تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن وقابلیت و آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش و عوامل کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن وقابلیت و آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش و عوامل کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانها دارای ۸۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۵
۲-۲-تعریف مدیریت دانش    ۵
۲-۳-مبانی و مفاهیم مدیریت دانش    ۸
۲-۳-۱-داده، اطلاعات، دانش    ۸
۲-۳-۲-عناصر اساسی مدیریت دانش    ۱۲
۲-۳-۲-۱-نقش دانش در مدیریت دانش    ۱۲
۲-۳-۲-۲-نقش مدیریت در مدیریت دانش:    ۱۵
۲-۳-۲-۳-نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش:    ۱۶
۲-۳-۲-۴-نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش:    ۱۷
۲-۴-اصول مدیریت دانش    ۱۹
۲-۵- اهمیت مدیریت دانش    ۲۲
۲-۶-فواید مدیریت دانش    ۲۳
۲-۷- ضرورت مدیریت دانش    ۲۵
۲-۹-فرآیند مدیریت دانش    ۲۷
۲-۱۰-الزامات پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانها    ۳۰
۲-۱۱-مدل های مدیریت  دانش    ۳۳
۲-۱۱-۱-مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ    ۳۴
۲-۱۱-۲-مدل دانش سازمانی وان کروگ و روس(۱۹۹۵)    ۳۸
۲-۱۱-۳-مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکچی(۱۹۹۵)    ۳۹
۲-۱۱-۴-مدل مدیریت دانش چوو    ۴۲
۲-۱۲-آمادگی برای پذیرش مدیریت دانش    ۴۵
۲-۱۳-قابلیت و آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش    ۴۶
۲-۱۳-۱-مروری بر مدلهای اصلی آمادگی سازمانی جهت پذیرش مدیریت دانش    ۴۷
۲-۱۳-۱-۱-مدل استعداد تقبل فرایندهای مدیریت دانش    ۴۷
۲-۱۳-۱-۲-مدل سیمینوچ و سینکلر    ۵۰
۲-۱۳-۱-۳-مدل تیلور و رایت    ۵۶
۲-۱۳-۱-۴-مدل هولت    ۵۸
۲-۱۴-مروری بر دو مدل برای پیاده سازی مدیریت دانش    ۵۹
۲-۱۴-۱-مدل tarlent برای پیاده سازی مدیریت دانش    ۵۹
۲-۱۴-۲-مدل KM-Beat-It برای پیاده سازی مدیریت دانش    ۶۱
۲-۱۵- عوامل کلیدی توفیق در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانها    ۶۴
۲-۱۵-۱-تکنولوژی    ۶۹
۲-۱۵-۲-حمایت مدیران ارشد    ۶۹
۲-۱۵-۳-منابع انسانی    ۷۰
۲-۱۵-۴-فرهنگ سازمانی    ۷۰
۲-۱۵-۵-ساختار سازمانی    ۷۱
۲-۱۶-سابقه تحقیق در داخل و خارج از کشور    ۷۲
فهرست منابع    ۸۳

منابع

 ۱-نعمتی،محمدعلی،۱۳۸۳،مدیریت دانش،چالشها و فرصتها،فصلنامه پژوهشی اندیشه و انقلاب اسلامی،شماره۹

۲-نوروزیان،میثم،۱۳۸۵،دانش مدیریت دانش،مجله تدبیر،شماره ۱۷۶

۳-ابطحی،حسین،صلواتی،عادل،۱۳۸۵،مدیریت دانش در سازمان،انتشارات پیوند نو

۴-یاریگر روش، حسن،۱۳۸۲، مدیریت دانش،سازمانهای دانشی، کارکنان دانشی،مجله توسعه مدیریت، شماره۵۵

۵-کثیری نژاد،تقی،۱۳۸۴،مدیریت دانش،مجله مربیان،شماره ۱۷

۶-شجاعی،مرضیه،چالش های فرا روی مدیریت دانش

۷-قلیچ لی،بهروز،۱۳۸۸،مدیریت دانش فرآیند خلق،تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها،انتشارات سمت

۸-آزاده،فریدون،تقی پور،مجید،درگاهی،حسین،قاضی میرسعید،جواد،حسن زاده،محمد،خوانساری،جیران،۱۳۸۷،بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی در ارتباط با بکارگیری مدیریت دانش در کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۳۸۷،مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران،دوره۲،شماره۳

۹-آصف زاده،سعید،پیری،زکیه،۱۳۸۳،انتشار:فعالیت کلیدی در مدیریت دانش،مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل،سال ششم،شماره۴

۱۰- اجلی قشلاجوقی، مهدی، موسی خانی، محمد، صفوی میر محله، سید رحیم، ارائه مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمان در زمینه مدیریت دانش (مطالعه موردی اطلاعات مرکز آمار ایران)، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت

۱۱- پیری، زکیه، آصف زاده، سعید، ۱۳۸۵، چگونه می توان مدیریت دانش را بکار گرفت؟، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال دهم،شماره ۱

۱۲- تارخ، محمد جعفر، الوندی، نغمه، ۱۳۸۹، تدوین راهکار اجرایی سیستم های مدیریت دانش (مطالعه موردی شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین)، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، شماره ۲، جلد ۲۱

۱۳-ترنتن،استیو،مک کراکن،کریسی،ترجمه محسن زاده،افسانه،۲۰۰۵،نقش عامل انسانی در مدیریت دانش،مجله کتابداری و اطلاع رسانی،جلد۱۰،شماره۱

۱۴-مرادزاده،محمد،به آذین،فرید،کریمی،بنیامین،۱۳۸۸،ده عامل موفقیت مدیریت دانش در سازمانها، ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره ۱۶۹

۱۵- دانش فرد، کرم اله، شهابی نیا، سعید، ۱۳۸۹، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش (مطالعه موردی شرکت توزیع نیروی برق معاونت اجرایی شمال شرق تهران)،فصلنامه مدیریت،سال هفتم،شماره۱۷

۱۶- دانشگر، محمد، احرامی، مرضیه ،۱۳۸۸، بررسی آمادگی بانک پارسیان برای پیاده سازی مدیریت دانش بر اساس مدل BKMM، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش

۱۷- رفعتی،حسن،حسنوی،رضا،به آذین،فرید،بنی طباء، علیرضا،۱۳۸۷، بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی، فصلنامه طب نظامی،شماره ۱۰

۱۸-رمضانی،احسان،۱۳۸۳،فرآیند مدیریت دانش،مجله تدبیر،شماره ۱۴۷

۱۹- زعفریان، رضا، اسماعیل زاده، مونا، شاهی، نساء، ۱۳۸۷، ارایه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط(مطالعه موردی شرکت نفت ایران زمین)، مجله توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم

۲۰-زارع میرک آباد،علی،۱۳۸۷،ارائه چارچوبی جهت پیاده سازی مدیرت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط

۲-۱-مقدمه

 در این مقاله در ابتدا در مورد تعاریف، مبانی و مفاهیم، اصول، اهمیت، مدلهای پیاده سازی و …مدیریت دانش بحث کرده و سپس سابقه و ادبیات موضوع در مهمترین و جدیدترین تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور بررسی می شود.

۲-۲-تعریف مدیریت دانش

مدیریت دانش واژه ای علمی است که ارائه یک تعریف استاندارد از آن مشکل است. اما تعاریفی که نظریه پردازان از مدیریت دانش ارائه می نمایند ما رادر شناخت هر چه بیشتر آن یاری می رساند.

کارلس آمسترانگ[۱]: مدیریت دانش فعالیتی سازمانی است که هدف از آن به وجود آوردن محیطی اجتماعی و فنی است که بتوان در آن محیط دانش تولید کرده و آن را با دیگران تقسیم نمود.

لاریی پروساک[۲]:  مدیریت دانش تلاشی  برای آشکار کردن دارایی پنهان در ذهن اعضا و تبدیل این دارایی پنهان به یک دارایی سازمانی تا همه کارکنان سازمان به این دارایی دسترسی داشته باشند.

هربرت سنت آنگو[۳]: مدیریت دانش یعنی ایجاد نوعی ارزش از دارایی های پنهان سازمان، ما زمانی به این هدف دست می یابیم که برای افراد ارزش قایل شویم و تواناییهای آنها را برای تولید و جمع آوری و مبادله دانش افزایش دهیم.

توماس دوپورت[۴]: مدیریت دانش عملیات کشف، سازماندهی، خلاصه کردن و ارائه اطلاعات است به شکلی که معلومات کارکنان را بهبود بخشد.

بطور کلی می توان مدیریت دانش را فرآیند ایجاد، تایید، ارائه، توزیع و کاربرد دانش تعریف نمود.(نعمتی، ۱۳۸۳)

مالهوترا[۵] تعریف خود از مدیریت دانش را اینگونه ارائه می دهد: مدیریت دانش، فرایندی است که بواسطه آن سازمانها در زمینه یادگیری(درونی کردن دانش)، کدگذاری دانش(بیرونی کردن دانش) و توزیع و انتقال دانش، مهارتهایی را کسب می کنند.

استیوهالس[۶] مفهوم مدیریت دانش را در ارتباط با مفاهیم داده، اطلاعات و دانش مطرح می سازد. وی معتقد است که مشکل اصلی در زمینه مدیریت دانش این است که سازمانها نمی دانند که چگونه داده ها را به اطلاعات و اطلاعات را به دانش تبدیل کنند لذا بسیاری از سازمانها در حد مدیریت داده و مدیریت اطلاعات باقی مانده اند. هالس، مدیریت دانش را فرایندی می داند که سازمانها بواسطه آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش را پیدا کرده و همچنین قادر خواهند بود دانش کسب شده را به گونه ای موثر در تصمیم های خود به کار گیرند.(ابطحی،صلواتی،۱۳۸۵)

مدیریت دانش در رویارویی با تغییرات ناپایدار محیطی امروزه دنیای کسب و کار، تطبیق، راز بقا و شایستگی های مورد نیاز را برای سازمان ها فراهم می آورد. خصوصا این امر فرآیندهای سازمانی را که به دنبال ایجاد سینرژی(هم افزایی) از ترکیب ظرفیت های اطلاعاتی مبتنی بر فن آوری و قابلیت های نوآوری و خلاقیت کارکنان هستند را در خود جای داده است. در حقیقت این تعریف از نگاه  مدیریت استراتژیک تاکیدی است بر تلفیق و هم افزایی فن آوری با رفتار کارکنان که دو شرط لازم برای باقی ماندن در دنیای پرهیاهوی امروز کسب و کار است. (یاریگر روش، ۱۳۸۲)

تعاریف دیگری از مدیریت دانش که تا کنون بر اساس تحقیقات انجام شده در خارج از کشور صورت گرفته در جدول زیر نمایش داده شده است.

 ۲-۳-مبانی و مفاهیم مدیریت دانش

۲-۳-۱-داده، اطلاعات، دانش

به هنگام *غور* در مدیریت دانش، تعریف دانش از ضروریات به شمار می رود. بدون چنین تعریفی، مدیران دقیقا متوجه نمی شوند که به دنبال مدیریت چه چیزی هستند و آیا چنین دانشی برای اعمال مدیریت دارند یا خیر.

اطلاعات با داده ها چه تفاوتی دارند؟ آیا یکی از آنها و یا هر دو دانش را می سازند؟

داده[۱]: در واقع می توان گفت که داده ها، رشته واقعیتهای عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند. به عنوان مثال، زمانی که فردی به یک سازمان مراجعه و در ازای پرداخت مبالغی پول، خدمات یا کالاهایی را دریافت می کند، معامله ای اتفاق افتاده که می توان آن را به عنوان “داده” توصیف نمود. چنین واقعیتهایی هرگز روشن نمی کنند که آیا این سازمان به خوبی اداره می شود یا خیر، زیرا این داده ها به تنهایی معنی دار و هدفدار نیستند.

همه سازمانها به انواع داده ها احتیاج دارند. نگهداری سوابق و بایگانی، نقطه کانونی فرهنگ داده به شمار می رود و مدیریت موثر داده ها در موفقیت آنها نقش بسزایی دارد. بعضی از سازمانها به اشتباه فکر می کنند داده های بیشتر نسبت به داده های کمتر از حالت مطلوبتری برخوردارند و با استفاده از آنها می توانند تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند. این وضعیت به دو دلیل نادرست است: اول اینکه داده های زیاد، کار تشخیص داده های لازم و درک آنها را دشوار می کند. دلیل اساسی تر اینکه داده ها فاقد معنی قابل استفاده اند. یعنی تنها بخشی از واقعیت را نشان داده و از هر نوع قضاوت، تفسیر و مبنای قابل اتکا برای اقدام مناسب، تهی هستند.داده ها را می توان مواد خام عناصر مورد نیاز برای تصمیم گیری به شمار آورد، چرا که نمی توانند عمل لازم را تجویز کنند. داده ها نشانگر ربط، بی ربطی و اهمیت خود نیستند، اما به هر حال برای سازمانها و مخصوصا سازمانهای بزرگ اهمیت زیادی دارند.(ابطحی ، صلواتی ۱۳۸۵)

اطلاعات[۲]:اطلاعات، داده های کمی خلاصه شده را در بر می گیرد که گروه بندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی شده اند تا بتوانند معنی دار شوند. این داده ها هم دانش را نشان نمی دهند. آنها نشانگر آغاز مدیریت اطلاعات[۳] هستند، اطلاعاتی که مدیر می تواند به کارگیرد تا کاری بیش از پردازش مراوده فردی انجام دهد.اطلاعات غالبا تشکیل اعداد و ارقام، کلمات و گزاره های انباشته شده را به خود گرفته و معنایی را ارائه می کند که بزرگتر از آن چیزی است که  از داده های خام مکشوف می گردد. ولی نظریه پردازان و دست اندرکاران دانش همگی بر این باورند که  این اطلاعات است و نه دانش.

اگر چه خط و مرز بین دانش و اطلاعات روشن نیست، لیکن چند ویژگی وجود دارد که این دو را از هم جدا می کند. که این ویژگیها عبارتند از:

۱-سطح ظرافت: اطلاعات غالبا به موقعیتها، شرایط، فرایندها و یا هدفهای خاص اشاره دارد. در این صورت در برگیرنده سطحی از ظرافت و دقت است که آن را برای کار مورد نظر مناسب می کند. ورای موفقیت یا کار خاص، اطلاعات تا زمانی که به دانش تبدیل نشود کم ارزش خواهد بود. برای مثال، اطلاعات در خصوص محصول الف چیزهای زیادی در خصوص محصول ب آشکار نمی کند. ولی دانش، کاملا انتزاعی است و به گونه ای طراحی شده که بتواندظرافت خاص را از بین برده و کاربرد وسیع تری داشته باشد.

۲-زمینه:اطلاعات در برگیرنده داده ها در زمینه[۴] است. زمینه ممکن است محصول، مشتری یا فرایند کسب و کار باشد و شکل اولیه داده ها را تا سطح اطلاعات ارتقا دهد. زمینه، اطلاعات را برای مدیریت جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی مفید می کند. مدیر نتایج معناداری را  درخصوص معاملات با بررسی و بازبینی داده ها استخراج می کند. برای اینکه داده  مفید واقع شود باید در درجه اول در زمینه قرار گیرد.

۳-دامنه: دامنه اطلاعات کلا محدود به زمینه ای است که در آن ایجاد می شود. اطلاعات فروش به مدیران در خصوص فروش مطالبی ارائه می دهد، دانش در این خصوص فراتر عمل می کند و در موقعیتهای  گوناگون کاربرد دارد.

۴-به هنگام بودن:اطلاعات بر زمان مبتنی است و بنابراین، به طور مداوم در حال تغییر است. به مجرد اینکه داده جدید، اخذ شود اطلاعات جدیدی مورد نیاز خواهد بود. به عنوان مثال اطلاعات ماه اسفند با اطلاعات ماه فروردین، به احتمال زیاد، متفاوت خواهد بود زیرا داده های تشکیل دهنده آنها تغییر پیدا کرده است. دانش به علت بار معنایی زیاد خود، حساسیت زمانی کمتری دارد. دانشی که از اطلاعات دیروز و امروز به دست آمده می تواند برای درک اطلاعات فردا به کار رود.

دانش[۵]: پیچیدگی مفهوم دانش باعث شده است که دیدگاه های مختلفی در خصوص آن شکل بگیرد. رادینگ معتقد است که برای برخی، دانش سازمانی فرزانگی است که نتیجه یادگیری و تجربه است. برای برخی دیگر دانش سازمانی فقط یادگیری یا فقط تجربه است. برای برخی دیگر دانش سازمانی، اطلاعات یا داده می باشد.

دانش، فراتر از داده ها و اطلاعات است. تراگل[۶]، دانش را اینگونه تعریف نموده است:

Knowledge = information in text + understanding

اکثر مردم، به طور شهودی فکر می کنند که دانش، وسیعتر، عمیق تر و غنی تر از داده ها و اطلاعات است. مردم معمولا هنگام گفت و گو درباره صاحبان دانش، تصویر کسانی را ارائه می دهند که در زمینه ای خاص دارای اطلاعاتی زیاد، عمیق و قابل اعتماد بوده و اشخاصی هوشمند و تحصیل کرده اند. مردم لفظ دانشمند یا دانشور را برای یادداشت، کتاب راهنما و یا پایگاههای اطلاعاتی به کار نمی برند حتی اگر این موارد بوسیله افراد صاحب دانش تدوین شده باشند.داونپورت و پروساک[۷] در مقاله ای با عنوان “اصول مدیریت دانش” دانش را اینگونه تعریف کرده اند:

“ترکیبی منعطف و قابل تبدیل از تجارب، ارزشها، اطلاعات معنی دار و بینش های متخصصان که چارچوبی را برای ارزیابی و انسجام اطلاعات و تجارب جدید ارائه می دهد.”

بلاکر[۸] هم در تعریف دانش گفته است که: دانش، یعنی موضوعی چند لایه، پیچیده، پویا و انتزاعی که در ذهن انسان نهفته است.

هوبر و نوناکا[۱] معتقدند که دانش عبارت است از اعتقاد و باوری که منجر به افزایش توان بالقوه پدیده ها برای اقدامات و تصمیمات اثربخش می شود. در این  تعریف چند نکته اساسی نهفته است:اول اینکه دانش الزاما موجب اثربخش شدن اقدامات و تصمیمات نمی شود و این اثربخشی تابع عوامل مختلفی است.دوم اینکه، در این تعریف، پدیده ممکن است فرد، گروه یا سازمان و حتی جامعه باشد. سوم اینکه، دانش در درون افراد نهفته است و لذا از اطلاعات و داده متمایز می گردد. مطابق این تعریف، دانش به اطلاعاتی گفته می شود که از طریق فرایندهایی مثل ژرف اندیشی و تبادل نظر و یادگیری در ذهن افراد و یا گروهها پردازش شده است لذا اطلاعات، ماده خام ایجاد دانش است که ممکن است در کتابها، گزارشات، فایل های کامپیوتری و … جای گرفته باشد.(ابطحی،صلواتی،۱۳۸۵ : ۹-۵)

 ۲-۳-۲-عناصر اساسی مدیریت دانش

مدیریت دانش ۴ عنصر اساسی دارد: دانش، مدیریت، تکنولوژی اطلاعات و فرهنگ سازمانی. هر کدام از این اجزا نقشی عمده در مدیریت دانش داشته و می تواند تاثیری بسزا در موفقیت یا شکست آن داشته باشد.

۲-۳-۲-۱-نقش دانش در مدیریت دانش

ادلسن میگوید: “مردم همواره دانش داشته اند و از آن استفاده کرده اند.” اما دقیقاً دانش چیست؟ دانش، دانستنی است که در تجربیات، مهارتها، قابلیتها، توانایی ها، استعدادها، افکار، عقاید، طرز کارها، الهامات و تصورات افراد موجود است و به شکل مصنوعات ملموس، فرایندهای کاری و امور روزمره  یک شرکت خود را آشکار می سازد.

دانش دو نوع است: عیان و نهان (صریح یا ضمنی). دانش صریح، دانشی است که مدون شده است و یا به فرمتهای خاصی ارائه شده است. مثلاً توضیح داده شده یا ثبت شده یا مستند شده و بنابراین به آسانی میتوان دیگران را در آن سهیم نمود. دانش صریح میتواند در اشکال دستنامه ها، روش کارهای نوشته شده، بایگانی های تجاری، مجله  یا مقالات مجلات، کتابها، صفحات وب، بانکهای اطلاعاتی، اینترانتها، ایمیل ها، یادداشتها، ارائه های گرافیکی یا منابع دیداری- شنیداری تدوین شده باشد. هنگامی که دانش، مدون و کدگذاری  شود مصنوع دانش تولید میشود و این مصنوع دانش است که میتواند مدیریت شود.

دانش نهان، دانش شخصی و ابراز نشده ای است که یک فرد دارد. دانشی که در ذهن افراد است     آگاه بودن از چگونگی چیزی، ترفندهای ظریف، بینش، نظر و مواردی که می تواند مفید واقع شود. به بیان ساده تر، دانش و تجربه ای است که یک فرد در طول سالها از طریق تجربه، تعامل با دیگران و آزمون سعی وخطا بدست آورده است. این دانش تنها در ذهن افراد یا در یادداشتهای شخصی، فایلهای کامپیوتری یا کشوی میز آنها مستقر است. دانشی که هرگز بطور کامل و قابل فهم برای  سایرین بیان، ثبت، مستند یا مدون نشده است. طبق برآوردها ۸۰  درصد از مهمترین دانش را دانش نهان شکل می دهد.

[۱] Huber & Nonaka

۱۵Data

[۲] Information

[۳] Information Management

[۴] Information=Data in text

[۵] Knowledge

[۶] Truggle

[۷] Davenport & Prusak

[۸] Blackler

Kanagasabapath) &Radhakrishn

۹ Charles Armstrong

۱۰Larry Prusak

۱۱Herbert Saintongo

[۴] Thomas H.Daveport

[۵] Malhotra

[۶] Hales

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.