تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- بخش اول: هوش هیجانی    ۴
۲-۲-۱- انواع هوش    ۵
۲-۲-۲- هوش چندگانه چیست؟    ۵
۲-۲-۳- تعریف هوش هیجانی    ۱۲
۲-۲-۴- تاریخچه ظهور و پیدایش هوش هیجانی    ۱۳
۲-۲-۵- هوش هیجانی  و بهره ی هوشی    ۱۶
۲-۲-۶- مقایسه هوش هیجانی  و عقلی    ۱۷
۲-۲-۷- دیدگاههای مختلف مربوط به هوش هیجانی  و مؤلفه های آن    ۱۹
۲-۲-۷-۱- مفاهیم اساسی هوش هیجانی  از دیدگاه گلمن    ۲۰
۲-۲-۷-۲- مفاهیم اساسی هوش هیجانی  از دیدگاه مایر و سالووی    ۲۳
۲-۲-۷-۳- مفاهیم اساسی هوش هیجانی  از نظر بار-آن    ۲۶
۲-۳- بخش دوم: رفتار شهروندی سازمانی    ۳۰
۲-۳-۱- تاریخچه و تعاریف رفتار شهروندی سازمانی    ۳۲
۲-۳-۲- انواع رفتار شهروندی    ۳۴
۲-۳-۳- عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی    ۳۷
۲-۴- پیشینه تحقیق    ۳۸
منابع    ۴۳

منابع

کیم ، جی؛ جی، آن . مولر ، چالز. (۱۳۸۱). مقدمه ای بر تحلیل عاملی و شیوه به کارگیری آن، ترجمه صادق بختیاری و هوشنگ طالبی. انتشارات دانشگاه اصفهان. اصفهان.

گلمن ، دانیل (۱۳۸۲). هوش هیجانی. ترجمه نسرین پارسا. چاپ دوم. انتشارات رشد.

لاجوردی ، سید جلیل ؛ جمالی نظری ، آرزو .(۱۳۸۹). رابطه میان هوش هیجانی و سبک مرجح رهبری مدیران،  مجله چشم انداز مدیریت دولتی . شماره ۱: ۸۵-۶۹ .

طبرسا ، غلامعلی ؛ هادیزاده ، اکرم؛ کشته گر ، عبدالعلی.(۱۳۸۹). ارائه مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی. مجله چشم انداز مدیریت دولتی. شماره ۱ : ۱۱۴-۱۰۱٫

عمیدی، علی.(۱۳۸۴). نظریه نمونه گیری و کاربرد های آن ، مرکز نشر دانشگاهی ، تهران.

فرگوسن ، جرج.ا.ا ؛ تاکانه ، یوشیو. (۱۳۷۷)، تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی ، ترجمه علی دلاور و سیامک نقشبندی ، ارسباران، تهران.

کارگرفرد، مهدی ؛ صدرزاده خویی ، امید؛ شکل آبادی، ریحانه.کاربرد نرم افزار  spss در علوم ورزشی. نشر اصفهان.

بابایی، محمدعلی؛ مومنی، نونا.(۱۳۸۴). تاثیر هوش هیجانی براثربخشی مدیران. نشریه: مدیریت تدبیر. شماره ۱۶۶ : ۳۶-۳۹

بونیفس، دیوید . (۱۳۷۹) . طرح آزمایشها و روش های آماری برای پژوهش در علوم اجتماعی و رفتاری، ترجمه هوشنگ طالبی، محمد حسین علامت ساز و آیت الله موسوی، انتشارات دانشگاه اصفهان و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) ، اصفهان- تهران.

شفیعی رودپشتی، میثم و سید حبیب‌اله میرغفوری (۱۳۸۷). سنجش درجه هوش هیجانی کتابداران و رتبه‌بندی مؤلفه‌های آن (مطالعه موردی: کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد)، کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۳، ۱۱، ۷-۲۸٫

صدرزاده خویی، امید. بررسی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی دانشگاه اصفهان، گروه آمار.

Stys, Y.& Brown, Sh. L.(2004). A Review of the Emotional Intelligence Literature and Implications for Corrections, Research Branch Correctional Service of Canada

۱- مقدمه

برخی از حوزه‌های حرفه‌ای روان‌شناسی بیش از حوزه‌های دیگر مورد توجه و اقبال عمومی واقع گردیده‌اند. از جمله‌ی آن‌ها حوز‌ه‌ی هوش هیجانی را می‌توان نام برد. در سالهای گذشته هوش هیجانی عنوان بسیاری از کتابها و مجلات پرفروش و مقاله‌های روزنامه‌های مشهور و پرخواننده در خارج از کشور  را به خود اختصاص داده و در مورد آن پژوهشهای علمی گوناگونی صورت پذیرفته است. درباره‌ی دلایل این علاقه و جلب توجه، تبیین‌های گوناگونی به عمل آمده است. یکی از اساسی‌ترین مسائل زندگی مدرن امروزی، حل مسائل و مشکلات انسانی است تا فنی، و از این به بعد ما مجبوریم که مشکلات انسانی را بسیار بیشتر از مشکلات فنی مورد توجه قرار دهیم. هوش هیجانی مدعی است که می‌تواند حداقل برخی از مشکلات زندگی بشر امروزی را که در اصطلاح  تعارض بین آن‌چه که انسان احساس می‌کند و آن‌چه که به آن فکر می‌کند  حل و فصل نماید.

مفهوم هوش هیجانی در برگیرنده‌ی این فرضیه است که  بسیاری از افراد که از تحصیلات عالی برخوردار نمی‌باشند، ولی از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، زندگی شاد و موفقیت‌آمیزی را تجربه می‌نمایند. یکی دیگر از دلایلی که هوش هیجانی مورد توجه واقع گردیده، این است که این سازه، مفهوم کلاسیک و سنتی هوش و روش‌های ارزیابی آن‌ها را زیر سئوال برده و در مورد سودمندی آن‌ها اشکال‌های جدی مطرح ساخته است. در نهایت بسیاری از نویسندگان مقاله‌های روزنامه‌ها راجع به توانایی‌های بالقوه هوش هیجانی و اثرات آن بر زندگی عادی و روزمره‌ی انسان قلم‌فرسایی نموده‌اند که به هر حال این بحث‌ها سبب گردیده، این باور قدیمی که ماهیت انسان را در تعارض مداوم بین قلب و مغز می‌داند، به چالش کشیده شود و در مورد درستی آن شک و ابهام به وجود آید. علاوه بر این سبب گردیده تا مردم به این باور برسند که هوش هیجانی می‌تواند سبب افزایش میزان سلامتی، رفاه و آسایش عمومی، ثروت، موفقیت، عشق و شادی گردد. درمورد این ادعاها، لازم است تا ارزیابی‌های دقیق و علمی صورت بگیرد تا درستی و نادرستی آن‌ها مشخص گردد.

۲-۲- بخش اول: هوش هیجانی

هوش در لغت به معنی عقل، خرد، فهم، زرنگی و شعور(پختگی) است، ولی به  بکار افتادن مجموعه استعداد های عالی ذهن و توانایی حل مسئله نیز اطلاق می شود که اولین بار توسط چارلز اسپیرمن روانشناس انگلیسی مورد مطالعه علمی قرار گرفت. انجمن روانشناسان آمریکا در سال ۱۹۹۵ هوش را این طور تعریف کرده است: توانایی فهم مسائل پیچیده، انطباق مؤثر با تغییرات محیطی، یادگیری به دنبال تجربیات، استفاده از اشکال مختلف استدلال و فایق آمدن بر مشکلات از طریق تفکر. هوش به طور کلی مجموعه استعداد هایی است که موجب یادگیری، شناخت، یادآوری اطلاعات در فرد شده و توانایی حل مسئله و سازگاری فرد را با محیط زندگی فراهم می نماید. هوش همان تفاوت فردی است و مشخص می کند چگونه برخی افراد نسبت به دیگری در تحصیل یا زمینه های دیگر موفق ترند. بعضی از روانشناسان ترجیح می دهند به جای هوش “توانایی ذهنی” را به کار ببرند، یعنی اگر فردی بتواند مسئولیت خود را به نحو مطلوب انجام دهد و توان کشف و حل مسئله را داشته باشد، او دارای بالاترین هوش است. تا اواخر قرن بیستم فقط هوش عقلی یا شناختی یا منطقی یا IQ یا بهره هوشی یا ضریب هوشی (مانند سرعت انجام کار؛ داشتن حافظه؛ حسابگر بودن؛ درس خواندن) مطرح بود ولی از سال ۱۹۹۵ دانیل گلمن هوش هیجانی را تشریح نمود که عامل سازگاری کننده در موقعیت های مختلف زندگی بوده و ۸۰% عامل موفقیت انسان است. هوش عقلی کف موفقیت و هوش هیجانی سقف موفقیت فرد را تضمین می‌کنند. هوش عقلی در کشف و اختراعات و هوش هیجانی در مدیریت زندگی بیشترین کارکرد را دارند.

۲-۲-۱- انواع هوش

هاوارد گاردنر[۱] استاد شناخت و آموزش در دانشگاه هاروارد معتقد است هوش یک کمیت واحد قابل اندازه‌گیری نیست، بلکه دربرگیرنده ۱۱ توانش است که حوزه‌هایی همچون زبان، منطق، جنبش و موسیقی را شامل می‌شود. دو دهه پیش که نظریه هوش‌های چندگانه مطرح شد، آثاری به همراه داشت که بسیار فراتر از محیط‌های دانشگاهی طنین‌انداز شد. صاحبان صنایع نیز مشتاقانه از نظریات گاردنر استقبال کردند. آنان از مدت‌ها قبل متوجه شده بودند که داشتن بهره هوشی بالا ضرورتاً باعث نمی‌شود شخص کارمند مولد یا خلاقی باشد. حالا پس از گذشت ۲۳ سال، وی نظریات علمی جدیدی مطرح کرده است. او در کتاب جدید خود با عنوان پنج ذهن برای قرن بیست و یکم، استدلال می‌کند قرن بیست و یکم به کسانی تعلق دارد که می‌توانند به شیوه‌ای خاص بیندیشند.

کسانی که نمی‌توانند  توانایی‌های شناختی را پرورش دهند، با آینده‌ای تاریک روبه‌رو هستند که سرنوشتشان در دست نیروهایی خواهد بود که این مسائل را نمی‌توانند درک کنند. این قبیل افراد زیر بار اطلاعات غرق می‌شوند، نمی‌توانند در محیط کار موفق باشند و نمی‌توانند تصمیم‌های عاقلانه‌ای در امور شخصی و حرفه‌ای خود بگیرند.

 ۲-۲-۲- هوش چندگانه چیست؟

هنگامی که واژه هوش به گوش ما می‌خورد معمولاً مفهوم ضریب‌هوشی ( IQ ) به ذهنمان می‌آید. هوش معمولاً به عنوان توانائی‌های بالقوه عقلانی تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن زاده می‌شویم، چیزی که قابل اندازه‌گیری است و ظرفیتی که تغییر دادن آن دشوار است. امّا در سال‌های اخیر دیدگاه‌های دیگری نسبت به هوش پدید آمده است. یکی از این دیدگاه‌ها، نظریه هوش چندگانه است که توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس دانشگاه هاوارد، ارائه گشته است.

بر طبق این نظریه، دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش، بسیار محدود و ضعیف است. گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب قاب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه، در سال ۱۹۸۳ ارائه کرد. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.

[۱] Harvard Garner

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.