تحقیق بهره وری و دیدگاه هاو مدل های آن و اتوماسیون اداری و تاثیر استفاده از سیستم اتوماسیون اداری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بهره وری و دیدگاه هاو مدل های آن و اتوماسیون اداری و تاثیر استفاده از سیستم اتوماسیون اداری دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۵
۱-۲ تعریف بهره وری    ۶
۱-۳ دیدگاه های مختلف در مورد بهره وری    ۹
۱-۳-۱ بهره وری از دیدگاه سیستمی    ۹
۱-۳-۲ بهره وری از دیدگاه ژاپنی ها    ۱۰
۱-۳-۳ بهره وری از دیدگاه تاریخی    ۱۱
۱-۴ عوامل موثر بر بهره وری    ۱۱
۱-۵ عناصر تشکیل دهنده بهره وری    ۱۲
۱-۵-۱ کارایی    ۱۲
۱-۵-۲ اثربخشی    ۱۳
۱-۶ مدل های بهبود بهره وری    ۱۴
۱-۶-۱ مدل گودوین    ۱۵
۱-۶-۲ مدل هرشاور و راش    ۱۵
۱-۶-۳ مدل کوانتان و وتون    ۱۵
۱-۷ مفهوم اتوماسیون    ۱۶
۱-۸ سیر تکاملی فناوری اداری    ۱۷
۱-۹ اتوماسیون اداری    ۱۸
۱-۱۰ زیرسیستم های اتوماسیون اداری    ۱۹
۱-۱۱ تاثیر استفاده از سیستم اتوماسیون اداری    ۲۰
۱-۱۲ پیشینه تحقیق    ۲۳
۱-۱۲-۱ مطالعات خارجی    ۲۳
۱-۱۲-۲ مطالعات داخلی    ۲۳
۱-۱۳ ارتباط اتوماسیون اداری و بهره وری    ۲۸
منابع    ۳۰

منابع

طاهری، شهنام، (۱۳۷۸). بهره­وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان­ها، نشر دهقان.

عزتی، م. (۱۳۷۶). روش تحقیق در علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس.

عمیدی، ع. (۱۳۷۸). نظریه نمونه­گیری و کابردهای آن، جلد اول، مرکز نشر دانشگاهی.

گارزتن، سن و جرک لوند (۱۳۷۱). ایجاد آخرین تغییرات در واحد تعمیرات اساسی SAS، مترجم داود محمدعلی، مجموعه مقالات دانشگاه آزاد اسلامی، ۹۷-۹۵٫

تقی­زاده، ابراهیم (۱۳۸۵). بررسی تاثیر مستقیم فناوری اطلاعات بر اثربخشی سازمان، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

حبیبی، لیلی (۱۳۸۳). سیستم­های اتوماسیون اداری، تدبیر، شماره ۱۵۴، ۴۲-۳۸٫

امامی­میبدی، علی (۱۳۷۹). اصول اندازه­گیری کارایی و بهره­وری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی.

شیخ­بکلو، سارا، صرافی­زاده، اصغر و تیمورنژاد، کاوه (۱۳۹۱). بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر کارایی، فصلنامه مدیریت و توسعه و تحول، شماره ۹، ۵۸-۵۳٫

Robbins, S.P. (1987). Organization Theory: Structure, Design and Applications, 2nd, Prentic Hall.

Shermerborm, J.K. (1993). Management for Productivity, New York: John Wiley & Sons INC.

Hershauer, J. C., & Ruch, W. A. (1978). A Worker productivity model and its use at Lincoln Electric. Interfaces, 8(3), 80-90.

Ourhill, M.J. (1972). The Sociology of Public Administration, London: Weidenfeld & Nicolson.

۱-۱ مقدمه

انسان از دیرباز در اندیشه استفاده مفید و کارا و ثمربخش از توانایی ها، امکانات و منابع در دسترس خود بوده است. در عصر کنونی این امر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جدی قرار گرفته است. محدودیت منابع در دسترس، افزایش جمعیت و رشد نیازها و خواسته­های بشر باعث شده که دست­اندرکاران عرصه اقتصاد، سیاست و مدیریت جامعه و سازمان­ها، افزایش بهره ­وری را در اولویت برنامه­ های خود قرار دهند.

کوشش­های اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف بر آن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاش­ها و امکانات به دست آورد. این تمایل را می­توان اشتیاق وصول به بهره­وری[۱] افزون­تر نام نهاد. جمیع اختراعات و ابداعات بشر از ابتدایی­ترین و بغرنج­ترین تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی زمان حاضر، متاثر از همین تمایل و اشتیاق می­باشد. هر انسان عاق و خردمندی می­خواهد بهترین کار را انجام دهد و بهترین بهره را حاصل کند. در بینش مدیریت علمی، خردگرایی سازمانی یا رفتار عقلایی سازمان مترادف با بهره­وری و کارایی به کار می­رود و اصولاً مدیریت عبارت از دانش افزایش بهره­وری و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود به منظور نیل به اهداف تعیین شده است (ابطحی و کاظمی، ۱۳۷۸).

بهره­وری را می­توان به شیوه­های مختلف تعریف کرد. بهره­وری یعنی استفاده بهینه از منابع گوناگون جهت تولید کالاها و خدماتی که رضایت مصرف­کنندگان را جلب کند، رضایت شغلی کارکنان را به حداکثر برساند و مطلوبیت زندگی کارکنان را در همه­ی ابعاد آن، افزایش دهد. به طور کلی بهره­وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت درون­داد به برون­داد یک فرد واحد و سازمان یا یک ملت به کار گرفته می­شود. در این صورت اگر میزان تولید و خدمات یک سازمان بیش از مجموعه میزان نیروی کار، سرمایه، مواد و وسایلی باشد که به کار گرفته است، می­گوییم سازمان مورد نظر بهره­وری دارد. هر چه بهره­وری یک سازمان بیشتر باشد، هزینه تولید واحد کار در آن کمتر و بنابراین، امکان رقابت آن سازمان در بازار کار بیشتر خواهد بود (ساعتچی، ۱۳۸۴).

یکی از عواملی که می­تواند در افزایش بهره­وری نقش مهمی ایفا کند، فن­آوری اطلاعات[۲] است. از عمده دلایل کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی در محیط­های اداری، افزایش بهره­وری کسانی است که در این ادارات کار می­کنند. اتوماسیون اداری[۳] که هدیه صنعت فن­آوری اطلاعات به بروکراسی[۴] اداری است، ایده نوین است که عمر آن در ایران به بیش از یک دهه نمی­رسد. اتوماسیون اداری محدود به یک نرم­افزار کامپیوتری برای ثبت­نامه­ها و چرخش آن در یک سازمان نمی­باشد بلکه یک نوع تفکر مبتنی بر فناوری جدید است که به مدیران و کارمندان اجازه می­دهد بیشتر با دنیای کامپیوتر و فن­آوری اطلاعات آشنا گردند. اتوماسیون، استفاده از ماشین­آلات برای انجام امور فیزیکی است که معمولاً توسط انسان انجام می­گیرد و اتوماسیون اداری، مشتمل بر تمام سیستم­های الکترونیکی رسمی و غیررسمی بوده که به برقراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل و خارج موسسه و بالعکس مربوط می­شود.

۱-۲ تعریف بهره وری

واژه بهر­ه ­وری نخستین بار به وسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصاددان طرفدار مکتب فیزیوکراسی (حکومت طبیعت) به کار برده شد. کنه با طرح جدول اقتصادی[۵]، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره­وری در بخش کشاورزی می­داند.

در سال ۱۸۸۳ فرانوسی دیگری به نام لیتر بهره­وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع نهضت مدیریت علمی در اوایل سال­های ۱۹۰۰، فردیک وینسلوتیلور، فرانک گیلبریث و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارایی کارگران درباره تقسیم کار، بهبود روش­ها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند.

کارآیی به عنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین­شده تعریف می شود. به طور مثال اگر از کارگری در ۸ ساعت انتظار تولید ۱۰۰ واحد محصول را داشته باشیم اما در عمل کارگر مزبور ۹۶ واحد تولید کند، گفته می شود کارایی آن کارگر ۹۶ درصد است. نویسندگان غالباً کارایی را بیشتر در مورد وسایل مکانیکی، مسائل مهندسی و نیروکاری مورد استفاده قرار داده اند. مثلاً اگر ماشینی ۹۰ درصد از انرژی ورودی اش را به کار مفید تبدیل کند، گفته می شود، آن ماشین با ۹۰ درصد راندمان یا بازدهی یا کارایی عمل می کند. بعدها کارایی را درباره هر یک از عوامل تولید استفاده کرده اند. اما واژه ای که به تدریج جنبه عمومی­تر و کلی­تر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردید، بهره­وری بود.

در سال ۱۹۵۰، سازمان همکاری اقتصادی اروپا (OEEC) به طور رسمی بهره ­وری را چنین تعریف کرد:

«بهره­وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید به دست می­آید. بدین لحاظ می­توان بهره­ه­وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.»

سازمان بین ­المللی کار (ILO) بهره­وری را چنین تعریف کرده است:

«بهره­ وری عبارت است از نسبت ستاده به یکی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، کار و مدیریت)»

در این تعریف مدیریت به طور ویژه یکی از عوامل تولید در نظر گرفته شده است. نسبت تولید به هر کدام از این عوامل معیاری برای سنجش بهره­وری محسوب می­شود. کوشش­های اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این تمایل را می­توان دست­یابی به کارایی و بهره­وری بالاتر نامید.

بهره­ وری مفهومی جامع و در برگیرنده کارایی است که افزایش آن به منظور ارتقا سطح زندگی، رفاه، آرامش و آسایش انسان­ها، همواره مد نظر دست­اندرکاران سیاست و اقتصاد بوده است. برخی بقا و تداوم یک نظام سیاسی و اقتصادی را نیز موکول به بهره­وری دانسته­اند. لنین هنگامی که نظرات فلسفی خود را در زمینه قدرت تولید مطرح می­نماید، بحث خود را با این جمله پایان می­دهد که «در تحلیل نهایی، بهره­وری کار، مهم­ترین موضوع و اساسی­ترین مساله برای پیروزی سیستم اجتماعی ما محسوب می­شود» (امامی­میبدی، ۱۳۷۹).

بهره­وری در لغت به معنی قدرت تولید و بارور بودن و مولد بودن به کار رفته و در ادبیات فارسی به بهره­وری، با فایده بودن و سودبرندگی معنی شده است. در رابطه با تعریف کاربردی نیز تعاریف مختلفی ارائه شده که برخی از آن­ها به قرار زیر است (رحیمی­کیا و همکاران، ۱۳۹۰):

استیگل در تعریف بهره­وری می­گوید: نسبت میان بازده و مرتبط به عملیات تولیدی مشخص و معین است.

ماندلا بهره­وری را چنین تعریف کرده است: بهره­­وری به مفهوم نسبت بازده تولید به واحد منابع مصرف شده است که با یک نسبت مشابه دوره پایه مقایسه شده و به کار می­رود.

بهره­وری خارج قسمت ستاده به یکی از عوامل تولید است. بدیت ترتیب می­توان از بهره­وری سرمایه، بهره­وری سرمایه­گذاری، بهره­وری مواد خام و نیروی انسانی، بسته به این که ستاده در ارتباط با کدام یک از عوامل تولید باشد، نام برد.

[۱] Productivity

[۲] Information Technology

[۳] Office Automation

[۴] Rationalism

[۵] Tableau Economique

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهره وری و راه های بهبود آن و بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوی شایستگی مدیران
  • تحقیق روشهای اندازه گیری کارایی و بهره وری و روش تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن
  • تحقیق یادگیری سازمانی و مفهوم و ابعاد و مولفه هاو مهارت های آن ، بهره وری منابع انسانی و مفهوم و عوامل مؤثر بر آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.