383 views
پیشینه تحقیق بهره وری و دیدگاه هاو مدل های آن و اتوماسیون اداری و تاثیر استفاده از سیستم اتوماسیون اداری دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱ مقدمه ۵
۱-۲ تعریف بهره وری ۶
۱-۳ دیدگاه های مختلف در مورد بهره وری ۹
۱-۳-۱ بهره وری از دیدگاه سیستمی ۹
۱-۳-۲ بهره وری از دیدگاه ژاپنی ها ۱۰
۱-۳-۳ بهره وری از دیدگاه تاریخی ۱۱
۱-۴ عوامل موثر بر بهره وری ۱۱
۱-۵ عناصر تشکیل دهنده بهره وری ۱۲
۱-۵-۱ کارایی ۱۲
۱-۵-۲ اثربخشی ۱۳
۱-۶ مدل های بهبود بهره وری ۱۴
۱-۶-۱ مدل گودوین ۱۵
۱-۶-۲ مدل هرشاور و راش ۱۵
۱-۶-۳ مدل کوانتان و وتون ۱۵
۱-۷ مفهوم اتوماسیون ۱۶
۱-۸ سیر تکاملی فناوری اداری ۱۷
۱-۹ اتوماسیون اداری ۱۸
۱-۱۰ زیرسیستم های اتوماسیون اداری ۱۹
۱-۱۱ تاثیر استفاده از سیستم اتوماسیون اداری ۲۰
۱-۱۲ پیشینه تحقیق ۲۳
۱-۱۲-۱ مطالعات خارجی ۲۳
۱-۱۲-۲ مطالعات داخلی ۲۳
۱-۱۳ ارتباط اتوماسیون اداری و بهره وری ۲۸
منابع ۳۰
طاهری، شهنام، (۱۳۷۸). بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، نشر دهقان.
عزتی، م. (۱۳۷۶). روش تحقیق در علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس.
عمیدی، ع. (۱۳۷۸). نظریه نمونهگیری و کابردهای آن، جلد اول، مرکز نشر دانشگاهی.
گارزتن، سن و جرک لوند (۱۳۷۱). ایجاد آخرین تغییرات در واحد تعمیرات اساسی SAS، مترجم داود محمدعلی، مجموعه مقالات دانشگاه آزاد اسلامی، ۹۷-۹۵٫
تقیزاده، ابراهیم (۱۳۸۵). بررسی تاثیر مستقیم فناوری اطلاعات بر اثربخشی سازمان، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
حبیبی، لیلی (۱۳۸۳). سیستمهای اتوماسیون اداری، تدبیر، شماره ۱۵۴، ۴۲-۳۸٫
امامیمیبدی، علی (۱۳۷۹). اصول اندازهگیری کارایی و بهرهوری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
شیخبکلو، سارا، صرافیزاده، اصغر و تیمورنژاد، کاوه (۱۳۹۱). بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر کارایی، فصلنامه مدیریت و توسعه و تحول، شماره ۹، ۵۸-۵۳٫
Robbins, S.P. (1987). Organization Theory: Structure, Design and Applications, 2nd, Prentic Hall.
Shermerborm, J.K. (1993). Management for Productivity, New York: John Wiley & Sons INC.
Hershauer, J. C., & Ruch, W. A. (1978). A Worker productivity model and its use at Lincoln Electric. Interfaces, 8(3), 80-90.
Ourhill, M.J. (1972). The Sociology of Public Administration, London: Weidenfeld & Nicolson.
انسان از دیرباز در اندیشه استفاده مفید و کارا و ثمربخش از توانایی ها، امکانات و منابع در دسترس خود بوده است. در عصر کنونی این امر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جدی قرار گرفته است. محدودیت منابع در دسترس، افزایش جمعیت و رشد نیازها و خواستههای بشر باعث شده که دستاندرکاران عرصه اقتصاد، سیاست و مدیریت جامعه و سازمانها، افزایش بهره وری را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
کوششهای اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف بر آن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاشها و امکانات به دست آورد. این تمایل را میتوان اشتیاق وصول به بهرهوری[۱] افزونتر نام نهاد. جمیع اختراعات و ابداعات بشر از ابتداییترین و بغرنجترین تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی زمان حاضر، متاثر از همین تمایل و اشتیاق میباشد. هر انسان عاق و خردمندی میخواهد بهترین کار را انجام دهد و بهترین بهره را حاصل کند. در بینش مدیریت علمی، خردگرایی سازمانی یا رفتار عقلایی سازمان مترادف با بهرهوری و کارایی به کار میرود و اصولاً مدیریت عبارت از دانش افزایش بهرهوری و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود به منظور نیل به اهداف تعیین شده است (ابطحی و کاظمی، ۱۳۷۸).
بهرهوری را میتوان به شیوههای مختلف تعریف کرد. بهرهوری یعنی استفاده بهینه از منابع گوناگون جهت تولید کالاها و خدماتی که رضایت مصرفکنندگان را جلب کند، رضایت شغلی کارکنان را به حداکثر برساند و مطلوبیت زندگی کارکنان را در همهی ابعاد آن، افزایش دهد. به طور کلی بهرهوری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت درونداد به برونداد یک فرد واحد و سازمان یا یک ملت به کار گرفته میشود. در این صورت اگر میزان تولید و خدمات یک سازمان بیش از مجموعه میزان نیروی کار، سرمایه، مواد و وسایلی باشد که به کار گرفته است، میگوییم سازمان مورد نظر بهرهوری دارد. هر چه بهرهوری یک سازمان بیشتر باشد، هزینه تولید واحد کار در آن کمتر و بنابراین، امکان رقابت آن سازمان در بازار کار بیشتر خواهد بود (ساعتچی، ۱۳۸۴).
یکی از عواملی که میتواند در افزایش بهرهوری نقش مهمی ایفا کند، فنآوری اطلاعات[۲] است. از عمده دلایل کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی در محیطهای اداری، افزایش بهرهوری کسانی است که در این ادارات کار میکنند. اتوماسیون اداری[۳] که هدیه صنعت فنآوری اطلاعات به بروکراسی[۴] اداری است، ایده نوین است که عمر آن در ایران به بیش از یک دهه نمیرسد. اتوماسیون اداری محدود به یک نرمافزار کامپیوتری برای ثبتنامهها و چرخش آن در یک سازمان نمیباشد بلکه یک نوع تفکر مبتنی بر فناوری جدید است که به مدیران و کارمندان اجازه میدهد بیشتر با دنیای کامپیوتر و فنآوری اطلاعات آشنا گردند. اتوماسیون، استفاده از ماشینآلات برای انجام امور فیزیکی است که معمولاً توسط انسان انجام میگیرد و اتوماسیون اداری، مشتمل بر تمام سیستمهای الکترونیکی رسمی و غیررسمی بوده که به برقراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل و خارج موسسه و بالعکس مربوط میشود.
واژه بهره وری نخستین بار به وسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصاددان طرفدار مکتب فیزیوکراسی (حکومت طبیعت) به کار برده شد. کنه با طرح جدول اقتصادی[۵]، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی میداند.
در سال ۱۸۸۳ فرانوسی دیگری به نام لیتر بهرهوری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای ۱۹۰۰، فردیک وینسلوتیلور، فرانک گیلبریث و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارایی کارگران درباره تقسیم کار، بهبود روشها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند.
کارآیی به عنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیینشده تعریف می شود. به طور مثال اگر از کارگری در ۸ ساعت انتظار تولید ۱۰۰ واحد محصول را داشته باشیم اما در عمل کارگر مزبور ۹۶ واحد تولید کند، گفته می شود کارایی آن کارگر ۹۶ درصد است. نویسندگان غالباً کارایی را بیشتر در مورد وسایل مکانیکی، مسائل مهندسی و نیروکاری مورد استفاده قرار داده اند. مثلاً اگر ماشینی ۹۰ درصد از انرژی ورودی اش را به کار مفید تبدیل کند، گفته می شود، آن ماشین با ۹۰ درصد راندمان یا بازدهی یا کارایی عمل می کند. بعدها کارایی را درباره هر یک از عوامل تولید استفاده کرده اند. اما واژه ای که به تدریج جنبه عمومیتر و کلیتر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردید، بهرهوری بود.
در سال ۱۹۵۰، سازمان همکاری اقتصادی اروپا (OEEC) به طور رسمی بهره وری را چنین تعریف کرد:
«بهرهوری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید به دست میآید. بدین لحاظ میتوان بهرههوری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.»
سازمان بین المللی کار (ILO) بهرهوری را چنین تعریف کرده است:
«بهره وری عبارت است از نسبت ستاده به یکی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، کار و مدیریت)»
در این تعریف مدیریت به طور ویژه یکی از عوامل تولید در نظر گرفته شده است. نسبت تولید به هر کدام از این عوامل معیاری برای سنجش بهرهوری محسوب میشود. کوششهای اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این تمایل را میتوان دستیابی به کارایی و بهرهوری بالاتر نامید.
بهره وری مفهومی جامع و در برگیرنده کارایی است که افزایش آن به منظور ارتقا سطح زندگی، رفاه، آرامش و آسایش انسانها، همواره مد نظر دستاندرکاران سیاست و اقتصاد بوده است. برخی بقا و تداوم یک نظام سیاسی و اقتصادی را نیز موکول به بهرهوری دانستهاند. لنین هنگامی که نظرات فلسفی خود را در زمینه قدرت تولید مطرح مینماید، بحث خود را با این جمله پایان میدهد که «در تحلیل نهایی، بهرهوری کار، مهمترین موضوع و اساسیترین مساله برای پیروزی سیستم اجتماعی ما محسوب میشود» (امامیمیبدی، ۱۳۷۹).
بهرهوری در لغت به معنی قدرت تولید و بارور بودن و مولد بودن به کار رفته و در ادبیات فارسی به بهرهوری، با فایده بودن و سودبرندگی معنی شده است. در رابطه با تعریف کاربردی نیز تعاریف مختلفی ارائه شده که برخی از آنها به قرار زیر است (رحیمیکیا و همکاران، ۱۳۹۰):
استیگل در تعریف بهرهوری میگوید: نسبت میان بازده و مرتبط به عملیات تولیدی مشخص و معین است.
ماندلا بهرهوری را چنین تعریف کرده است: بهرهوری به مفهوم نسبت بازده تولید به واحد منابع مصرف شده است که با یک نسبت مشابه دوره پایه مقایسه شده و به کار میرود.
بهرهوری خارج قسمت ستاده به یکی از عوامل تولید است. بدیت ترتیب میتوان از بهرهوری سرمایه، بهرهوری سرمایهگذاری، بهرهوری مواد خام و نیروی انسانی، بسته به این که ستاده در ارتباط با کدام یک از عوامل تولید باشد، نام برد.
[۱] Productivity
[۲] Information Technology
[۳] Office Automation
[۴] Rationalism
[۵] Tableau Economique
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر