تحقیق استرس اکسیداتیو و جزئیات مرتبط با آن و معرفی ال- کارنیتین و نقش آن در بدن و تأثیر فعالیت بدنی بر شاخص های استرس اکسیداتیو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استرس اکسیداتیو و جزئیات مرتبط با آن و معرفی ال- کارنیتین و نقش آن در بدن و تأثیر فعالیت بدنی بر شاخص های استرس اکسیداتیو دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- مبانی نظری    ۶
۲-۲-۱- فرآیند استرس اکسیداتیو    ۶
۲-۲-۲- گونه های اکسیژن فعال ( ROS)    ۷
۲-۲-۳- رادیکال های آزاد و پراکسیداسیون چربی    ۷
۲-۲-۳-۱- منابع تولید رادیکال های آزاد    ۹
۲-۲-۳-۲- مکانیسم های تولید رادیکال های آزاد در جریان ورزش هوازی    ۱۰
۲-۲-۴- سیستم های دفاع آنتی اکسیدانی    ۱۰
۲-۲-۴-۱- مواد آنتی اکسیدانی طبیعی اصلی    ۱۱
۲-۲-۴-۲- مکمل های آنتی اکسیدانی    ۱۲
۲-۲-۵- اندازه گیری استرس اکسیداتیو در انسان    ۱۲
۲-۲-۶- فعالیت بدنی و استرس اکسیداتیو    ۱۳
۲-۲-۷ ال-کارنیتین    ۱۴
۲-۲-۷-۱- مواد غذایی حاوی ال کارنیتین و منابع آن    ۱۵
۲-۲-۷-۲- نقش ال -کارنیتین در اکسیداسیون چربی ها    ۱۵
۲-۲-۷-۳- نقش ال کارنیتین در فعالیت بدنی    ۱۷
۲-۲-۷-۴- نقش کارنیتین در تمرینات استقامتی    ۱۸
۲-۲-۷-۵- نقش کارنیتین در تمرینات شدید    ۱۸
۲-۲-۷-۶- خلاصه تاثیرات کارنیتین  بر عملکرد ورزشی    ۱۹
۲-۳- پیشینه تحقیق    ۲۰
۲-۳-۱- تأثیر فعالیت بدنی بر کراتین کیناز    ۲۰
۲-۳-۲- تأثیر فعالیت بدنی بر مالون دی آلدئید    ۲۰
۲-۳-۳- تأثیر فعالیت بدنی بر ظرفیت آنتی اکسیدانی توتال    ۲۲
۲-۳-۴- ال استیل سیستئین    ۲۳
۲- ۳-۵- پلی فنول ها    ۲۳
۲-۳-۶- متیل سولفونیل متان    ۲۳
۲-۳-۷- ویتامین C    ۲۴
۲-۳-۸- امگا ۳    ۲۵
۲-۴- جمع بندی    ۲۶
منابع و مآخذ :    ۲۷

منابع :

 ۱- فرزانگی، پ.، محمدی ریش سفید، ن.، حبیبیان، م.، جعفری، ه.، (۱۳۹۱)، بررسی اثر امگا ۳ براسترس اکسیداتیو در مردان کاراته کار حرفه ای، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، بیست و دوم، نودویک، ۸۰-۷۰٫

۲- کازبا، استوان.، (۱۳۸۱)، تئوری و متد لوژِی تمرین از مبانی تا کاربرد، ترجمه ابراهیم، خ و سایرین.، مشهد، انتشارات دانشگاه امام رضا (ع).

۳- شهبازی، پرویز.، ملک نیا، ناصر.، (۱۳۸۵)، بیوشیمی عمومی، انتشارات دانشگاه تهران.

۴- راداک، ژولت.، (۱۳۸۳)، رادیکال های آزاد در ورزش و پیری، ترجمه گایینی،ع.، حامدی نیا، م.، طیبی، ر.، انتشارات دانشگاه تربیت معلم سبزوار.

۵- رحمانی نیا، ف.، (۱۳۸۸)، فیزیولوژی انسان، چاپ اول، تهران، نشر ورزش، انتشارات بامداد کتاب.

۶- رهبر، س. احمدی اصل، ناصر. (۱۳۹۱)، اثر ورزش منظم مقاومتی دراز مدت بر عملکرد قلب و استرس اکسیداتیو در موش صحرایی، مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دوازدهم، سوم، ۲۶۴-۲۵۶٫

۷- صالحی، ا.، محمدی، م.، فرج نیا، ص.، قدیری صوفی، ف.، بدل زاده، ر.، وطن خواه، ا.، (۱۳۸۶)، تاثیر ورزش شنا بر استرس اکسیداتیو و شاخص آتروژنیک در خون رت های نر دیابتیک، چهاردهم، سه، ۴۵٫

۸- طالبی، ا.، ابراهیم، خ.، رحمانی نیا، ف.، (۱۳۷۹)، بررسی اثر مصرف دو نوع رژیم مختلف ویتامین  بر کوفتگی عضلانی تاخیری پس از انقباض های شدید برونگرا، ۱۶-۲۳٫

۹- کاراندیش ، م.، رهیده، س ط.، زند مقدم، ا.، حقیقی زاده، م ح.، (۱۳۸۷)، تاثیر ویتامین C بر مارکرهای استرس اکسیداتیو از ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در زنان جوان سالم، مجله غدد درون ریز ومتابولیسم ایران ، دهم، دو، ۱۳۲-۱۲۷٫

۱۰Bichitra N.P, (2012), Current Statusof use of Acetyl-L-Carnitine in Neuropsychiatry. Dehli Psychiatry Journal. 15:(1).

۱۱- Constsntin-Teodosiu D, Carlin JI, Cederblad G, Harris RC & Hultman E (1991), Acetyl Group Accumulation And Pyruvate Dehydrogenase Activity In Human Muscle During Incremental Exercise. Acta Physiol Scand 143, 367-372.

۱۲- Cunningham P, Geary M, Harper R (2005). High intensity sprint training reduced lipid peroxidation in fast-twitch skeletal muscle. JEPonline, 8(6).

۱۳- Davies, K.J., Quintanilha, A.T., Brooks, G.A., and packer, L., (1982), Free radicals and tissue damage Produced by exercise. Biochem. Biophys. Res. Commun. 31.107(4), PP. 1198-1205.

۲-۱- مقدمه

از آن ‌جا که موجودات‌ زنده دائماً در معرض ‌استرس ‌اکسیداتیو قرار دارند، لذا از ساز و کارهای دفاع آنتی اکسیدانی نیز برخوردارند (۸). استرس اکسیداتیو ‌هنگامی رخ می‌دهد که موازنه هموستازی بین توانایی‌های اکسیدانی وآنتی‌اکسیدانی موجود در سیستم‌های بیولوژیکی مختل ‌شود (۱۳۳،۳۱،۸). اگر چه ورزش حاد و فعالیت ‌بدنی شدید باعث افزایش تولید گونه‌های اکسیژن فعال (واکنش‌پذیر) در عضلات اسکلتی، کبد و قلب شده، باعث استرس‌ اکسیداتیو ‌می‌گردد (۱۰۹،۸۴،۳۷،۳۱،۲۳،۸). اما ورزش‌ منظم و متوسط از طریق افزایش دفاع آنتی‌اکسیدانی منجر به کاهش استرس ‌اکسیداتیو و کاهش عوارض دیابت خواهد شد (۸۴،۳۱). در پاسخ به فعالیت‌های استقامتی مصرف اکسیژن در بدن انسان به طور سیستمیک۱۰تا۲۰ برابر افزایش می‌یابد (۸۹). در عضلات، میزان این افزایش بیشتراست و به ۱۰۰ تا۲۰۰ برابر زمان استراحت می‌رسد

(۱۴۰). نشت گونه‌های اکسیژن فعال از میتوکندری درحین فعالیت منبع‌ اصلی برای‌ استرس اکسیداتیو است (۹۷). بنابراین عضلات در برابر آسیب ‌اکسیدانی بالقوه‌ای که به هنگام ورزش یا بعد از آن رخ می‌دهد به حفاظت آنتی اکسیدانی بیشتری نیاز دارند (۸). محققان همواره در تلاش هستند تا مزایای مکمل‌های آنتی اکسیدان را مورد بررسی قرار دهند (۱۱۶). ازدیدگاه نظری مصرف آنتی‌اکسیدان های غیرآنزیمی مختلف از قبیل ویتامینC و E با شکار رادیکال‌های آزاد استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت را کاهش می‌دهد (۱۲۳،۸۳،۸). افزایش رادیکال‌های آزاد به هنگام فعالیت ‌بدنی می‌تواند هموستاز مواد آنتی اکسیدانی و پرواکسیدان‌های درون سلولی را به‌ هم زده و در نتیجه باعث التهاب، استرس اکسیداتیو، خستگی و آسیب ‌عضلانی گردد (۱۱۰،۶۱،۸).

فشار ایسکمیک رایج ترین نوع استرس است که قلب را تحت تاثیر قرار می دهد. ایسکمیک عضله قلبی هنگامی رخ می دهد که جریان خون قلب برای برطرف کردن نیاز های متابولیک عضله قلبی کافی نباشد. در نتیجه این عارضه، عملکرد پمپاژی عضله قلب دچار اختلال می شود. انقباض ریتمیک مختل می گردد (بد ریتمی) و در موارد حاد و طولانی مدت صدمه غیر قابل برگشت بافتی رخ می دهد که با نکروز عضله قلبی یا سکته قلبی مشخص می گردد. در انسان این موقعیت پاتولوژیک پیچیده، بیماری ایسکمیک قلبی نامیده می شود. بیماری ایسکمیک علت مرگ و میر در جوامع توسعه یافته می باشد. پیشرفت بیماری ایسکمیک قلبی مربوط به پر فشار خونی شریان سیستمیک است. در این جوامع پر فشار خونی علت ۵۰ درصد از معلولیت ها و مرگ و میر ها در افراد مسن می باشد. روش هایی که به سرعت جریان خون را تامین می کنند (مانند خون رسانی به منطقه ایسکمیک عضله قلبی) می توانند مرگ و میر را تقریباً به نصف کاهش دهند و اگر درمان به تاخیر بیفتد اثر بخشی خون رسانی مجدد کاهش می یابد. اگر چه خون رسانی مجدد اولیه تنها راه نجات عضله قلبی مبتلا به ایسکمیک است، خون رسانی مجدد خود باعث آریتمی و بد کاری برگشت پذیر قلب می شود (۱۲۳).

ال‌-کارنیتین[۱]  یک ‌آنتی‌ اکسیدان قوی است‌که از کارنیتین و زنجیره کوتاه‌ آسیل‌ کارنیتین تشکیل شده است (۳۹). در بدن انسان از ترکیب دو اسید آمینه لیزین و متیونین ساخته می‌شود (۷۵،۲۰). محافظت از سلول‌های آندوتلیال قلب در برابر استرس اکسیداتیو وآسیب میوکارد (۴۲)، کاهش آسیب‌ کبدی ناشی از مصرف دوکسوربیسین[۲] (دوکسوربیسین یک آنتی ‌بیوتیک است‌ که به طورگسترده در درمان انواع مختلف تومورهای جامد استفاده می‌شود) (۲۶)، درمان اختلالات عصبی در انسان (۴۱)، ناباروری مردان، بیماری آلزایمر(۳۶)، بهبود کبد چرب (۱۴۹) و… از جمله خاصیت آنتی‌اکسیدانی احتمالی این ماده به شمار می‌آیند. ال- کارنیتین همچنین می تواند به جلوگیری و کاهش آسیب ایسکمی جریان مجدد کمک کند (۱۴۸). سوپر اکسید دسمیوتاز، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون اس- ترنسفراز برخی از آنزیم های ضد اکسایشی هستند. سوپر اکسید دسمیوتاز سبب دسمیوتاسیون رادیکال سوپر اکسید به پر اکسید هیدروژن و اکسیژن می شوند. بنابراین، تصور می شود که نقش سوپر اکسید دسمیوتاز ها در دفاع ضد اکسایشی، باید با اعمال کاتالاز و یا گلوتاتیون پر اکسیداز در خنثی کردن پر اکسید هیدروزن مورد توجه قرار گیرد. واکنش هابر –ویس هنگامی اتفاق می افتد که رادیکال سوپر اکسید با پر اکسید هیدروژن وارد واکنش شده، رادیکال هیدروکسیل را تولید کند. اگر این واکنش در بدن موجود زنده انجام شود، رادیکال سوپر اکسید مستقیماً به تولید رادیکال هیدروکسیل منجر می شود. با وجود این در محلول خنثی، ثابت سرعت این واکنش در حدود ۲ مول در ثانیه است. بنابراین، واکنش هابر- ویس به ندرت در بدن موجود زنده به وقوع می پیوندد. نقش دیگر رادیکال سوپر اکسید دخالت آن در تولید رادیکال هیدروکسیل است. از آن جا که رادیکال سوپر اکسید به عنوان یک عامل احیا کننده عمل می کند می تواند سبب احیای یون های فلزی شده، احتمال وقوع واکنش فنتون را افزایش دهد.

رادیکال سوپر اکسید تقریباً در تمام سلول های هوازی تشکیل می شود و به روش های شیمیایی، فیزیکوشیمیایی و آنزیمی تولید می شود. منبع اصلی این تولید عبارت است از نشت از مسیرهای احیای اکسیژن در زنجیره های انتقال الکترون موجود در میتوکندری و شبکه آندوپلاسمی. در این سلول ها نقش اصلی رادیکال سوپر اکسید عمل باکتری کشی است. در محلول های آبی، فعالیت رادیکال سوپر اکسید کم است. بنابراین این رادیکال یک گونه اکسیژن فعال نیست. شواهد زیادی نشان می دهد که در بدن موجود زنده ، رادیکال سوپر اکسید توسط سوپر اکسید دسمیوتاز (SOD) دفع می شود.از آن جا که پر اکسید هیدروژن، الکترون غیر زوجی (فرد) ندارد، نمی توان آن را یک رادیکال شناخت. پر اکسید هیدروژن یک ترکیب نسبتاً پایدار است و به سادگی از میان غشاهای بیولوژیکی عبور می کند در حالی که رادیکال سوپر اکسید بدون کمک یک کانال آنیونی قادر به انجام چنین کاری نیست.

گلوسین در سال ۲۰۰۶ فعالیت آنتی اکسیدانی ال- کارنیتین را در شرایط آزمایشگاهی تحقیق کرد و متوجه شد که ال- کارنیتین در مهار آنیون سوپر اکسید، رادیکال و پر اکسید هیدروژن می تواند موثر باشد(۶۹).

این ماده به صورت مکمل در اکثر مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آووکادو یافت می‌شود، غذاهای‌ گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی‌باشند (۱۲۵). از لحاظ تئوری این مکمل‌ها ممکن ‌است محتوای کارنیتین را افزایش داده و باعث تسهیل ورود اسیدهای چرب زنجیره بلند به‌ میتوکندری سلول‌ها شوند (۱۴۴،۷۵،۳۹،۲۰،۶). اگر غلظت‌ کارنیتین پلاسما از بازجذب کلیوی آن بیشتر باشد، کارنیتین اضافی با پاک ‌سازی تقریبی فیلتراسیون گلومرولی از طریق ادرار حذف می‌گردد. نیمه عمر کارنیتین در بدن انسان دو تا سه ساعت بیان شده است (۳۹،۱). با توجه به خواص آنتی اکسیدانی ال-کارنیتین و احتمال تأثیر آن بر استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت، این تحقیق با عنوان تأثیر مصرف دو هفته مکمل ال-کارنیتین بر استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت هوازی شدید صورت گرفته است.

در مقاله حاضر ، ابتدا به استرس اکسیداتیو و جزئیات مرتبط با آن پرداخته و سپس به معرفی ال- کارنیتین و نقش آن در بدن اشاره شده است و در بخش دوم اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق و در نهایت ، جمع بندی فصل آمده است.

۲-۲- مبانی نظری

۲-۲-۱- فرآیند استرس اکسیداتیو

فعالیت بدنی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان و حیوان است. برجسته ترین تغییر زیستی که به هنگام فعالیت بدنی رخ می دهد افزایش مقدار متابولیسم است که با افزایش مقدار مصرف اکسیژن، هم سو است. جابجایی و سرعت زیاد اکسیژن در داخل میتوکندری، ممکن است نشت الکترون را افزایش دهد و اجزاء و اندامک های حیاتی برای عملکرد سلول را در معرض فشار (استرس) اکسیداتیو قرار دهد (۶۲،۳۸،۸). استرس اکسیداتیو وضعیتی است که در آن تعادل بهینه موجود بین تولید پرواکسیدان ها (رادیکال های آزاد) و پاک سازی آن ها توسط سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی، از بین رفته و کفه ترازو به نفع تولید رادیکال های

آزاد تغییر می یابد. تولید و تشکیل رادیکال های آزاد در بدن موجود زنده عموماً با مصرف اکسیژن مولکولی

آغاز می گردد که با توجه به ساختارش، در حقیقت خود یک گونه رادیکالی است (۶۲). استرس اکسیداتیو در اثر استرس زاهای مختلفی ایجاد می شود، مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی، مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و یا فعالیت بدنی سنگین، به بیان ساده، هر وضعیتی که موجب افزایش مصرف اکسیژن گردد (مثل فعالیت بدنی) می تواند منجر به ایجاد استرس اکسیداتیو گردد (۶۲).                        استرس اکسیداتیو می تواند سبب آسیب بافت ها، سلول ها و ماکرومولکول های سلولی همانند لیپیدها، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک گردد. از این رو استرس اکسیداتیو با کاهش عملکرد بدنی، خستگی عضلانی، آسیب عضله و بیش تمرینی همراه است (۳۸).

۱٫ L- carnitine

Doxorubicin

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.