تحقیق گیاه شناسی کرچک و اثر تنش خشکی بر خصوصیات مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه و کرچک و کاربرد چیتوزان در کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی کرچک و اثر تنش خشکی بر خصوصیات مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه و کرچک و کاربرد چیتوزان در کشاورزی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

خصوصیات گیاه شناسی    ۴
پراکنش جغرافیایی    ۴
روش تکثیر    ۴
نیازهای اکولوژیکی    ۴
آفات و بیمار یها    ۵
ارقام کرچک    ۵
دانه کرچک    ۵
آبیاری    ۶
برداشت    ۶
خشکی    ۶
خشکسالی    ۷
تنش    ۸
انواع تنش    ۸
تنش خشکی وچگونگی پیدایش آن    ۹
چیتوزان    ۱۱
مروری بر تحقیقات    ۱۳
اثر تنش خشکی بر خصوصیات مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه    ۱۳
اثر تنش خشکی بر کرچک    ۱۴
مکانیسم های مقاومت گیاه به تنش    ۱۵
رابطه تنش خشکی و تنش اکسیداتیو    ۱۷
اثرات تنش خشکی بر خصوصیات رشدی گیاه    ۱۸
کاربرد چیتوزان در کشاورزی    ۱۹
منابع    ۲۲

منابع

میرحیدر، ح. ۱۳۸۵٫ معارف گیاهی . جلدپنجم، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم ،۵۲۷ صفحه

عباسی، ف. ۱۳۸۲٫ مطالعه اثرات سطوح مختلف شوری و خشکی بر خصوصیات رشد و جنبه های فیزیووژیکی گیاه.Aeluropus spp رساله دکتری زیست شناسی گیاهی(فیزیولوژی گیاهی). دانشگاه آزاد واحد تهران.

عبد خدایی. ج. م، رمضانی. ا،. ۱۳۸۳٫بررسی هیدروژلهای حساس به دمای زیست تخریب پذیر با پایه چیتوزان. دانشگاه علم و صنعت ایران.

یعقوبی .ن، میرزاده .ح، هرمزی. ف،. ۱۳۸۱٫ بهینه سازی استخراج کیتین و تهیه چیتوزان از پوست میگو: بررسی عوامل موثر بر واکنش استیل زدایی کیتین و ارزیابی زیست سازگاری. تهران، پژوهشگاه پلیمر ایران.

قربانلی، مه لقا .، نیاکان، مریم . ۱۳۸۴٫ بررسی اثر تنش خشکی بر میزان قندهای محلول،پروتئین،پرولین و ترکیبات فنلی و فعالیت آنزیم نیترات ردوکتاز گیاه سویا رقم گرگان. نشریه دانشگاه تربیت معلم.۵۴۹ -۵۳۷ :۵

کافی ،م.مهدوی دامغانی ، ع. ۱۳۷۹ .مکانیسم های مقاومت به تنش های محیطی در گیاهان.(ترجمه) انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

 Grattan , S. R and C . M . Grieve. 1999. Salinity- mineral nutrient relation in horticultural crops. Scientia Horticulture. 78:127-157.

Good , A . and S . Zaplachiniski . 1994. The effects of Brassica napus. Physiologyia plant arum.90: 9- 14.

Hong Bo ,s.zongsuo , L. and mingan , s. 2005. Change of antioxidativeenzyes and MDA content under soil water deficiets among lo wneat genotypes at maturation stsgecollaides.

Huseynova, M. I., Suleymanov, Y.S and Rustumova, M.S. 2010. Response of Photosynthetic Apparatus and Antioxidant Defense Systems in Triticumaestivum Genotypes Subjected to Drought Stress. Proceedings of ANAS (Biological Sciences), 65(5-6): 49-59.

خصوصیات گیاهشناسی

گیاه کرچک با نام علمی Ricinus communis عضوی از خانواده فرفیونEuphorbaceae با نام انگلیسی Castor،گیاه زبر و یک ساله است که در نواحی معتدل افراشته می‏شود.ریشه دارای انشعابات جانبی،ساقه گرد بدون کرک و رنگ آن معمولاًسبزمایل به زرد است واز یک لایه مومی خاکستری رنگ پوشیده شده است، برگها معمولاً بزرگ، سبز تیره ، براق وپنجه ای می باشند واز ۵تا۱۱لوب تشکیل شده اند، گل آذین سنبله، میوه بصورت کپسولی کروی وخاردار است (میرحیدر،۱۳۸۵).همه قسمتهای این گیاه سمی، که دانه دارای نوعی آلبومین بسیار سمی به نام ریسین می باشند، برگها و دانه ها دارای آلکالوئید سمی به نام ریسینین، و در دانه این گیاه روغن ثابتی به نام روغن کرچک که محصول اصلی گیاه است وجود دارد(ولاک واستودولا،۱۳۸۲).

پراکنش جغرافیایی

این گیاه بومی حبشه، هند و شرق و شمال شرقی افریقا و در ایران نیز کشت میشود (وینک و فون ویک،۱۳۸۷)

روش تکثیر

تکثیر از طریق بذر (ولاک واستودولا،۱۳۸۲). میزان بذر مورد نیاز برای هر هکتار ۲۵ کیلوگرم،فاصله کشت برای ارقام پا بلند۷۰×۷۰و برای ارقام پاکوتاه ۱۰۰×۲۵ سانتی متر(هانس، ۱۳۷۹). مطالعاتی که اخیرا بر روی این گیاه انجام شده نشان داده که جوانه زنی در بذرهای تازه و کهنه متفاوت است(.(Martins et al., 2009

نیازهای اکولوژیکی

کرچک گیاهی است نیمه گرمسیری که در سراسر مناطق گرم و گرمسیری رشد می­نماید کرچک به گرمای نسبتاً زیادی یعنی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد همراه با رطوبت کم نیاز دارد و روز های بلند، روشن وآفتابی تابستان بهترین حالت برای رشد کرچک می باشد حرارت کمتر از ۱۵ درجه باعث کاهش روغن و حرارت بالاتر از ۳۵ درجه باعث کاهش روغن وپروتئین خواهد شد. این گیاه در مقابل گرما مقاوماست.ویک، کرچک زمین هایی با pH5 تا ۵/۶ را ترجیح می دهد. ولی می تواند حتیpH=2 را تحمل نماید و زمین های شور برای رشد آن مناسب نیستند.(وینک و فون۱۳۸۷).

آفات و بیمار یها

کرچک گیاهی است مقاوم به خشکی،شوری خاک،آلودگی شدید هوا،آفات و حشرات ،حساس به سرما و یخبندان و غرقابی شدن زمین،خسارت به گرده های گل در زمان گلدهی با افزایش دما .از آفات مهم کرچک می توان آگرو تیس  Agrotisیاطوقه بر وآبدزدک و انواع گونه های جیرجیرک و ملخها و سوسک های جهنده و ساقه خوران را نام برد که بسته به منطقه خسارتهای متفاوتی وارد می سازند استفاده حشره کش ها در خاک یا در برنامه آبیاری واستفاده از طعمه های مسموم و در شرایط حمله شدید سمپاشی خسارت را تا حد ممکن­کا هش می دهد. بیماری های مهم کرچک عبارتند از : سر کو سپورا cercosppora ricinella وزنگ برگ psedommonassp وکپک کپسول Alternariaricini که در مناطق مرطوب به گل آذین آسیب فراوان می رسانند باروشهای زراعی می توان کرچک های قوی و سالم تولید نمود که در برابر بیماریها مقاوم باشند البته ضد عفونی بذر وتقویت خاک وروشهای صحیح آبیاری واستفاده از واریته های مقاوم می توانند اثرات بیماری را به نحو چشمگیری کاهش دهند. (میرحیدر،۱۳۸۵).

ارقام کرچک

چند رقم معروف کرچک عبارتند از: واریته فرانسوی ریسین دانژو,Angouکالپی kalpiو واریته های Baker43.

دانه کرچک

دانه کرچک حاوی روغن سبک بی رنگ یا روغن سبز رنگ است. مصارف عمده کرچک عبارتند از: بعضی از انواع گیاه کرچک تزئینی هستند، ولی بیشتر آنها برای تولید دانه گیاه کرچک که از آن روغن کرچک استخراج می‏شود کشت داده می‏شود. روغن کرچک یک مسهل قوی است ولی استفاده عمده آن به عنوان یک ماده خام صنعتی است. دانه‏ها حاوی یک پروتئین سمی به نام رایسین است. علائم مسمومیت با آن : تهوع، اسهال، دل پیچه زیاد. خواص سمی آن با حرارت زایل می‏شود. دانه‏های کرچک حاوی چندین عامل آلرژی زا بوده که قادرند تبشدید، آسم و… در اشخاص حساس شده ایجاد کنند. موقعی که روغن کرچک استخراج می‏شود رایسین و آلرژی زاهای موجود در دانه‏ها در تفاله یا گوشت میوه باقی می‏مانند به طوری که روغن تجاری مخاطره‏آمیز نیست. دانه‌های روغنی، به منظور استخراج روغن از  آن‌ها پرورش می‌یابند؛ ولی به‌عنوان منبع باارزش پروتئین نیز مطرح هستند و بقایای محصول بعد از روغن‌کشی بدین منظور بکار می‌رود. هم روغن و هم کنجاله به‌همان اندازه اهمیت داشته و احتیاج به‌تجزیه‌های ویژه دارند که دقت در خلوص دانه (کولتیوار) اهمیت دارد(ولاک واستودولا،۱۳۸۲). و همچنین روغن کرچک در صنایع پتروشیمی، کارخانجات لاستیک، رنگ و لاک، الکل، صابون، وسایل آرایشی، پوشش سطوح و پزشکی استفاده میشود، استرهای موجود در روغن کرچک از ویسکوزیته بالایی برخورداند که یک دامنه وسیع از دما را تحمل می کنند که به همین علت آن را به عنوان روغن موتور در صنایع هواپیما سازی استفاده می کنند (Koutroubas et al., 2000).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.