553 views
پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی ، مفاهیم ، ویژگی ها، مزایا، ضرورت و اهمیت، مدل ها، الگوها و عوامل تأثیرگذار بر آن دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۱-۲-کارآفرینی سازمانی ۶
۲-۱-۱٫ مفاهیم و تعاریف کارآفرینی ۷
۲-۱-۲٫ انواع کارآفرینی از دیدگاه صمد آقایی (۱۳۸۲) ۹
۲-۱-۲-۱٫ در قالب افراد آزاد و غیروابسته به سازمان (کارآفرینان شخصی- کارآفرینی مستقل) ۹
۲-۱-۲-۲٫ در قالب کارکنان سازمان (کارآفرینان سازمانی- کارآفرینی درون سازمانی) ۹
۲-۱-۲-۳٫ در قالب سازمان (سازمان کارآفرین- کارآفرینی سازمانی) ۹
۲-۱-۳٫ مفهوم کارآفرینی سازمانی ۱۰
۲-۱-۴٫انواع کارآفرینی سازمانی از دیدگاه (تورنبری،۲۰۰۳) ۱۲
۲-۱-۵٫ ضرورت و اهمیت کارآفرینی سازمانی ۱۳
۲-۱-۶٫ رشد و توسعه کارآفرینی سازمانی ۱۳
۲-۱-۷٫ موانع و محدودیتهای کارآفرینیسازمانی ۱۴
۲-۱-۸٫ سازمان کارآفرین ۱۴
۲-۱-۹٫ ویژگیهای سازمان کارآفرین ۱۴
۲-۱-۹-۱٫ ویژگیهای سازمانهای کارآفرین از دیدگاه صمد آقایی (۱۳۸۲) ۱۴
۲-۱-۹-۲٫ ویژگیهای سازمانهای کارآفرین از دیدگاه کنی (۲۰۰۷) ۱۵
۲-۱-۱۰٫ مقایسه ویژگیهای سازمانهای سنتی و سازمانهای کارآفرین ۱۵
۲-۱-۱۱٫ ساختار سازمان کارآفرین ۱۵
۲-۱-۱۲٫ عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی از دید مقیمی(۱۳۸۷) ۱۷
۲-۱-۱۲-۱٫ عوامل ساختاری ۱۷
۲-۱-۱۲-۲٫ عوامل زمینهای یا محیطی ۱۷
۲-۱-۱۲-۳٫ عوامل رفتاری یا محتوایی ۱۷
۲-۱-۱۳٫ ابعاد کارآفرینی سازمانی ۱۸
۲-۱-۱۳-۱٫ ابعاد کارآفرینی سازمانی از نظر آکتان و بیولت(۲۰۰۸) ۱۸
۲-۱-۱۳-۲٫ ابعاد کارآفرینی سازمانی از دید آنتونسیک و هیسریچ (۲۰۰۳) ۱۸
۲-۱-۱۴٫ مدلهای کارآفرینی سازمانی ۱۹
۲-۱-۱۴-۱٫ مدل کارآفرینی اکلس و نک (۱۹۹۸) ۱۹
۲-۱-۱۴-۲٫مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و هاجتس(۲۰۰۱) ۱۹
۲-۲٫ فرهنگ سازمانی ۲۱
۲-۴-۱٫ تعاریف و مفاهیم فرهنگ سازمانی ۲۲
۲-۴-۲٫ اهمیت شناخت فرهنگ سازمانی ۲۳
۲-۴-۳٫ نحوه شکلگیری و تداوم فرهنگ سازمانی ۲۴
۲-۴-۴٫ مراحل ایجاد فرهنگ سازمان ۲۵
۲-۴-۵٫ سطوح فرهنگسازمانی ۲۶
۲-۴-۵-۱٫ مصنوعات و رفتارها ۲۷
۲-۴-۵-۲٫ ارزشها ۲۷
۲-۴-۵-۳٫ مفروضات اساسی ۲۷
۲-۴-۶٫ نقش و کارکردهای فرهنگ سازمان ۲۷
۲-۴-۷٫ فرآیند مدیریت فرهنگ سازمانی ۲۷
۲-۴-۸٫ ویژگیهای فرهنگ سازمانی ۲۹
۲-۴-۸-۱٫ ویژگیهای فرهنگ سازمانی از نظر رابینز(۲۰۰۵) ۲۹
۲-۴-۸-۲٫ ویژگیهای فرهنگ سازمانی از نظر هریس و هارتمن (۲۰۰۲) ۳۰
۲-۴-۹٫ تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی ۳۱
۲-۴-۹-۱٫ دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت ۳۱
۲-۴-۹-۲٫ دیدگاه کامرون و کوئین (۲۰۰۶) ۳۱
۲-۴-۱۰٫ مدلها و الگوهای فرهنگ سازمانی ۳۲
۲-۴-۱۰-۱٫ مدل دنیسون ۳۲
۲-۴-۱۰-۲٫ ابعاد فرهنگ سازمانی ۳۶
۲-۴-۱۱٫ فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی ۳۶
۲-۳٫ پیشینه پژوهش ۴۰
۲-۳-۱٫ پیشینه خارجی ۴۰
۲-۳-۲٫ پیشینه داخلی ۴۳
فهرست منابع ۴۸
فدائی کیوانی، رضا و نساج حسینی، محسن. (۱۳۸۷). کارآفرینی. رشت: انتشارات حق شناس.
قاسمی، بهروز. (۱۳۸۲). تئوری های رفتار سازمانی. تهران: انتشارات هیات.
کردنائیچ، اسدالله؛ مقیمی، سید محمد؛ قناتی، سوسن و یزدانی، حمیدرضا. (۱۳۸۸). بررسی رابطه بین عناصر ساختار سازمانی و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه تهران. نشریه مدیریت دولتی، ۱(۳)، صص ۱۱۹-۱۳۴٫
آقاجانی، طهمورث؛ شوقی، بهزاد؛ دهقان نجم آبادی، عامر و رضا زاده، آرش. (۱۳۹۱). تبیین ارتباط میان سازمان یادگیرنده و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت بهینه تکنیک). اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی، قم، ۲۳ و۲۴ شهریور ۱۳۹۱٫
پرداختچی، محمد حسن و شفیعزاده، حمید. (۱۳۸۵). درآمدی بر کارآفرینی سازمانی. تهران: انتشارات ارسباران.
جعفر زاده، مرتضی.(۱۳۸۶). مسائل آغاز به کار در شرکتهای کارآفرین. مدیریت دانش سازمانی، سال سوم، شماره ۲۵،صص ۹۱-۱۰۳٫
طبرسا، غلامعلی، یزدانی زیارت، محمد و طاهری، اسد الله. (۱۳۸۹). درآمدی بر کارآفرینی در بخش دولتی: رویکردی مفهومی. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز، بهمن۱۳۸۹٫
طبرسا، غلامعلی؛ احمدی زاد، آرمان و نظرپوری، امیر هوشنگ. (۱۳۸۹). تبیین نقش یادگیری سازمانی در کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی کارخانجات تولیدی شهرستان خرمآباد). اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز، بهمن ۱۳۸۹٫
طبرسا، غلامعلی؛ محبوب، سیامک و اسمعیلی گیوی، محمدرضا. (۱۳۸۹). بررسی تأثیر فرهنگ کارآفرینانه سازمانی بر خلاقیت و نوآوری در نهاد کتابخانه های عمومی کشور. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، ۱۶(۱)، صص۵-۲۲٫
طبرسا، غلامعلی؛ محبوب، سیامک و اسمعیلی گیوی، حمیدرضا. (۱۳۸۹). بررسی تأثیر فرهنگ کارآفرینانه بر خلاقیت و نوآوری در نهاد کتابخانه های عمومی کشور. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی،۸ (۴)، صص ۲۳-۳۲٫
کلانتری، خلیل. (۱۳۸۸). مدلسازی معادلات فرهنگی در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی (با برنامه Lisrel و Simplis). تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
مقیمی، سید محمد. (۱۳۸۴). کارآفرینی در سازمانهای دولتی. تهران: انتشارات فراندیش.
مقیمی، سید محمد. (۱۳۸۳). عوامل مؤثر بر کارآفرینیسازمانی در سازمانهای بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی دولتی ایران. فرهنگ مدیریت، شماره ۷، صص ۷۸-۸۹٫
Naldi, L; Nordqvist, M; Sjoberg, K; Wiklund, J. (2007), “Entrepreneurial orientation, risk taking and performance in family firm”, Family Business Review, Vol. 22, No. 1, pp. 33-47.
Naranjo-Valencia, J., Sanz-Valle,R., Martins, E. and Terblanche,F. (2010). Organizational culture as determinant of product innovation. European Journal of Innovation Management,13(4).Pp:19-32.
Naranjo-Valencia, J., Sanz-Valle,R., Martins, E. and Terblanche,F. (2010). Organizational culture as determinant of product innovation. European Journal of Innovation Management,13(4).Pp:19-32.
Naranjo-Valencia, J.C.; Jime´nez-Jime´nez, D. & Sanz-Valle, R.(2011). Innovation or imitation? The role of organizational culture. Management Decision”, 49(1), Pp: 55-72.
در شرایط کنونی که سازمانها با مسائلی چون تغییر و تحولات سریع فناوری، رقابت پیچیده، رشد سریع تعداد رقبای جدید، تنوع نیازها و خواسته های مشتریان و میل کلی به بالا بردن بازدهی و بهرهوری، روبرو هستند، کسب و کارهایی میتوانند قدرت رقابت داشته باشند که با برعهده گرفتن نقشی فعال و تأثیرگذار از کارآفرینی سازمانی که بعنوان عامل تحریک و تقویت رقابت، نوآوری و روان کننده تغییر و عامل تعادل در اقتصاد پویا یاد میشود، پشتیبانی نمایند، اما تحقیقات گوناگون نشان میدهند علیرغم اینکه سازمانها اهمیت نوآوری و کارآفرینی را برای رقابت در دنیای امروز پذیرفتهاند، اما بدلیل نبود زیرساخت مناسب در ایجاد نوآوری و کارآفرینی موفق نبوده اند(ژنگ، یانگ و ام کلین[۱]،۲۰۰۹،ص۱۹).
از طرفی فرهنگ سازمانی باید بتواند عامل بقای سازمان و زمینه رشد سازمانی را در جهت جهانی شدن فراهم نماید. بدون داشتن فرهنگسازمانی اثر بخش نمیتوان انتظار فعالیتهای کارآفرینانه داشت. نوآوری در واقع، تغییر و انطباق سرمایه های فکری، یادگیری و خلاقیت در بستر محیط متغیر است و زمینه مناسب برای رشد فرهنگکارآفرینی را فراهم میسازد که از سطوح بالای خطرپذیری، پویایی وخلاقیت، واکنش به تغییرات محیطی، ایجاد تغییر، انعطاف پذیری و آزادی در سازمان برخوردار میباشد(والنسیا، سانز و جیمنز[۲]،۲۰۱۰،ص۹۶).
ضرورت توجه به فرهنگ سازمانی تا جایی است که صاحبنظران بر این باورند، اگر قرار است در یک سازمان تغییرات مؤثر و پایدار بوجود آید فرهنگ آن سازمان باید دستخوش تغییر شود. بعبارت دیگر موفقیت و شکست سازمانها را باید در فرهنگ آن جستجو نمود. لذا مدیران با دست یازیدن به فرهنگ و بهره گرفتن از آن میتوانند خود را از بند راه حلهای گذشته رها ساخته و راهحلهای جدیدی برای سازمان و پیشرفت آن فراهم آورند(لائو و نجو[۳]،۲۰۰۴،ص۱۰۵).
لذا در این نوشتار ابتدا به بررسی موضوعات فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی از قبیل مفاهیم و تعاریف، ویژگیها، مزایا، ضرورت و اهمیت، تاریخچه، اهداف و اصول، مراحل یا فرآیندها، ابعاد، مدلها، نظریهها، الگوها، تئوریها، عوامل تأثیرگذار و … بررسی خواهند شد. سپس در بخش دوم که تحت عنوان پیشینه پژوهش میباشد، به بررسی پیشینه های مرتبط با فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی میپردازیم.
نیاز به نوآوری در خدمات و محصولات و از طرفی داشتن کارکنانی کارآفرین باعث شده است بسیاری از سازمانها به تجدید نظر در ساختار سازمانی خود بپردازند. این سازمانها، کارآفرینی و نوآوری را بعنوان فرهنگسازمانی تلقی میکنند، تا سازمان مربوطه بطور اثربخشتری به حیات خود ادامه دهد (عزتی و سید تقوی، ۱۳۸۸، ص۴۳). در واقع امروزه، نقش کارآفرین بعنوان موتور توسعهاقتصادی، قهرمان توسعهصنعتی، محرک و مشوق سرماﻳﻪگذاری، گزینه اصلی انتقال فناوری، گزینه رفع خلل و تنگناهای بازار و گزینه اصلی ایجاد اشتغال است (فدائیکیوانیونساج حسینی،۱۳۸۷،ص۵).
تا اوایل دهه ۱۹۷۰ تحقیقات در زمینه کارآفرینی بر اقدامات یا ویژگیهای افراد متمرکز بود. محققان متعاقباً تشخیص دادند که خود سازمانها نیز مبادرت به فعالیتهای کارآفرینانه مینمایند(بورگلمن[۴]،۱۹۸۳، نقل از شوقی و صالحی،ص۴). این امر باعث شکلگیری ایده کارآفرینیسازمانی گردید. کارآفرینی سازمانی مفهومی است که بر سازمان نه بر افراد، و بر فرهنگها و فرایندهای سازمانی متمرکز است (کورنوال و پرلمن[۵]،۱۹۹۰،ص۳۷).
کارآفرینی عامل اصلی ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمانهای امروزی بوده و سازمانها در اکثر کشورهای توسعه یافته، در حال انتقال از حالت بوروکراتیک به وضعیت کارآفرینی سازمانی میباشند. شومپیتر، کارآفرینی را عامل محرک رشد اقتصادی میداند و از آن بعنوان پایه و اساس توسعه یاد میکند (سندیپ، پلاکر و یان[۶]،۲۰۰۷،ص۱۶۳). در این راستا، کارآفرینیسازمانی دریچهای بسوی بهرهبرداری از مزایای رقابتی ماندگار، نوآوری و پیشگامی برای سازمانها محسوب میشود (کوارتکو و همکاران،۲۰۰۵،ص۲۹۹). رقابت و مبارزه سازمانها برای برخی پیامدهای مطلوب نظیر مشتریان، سهم بازار، رتبه سازمان و یا منابع مورد نیاز است (کالتر[۷] به نقل از جعفر زاده، ۱۳۸۶، ص۷).
همچنین نوآوری برای سازمانهایی که در پی بقا و اثربخشی هستند یک نیاز اساسی است و بسیاری از سازمانها شدیداً بدنبال روشها و رویکردهای نوآورانه و کارآفرینانه بمنظور بهبود اثربخشی، کارآمدی و انعطافپذیری هستند. در همین راستا کارآفرینیسازمانی بسرعت در حال تبدیل شدن به یک سلاح انتخابی برای بسیاری از سازمانها است. کارآفرینیسازمانی تلاشی برای ایجاد ذهنیت و مهارتهای کارآفرینانه و همچنین وارد ساختن این ویژگیها و ذهنیتها به درون فرهنگ و فعالیتهای سازمان است(استونر و همکاران،۱۹۹۵، ترجمه پارساییان و اعرابی،۱۳۷۹،ص۲۵).
در شرایط کنونی که سازمانها با مسائلی چون تغییر و تحولات سریع فناوری، رقابت پیچیده، رشد سریع تعداد رقبای جدید، تنوع نیازها و خواستههای مشتریان و میل کلی به بالا بردن بازدهی و بهرهوری، روبرو هستند، کسب و کارهایی میتوانند قدرت رقابت داشته باشند که با برعهده گرفتن نقشی فعال و تأثیرگذار از کارآفرینیسازمانی که بعنوان عامل تحریک و تقویت رقابت، نوآوری و روانکننده تغییر و عامل تعادل در اقتصاد پویا یاد میشود، پشتیبانی نمایند، اما تحقیقات گوناگون نشان میدهند علیرغم اینکه سازمانها اهمیت نوآوری و کارآفرینی را برای رقابت در دنیای امروز پذیرفتهاند، اما بدلیل نبود زیرساخت مناسب در ایجاد نوآوری و کارآفرینی موفق نبودهاند(ژنگ و همکاران،۲۰۰۹،ص۱۹).
کارآفرینی یا همان فرآیند کشف فرصتها بیان میکند که چگونه افراد بصورت مستقل و یا در داخل سازمانها، مسائل و چالشهای ناشناخته را میبینند و چارچوبی جدید از ابزارها و اهداف ایجاد میکنند تا از آنها استفاده کنند. البته کارآفرین فقط مواردی را میبیند و برای استفاده از آن برنامهریزی میکند که ارزش لازم را داشته باشند (ارو[۸]،۱۹۷۴، نقل از صالحی و شوقی،۱۳۹۱، ص۱۰). در راستای استفاده از فرصتها، کارآفرینان کالاها یا خدماتی را به جامعه عرضه میکنند که مشتریپسند بوده و بازار یا محیط خواهان آنها است. بنابراین لازم است کارآفرینان اطلاعات کاملی از بازار و محیط داشته باشند. فرآیند مبادله و تعامل با محیط میتواند این اطلاعات را فراهم کند (جوانوویک[۹]،۱۹۸۲، نقل از صالحی و شوقی،۱۳۹۱، ص۱۴).
از ابتدای طرح واژه کارآفرینی در محافل علمی، تعاریف متفاوتی از آن بر اساس دیدگاههای گوناگون ارایه شده است که عمده ترین آنها عبارتند از:
تعریف جوزف شومپیتر[۱۰] با رویکرد اقتصادی (۲۰۰۳): وی کارآفرینی را موتور توسعه اقتصادی میداند و از آن تحت عنوان تخریب خلاق یاد میکند و بیان میدارد که کارآفرین فردی است که ترکیبات جدیدی را در تولید ایجاد میکند و کارآفرینی عبارت است از عرضه کالایی جدید، روشی جدید در فرایند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در کسب و کار ( احمدپور داریانی و مقیمی، ۱۳۸۷، ص ۴۸).
تعریف دیوید مککللند[۱۱] با رویکرد روانشناسی (۱۹۹۱): وی نیاز به موفقیت را یک عامل بالقوه در کارآفرینی مطرح کرد. نیاز به موفقیت، نوع خاصی از انگیزه است که شامل یک احساس درونی و قوی نسبت به موفقیت میباشد. از نظر او کارآفرینان دارای سه شاخص هستند: ۱- فعالیت زیاد، ۲- جهت گیری نسبت به موفقیت، ۳- تعهد نسبت به دیگران (پرداختچی و شفیع زاده، ۱۳۸۵،ص۲۴).
[۱]-Zheng; Yang and Mclean
[۲]-Valencia, Sanz and Jimennez
[۳]-Lau & Ngo
[۴]-Burglemenn
[۵]-Cornwall & Perlman
[۶]-Sandeep; Plucker; & Yan
[۷]-Cutler
[۸]-Arrow
[۹]-Jovanovic
[۱۰]-Schumpeter,J
[۱۱]-David McClelland
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر