تحقیق تنش خشکی و تنش خشکی در گندم و صفات مورفولوژیک آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنش خشکی و تنش خشکی در گندم و صفات مورفولوژیک آن دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- تنش خشکی    ۵
۱-۳-اهمیت گندم    ۵
۱-۴-تنش خشکی در گندم    ۸
۲-۱- تاثیر تنش خشکی بر دمای سایه‌انداز گیاه    ۱۰
۲-۲- شاخص تنش    ۱۱
۲-۳- اثر تنش خشکی بر صفات مورفولوژیک    ۱۳
۲-۴- وراثت‌پذیری    ۱۶
منابع:    ۱۷

منابع:

شاه نجات بوشهری، ع. ا. و عبد میشانی. س. ۱۳۷۶ . اصلاح نباتات تکمیلی (جلد اول). انتشارات دانشگاه تهران. ۳۲۱ صفحه.

محمدی، ر. حق پرست، ر. آقایی­سربرزه، م. و عبدالهی، ع. ۱۳۸۵ .­ارزیابی میزان تحمل خشکی ژنوتیپ­های پیشرفته گندم دوروم بر اساس معیارهای فیزیولوژیک و سایر شاخص­های وابسته. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد ۳، صفحات ­۵۷۵-۵۶۳٫

محمدی، م.، م. ر. قنادها، و ع. طالعی، ۱۳۸۱٫ بررسی تنوع ژنتیکی در لاین های گندم با استفاده از روش‌های آماری چند متغیره. مجله نهال و بذر. جلد ۱۸٫ شماره ۳٫

محمدی، م. ۱۳۸۷٫ بررسی امکان استفاده از مشتقات گندم سنتتیک در شرایط گرم و خشک­. مجله نهال و بذر. جلد ۲۴٫ صفحات ۵۰۰-۴۷۸٫

احمدی، ع. احسان زاده، پ. و جباری، ف. ۱۳۸۸٫ مقدمه­ای بر فیزیولوژی گیاهی (ترجمه). انتشارات دانشگاه تهران. ۴۹۸ صفحه.

آذری‌کی، م. ۱۳۸۱٫ اثر خشکی بر روی عملکرد و اجزای عملکرد سه رقم ذرت در مغان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز. ۳۰۷ صفحه.

شهبازی، ح. عالی، ا. عظیمی، ج. و ضعیفی‌زاده، م.۱۳۹۱٫ شناسایی و ارزیابی تنوع ژنتیکی توده‌های بومی گندم دوروم استان اردبیل. نشریه زراعت شماره ۹۵٫ ۲۹۵ صفحه.

یزدی صمدی، ب. و عبدمیشانی، س. ۱۳۸۳٫ اصلاح نباتات زراعی. مرکز نشر دانشگاهی تهران. ۲۸۳ صفحه.

امام، ی. و نیک‌نژاد، م. ۱۳۹۰٫ مقدمه‌ای بر فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی (چاپ دوم). انتشارات دانشگاه شیراز. ۵۷۱ صفحه.

، ی. و ثقه‌الاسلامی، م. ۱۳۸۴٫ عملکرد گیاهان زراعی، فیزیولوژی و فرایندها. انتشارات دانشگاه شیراز. ۵۹۳ صفحه.

امام، ی. ۱۳۸۶٫ زراعت غلات. چاپ سوم. انتشارات دانشگاه شیراز. ۱۹۰ صفحه.

سی و سه مرده، ع. و احمدی، ع. ۱۳۸۲٫ روابط بین شاخص­های رشد، مقاومت به خشکی و عملکرد در کولتیوارهای گندم اصلاح شده برای اقلیم­های مختلف ایران در شرایط تنش و عدم تنش خشکی. مجله علوم زراعی. جلد ۳۴،  صفحات ۶۷۹-۶۶۷٫

توسلی، الف. ۱۳۸۷٫ اصلاح نباتات مبانی و کاربردها­، انتشارات بخشایش. ۲۹۳ صفحه.

۱-۱- مقدمه

یکی از مهمترین چالش‌هایی که بخش کشاورزی با آن مواجه است کمبود آب یا تنش خشکی می‌باشد. لذا برای پایداری تولید و جلوگیری از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی متأثر از خشکی لازم است تا پایداری عملکرد در این بخش تثبیت گردد. با توجه به این که کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته است و همواره پایداری عملکرد به خاطر تنش خشکی تهدید می‌گردد، یکی از مهمترین و اقتصادی‌ترین روش‌های پایداری عملکرد استفاده از ژنوتیپ‌های مقاوم به تنش خشکی است.

 از نظر تکاملی مقاومت به خشکی عبارت است از توان زنده ماندن یک گونه از نسلی به نسل دیگر در شرایط کمبود آب، از نظر کشاورزی مقاومت به خشکی توان تولید اقتصادی یک محصول در شرایط کمبود آب قابل استفاده برای آن محصول تعریف می‌گردد. درجه مقاومت به خشکی متفاوت است که شامل تحمل[۱] به خشکی و گریز[۲] از خشکی می‌باشد. تحمل به خشکی به مفهوم حالتی است که در عملکرد محصول کشت شده در محیط حاوی تنش آب هیچ گونه کاهشی دیده نشود. گریز از خشکی حالتی است که ارقام قبل از محدودیت شدید آب به محصول دهی برسند. و مفیدترین شکل مقاومت به خشکی است (شاه نجات بوشهری و عبد میشانی، ۱۳۷۶).

۱-۲- تنش خشکی

 بخش عمده‌ای از غذای دنیا توسط محصولاتی تامین می‌گردد که در مناطق مورد کشت آنها، بارندگی محدودی در فصل رویش وجود داشته و یا اینکه محصولات کشت شده از رطوبت ذخیره در خاک استفاده می‌کنند. خسارات وارده ناشی از گرما و خشکی به گندم، یولاف، ذرت، سورگوم، ارزن و سایر گیاهان زراعی در مناطق پر حرارت و کم باران امری عادی است. بنابر‌این مقاومت به دما و خشکی به خاطر کاهش افت عملکرد در گیاهان واقع در این مناطق مهم می باشد (شاه نجات بوشهری و عبد میشانی، ۱۳۷۶). از بین تنش­های زنده و غیرزنده، تنش­ خشکی دومین عامل اصلی کاهش عملکرد  بعد از عوامل بیماری­زا می­باشد و در نتیجه بارندگی کم، دمای بالا و وزش باد حادث می­شود. واکنش گیاه نسبت به آن بستگی به مرحله­ای از رشد دارد که خشکی در آن رخ می‌دهد (احمدی و همکاران، ۱۳۸۸).

با توجه به این‌که متوسط نزولات جوی سالانه ایران ۲۴۰ میلی­متر می‌باشد، ایران در رده  مناطق خشک و نیمه­خشک جهان قرار می‌گیرد (طبق تعریف آمبرژه مناطقی را خشک می‌نامند که بارندگی سالانه آنها کمتر از ۲۵۰ میلی­متر باشد و مناطق با بارندگی سالانه ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلی­متر را نیمه‌خشک گویند) ( آذری‌کی، ۱۳۸۱). با توجه به نزولات محدود ایران، حدود ۴۵ درصد اراضی زیر کشت گندم دیم در ایران دارای نزولات کمتر از ۳۵۰ میلی­­متر است­ (محمدی، ۱۳۸۷) که باعث ‌می‌گردد تا تنش خشکی به عنوان مهمترین عامل محدود کننده عملکرد در گیاهان زراعی مورد توجه خاص قرار گیرد.

۱-۳-اهمیت گندم

 گندم به عنوان مهمترین عنصر غذائی، به عنوان یک منبع کالری، پروتئین، ویتامین و املاح خاص، دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی است (شاه نجات بوشهری و عبد میشانی، ۱۳۷۶). این گیاه بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است و در اغلب نواحی جهان کشت می‌شود. گستره کشت آبی از ۶۰ درجه عرض‌ شمالی در شمال اروپا تا ۴۰ درجه عرض جنوبی در آمریکای جنوبی و از مناطق هم سطح دریا تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا را شامل می‌شود. از مهمترین کشورهای تولید کننده گندم در جهان می‌توان به هند، پاکستان، ایالات متحده آمریکا و کانادا اشاره نمود. ایران یکی از مراکز تنوع و خاستگاه‌های اولیه گندم بوده و منابع ژنتیکی غنی برای این محصول در کشورمان وجود دارد (شهبازی و همکاران، ۱۳۹۱).گندم از خانواده گندمیان[۱]، از جنس تریتیکوم[۲] و مهمترین گیاه زراعی روی کره زمین است­ (شهبازی و همکاران، ۱۳۹۱). گونه‌های اصلی آن از لحاظ تعداد کروموزوم به سه گروه دیپلوئید (۲n=2X=14 AA BB DD)، تتراپلوئید (۲n=4X=28 AABB) و هگزاپلوئید (۲n=6X=42 AABBDD) تقسیم می­شوند. گونه­های تتراپلوئید، آمفی­پلوئیدی از تلاقی دو دیپلوئید هستند و هگزا­پلوئیدها از تلاقی دیپلوئید و تتراپلوئید به‌وجود آمده­اند (توسلی، ۱۳۸۷). ژنوم A از یک گندم دیپلوئید وحشی به نام تریتیکوم بوئئوتیکوم بدست آمده است. این گندم در به وجود آمدن گندم‌های تتراپلوئید دوروم، تورژیدوم، بولونیکوم و پرسیکوم (کارتالیکوم) با فرمول ژنومی AABB موثر بوده است. گونه­ تتراپلوئید وحشی تریتیکوم دی‌کوکوئیدز[۳] با گیاهی از خانواده گندمیان به نام تریتیکوم تاشی­ئی[۴] با فرمول ژنومی DD آمیخته شد و گندم هگزاپلوئید (AABBDD) امروزی را به وجود آورده‌اند. اما منبع ژنوم سوم (ژنومB) در حال حاضر هنوز ناشناخته باقی‌ مانده است (یزدی‌صمدی و عبدمیشانی، ۱۳۸۳).

[۱]– Poaceae

[۲]Triticum

[۳]Triticum dicoccoides

[۴]Aegilops tauschii

[۱]– Tolerance

۲- Escape

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.