تحقیق ارتباط و نظریه های ارتباط و تاریخچه ارتباطات سازمانی و انواع آن و رضایت شغلی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارتباط و نظریه های ارتباط و تاریخچه ارتباطات سازمانی و انواع آن و رضایت شغلی و نظریه های آن دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بخش اول    ۵
۱-۱ تعریف ارتباط    ۵
۱-۱-۱نظریه ارتباط از نظر ارسطو:    ۶
۱-۱-۲روبرت گویر در کتاب فراگرد ارتباط مى‌گوید:    ۶
۱-۱-۳نظریات مکتب شیکاگو    ۶
۱-۱-۴ نظریه های رسانه شناسی در ارتباطات    ۱۰
۱-۱-۵ نگاهی به سبک های ارتباط موثر در سازمان:    ۱۲
۱-۱-۶ نگاهی به عوامل موثر برارتباط بین فردی درارتباط سازمانی:    ۱۳
۱-۱-۷ نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در تسهیل ارتباطات سازمانی    ۱۴
۱-۱-۸نگاهی به نقش ارتباطات فردی وجمعی در سازمان    ۱۵
۱-۱-۹ نقش مهارتهای ارتباطی کارکنان درتسهیل ارتباطات سازمانی    ۱۷
۱-۱-۱۰ارتباطات درروابط بین سازمانی    ۱۷
بخش دوم    ۱۹
۲-۱  تعریف ارتباطات سازمانی    ۱۹
ارکان اصلی فرایند ارتباطات    ۲۰
۱-۱-۲ تعریف ارتباطات درون سازمانی    ۲۲
۲-۱-۲تاریخچه ارتباطات سازمانی    ۲۴
۲-۱-۳نگاهی به فرایندهای  ارتباطات سازمانی    ۲۷
۲-۱-۴انواع ارتباطات سازمانی    ۲۸
۲-۱-۴-۱تعریف ارتباط عمودی    ۲۸
۲-۱-۴-۲ ارتباط افقی    ۲۹
۲-۱-۴-۳ ارتباط مورب    ۲۹
۲-۱-۴-۵انتخاب مسیر یا کانال ارتباط    ۳۰
۲-۱-۵نگاهی به دیدگاههای مختلف ارتباطات سازمانی    ۳۰
ارتباطات درون  سازمانی از دیدگاه سیژل و مارکونی    ۳۴
بخش سوم    ۳۵
۳-۱رضایت شغلی    ۳۵
۱-۱-۳  تعریف شغل    ۳۶
۲-۱-۳تقویت رضایت شغلی    ۳۸
۳-۱-۳نظریه های رضایت شغلی    ۴۰
۴-۱-۳  نظریه های عوامل رضایت شغلی    ۴۴
بخش چهارم    ۵۰
۴-۱- پیشینه تحقیق    ۵۰
۴-۱-۱ تحول تحقیقات در زمینه رضایت شغلی    ۵۳
۲-۱-۴بررسی های روان شناسان    ۵۳
۳-۱-۴  مطالعات جامعه شناختی ( ۱۸۵۸ – ۱۹۱۷ )    ۵۴
۴-۱-۴ مطالعات وتحقیقات انجام شده    ۵۵
فهرست منابع    ۵۹

منابع

– فرهنگی، علی‌اکبر و همکاران (۱۳۸۶). نظریه‌های ارتباطات سازمانی. تهران: رسا، چاپ دوم.

_ فرهنگی، علی، دقیقی، ر. ( ۱۳۷۹ ). تنش در محیط کار. تهران: انتشارات نگرش روز.

– میلر دلبرت ،(۱۳۸۵)، راهنمای سنجش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی. تهران : نشر نی.

– میلر ،کاترین .(۱۳۸۶). ارتباطات سازمانی،ترجمه زهره خوش‌نشین­وهمکاران.تهران:دانشگاه علامه طباطبایی.

– میلر، کاترین،(۱۳۷۷)، ارتباطات سازمانی، ترجمه آذر قبادی. تهران: سازمان مدیریت صنعتی ، چاپ اول.

-آذری،غلامرضا.(۱۳۸۴). مقدمه‌ای بر اصول و مبانی ارتباطات.تهران:انتشارات اداره کل آموزش صدا و سیما.

– برکو، ری. ام.، ولوین، آندرودی. و ولوین، دارلین آر. ( ۱۳۸۲ ). مدیریت ارتباطات. ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

– ساروخانی باقر.(۱۳۷۶). جامعه شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.

– ساروخانی،باقر.(۱۳۷۷). درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی. تهران:اطلاعات .

– سارو خانی ، باقر ،(۱۳۸۵)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی . تهران : نشر دیدار .

– رضائیان ، علی ،(۱۳۷۶)، اصول مدیریت .تهران : انتشارات سمت .

_ رضاییان،علی، (۱۳۷۲) ، مدیریت رفتار سازمانی ، جلد اول.تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

– رضائیان، علی ( ۱۳۸۳ ). ،مبانی مدیریت رفتارسازمانی. تهران: سمت.

-اتسلندر ، پتر ،(۱۳۷۱)، روشهای تجربی تحقیق اجتماعی ، ترجمه بیژن کاظم زاده . مشهد: معاونت فرهنگی استان قدس رضوی، چاپ پنجم .

_ازکمپ، ا. ( ۱۳۷۰ ). روانشناسی اجتماعی کاربردی. (فرهاد ماهر، مترجم)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

– اسحاق تیموری، ج. ( ۱۳۸۶ ). مهارتهای ارتباطی­راهنما برای مدیران­وکارکنان­حرفه ای.تهران:دیدار نو.

– الوانی، مهدی.،(۱۳۷۴)، مدیریت عمومی.تهران: نشر نی.

– امینی ، سیاوش ،(۱۳۷۵)، مسائل سنجش در تحقیقات اجتماعی  و بحثی درباره مقیاس گاتمن . تهران: نامه پژوهشکده ، سری یک ، شماره یک .

 مقدمه

سازمانی اجتماعی است که حیات و پایداری آن به وجود پیوندی قوی بین اجزا و عوامل تشکیل دهنده آن بستگی دارد. احساس بی عدالتی در رضایت شغلی افراد اثرات مخربی بر روحیه همکاری دارد. چرا که اهتمام نیروی انسانی و انگیزش کارمند را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بی توجهی و بی عدالتی و توزیع ناعادلانه دستاوردها روحیه کارمند را تضعیف کرده و انگیزه تلاش , فعالیت و همکاری آن را تنزل می دهد .

بنابراین سازمان عبارت از فرایندهای نظام یافته از روابط مقابل افراد برای دست یافتن به هدفهای معین, پس عنصر اصلی و موثر هر سازمان را منابع انسانی آن سازمان تشکیل می دهد که در بین آنها روابط متقابل بر قرار است, و بهترین راه سازماندهی این منابع استفاده شایسته سالاری در میان آنها است. در نهایت می توان گفت که سازمان چیزی جز روابط متقابل بین افراد نیست و ساختار سازمانی این روابط متقابل را که شامل تعیین نقشها, سلسله مراتب هدفها و سایر ویژگیهای سامان است منعکس می نماید که همه آنها در جهت رضایت کارکنان و جلوگیری ترک خدمت آنهاست.

رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است که محتوا و زمینه وفاداری و علاقه مندی کارکنان به سازمان مطبوعشان را موجب می گردد. رضایت شغلی یک حالت احساسی مثبت یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است. این حالت احساسی مثبت کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقای کارمند می شود.

نارضایتی کارکنان از شغل و حرفه خود، عوارض و پیامد‌های متعددی را در پی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های نارضایتی شغلی تنزل روحیه فرد و ایجاد تزلزل و تردید در اوست. در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا ایجاد رضایت شغلی در کارکنان در زمره وظایف و مسئولیتهای مدیران و سرپرستان است؟ واقعیت این است که همان‌ قدر که سازمان در برقراری و تنظیم روابط انسانی خوب می‌تواند موثر باشد، مدیران نیز تاثیر گذارند. می‌توان گفت وقتی که سازمان به مدیر اجازه می‌دهد تا فضای مناسبی را برای کار ایجاد کند، در واقع انجام وظایف مدیریتی او را تسهیل نموده و در انجام موثر و روان آن وظایف کمک کرده است. در این میان نقش کارکنان در وظیفه اصلی مدیر به تنظیم ارتباطات شخصی و سازمانی با زیردستان خود مربوط می‌شود.

بخش اول

۱-۱ تعریف ارتباط

فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معانی بین آنها.ارتباط، تعاریفی متعدد دارد به‌طور کلی، ارتباط را می‌توان شکلی از کنش متقابل دانست که از طریق نمادها صورت می‌گیرد.

نمادها ممکن است اشاره‌ای، تصویری، تجسمی و لفظی باشد که به منزله محرک رفتار عمل می‌کنند (مک براید، ۱۳۷۵).

در دنیای متحول امروز فرستنده پیام درپی آن است که ادراک مشترکی از یک پیام برای هرگیرنده پیامی به دست آورد. بنابراین هدف ارتباطات، دستیابی به اقدام هماهنگ بین پیام دهنده وگیرنده پیام می باشد. این بدین معناست که مفهومی که از درون فردی برخاسته است به میان دیگران راه یافته و توسط دیگران برداشت می شود. یعنی درواقع ارتباطات، برخی ازمفاهیم وتفکرات ومعانی ویا به عبارت بهترپیام ها را به دیگران تفهیم می کند. براین اساس ،ارتباطات را انتقال مفاهیم ویا انتقال نشانه ها ونیزانتقال ویا تبادل پیامها می دانند(فرهنگی،١٣٧٣ :۴۱).

ارتباطات بیانگر فراگرد ایجاد معنی است)دین،بارنلود ، ١٩۶٢ .(

ارتباطات فراگرد تفهیم وتفاهم وتشریک مساعی است )نلسون و پیرسون ، ١٩٨٣ .(

ارتباطات به گونه ای وسیع وگسترده تجارب مشترک تعریف شده است )فرهنگی، ١٣٧٣(۴۴:.

در فرهنگ لغت وبستر، واژه ارتباط با معادل هایی نظیر رساندن،بخشیدن، انتقال دادن، آگاه ساختن، مکالمه و مراوده داشتن، معنا شده است.فرهنگ فارسی معین، ارتباط را به معنی ربط دادن، بستن، پیوند، و …به­کاربرده­است.

حوزه‌های تخصصی ارتباطات به مسایل مختلفی میپردازند از جمله:

ارتباطات جمعی, ارتباطات توسعه, مطالعات رسانه ای, ارتباطات سازمانی, زبان شناسی اجتماعی, تحلیل گفتمان, زبان شناسی شناختی, معنی شناسی, پیدایش و گسترش اندیشه های جامعه شناختی ارتباطات  پیدایش و گسترش اندیشه های جامعه شناختی ارتباطات.

در تعریف ارتباط اندیشمندان تاکیدات گوناگونی به کار برده اند. گروهی از اندیشمندان در تعریف بر ترغیب و اقناع یا همانندی و اشتراک فکر با ابعاد گسترده تر و به صورت تاثیر مطرح کرده اند.عد ای بر پاسخ و بازتاب تاکید بیشتری کرده اند. عده دیگری از اندیشمندان بر عنصر پیام تاکید کرده اند.

۱-۱-۱نظریه ارتباط از نظر ارسطو:

ارسطو فیلسوف یونانی اولین دانشمند شناخته شده ای است که ۲۳۰۰ سال پیش نخستین بار در زمینه ارتباطات سخن گفته است. او در کتاب مطالعه معانی بیان که معمولا آن را مترادف ارتباط می دانند، در تعریف ارتباط می نویسد: ارتباط عبارت است از جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل وامکانات­موجودبرای­ترغیب­و­اقناع­­دیگران(آذری،۴۵:۱۳۸۴).

۱-۱-۲روبرت گویر[۱] در کتاب فراگرد ارتباط مى‌گوید:

ارتباط عبارت است از روشى که حداقل متضمن چهار عنصر زیرباشد:

۱تولیدکننده‌اى که ۲. علامت یا نمادى را ۳. براى حداقل یک دریافت‌کننده طرح کند ۴. و او را درک معنى کند . (آذری،۴۹:۱۳۸۴).

۱-۱-۳نظریات مکتب شیکاگو

نظریه لاسول[۲]

از جمله نظریات اندیشمندان مکتب شیکاگو می توان به نظریات لوین، لاسول و لازارسفلد اشاره نمود. البته در بسیاری از پژوهش ها ی لازارسفلد ، وی با مرتون همراه بوده است و بنابراین اندیشه مرتون نیز دراین­بخش­آورده­می­شود.

لاسول (۱۹۷۸-۱۹۰۲) همه چیز را در جریان محتوای پیام متمرکز می ساخت. وی در اثرش «ساخت و کارکرد ارتباط در جامعه» به ساخت پذیری ارتباطات و حتی تشابه جامعه انسانی از این دیدگاه با دیگر موجودات اشاره دارد. به زعم لاسول وسایل ارتباط جمعی مجموعه ای به هم پیوسته تشکیل می دهند و با هم تنسیق می شوند. این مجموعه با نام الگوی لاسول معروف است و شامل پنج عنصر: چه کسی، چه می گوید، از کدام مجرا، با چه کسی، با کدام نتیجه می باشد. به نظر لاسول با توجه به عناصر تشکیل دهنده ارتباطات، می توان ساخت یابی آنان را پیش بینی کرده، تحقق پذیر ساخت. از ترکیب غایی عناصر ارتباط، مجموعه ای حاوی دو نوع ساخت شامل زیر ساخت ها و رو ساخت ها فراهم می آید.زیر ساخت ها[۳] یا ابزار تکنولوژیک ارتباط، مجموعه ای به هم پیوسته و متشکل هستند که با نیرویی همساز عمل کرده و در جامعه انسانی اثراتی ویژه بر جای می گذارند. رو ساخت ها[۴] یا عناصر غیر تکنولوژیک حاوی سازمان ها، مقررات و اندیشه ها و افکار مرتبط با ارتباطات است که در رابطه ای تعاملی با زیر ساخت قرار دارد. بدین ترتیب از نظر لاسول هر دو نوع ساخت (زیر ساخت ها و رو ساخت ها) در تأثیر از یکدیگر هستند. (ساروخانی، ۱۳۷۷).

لاسول در زمینه کارکرد های ارتباطات اجتماعی در پروژه معروف خود «ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه[۵] » سه دسته کارکرد شامل؛ نظارت، همبستگی و جامعه پذیری بر می شمارد. به نظر لاسول در صورتی که انسان قابلیت درک بیشتر ارتباطات انسانی و جامعه انسانی را دارا باشد، متوجه می شود که کارکرد ها معمولاً با گذشت زمان و مکان تغییر نمی کنند، اما دارای تفاوت های بسیار کوچک، ظریف و حتی ضروری هستند. (شرام،۱۳۸۱: ۸۸-۹۰). لاسول عقیده دارد که در بررسی جامعه جهانی و فرایند ارتباط­به سه نوع متخصص بر می خوریم:
– گروهی از متخصصین که به بررسی محیط سیاسی پیرامون و دولت به عنوان یک کل می پردازد.
– گروهی که به تنظیم پاسخ دولت به محیط می اندیشند. نویسندگان و گویندگان وسایل ارتباطی پاسخ درونی را تنظیم و تصدیق می کنند.

– گروهی که الگوهای پاسخ را از پیران به جوانان منتقل می سازند. مربیان و والدین مسئول انتقال میراث اجتماعی (به نسل جوان) هستند.به عقیده لاسول تمام این گروه ها باید در یک مجموعه متشکل قرار گیرند تا شناخت و پاسخ هماهنگ شوند. کل جامعه پیامی متشکل و همگن یابد و به طور کلی رابطه انسانها در خلال زمان نیز صورتی متفرق، ناهماهنگ و تجزی یافته نداشته باشد. این امر را «ساخت ارتباطی» می خوانیم. (ساروخانی، ۷۶:۱۳۷۷).

شرام معتقد است لاسول کمک های زیادی در فرآیند اندیشه پردازی در مطالعات ارتباطی داشته است که می توان در سه بخش طبقه بندی کرد.ارائه روش پژوهشی تا جایی که می توان وی را از حیثی پایه گذار واقعی پژوهش های ارتباطی دانست.
ارائه نگاهی ژرف به تبلیغات: وی می گفت تبلیغات «نظارت بر عقاید» توسط نمادهای ارزشمند است… و این مانند داستان ها، شایعات،] گزارش ها [ ، تصاویر و دیگر اشکال مختلف «ارتباطات اجتماعی[۶] » است. به باور لاسول کارکردهای این اشکال توسط اشارات و توهم سریع­به­قدرت­منتهی­می­شود.
سومین خدمت لاسول به حوزه مطالعات ارتباطی این بود که نقش سیاسی ارتباطات را فراتر از آنچه که اعمالی چون امتناع و مبارزات انتخاباتی نشان می دادند، آشکار ساخت. (شرام،۱۳۸۱).

اندیشه دیگری که در این بخش بررسی می گردد اندیشه لازارسفلد به همراه مرتون است. لازارسفلد (۱۹۷۶-۱۹۰۱) را شاید نتوان نظریه پردازی بزرگ دانست اما تاثیر گذاری برجسته ای در این زمینه داشته است. پژوهش های وی خلاقیت عجیبی داشته است. وی درحوزه پژوهش بازار یا بازار پژوهی بسیار برجسته بوده است. آثار به جای مانده از او پژوهش های وی و نیز کارهای مشترک وی با دانشجویانش می باشد. لازارسفلد به همراه مرتن در زمره اولین دانشمندانی بودند که نظریه تأثیر گذاری بی حد و حصر رسانه ای را مورد تردید قرار دادند. از دید آنان اثر گذاری رسانه ها، در صورتی که ساختار محیط کلان و یا افواه مناسب و موافق پیام رسانه ای نبا شد، با تنگنا روبرو خواهد بود(ساروخانی،۱۳۸۳).

نظریه لازارسفلد[۷] و مرتون[۸]

لازارسفلد و مرتون بر این عقیده اند که برای اثر بخشی رسانه سه شرط: انحصاری کردن، جهت دهی به ارزشها و اجتناب از تغییر ارزشهای اساسی و ارتباط چهره به چهره تکمیلی لازم است. این دانشمندان با بررسی مقایسه ای تبلیغات در زمینه مصرف و تبلیغات سیاسی نتیجه می گیرند که گر چه رسانه های جمعی در سمت دادن نگرش های اساسی اثر بخش بوده اند، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد به تنهایی موجب تغییر نگرش شده باشند. (سودین/تانکارد،۱۳۸۱).

لازم به ذکر است چنانچه پیام ارتباطی حاوی نکاتی باشد که در محیط پیرامون قابل جذب نباشد، یا با امکانات عملی محیط سازگار نباشد و یا آنکه با عقاید و ارزش های رایج محیط پیرامون تنافر داشته باشد، ممکن است فرد در آغاز تحت تأثیر پیام قرار گیرد، لیکن به زودی و بعد از خارج شدن از اثرات خلسه ناشی از پیام جذاب وسیله ارتباطی، دچار تحیر و سرگردانی می شود(ساروخانی، ۱۳۷۷).

نظریه کورت لوین[۹]

کورت لوین (۱۹۴۷-۱۹۸۹)نظریه پرداز دیگر مکتب شیکاگو و از تاثیر گذاران بر بحث ارتباط جمعی کارکرد نظریه را توصیف آن چیزی که می دانیم و نیز مسیر اصلی جهت کسب معرفت جدید می دانست. وی نظریه میدانی[۱۰]  را به عنوان پایه ای مطلوب برای مفهوم «فضای زندگی» و تحلیلی«مکان شناسی» از جنبه منطق روانی به بهترین وجه ارائه نمود. مفهوم اصلی که لوین بر اساس آن سعی در «انسانی کردن[۱۱] » نظریه میدانی داشت، فضای زندگی[۱۲] نامیده می شد. از نظر وی کل محیط روان شناختی یعنی واقعیات، روابط، نیروها و تجارب انسانی همه در یک زمان معین پدید می آیند و همواره بر هم تأثیر می گذارند. این عوامل شامل نیازها، اهداف، تأثیرات ضمیر ناخود آگاه، خاطرات، اعتقادات، رویدادهای سیاسی، اقتصاد و شرایط طبیعی- اجتماعی و هر چیز دیگری است که احتمالأ می تواند بر روی رفتار نیز تأثیر مستقیم داشته باشد. از نظر لوین روابط درون فضای زندگی پدید آوردند یک «نظام[۱۳] » است و برای تبیین وقایع درون این نظام مفاهیمی چون فیزیک و ریاضی شامل انرژی، تنش، نیاز، جاذبه و بردار همواره کارساز خواهد بود. (شرام، ۱۶۶:۱۳۸۱).

[۱] Robert Gvyr

[۲] Harold Lasswell

[۳] Infrastructures

[۴] Superstructures

Structure and function of communication[5]

[۶] Social communication

[۷] Paul Felix Lazarsfeld

[۸] Robert C. Merton

[۹] Kurt Lewin

[۱۰] theory field

[۱۱] Humanize

[۱۲] Life Space

[۱۳] System

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و عوامل کارآفرینی سازمانی و انگیزش و رضایت شغلی
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق شغل، رضایت شغلی و نظریه ها و اندازه گیری رضایت شغلی
  • تحقیق مسئولیت پذیری و رضایت شغلی ورویکرد ها و نظریه های زیربنایی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مفهوم توسعه منابع انسانی و توسعه شایستگی های کارکنان و رضایت شغلی کارکنان و اجزا و شاخص ها و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.