه‌های خرد است تشکیلات سازمانی خود را رهبری کند. خرد وقتی در سازمان‌ها به دست می‌آید که دانش جدید را همراه با تحولات، تجربیات و تخصص‌های گروهی به کار گیرد و از دانش به وجود آمده برای به کارگیری فن‌آوری لازم در سازمان و برای رسیدن به هدف‌های برنامه‌ریزی شده با اشتراک مساعی همه بخش‌ها استفاده کند.

۲-۵- طبقه‌بندی انواع دانش

یکی از اولین طبقه بندی ها در مورد دانش در سال ۱۹۴۸ توسط پولانی ارائه شد، وی دانش را به دو دسته تقسیم بندی نمود،اولی دانش آشکار است که قابلیت کدگذاری دارد و می­توان آن را به صورت مکتوب و مستند بیان نمود. این دانش را می توان به شکل کلمات و اعداد و نیز به شکل خصوصیات کالا، دستورالعمل ها و قواعد کار تبدیل کرد. و دومی دانش نهفته،  که دانشی است شخصی که به سختی می­توان آن را مستند  و کد گذاری نمود، به همین دلیل انتقال آن بسیار مشکل است. این نوع از دانش بیشتر ناشی از تجارب و مهارت های کارکنان است(شریف زاده و بودلایی،۱۳۸۷). بررسی طبقه بندی های ارائه شده در خصوص دانش این نکته را آشکار می­کند که فصل مشترک اکثر صاحبنظران  در مورد دانش حول محورهای دانش آشکار، دانش نهفته، دانش فردی و دانش گروهی متمرکز شده است. بنابراین دانش می­تواند آشکار، نهفته، فردی ویا جمعی (سازمانی) باشد(ابطحی و صلواتی،۱۳۸۵).

[۱] – huber

[۲] – nonaka & takeuchi

[۳] – polani

[۴] – explicit knowledge

[۵] – tacit knowledge

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.