پیشینه تحقیق عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی و رضایت شغلی و روش مقابله با استرس شغلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  عوامل مؤثر در  فرسودگی شغلی و رضایت شغلی و روش مقابله با استرس شغلی  دارای ۹۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۳
۲-۲ رضایت شغلی    ۶
۲-۲-۱ تعاریف رضایت شغلی    ۶
۲-۲-۲ تاریخچه رضایت شغلی    ۷
۲-۲-۳ ابعاد رضایت شغلی    ۸
۲-۲-۴ عوامل مؤثر در رضایت شغلی    ۸
۲-۲-۵ اهمیت رضایت شغلی    ۱۲
۲-۲-۶ نظریه های رضایت شغلی    ۱۵
۲-۲-۷ شیوه ابراز نا رضایتی از شغل:    ۲۰
۲-۲-۸ پیامدهای افزایش یا کاهش رضایت شغلی درسازمان    ۲۱
۲-۳ – فرسودگی شغلی    ۲۲
۲-۳-۱ منشاء تاریخی فرسودگی شغلی    ۲۳
۲-۳-۲ مفهوم فرسودگی شغلی    ۲۳
۲-۳-۳ تعاریف فرسودگی شغلی    ۲۵
۲-۳-۴ فرسودگی شغلی در مدیران    ۲۷
۲-۳-۵ علل پیدایش فرسودگی شغلی    ۲۸
۲-۳-۶  راههای بهبود فرسودگی کاری    ۲۹
۲-۳-۷ نشانه های فرسودگی شغلی    ۳۰
۲-۳-۸ نشانگان و معیارهای تشخیص فرسودگی شغلی    ۳۳
۲-۳-۹ دیدگاه‌ های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی    ۳۴
۲-۳-۱۰ علل فرسودگی شغلی    ۳۶
۲-۳-۱۱ مشاغل مستعد فرسودگی شغلی    ۳۷
۲-۳-۱۲ مراحل و سیر فرسودگی شغلی    ۳۷
۲-۳-۱۳ عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی    ۳۹
۲-۳-۱۴ علائم فرسودگی شغلی    ۳۹
۲-۳-۱۵ دلایل فرسودگی شغلی    ۴۰
۲-۳-۱۶ روشهای مقابله با فرسودگی شغلی    ۴۱
۲-۳-۱۷ پیامدهای افزایش یا کاهش دهنده فرسودگی شغلی در سازمان    ۴۲
۲-۴ تاریخچه استرس شغلی    ۴۴
۲-۴-۱ واژه کاوی استرس    ۴۶
۲-۴-۲ گونه های مختلف استرس    ۴۹
۲-۴-۳ تعریف استرس شغلی    ۵۳
استرس شغلی چیست؟    ۵۴
۲-۴-۴ نشانه های استرس شغلی    ۵۵
۲-۴-۵ دلایل استرس شغلی چیست؟    ۵۷
۲-۴-۶ متغیر‌های ایجاد کننده استرس شغلی    ۶۰
۲-۴-۷ استرس شغلی و عملکرد کاری    ۶۲
۲-۴-۸ شیوه های مقابله با استرس شغلی    ۶۲
۲-۴-۹ تنیدگی چیست؟    ۶۵
۲-۴-۱۰- عاملهای استرس شغلی در محیط کار    ۶۹
۲-۵ پیشینه پژوهش در داخل و خارج کشور    ۷۵
۲-۵-۱ پیشینه در داخل کشور    ۷۵
۲-۵-۲ پیشینه در خارج از کشور    ۷۸
منابع و ماخذ    ۸۲
منابع انگلیسی    ۹۲

منابع

– مهدوی و روحی عزیزی، م، م.، ۱۳۷۹، عوامل مؤثر در رضایت شغلی کارکنان، مجله ی اقتصاد تعاون؛ دوره ی جدید، شماره ی ۱۰۷

– میردریکوندی، ر.، ۱۳۷۹، “شغل، رضایت شغلی و روشهای ارزیابی آن” ، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی از مؤسسه ی آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

– شفیع آبادی، ع.، ۱۳۷۲، راهنمایی و مشاوره ی شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، انتشارات رشد، تهران ص ۱۲۳٫

– نریمانی، ل.، ۱۳۸۱، رابطه ی بین سبکهای مدیریتی با رضایت شغلی دبیران دبیرستانهای
ناحیه ی یک شیراز، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، مرکزآموزشی مدیریت دولتی شیراز.

– رابینز،استیفن،پ.، ترجمه: اعرابی،س،م و پارسائیان،ع، ۱۳۷۴، مدیریت رفتارسازمانی،تهران مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

– عطار، ح.، ۱۳۷۴، بررسی  رابطه استرس شغلی یا خشنودی شغلی و سلامت روان کارکنان یک مجتمع صنعتی . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران.

– استوار، جین ، بنجامین ، ۱۳۷۷، ترجمه ی دکتر دادستان، تنیدگی یا استرس، انتشارات رشد.

–  استیفن پی، ر.، ۱۳۷۴ ترجمه اعرابی،س .م وپارسائیان، ع، مدیریت رفتار سازمانی،. تهران مؤسسه ی مطالعات و پژوهش های بازرگانی .

– بنسن، ه.، ترجمه: جمالیان،س.ع ۱۳۷۷،  آرامش  بیکران، انتشارات نسل نواندیش، چاپ دوم.

– پاکی، ف.، ۱۳۸۰، ساخت و هنجارهای آزمون فرسودگی شغلی و پیش بینی عوامل فرسودگی شغلی در معلمان شهرستان اسلامشهر، پایان نامه ی ارشد، دانشگاه علامه ی طباطبایی تهران.

– پرینگتون.، ۱۹۹۴، ترجمه ی ساعتچی، م. نگرش کارکنان درباره ی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی و ترک خدمت،  فصلنامه ی مطالعات مدیریت، دوره ی اول شماره ی چهار، ۱۳۷۰

– پورصفر، ک.،۱۳۷۸، مطالعه ی مدیریت رضایت شغلی و رابطه ی آن با عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پایان نامه ی کارشناس یارشد مدیریت آموزشی مرکز آموزش مدیریت دولتی گیلان، ص ۳۸٫

–  پورقاسمی، ع.، ۱۳۸۳، استرس در کار، صنعت و ایمنی ، شماره ی ۸۱،ص ۶۴-۶۳

 ۲-۱ مقدمه

اشتغال از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسانها، دولتها و ملت­ها را به خود مشغول داشته است. هر چند شغل و حرفه به ظاهر، به بُعد اقتصادی ـ معیشتی انسانها  مربوط  می­شود، ولی با بُعد فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنان نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد. رضایت شغلی حوزه­ای است که در آن دیدگاههای روانشناختی اجتماعی، جامعه شناختی، اقتصادی، علوم سیاسی و تربیتی هر یک به سهم خود در آن سخن گفته­اند. امروزه در هر کشوری، هزاران هزار شغل و حرفه وجود دارد که افراد به آن اشتغال داشته و از این طریق، به زندگی خود ادامه می­دهند. آنچه همواره مورد توجه روانشناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی بوده رضایت شغلی افراد و آثار این رضایت در روحیه آنها و بازدهی کارشان می­باشد.

اگر کسی به شغل خود علاقه­مند باشد، خلاقیت و استعداد وی در زمینه کاری­اش شکوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگی و افسردگی نخواهد شد. به عکس، اگر کسی از حرفه­اش راضی نباشد، هم خودش دچار افسردگی و سرخوردگی می­شود و هم کارش بی­نتیجه خواهد بود و از این رهگذر، جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد(میر دریکوندی، ۱۳۷۹).

رضایت شغلی در مجموع، احساس مطبوع، مثبت و خوشایندی است که فرد از شغل خود دارد. بیش­تر دانشمندان بطور کلی عوامل اجتماعی، محیط کار و نقش کار را در رضایت شغلی مؤثر می­دانند همه نظریه­های رضایت شغلی به نحوی به تأمین نیازهای افراد، مادی یا روانی اهمیت می­دهند و توجه به خواستها و انتظارات شاغل را مهم می­دانند.

از گزارش­ها و آمار چنین بدست می­آید که در کشور ما، مسأله شغل، رضایت شغلی و جوانب آن هنوز بصورت کارشناسانه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. از سوی دیگر، طبق اظهار نظرها، کم کاری در کشور، به وفور مشاهده می­شود، تا جایی که بعضی می­گویند: میزان کار مفید و روزانه در ایران قریب نیم ساعت است.

امروزه که نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام الهی ـ اسلامی نوپا و منحصر به فرد در جهان ادعا دارد خواهان پیاده کردن عدالت انسانی ـ اجتماعی است، ضروری به نظر می­رسد که محققان مسلمان در زمینه شغل و اشتغال دست به تحقیقات گسترده و دقیق بزنند(میر دریکوندی، ۱۳۷۹).

فشار روانی در صورتی که کم باشد بصورت یک نیروی انگیزشی عمل می­کند و باعث افزایش کار می­شود. اگر فشار روانی زیاد باشد اختلالهایی را در عملکرد فرد ایجاد می­کند. فشارهای ناشی از شغل نوعی فشار روانی است و باعث نارضایتی در شغل می­شود و تأثیر منفی بر زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی می­گذارد.

یکی از عوارض فشارهای ناشی از شغل فرسودگی شغلی است. واژه فرسودگی برای توصیف پاسخهایی است که آدمی در برابر فشارهای روانی از خود بروز می­دهد. فرسودگی شغلی یک حالت خستگی مفرط است که از کار سخت و بدون انگیزه و بدون علاقه ناشی می­شود(فرید نبرگر، ۱۹۷۵).

به نظر مسلش و جکسون (۱۹۸۱). فرسودگی شغلی یک سازه چند بعدی است و شامل خستگی عاطفی، خود گم­کردگی و احساس عدم موفقیت می­شود.

بین فشارهای روانی و فرسودگی شغلی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. فشارهای روانی وقتی رخ     می­دهد که عدم تعادل بین مطالبات و خواسته­های محیطی با توانایی فرد برای پاسخ دادن به آنها وجود داشته باشد.

هر چه مطالبات و خواسته­های محیطی افزایش یابد و توانایی فرد برای پاسخ دادن به آنها کاهش یابد فشار روانی ایجاد می­شود و باعث تجربه منفی در فرد و فرسودگی شغلی می­گردد. در واقع فرسودگی شغلی در اثر فشار روانی پدید می­آید(فاربر، ۱۹۸۳).

فشار روانی برخی از مشاغل نسبت به مشاغل دیگر بیشتر است. مدیران آموزشی غالباً بیشترین فشار روانی را تحمل  می­کنند. این گروه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و باید در جهت تحقق اهداف سازمان آموزشی و نیازها و انتظارات اعضاء حرکت کنند. تحقیقات مدیریتی، مدیریت میانی را به عنوان پر فشارترین پست سازمانی تعیین نموده است. مدیریت آموزشی مسئولیتی کلیدی را برای اصلاح و بهبود کار مدارس دارد و یک پست مدیریت میانی بین مدیر منطقه، معاونین با دبیران و دانش آموزان است.  با توجه به فشاری که بر این مدیر میانی وارد می­شود احتمال بروز فرسودگی شغلی در آنان بالاست(مزر، ۱۹۸۷).

اگر کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی­های فردی  شاغل به گونه­ای باشد که خواستهای محیط کار بیش از آن باشد که فرد بتواند از عهده آن بر آید استرس شغلی نامیده می­شود. این تعریف به بافت روابط فرد با محیط نظر دارد و این امکان را بوجود می­آورد تا بتوانیم سهم هر یک از ویژگی­های فردی شاغل، شرایط کار و تأثیر آنها را در پدید آوردن استرس شغلی بیان کنیم(رندال آر. اس. خواجه­پور، ۱۳۸۰).

در این مقاله به ادبیات تحقیق که شامل دو بخش می­باشد: الف) مبانی نظری، ب) پیشینه عملی تحقیق   می­پردازیم.

 ۲-۲ رضایت شغلی

۲-۲-۱ تعاریف رضایت شغلی

میردریکوندی (۱۳۷۹) به بیان چند تعریف از رضایت شغلی  می پردازد:

جورج و جونز[۱] (۱۹۹۹) رضایت شغلی را مجموعه ای از احساسات و باورها می دانند که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند.

شفیع آبادی (۱۳۷۶)  معتقد است رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است؛ عاملی که موجب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد.

هل ریگل و وودمن [۲] (۱۹۹۶) رضایت شغلی را  حالتی  مطبوع، عاطفی و مثبت  حاصل از ارزیابی شغلی  یا تجارب  شغلی  می دانند، مفهومی دارای ابعاد، جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه­ی آنها رادر نظر گرفت.ازجمله این عوامل می توان به صفات کار و کارمند، نوع کار، محیط کار و روابط انسانی کار اشاره نمود.

رابینز (۱۳۸۰) رضایت شغلی و نگرش  کلی  فرد درباره  کارش می داند.

رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات، نگرشهای مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند(مهدوی و روحی عزیزی، ۱۳۷۹).

۲-۲-۲ تاریخچه رضایت شغلی

تلاش کلاسیک برای تعریف رضایت شغلی درسال ۱۹۳۵ توسط “رابرت هاپاک انجام شد.وی درباره پیچیدگی رضایت شغلی،هشدارداده وآن رابه عنوان ترکیبی ازموارد روانشناختی، فیزیولوژیکی و محیطی  تعریف  کرد که باعث  می شودشخص اظهارنمایدکه “من از شغل خودرضایت دارم”(عباس زاده،۱۳۸۰).

بعدازجنگ جهانی دوم شناخت عواملی که می تواندموجب رضایت شغلی وتشویق افراد به کار شود، بیش از پیش موردتوجه قرارگرفت. مطالعات انجام گرفته پیرامون رضایت شغلی درسطح جهانی نشان می دهد که تاقبل ازدهۀ ۱۹۲۰ تحقیق دربارۀ این مهم درمدیریت صنعتی و بویژه درمهندسی صنایع وهمزمان با شیوۀ مدیریت علمی فردریک تیلور(۱۹۱۵-۱۸۵۶) در مورد عواملی مانند امنیت شغلی، انگیزه  و رغبت و عوامل محیطی صورت گرفته است. در دهه­های ۱۹۲۰و۱۹۴۰ باشیوۀ مدیریت نهضت روابط انسانی،توجه بیشتری به گروه همکاران،گروههای غیررسمی نظارت وسرپرستی درتعیین میزان رضایت شغلی معطوف شد،که   می توان به تحقیقات هاثورن ودیکسون درکارخانۀ وسترن الکتریک آمریکا توسط التون مایور(۱۹۳۲)ورتایس برگراشاره نمود.درسالهای(۱۹۵۰-۱۹۷۰)،شغل به عنوان عامل تعیین کننده درایجادرضایت شغلی موردتوجه قرارگرفت.درسال ۱۹۵۲،واکروگیست[۳] نتیجۀ مطالعۀ انجام شده برروی ۱۸۰نفرازکارگران کارخانه های مونتاژاتومبیل دیترویت رامنتشرکردند.هدف ازانجام این مطالعه ارزیابی میزان رضایت کارکنان ازابعاد مختلف شغل بود.کارگران نشان دادند که به طرزقابل قبولی ازچیزهایی مانندحقوق،شرایط کاری وکیفیت وسرپرستی احساس رضایت می کنندوعدم رضایت خودراباکاری که درعملاً انجام می دادند بیان کردند(عباس زاده ،۱۳۸۰).

۲-۲-۳ ابعاد رضایت شغلی

درسال ۱۹۶۹،چندین محقق وصاحب نظرازجمله اسمیت،کندال وهالین استدلال کردند که رضایت ازشغل درواقع ،معرف چندگرایش مرتبط است.بنابراین،موقعی که درباره رضایت صحبت می کنیم، باید تصریح نماییم: “رضایت ازچه؟” اسمیت و دیگران می گویند که پنج بعد شغلی معرف خصوصیات برجسته شغل است که افراد درباره آنها واکنشهای انفعالی  نشان  می دهند.

[۱]– George and Jones

Helliegel and woodman-[2]

Guest  ۱- C.R.Walker

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.