تحقیق گیاه شناسی آویشن و کاربرد کودهای بیولوژیک و تاریخچه میکوریزا و فواید همزیستی میکوریزایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی آویشن و کاربرد کودهای بیولوژیک و تاریخچه میکوریزا و فواید همزیستی میکوریزایی دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱گیاه شناسی آویشن    ۶
١-۱-١-برگ ها:    ۷
١-۱-٢-گل آذین :    ۷
١-۱-۳-براکته ها:    ۸
١-۱-۴-کاسه گل:    ۸
١-۱-۵-جام گل:    ۸
١-۱-۶-دانه گرده:    ۹
١-۱-۷-مادگی:    ۹
۱-۱-۸-اعداد کروموزومی:    ۹
۱-۲-پراکندگی جغرافیایی: ایران (گیاه انحصاری)    ۹
۱-۲-۱-رویشگاهها و پراکندگی جغرافیایی در ایران:    ۹
١-۳-طبقه بندی آویشن    ۱۰
۱-۴-نیازهای اکولوژیکی    ۱۶
١-۴-۱-درجه حرارت:    ۱۶
١-۴-٢-نور:    ۱۷
١-۴-۳-مواد و عناصر غذایی مورد نیاز    ۱۸
١-۵-عملیات زراعی    ۱۹
۱-۵-۱-تناوب کاشت    ۱۹
۱-۵-۲-آماده سازی خاک    ۱۹
۱-۵-۳-تاریخ و فواصل کاشت    ۱۹
۱-۵-۴-روش کاشت    ۲۰
۱-۵-۵-عملیات داشت (مراقبت و نگهداری) :    ۲۱
۱-۵-۶-برداشت محصول    ۲۱
۱-۵-۷-جمع آوری بذر    ۲۳
۱-۶-آویشن و کاربرد آن    ۲۳
۱-۷-خواص دارویی آویشن    ۲۴
۱-۸-مصرف روزانه آویشن    ۲۵
۱-۹-کاربرد کودهای بیولوژیک    ۲۵
۱-۹-۱-تعریف کودهای زیستی    ۲۶
۱-۹-۲-تاریخچه میکوریزا    ۲۷
۱-۹-۳-انواع میکوریزا    ۲۷
۱-۹-۴-قارچ های اکتومیکوریزا    ۲۹
۱-۹-۵-قارچ های اندومیکوریزا    ۲۹
۱-۹-۶-مراحل تشکیل سیستم میکوریزایی    ۳۰
۲-۱-فواید همزیستی میکوریزایی    ۳۲
۲-۱-۱-میکوریزا و افزایش جذب عناصر غذایی    ۳۲
۲-۱-۱-۱-راه های تامین فسفر خاک    ۳۲
۲-۱-۲-میکوریزا و بهبود جذب آب    ۳۳
۲-۱-۳-میکوریزا و اختصاص مواد فتوسنتزی    ۳۵
۲-۱-۴-میکوریزا و تنش های محیطی    ۳۵
۲-۱-۴-۱-میکوریزا و تنش غرقابی    ۳۵
۲-۱-۴-۲-میکوریزا و تنش شوری (اسمزی)    ۳۶
۲-۱-۴-۳-میکوریزا و تنش خشکی    ۳۶
۲-۱-۵-میکوریزا و فلزات سنگین    ۳۸
۲-۱-۶-میکوریزا و عناصرغذایی    ۳۹
۲-۱-۷-سازگاری و واکنش رشد    ۳۹
۲-۱-۸-میکوریزا و ساختمان خاک    ۴۰
۲-۱-۹-فعالیت یون هیدروژن (H) و تاثیرآن برمیکوریزا    ۴۱
۲-۱-۱۰-میکوریزا و عوامل زیستی    ۴۲
۲-۱-۱۱-تاثیر شیوه های کشاورزی بر قارچ میکوریزا    ۴۳
۲-۲-نقش میکوریزا و عکس العمل گیاه    ۴۵
منابع    ۵۲

منابع

جمزاد، زیبا. ۱۳۷۳٫ آویشن. انتشارات موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع کشور.

مؤمنی تاج­خانم، شاهرخی نوبهار. ۱۳۷۰٫ اسانس­های گیاهی و اثرات درمانی آن­ها. انتشارات دانشگاه تهران.

امید­بیگی، رضا. ۱۳۷۴٫ رهیافت­های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول،­­­ انتشارات فکر روز. صفحه ۲۸۳٫

امید­بیگی، رضا. ۱۳۷۹­. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد سوم، چاپ دوم، انتشارات آستان قدس رضوی.

امید بیگی، رضا. ۱۳۸۴٫ رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول، انتشارات فکر روز، ۲۱۵صفحه.

خرم دل، س.، کوچکی، ع.، نصیری محلاتی،م و قربانی، ر. ۱۳۸۷٫ اثر کاربرد کودهای بیولوژیک بر شاخص های رشدی سیاهدانه(Nigella sativa L). مجله پژوهشهای زراعی ایران. جلد۶٫ شماره۲: ۲۹۴-۲۸۵٫

علی اصغرزاد، ن. ۱۳۷۹ .بررسی پراکنش و تراکم جمعیت قارچهای میکوریزآربوسکولار در خاکهای شور دشت تبریز و تعیین اثرات تلقیح آنها در بهبود تحمل پیاز و جو به تنش شوری. پایاننامه دکترا.  دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

اصغرزاد، ا. ۱۳۸۰٫ شناسایی باکتری های همزیست نخود ایرانی Mesorhizobium cicier با کارایی تثبیت ازت متفاوت با روش های بیوشیمیایی و مولکولی. پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

راد، محمد. ۱۳۷۹؛ شناسایی و طبقه بندی قارچ های میکوریزی همزیست با تاغ در استان یزد. مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، ۴۳ صفحه.

امامی، ف.  روش های تجزیه گیاه . سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی. مؤسسه تحقیقات آب و خاک. ص۱۸۵٫

صالح راستین، ن. ۱۳۷۷؛ ویژه نامه کودهای بیولوژیک، نشریه خاک و آب وزارت کشاورزی، جلد۲ شماره۳، ۳۹ صفحه.

Allen, M.F.1991.The ecology of mycorrhizae, Cambridge.Un.Press.

Allen, E.B. and Allen, M.F. 1990.The mediation of competition by mycorrhizal fungi in successional and patchy environments. P.367-389.In: Perspectives in plant competition, J.B. Grace and G.D. Tilman (ed.). Academic Press, New York.

Allen, M.F., Sexton, J.C., Moore, T.S. and Christensen, M.1981. Influence of phosphate source on vesicular arbuscular mycorrhizae of Bouteloua gracilis. New Phytologist, 87:687.

AL-Karaki, G.N. and AL- Raddad, A. 1997. Effects of arbuscular mycorrhiza fungi and drought stress on growth and nutrient uptake of two wheat genotypes differing in drought resistance.Mycorrhiza. 7: 83-88.

۱-۱گیاه شناسی آویشن

آویشن ها گیاهانی چند ساله، بوته ای، بالشتکی یا کپه ای با فرم افراشته، خیزان، خمیده و یا خزنده و علفی هستند. اصولاً گیاهانی کوتاه قد هستند و ارتفاع آنها کمتر از ۵۰ سانتی متر است. البته بندرت گونه هایی با ارتفاع  بیشتر نیز وجود دارند. ساقه ها ممکن است مشخصاً چهارگوش و یا کم و بیش چهارگوش و یا با سطح مقطع گرد باشند. معمولاً ساقه پوشیده از کرک است که به حالت های مختلف سطح ساقه را می پوشاند، در گروهی از گونه ها کرک ها به صورت یکنواخت تمام سطح ساقه را می پوشاند (holotrichous)، در گروهی دیگر کرک ها تنها در دو سطح متقابل وجود دارند که این حالت معمولاً در گروه با ساقه های چهارگوش دیده می شود (alelotrichous) و بالاخره در گروه سوم کرک ها تنها در محل حاشیه ساقه چهارگوش یا به عبارت دیگر در چهار وجه ساقه وجود دارند (goniotrichous). گونه های Thymus ایران اکثراً دارای ساقه های پوشیده از کرک های یکنواخت در تمام سطح شان هستند (holotrichous) و تنها یک گونه دارای کرک در سطوح موازی (alelotrichous) از ایران گزارش شده است (T. nummularis).غده های ترشحی معمولاً در سطح ساقه دیده نمی شوند و اصولاً کرک های ساقه ساده و بدون غده اند، اما گاهی تعدادی غده ترشحی نقطه مانند در سطح ساقه دیده می شوند.

١-۱-١-برگ ها:

متقابل و به شکل های مختلف از خطی تا دایره ای دیده می شوند و ممکن است در حاشیه مسطح و یا تاخورده (revolute) با لبه های به طرف بیرون برگشته باشند. برگ ها در بعضی گونه ها بتدریج به طرف انتهای شاخه کمی بزرگتر هستند، به عبارت دیگر برگ های قاعده گل آذین کمی بزرگتر از برگ های ساقه ایست. برگ ها معمولاً دارای دمبرگ های کوتاه هستند و یا ممکن است بدون دمبرگ باشند. در محور برگ ها در محل اتصال برگ به ساقه معمولاً تعدادی برگ کوچک وجود دارد.

یکی از مشخصات بارز در برگ های آویشن وجود رگبرگ هاست که به عنوان یک صفت کلیدی در شناسایی گونه ها به کاربرده می شوند. در تعدادی از گونه ها رگبرگ ها در سطح زیرین برجسته و کاملاً مشخص می باشند. رگبرگ میانی در وسط برگ و رگبرگ های جانبی به تعداد یک تا شش جفت به شکل های مختلف دیده می شوند. در گونه های ایران تعداد رگبرگ های جانبی معمولاً از چهار جفت تجاوز نمی کند .رگبرگ های جانبی ممکن است تا حاشیه برگ امتداد یافته و بعد به هم متصل گردند و یا ممکن است قبل از رسیدن به حاشیه محو گردند و طول کوتاه تری داشته باشند.در بعضی از گونه ها پایین ترین جفت رگبرگ جانبی در حاشیه برگ امتداد یافته و یک برجستگی مشخص را در حاشیه برگ به وجود می آورد(marginal) و یا در گروهی دیگر رگبرگ های جانبی در انتهای برگ به هم متصل می گردند(camptodromus) و بالاخره در گروهی دیگر رگبرگ های میانی و کناری نازک و کم و بیش نامشخص هستند . سطح برگ معمولاً پوشیده از کرک های ساده یک تا چند سلولی، کرک های تک سلولی سر غده دار و یا غده های ترشحی بدون پایه وبه صورت نقاط شفاف کروی به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، سبز و یا بیرنگ است. در تعدادی از گونه ها غده ها منحصراً در سطح زیرین برگ حضور دارند و درگروهی دیگر در دو سطح برگ دیده می شوند.

١-۱-٢-گل آذین :

معمولاً انتهایی به شکل کروی، بیضوی در انتهای شاخه ها دیده می شوند.چرخه های متراکم گل تشکیل شده و گاهی یک یا دو چرخه با فاصله نسبت به چرخه ی انتهایی به صورت چسبیده به ساقه و یا گاهی با دم گل آذین مشخص به چشم می خورند. در تعدادی از گونه ها از جمله T.armeniacus گل آذین به صورت خوشه ای مرکب (panicle) دیده می شود و یا ممکن است چرخه های گل تماماً با فاصله نسبت به یکدیگر قرار گرفته باشند.

١-۱-۳-براکته ها:

معمولاً خطی و یا سر نیزه ای، بدون کرک و یا پوشیده از کرک به شکلهای مختلف می باشند.

گل ها: به شکل نر و یا ماده و ماده هستند. گل های ماده فاقد برچم های بارورند. دارای دمگل و بدون دمگل و به رنگ های صورتی ،سفید ، قرمز،ارغوانی و بنفش هستند.

١-۱-۴-کاسه گل:

دارای ۵ دندانه است که در دو لبه ی مشخص وجود دارند. لبه ی بالایی با سه دندانه کوتاه مثلثی یا سر نیزه ای که در حاشیه ممکن است دارای کرک های مژه ای و یا کرکهای ساده تک سلولی پراکنده و یا فاقد کرک باشند؛لبه پایینی کاسه گل دارای دو دندانه باریک و مژه دار است که این صفت در جنس آویشن ثابت است و تمام گونه ها دارای کاسه با دندانه های پایینی خطی و مژه دارند و این دندانه ها معمولاً به طرف داخل خمیده اند و در موارد استثنایی صاف و بدون خمیدگی هستند، این دندانه ها معمولاً بلندتر از دندانه های بالایی هستند، ولی در بعضی از گونه ها ممکن است کم و بیش هم اندازه با دندانه های بالایی باشند. سه دندانه بالایی ممکن است کم و بیش در امتداد لوله کاسه قرار گیرند یا مشخصاً پهن تر از لوله کاسه باشند. گلوی کاسه معمولاً دارای یک دسته کرک سفید و ریش مانند می باشد. کرک ها و غده های ترشحی از نوع کرک ها و غده های برگ بر روی کاسه گل دیده می شود.

١-۱-۵-جام گل:

دارای دو لبه مشخص است. لبه بالایی معمولاً دارای یک بریدگی کوتاه در وسط است و لبه پایینی دارای سه لوب کم و بیش یک شکل و یک اندازه است. بر روی لبه پایینی گاهی تعدادی کرک دیده می شود و همچنین در سطح بیرونی گل غده های ترشحی و کرک به طور پراکنده وجود دارند. جام گل معمولاً کمی از کاسه بیرون می آید و یا ممکن است مشخصاً از کاسه بلندتر باشند. اصولاً اندازه گل ها بین ۴ تا ۱۰ میلی متر است. تعداد پرچم ها در آویشن ها ۴ عدد است که دو تا بلندتر هستند. تولید گرده در پرچم ها کم است.

١-۱-۶-دانه گرده:

در این جنس دارای شکل یکنواختی است و مانند سایر جنس های زیرخانواده Nepetoideae دارای شش شیار و جورقطب هستند. انواع هشت و یا چهارشیاری نیز استثنائاً دیده شده اند. سطوح بین شیارها معمولاً یک اندازه، اما در مواردی شیارهای نابرابر به طور یک در میان کوچک و بزرگ وجود دارند. دانه های گرده کم و بیش کروی هستند. تزئیات سطح گرده معمولاً از نوع شبکه ای، شبکه ای مرکب و یا بندرت دارای سطح صاف هستند.

١-۱-۷-مادگی:

از تخمدان چهارخانه ساخته شده که تبدیل به میوه چهارفندقه ای می گردد. معمولاً هر چهار فندقه کامل و رسیده می شوند ولی در مواردی ممکن است یک یا دوتای آنها تحلیل رفته و رشد کامل نداشته باشند. اندازه فندقه ها بین ۱ تا ۲ میلی متر است و معمولاً کروی یا تخم مرغی پهن هستند. خامه بلندتر از لوله جام گل و دارای کلاله دو شاخه و هم سطح با پرچم هاست.

۱-۱-۸-اعداد کروموزومی:

اعداد کروموزومی در این جنس بسیار متنوع است. حالت­های پلی­پلوئیدی شامل تترا و هگزاپلوئید گزارش گردیده است. عدد پایه کروموزومی ۷=x است. اعداد کروموزومی ۲۴=n2 تا ۹۰=n2 برای گونه­های Thymus گزارش گردیده است، ولی   معمول­ترین اعدادکروموزومی ۶۰،۵۶،۳۰،۲۸=n2 می­باشند.همچنین گزارش­هایی از سطوح پلوئیدی متفاوت در یک گونه وجود دارد. آنیوپلوئیدی پدیده مهمی در دوره تکامل جنس بوده است و عامل تغییرات در عدد کروموزومی می باشد. بعضی از مطالعات نشان داده است که جمعیت­های متفاوت یک گونه اعداد کروموزومی متفاوتی دارند­(جمزاد، ۱۳۷۳).

۱-۲-پراکندگی جغرافیایی: ایران (گیاه انحصاری)

۱-۲-۱-رویشگاه­ها و پراکندگی جغرافیایی در ایران:

زنجان: زنجان به بیجار. – کردستان: مسیر سنندج به کامیاران. –­ همدان: شرق ملایر، روستای پیر خداوردی، نزدیک گنجنامه؛ مسیر همدان به قهاوند، بیوک آباد به شاه بداغ؛ ۳۵ کیلومتری جاده همدان به کرمانشاه، اسدآباد، گردنه اسدآباد؛ نزدیک رزن، روستای قطر. – لرستان: ۲۳ کیلومتر از جاده شول آباد به الیگودرز؛ شرق خرم آباد، زاغه. – اصفهان: تنگ دوزان به مورستان؛ ۶۰ کیلومتری غرب اصفهان، نجف آباد، سمیرم، وردشت، جنوب کوه شیر برنجی، تنگ دوزان کوه هشتاد؛ غرب شهرضا؛ سمیرم، حنا، گاوتپه، موته، تخت سرخ؛ نجف آباد؛ فریدن، دره سری به چمن سلطان؛ صفا شهر، منطقه حفاظت شده چناور؛ سمیرم، پادنا، گردنه بیژن. – یزد: چنار ناز، کوه برفی. – کهکیلویه و بویراحمد: ۲۷ کیلومتری شمال سی سخت، کوه گل؛ ایستگاه مارگون؛ شرق دهدشت، کوه نیل. – چهارمحال و بختیاری: شهرکرد؛ بروجن، بلداجی، روستای سنجان؛ لردگان، دوراهون؛ ۶ کیلومتر از بروجن به مبارکه؛ بروجن، کوه مرجان؛ اردل، نجف آباد. – فارس: آباد به شیراز، پاسارگاد؛ اقلید؛ گردنه کولی کش؛ آباده به خسروشیرین، کورلر. – مرکزی: اراک، خانه میران، کوه سفیدخانی؛ اراک، فراهان، خنجین، کوه رسین؛ اراک به بروجرد، گردنه زامیان؛ علیم آباد، کوه الوند؛ تفرش، کوه نقره کمر؛ اراک، شاه زند، کوه سورنه. – قزوین: ۴۵ کیلومتر به لوشان، در جاده قزوین به لوشان؛ قزوین، آوج، کیسه چین.(جمزاد،۱۳۷۳)

اکولوژی: مناطق کوهستانی در ارتفاع ۱۴۵۰ تا ۳۲۰۰ متر.

١-۳-طبقه بندی آویشن

آویشن نامی آشنا برای همه است. گیاهشناسان و یا افرادی که به نحوی با گیاهان در ارتباط هستند و یا افراد عادی به دلیل موارد مصرف این در زندگی روزمره با آن آشنا هستند. همراه غذا به صورت چاشنی و یا مورد استفاده دارویی و یا برای استفاده از اسانس آن مورد توجه است. اسامی آویشم و یا آویشن به صورت مترادف در کتاب های لغت برای این گیاه آورده شده است. این نام برای گروهی از گیاهان که همگی به خانواده نعنا یا Labiatae تعلق دارند، به کار برده می شود. این گیاهان شامل سه جنس مختلف از این خانواده به شرح زیر می باشد:

جنس Zataria

جنس Ziziphora

۳- جنس Thymus

در مورد هر یک از این سه جنس توضیحاتی ارائه می کنیم که شامل مشخصات تاکزونومیکی، پراکندگی جغرافیایی و تعداد گونه ها می شود.

Zataria که دارای گونه ای به نام Zataria multiflora Boiss. است. این گیاه در جنوب ایران تحت نام آویشن شیرازی یا آویشن برگ پهن شناخته شده است.

درختچه ای است کوچک با برگ های کوچک تقریباً گرد که در سطح پوشیده از تعداد زیادی غده ترشحی است. ساقه ها تقریباً سفید رنگ هستند. کاسه گل تخم مرغی – لوله ای، دارای پنج دندانه مساوی کوچک و به طول حدود mm2 است. مجموعه گل ها به صورت برجستگی های کروی در محور برگ ها قرار دارند و گاهی نیز مجموعه ها به هم نزدیک شده حالت گل آذین سنبله را پیدا می کنند. این گیاه پراکندگی محدودی در جهان دارد و منحصراً در ایران، افغانستان و پاکستان می روید. پراکندگی آن در ایران نیز محدود به مناطق اصفهان، فارس، کرمان، بندرعباس، بلوچستان و خراسان است ­(جمزاد، ۱۳۷۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آویشن دنایی و مطالعات فیتو شیمیایی و ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی و ساختاری آن
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.