تحقیق تنش خشکی و کودهای زیستی و تاثیر آنها بر رشد گیاه ذرت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنش خشکی و کودهای زیستی و تاثیر آنها بر رشد گیاه ذرت دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۴
۲-۱کلیات ذرت    ۸
۲-۱-۱ اهمیت ذرت    ۸
۲-۱-۲ ارزش غذایی ذرت    ۸
۲-۱-۳ تولید ذرت در ایران و جهان    ۹
۲-۱-۴ رشد و نمو ذرت    ۱۰
۲-۱-۵ اکولوژی ذرت    ۱۰
۲-۲ تنش خشکی    ۱۱
۲-۳ کودهای زیستی    ۱۳
۲-۳-۱ دسته بندی با توجه به نوع میکروارگانیسم‌ها کودهای زیستی:    ۱۵
۲-۱ تنش خشکی    ۱۷
۲-۱-۱ تاثیر تنش خشکی بر رشد گیاه ذرت    ۱۷
۲-۱-۲ تاثیر تنش خشکی بر محتوای رطوبت نسبی    ۱۸
۲-۱-۳ تاثیر تنش خشکی بر میزان پایداری غشاء    ۱۹
۲-۱-۴ تاثیر تنش خشکی بر میزان کلروفیل    ۲۰
۲-۱-۵ تاثیر تنش خشکی بر تجمع ماده خشک کل    ۲۱
۲-۱-۶ تاثیر تنش خشکی بر شاخص سطح برگ    ۲۱
۲-۱-۷ تاثیر تنش خشکی بر شاخص‌های رشد    ۲۳
۲-۱-۸ تاثیر تنش خشکی بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۲۵
۲-۲کود‏های زیستی    ۲۶
۱-۲-۲ ازتوباکتر    ۲۶
۲-۲-۲ تاثیر کود های زیستی بر برخی خصوصیات گیاهان مختلف    ۲۷
فهرست منابع    ۳۰

 منابع

ساکی نژاد، ط. ۱۳۸۲ . مطالعه اثرتنش آب بر روند جذب عناصر ازت، فسفر، پتاسیم و سدیم در دوره‌های مختلف رشد، با توجه به خصوصیات مرفولوژیک و فیزولوژیک گیاه ذرت در شرایط آب وهوایی اهواز. پایان نامه دوره دکتری فیزیولوژی گیاهان زراعی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اهواز. ۲۸۸ ص.

حبیبی، ح.، مظاهری، د.، مجنون حسینی، ن.، چاییچی، م. ر.، طباطبایی‌، م. و بیگدلی، م. ۱۳۸۶٫ ارزیابی چگونگی تاثیر منابع آلی (بیولوژیک) و معدنی نیتروژن دار (اوره) بر عملکرد و میزان متابولیتهای ثانویه دو گونه وحشی و زراعی گیاه آویشن(Thymus spp). رساله دکتری، دانشکده علوم زراعی و دامی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران.

اسدی رحمانی، ه. ک. خاوازی، ا. اصغرزاده، ف. رجالی و م. افشاری. ۱۳۸۹٫ کودهای زیستی در ایران: فرصت ها و چالش ها. اولین کنگره چالشهای کود در ایران : نیم قرن مصرف کود۱۲-۱۰اسفند ۸۹ تهران – هتل المپیک.

دهقانپور، ز.، م. ح. سبزی، ا. مزین، ه. حسن زاده مقدم، ا. استخر، م. زمانی، ف. صادقی، س. نورمحمدی و م. محسنی، ۱۳۸۸٫ معرفی رقم فجر، هیبرید جدید ذرت دانه‏ای زودرس(سینگل کراس ۲۶۰)، مجله به نژادی نهال و بذر، جلد ۱-۲۵، شماره۲، ص ۳۶۴-۳۶۱٫

امام، ی. و غ. رنجبر. ۱۳۷۹. تأثیر تراکم بوته وتنش خشکی در مرحله رشد رویشی بر عملکرد، اجزای عملکرد و کارآیی استفاده از آب در ذرت دانه‌ای. مجله علوم زراعی ایران (۶۲-۵۱ :(۳

نورمحمدی، ق.، س. ع. سیادت و ع. کاشانی. ۱۳۷۶٫ زراعت غلات، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. ۴۴۶ ص.

بهزاد، ا.، ۱۳۸۷٫ بررسی تاثیر کاربرد باکتریهای محرک رشد گیاه (PGPR) و کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت هیبرید دبل کراس .(DC 370) پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

صارمی، م. و سیادت، س. ع. ۱۳۷۴ . اثر تنش ناشی از فواصل آبیاری‌ها روی عملکرد و اجزای عملکرد و خصوصیات مرفولوژیکی ذرت رقم ۷۰۴ تحت شرایط آب و هوایی اهواز. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان.

صالحی، م، کوچکی ع و نصیری محلاتی م، ۱۳۸۲ . میزان نیتروژن و کلروفیل برگ به عنوان شاخصی از تنش خشکی در گندم. مجله پژوهشهای زراعی ایران، جلد اول شماره ۲ صفحه های ۱۹۹ تا ۲۰۵

علیزاده، ا. ۱۳۷۴٫ رابطه آب و خاک و گیاه. چاپ اول. انتشارات آستان قدس ۳۵۳ ص.

تی یر، آی. دی. و ام. ام. پیت. ۱۳۷۲٫ رابطه آب و خاک در گیاهان زراعی. ترجمه کوچکی، ع., م. حسینی، و م. نصیری محلاتی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۵۶۰ ص.

جعفری، ح. و حامدی، ف. ۱۳۸۷ .مدیریت آبیاری در سطح مزارع ذرت با حذف آبیاری در مراحل مختلف رشد و بررسی تابع تولید آن. چکیده مقالات دومین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی. دانشگاه شهید چمران اهواز. صفحه ۲۷۸.

چوگان، ر. ۱۳۸۳٫ اصلاح ذرت برای تحمل به تنش خشکی و نیتروژن. انتشارات وزارت کشاورزی. ۹۵ ص.

 ۱-۱ مقدمه

رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا برای غذا، نیاز به افزایش میزان تولیدات کشاورزی را افزایش داد و این امر به نوبه خود افزایش تقاضا برای آب را طلب خواهد نمود. شرایط اقلیمی کشور که خشکی و پراکنش نا مناسب زمان و مکان بارندگی واقعیت گریز ناپذیر آن است، هرگونه تولید مواد غذایی و کشاورزی پایدار را منوط به استفاده صحیح و منطقی از منابع آب محدود کشور نموده است در همین راستا می‌توان گفت آب آبیاری به عنوان مهم‌ترین نهاده کشاورزی است (حیدری، ۱۳۸۳). از این رو اجرای برنامه‌های تحقیقاتی جهت برنامه ریزی و مدیریت صحیح آبیاری در مزارع کشاورزی به عنوان یک گزینه به زراعی امری لازم و ضروری است.

کمربند کشت ذرت در دنیا به دلیل ویژگی های خاص این گیاه (به لحاظ چهار کربنه بودن و به ویژه گرماپسندی آن)، تطابق نزدیکی با مناطق خشک و نیمه خشک دارد (دی والرو و همکاران[۱]، ۲۰۰۵). ایران با داشتن تنوع آب و هوایی مناسب از جمله مناطق مستعد جهت تولید ذرت محسوب می‏شود و این در حالی است که دو سوم زمین های کشاورزی ایران در مناطق نیمه خشک قرار دارند و با تنش خشکی مواجه هستند (ساکی نژاد، ۱۳۸۲). با توجه به اهمیت وجود آب برای جذب عناصر غذایی و به ویژه نیتروژن، مطالعه برهمکنش تنش خشکی و میزان نیتروژن قابل دسترس گیاه از اهمیت بسزایی برخوردار است . پرینارس و ساندو[۲] (۱۹۸۷) استفاده از کود نیتروژن را تنها زمانی در افزایش کارایی مصرف آب موثر دانستند که آب کافی برای رشد گیاه وجود داشته باشد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد افزایش تولیدات غذایی به واسطه‌ی استفاده از کودهای شیمیایی است، در این میان سهم کودهای نیتروژنه نسبت به  سایر کودها بالا می‌باشد ولی متاسفانه کارایی استفاده از کودهای نیتروژنه پایین است (رون و جانسون[۳]،۱۹۹۹). نیتروژن نخستین عنصری است که کمبود آن در مناطق خشک و نیمه خشک مطرح می‌شود، چون در این مناطق میزان مواد آلی که عمده‌ترین منبع ذخیره نیتروژن به شمار می‌آیند به دلایل زیادی از جمله دمای بالا، میانگین مصرف کم کودهای حیوانی و کود سبز و بارندگی کم، اندک است. مصرف نیتروژن بیش از آن چه که برای تولید محصول ضروری باشد، ممکن است موجب تجمع نیترات زیر ناحیه ریشه شده و خطر آبشویی نیترات را افزایش دهد. آب و نیتروژن از عوامل عمده تعیین کننده سطح تولیدات کشاورزی در جهان هستند (اوورمن و همکاران[۴]، ۱۹۹۵).

دسترسی گیاه به نیتروژن موجود و جذب آن متاثر از فراهمی آب است. آب غالبا رشد و نمو گیاه را کنترل نموده و جذب عناصر غذایی با میزان فراهمی آب رابطه دارد. علاوه بر این، کمبود آب در طول مرحله استقرار گیاه ذرت می‌تواند باعث مرگ گیاهان جوان شده و تراکم بوته‌ها را کاهش دهد.

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و به ویژه کودهای شیمیایی در سال‌های اخیر، تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است. با بروز این وضعیت استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی برای تولید هر چه بیشتر فاقد توجیه اقتصادی و زیست محیطی است. بدیهی است مخاطرات زیست محیطی ناشی از مصرف این کودها، تخریب و تراکم خاک‌ها و کاهش مقدار ماده آلی خاک نیز نقش مهمی در این رویکرد داشته است. ایده بازگشت به طبیعت و استفاده کمتر از کودها و سموم شیمیایی و تمایل فزاینده مردم به استفاده از محصولات ارگانیک سبب توجه بیش از پیش به استفاده از کودهای زیستی شده است. معضلات و تنگناهای مربوط به تدارک یارانه‌ها در سال‌های اخیر به یکباره نگاه‌ها را به سمت تنها گزینه پیش رو یعنی کودهای زیستی معطوف ساخته به طوری که در مصوبه شماره ۹۰۷۶۵/ت ۴۲۹۶۳ن مورخ ۲۴/۴/۱۳۸۸ هیئت محترم وزیران مقرر شده است که به منظور توسعه و حمایت از کودهای زیستی و آلی تا سقف ۱۰ درصد از یارانه کودهای شیمیایی به این منظور اختصاص یابد. بدیهی است هر دو رویکرد یعنی به حاشیه راندن کودهای شیمیایی و یا توجه بیش از حد لازم به آن‌ها که به بهای حذف اجباری کودهای شیمیایی تمام خواهد شد، غیر کارشناسی بوده و نمی‌تواند متضمن تولید محصول کافی و سالم باشد. در این خصوص به نظر می‌رسد افزایش مصرف تدریجی کودهای زیستی که از کیفیت لازم برخوردارند در کنار مصرف معقولانه انواع شیمیایی می‌تواند راهگشا باشد. مسلماً هنگامی که بجرینک[۵] دانشمند هلندی مشغول مطالعه میکروارگانیسم های خاکزی بود و چه هنگامی که تجربیات وی منجر به کشف ریزوبیوم و سپس ازتوباکتر گردید، تصور نمی‌کرد که کشفیات او تا چه حد بر روی تولیدات کشاورزی در دهه‌های بعد تاثیرگذار خواهند بود (اسدی رحمانی و همکاران، ۱۳۸۹).

اولین کود زیستی در سال ۱۸۹۵ توسط ناب و هیلتنر[۶] در آمریکا معرفی شد. این محققین با جداسازی باکتری‌های ریزوبیوم همزیست باقلا از گره‌های ریشه‌، نسبت به خالص سازی و تکثیر آن اقدام کردند و فرآورده نهایی را در ظروف شیشه‌های بسته بندی و به بازار عرضه کردند. در سال‌های بعد کشورهای دیگری مانند روسیه، کانادا، سوئد و استرالیا به تولید کودهای زیستی روی آوردند. دامنه میکروارگانیسم های خاکزی مورد استفاده در تولید کودهای زیستی در طول قرن بیستم توسعه بسیاری یافته است و امروزه طیف وسیعی از باکتری‌های خاکزی ( انواع ریزوبیوم، سودوموناس، ازتوباکتر، آزوسپریلوم، باسیلوس و غیره)، قارچ‌ها (انواع قارچ‌های میکوریزی و اندوفیتی) و جلبک‌ها با مکانیسم‌های مختلف برای تولید کودهای زیستی استفاده می‌شوند با این حال هنوز هم باکتری‌ها فراوان‌ترین انواع در تولید کودهای زیستی محسوب می‌شوند. بدیهی است توسعه کودهای زیستی در طی ده سال گذشته در کشور بسیار مثبت و قابل توجه بوده است. اولین کود زیستی کمتر از ۲۰ سال قبل در ایران تولید شد و امروزه انواع مختلف کود زیستی با اسامی تجاری و حاوی باکتری‌های متنوع تولید می‌گردد. افزایش قیمت جهانی کودهای شیمیایی از یک طرف، محدودیت‌های تامین یارانه و آشکار شدن اثرات سوء مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی در سال‌های اخیر از طرف دیگر، سبب توجه به کودهای زیستی شده است (اسدی رحمانی و همکاران، ۱۳۸۹).

این نوع کودها که حاوی گونه های میکروبی مؤثر برای تأمین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه هستند، بازده تولید در واحد سطح را افزایش می دهند. میکروارگانیسم های موجود در کود های زیستی عناصر غذایی را به مواد غذایی قابل استفاده برای گیاه تبدیل می کنند. تبدیل این عناصر به مواد غذایی مورد نیاز گیاه فرآیند بیولوژیکی است که توسط این میکروارگانیسم ها انجام می شود.

کود بیولوژیک ازتوباکتر یکی از بهترین و مؤثرترین کودهای بیولوژیک تأمین کننده نیازهای طبیعی گیاهان زراعی، سبزی و صیفی و درختان میوه است. این کود با تثبیت ازت هوا و در انتقال آن به سیستم رشد گیاه، موجب ایجاد تعادل در جذب مواد اصلی مورد نیاز گیاه می‏شود و با ترشح هورمون رشد اکسین، رشد و توسعه ریشه و قسمت های هوایی گیاه را افزایش داده و در نتیجه موجب افزایش میزان محصول در واحد سطح می‏شود. علاوه بر این، باکتری‏های موجود در کودهای بیولوژیک ازتوباکتر با ترشح انواع آنتی بیوتیک‏ها، سیانید هیدروژن و … از تهاجم بسیاری از عوامل بیماریزای خاکزی به ریشه گیاه جلوگیری می‏کنند. آزتوباکتر باعث جذب و افزایش غلظت عناصری مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، روی، منیزیم، آهن و پروتئین در گیاهان زراعی شده است (حبیبی و همکاران، ۱۳۸۶).

کود زیستی ازتوبارور-۱ یک فناوری نوین و جایگزین سالم و موثر کودهای شیمیایی ازته (اوره) است. باکتری های مفید این کود همیار با گیاه بوده و در ناحیه ریزوسفری اطراف ریشه به تثبیت ازت به صورت آمونیاک می‌پردازند.

در ایران به دلایل متعدد از جمله عدم ترویج مبانی صحیح تغذیه گیاهی و حاکمیت نحوه مصرف غلط کود نیتروژن بازده مصرف کود نیتروژن بسیار پایین است. از طرفی افزایش تولید و بهبود کیفیت ذرت از طریق مصرف بهینه کود به ویژه انواع کودهای زیستی یکی از مهم‏ترین اهدف است.

De Juan Valero et al

Prinars & Sandhu

Raun & Johnson

Ovverman et al

Begerink

Nab and Hiltenz

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.