تحقیق تکنولوژی اطلاعات و کاربرد آن در سازمان ها و مدیریت و تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تکنولوژی اطلاعات و کاربرد آن در سازمان ها و مدیریت و تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱  مقدمه    ۴
۲-۲مبانی نظری    ۶
۲-۲-۱ مبانی نظری تامین اجتماعی    ۶
۲-۲-۲ تاریخچه تامین اجتماعی    ۸
۲-۲-۲-۱ پیدایش تامین اجتماعی    ۸
۲-۲-۲-۲ سیر تحولات تامین اجتماعی در ایران    ۹
۲-۲-۳ آشنایی با سازمان تامین اجتماعی ایران    ۱۱
۲-۲-۳-۱ وظایف    ۱۲
۲-۲- ۳-۲ منابع درآمد    ۱۲
۲-۲-۳-۳ تعهدات    ۱۳
۲-۲-۴مبانی نظری تکنولوژی اطلاعات    ۱۴
۲ -۲-۴-۱ اهمیت تاریخی تکنولوژی اطلاعات (فن آوری اطلاعات )    ۱۴
۲-۲-۴-۲کاربرد تکنولوژی اطلاعات در سازمان ها    ۱۶
۲-۲-۴-۳کاربردتکنولوژی اطلاعات در مدیریت    ۱۸
۲-۲-۴-۴ عوامل موفقیت در استفاده از تکنولوژی اطلاعات    ۲۰
۲-۲-۴-۵موانع پیش روی تکنولوژی اطلاعات  در ایران    ۲۱
۲-۲-۴-۶ زمینه های بکارگیری تکنولوژی اطلاعات ( فناوری اطلاعات) در سازمان    ۲۲
۲-۲-۴-۷ تامین اجتماعی الکترونیک ضرورت ها و موانع    ۲۳
۲-۲-۴-۷-۱ تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی:    ۲۴
۲-۲-۴-۷-۲ جایگاه تامین اجتماعی در ایران    ۲۵
– سابقه تحقیقات انجام در داخل و خارج از کشور    ۲۹
منابع :    ۳۳

منابع

محمد هادی صناعی مقدم ،مقاله با عنوان تاثیر فن آوری اطلاعات بر سازمان ،جامعه و فرد ،۰۳ ۲۰۱۳  july

محمد شیخ زاده ، مقاله با عنوان تاثیر فن آوری اطلاعات بر طراحی سازمان ، ماهنامه صنعت خودرو

دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی ،۱۳۹۲ ، گزیده آماری (گزیده آماری ۱۳۹۲ )سازمان تامین اجتماعی ایران

فریدون وردی نژاد ،حسین خواجه جعفری ،مقاله اینترنتی ، با عنوان بررسی نقش تکنولوژی اطلاعات بر تدوین استراتژیهای سازمان

اصغر صراف زاده ،فنا آوری اطلاعات در سازمان ،انتشارات میر ،۱۳۸۶

علی رضائیان ،تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ،انتشارات سمت ،چاپ هفتم ،۱۳۸۳

موءمنی ،داود ،۱۳۸۶ ،تاریخچه تامین اجتماعی ،ماهنامه اقتصاد ایران ،شماره ۱۰۱ ، ص ۴۰-۴۱

ملامحمدی ،روح اله ،۱۳۹۲ ، پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی عوامل موثر بر موفقیت سازمان تامین اجتماعی در برقراری مستمری بازنشستگی بیمه شدگان شعبه یک قم ،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد نراق

مقدم ،احمد ،۱۳۹۱،پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی تاثیر افزایش نامتعارف پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شدگان در دو سال آخر سنوات خدمت بر مبلغ و مصارف سازمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کاشان

Kaplan R. and Norton D., (2004) “Strategy maps, converting intangible assets into tangible outcomes”, Harvard Business School Press, Boston.
Best, D.P. (1988) “The future of information management” International journal of information management, vol 8 No.
. E. Asgharizadeh , M. Agalli‏ ‏Geshlajoughi and S. R. Safavi Mirmahalleh‏ ‏‎“Identification of the Electeronic City Application Obstacles in Iran”,۲۰۰۸ . Vol. 2 , No. 1, pages 160 – ۱۷۶

Shahrabi, Behzad, 2011, The Role of Human Resources in the Age of

Globalization, Middle-East Journal of Scientific Research 10 (2): 138-140

Dupeyroux, Jean Jacks, Droit.de la securite sociale, 2005, Dalloz n0203

۲-۱  مقدمه

چالش های جدی سازمان های نوین ، نه در درون سازمان بلکه عمدتا با محیطی است که در آن به فعالیت می نمایند .نیرو های محیطی آرامش و ثبات سازمان ها را تحت شعاع قرار می دهند نیرو های بسیاری در محیط قرار دارند که سازمان های نوین بایستی حرکت و اقدامات خود را بر اساس آنها تنظیم نمایند و یا در حرکتی فعال آنها را تحت تاثیر خواسته ها و اهداف خود قرار داده و به آنها جهت دهند .این تفکر همان چیزی است که در سازمان های نوین در قالب برنامه ریزی فعال یا آینده ساز مطرح می شود . چنانچه نیرو های محیطی را طبقه بندی کنیم با سه نیروی مشتری ، رقابت و تغییر مواجه هستیم. مشتری مداری به مفهوم رایج آن توانایی پاسخ گویی به نیاز هاو خواسته های مشتریان در یک شرایط رقابتی است .سازمان با مکانیزم های مناسب باید سلایق ، ارزش ها و خواسته های مدیران را دریافت ، پردازش و در خدمات و محصولات خود لحاظ نمایند .اگر چه در دیدگاه فعال ، سازمان می تواند به نیاز ها و خواسته های مشتریان جهت داده و آنها را به سمت راهبرد ها ی خود هدایت نماید . در بحث رقابت ،شکسته شدن مرز های اقتصاد و تولید و ورود شرکت های بین المللی ، فرا ملیتی و جهانی ، تهدید بزرگ برای شرکت هایی است که خود را از جهت برتری رقابتی و یا همگانی با رقابت آماده نکرده اند . شرکت های مذکور با استراتژی برتری کیفیت ، مقیاس تولید و هزینه های غیر قابل رقابت بازار کشور های مختلف را هدف قرار می دهند و در صدد سلطه بر بازر و یا افزایش سهم خود از این بازار ها هستند . مضافا گرو ههایی که در صدد وارد شدن به صنعت (تازه واردین و رقابت با نیرو های موجود در صنعت هستند نیز می توانند تهدیدی جدی برای شرکت ها باشند . در نهایت ، تغییر در زمینه های مختلف مانند تکنولوژی ، نو آوریها و اکتشاف   ، و شیوه های انجام کار ، سازمان هایی را که نتوانند خود را آماده تغییر و انعطاف پذیر نمایند ، با بحران بقا و حیات مواجه می شوند .تکنولوژی اطلاعات نقش مهمی در شکل گیری راهبردها ، پشتیبانی از راهبردهای کسب و کار و نیز کار و خلاقیت و نوآوری در طراحی و ایجاد کسب و کار های جدید را به عهده دارند .( صرافی زاده،۱۳۸۶ ، ۶۴ )در عصر اطلاعات،  ارزش افزوده از طریق تبدیل اطلاعات به دانش و همچنین سرعت انتقال آن ،حاصل می شود .جریان اصلی عصر اطلاعات مبتنی بر ارتباطات است .بنا بر این اگر شبکه انتقال اطلاعات سرعت کافی نداشته باشد ، ارزش سیستمی که طراحی می شود ، صفر خواهد بود .(رضایئان ،۱۳۸۶ ، ۷ )در سالهای اخیر استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی امری انکار ناپذیر بوده و این امر موجب تسریع در انجام امور گشته است .(عالیخانی و بهرامی ،۱۳۸۶ ، ۳۰ ) هر سازمانی برای آگاهی از میزان تحقق اهداف تعیین شده در برنامه استراتژیک ، مطلوبیت و کیفیت فعلیت هاو نتایج عملکردش در محیط های پیچیده و پویا ، نیازمند برقراری نظام های مناسب پایش و کنترل عملکرد خاص خود است ، فقدان چنین نظامی به معنی عدم برقراری ارتباط با محیط درونی و بیرونی سازمان بوده و در نهایت افول سازمان های باز، پویا و فعال و در نهایت جامعه را در پی خواهد داشت …

روش های سنتی ارزیابی عملکرد که عمدتا مبتنی بر معیار های مالی و اعداد و ارقام حسابداری نظیر سود هر سهم ،نرخ بازده دارائیها و … است بسیاری از معیار های کیفی موثر در دورنمای شرکت نظیر رضایت مشتریان را نادیده می گیرد.محدودیت های متصور برای برای معیار های مالی ارزیابی عملکرد ، سبب نیاز به روشی گردید که ضمن توجه به معیار های مالی از سایر معیار ها نیز به منظور ارزیابی عملکرد استفاده کند . در این راستا کاپالان و نورتون در دهه ۱۳۹۰   روش ارزیابی متوازن را معرفی کردند . در این روش علاوه بر تحلیل های مالی به رضایت مشتریان ، رضایت و آموزش یاد گیری و مستمر کارکنان و نحوه انجام فرایند های داخلی توجه می گردد .در دنیای کنونی ، کارشناسان و مدیران ، بدون تسلط و آشنایی با دانش فن آوری اطلاعات ، راه سخت تری را نسبت به سایر مدیران همتراز خود در پیش رو دارند .بدیهی است که فرصت های زیادی را هم ممکن است از دست بدهند و یا ناخود آگاه در اختیار رقبا قرار دهند . جالب اینجاست که در بسیاری از ادارات و سازمان هاتصور اینکه یک روز   کاری را بدون استفاده از کامپیوتر و سایر تجهیزات کامپیوتری خود سپری کنند غیر ممکن به نظر می رسد . دیگر در همه جا به کار گیری فن آوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی به منظور افزایش دقت و  سرعت در تهیه و توزیع اطلاعات و کیفیت ارتباطات در سازمان با هدف نهایی تعالی سازمان و بهبود کیفیت خدمات مطابق با نیاز مشتری و حتی ورای انتظار مشتری ضروری به نطر می رسد . ارزیابی تاثیرتکنولوژی  اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد سازمان ها از ضروریات عصر حاضر به شمار می رود .با توجه به مطالب ذکر شده و این نکته که سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین نهاد های عمومی غیر دولتی است که در سالهای اخیر سرمایه گزاری نسبتا خوبی را در زمینه فن آوری اطلاعات انجام داده است ، بررسی تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر عملکرد این سازمان ضروری به نظر می رسد .

واضح است که اطلاعات ، بویژه اطلاعات پردازش شده و شسته رفته مورد نیاز و مدیران ارشد سازمانها ، کالایی نیستند که بتوان آن را به صورت آماده خریداری نمود ! با بررسی روند تولید و جمع آوری داده های خام ، تبدیل آنها به اطلاعات و پرداش اطلاعات و تبدیل شدن آن به دانش ، به این نتیجه خواهیم رسید که کار تبدیل داده های فراوان و بدون هدف به دانش مورد استفاده مدیران ارشد سازمان ، برای رسیدن به حکمت و آگاهی ، وظیفه ای است که تنها از عهده ماشین پرقدرت فن آوری اطلاعات بر خواهد آمد . مدیریت ارشد سازمان اگر بخواهد از آب کره بگیرد ، بهترین نقشه راه ، اهمیت قائل شدن به فن آوری اطلاعات و  استفاده صحیح از این اطلاعات است ! هیچ پالایشگاهی نمی توان یافت که از موارد اولیه فراوان و قابل دسترس ، محصولی چنین با ارزش و قیمتی تولید مند و ارزش افزوده ای که تا این حد قابل توجه ایجاد نماید . سازمان تامین اجتماعی که حدود ۴۵ میلیون نفر از افراد جامعه را تحت پوشش دارد برای اداره چنین سازمان بزرگی داشتن مدیریت استراتژیک از لوازم اصلی اداره این سازمان میباشد و با توجه به حجم  بالای اطلاعات و مراجعات  و هزینه های سازمان عدم استفاده از تکنولوژی اطلاعات و فن آوری های نوین سازمان را در رسیدن به اهداف خود که همانا رضایت مندی تمامی مشتریان و همچنین کارآمدی و بهره وری مناسب می باشد دچار مشکل نموده و سازمان برای مشتریان و کارکنان خود غیر قابل تحمل نموده و کارکردن با این سازمان برای همکاران و مراجعین سازمان غیر قابل تحمل می نماید.

 ۲-۲مبانی نظری

در این بخش مبانی نظری تامین اجتماعی و سپس مبانی نظری تکنولوژی اطلاعات به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد .

۲-۲-۱ مبانی نظری تامین اجتماعی

دولت ها و دانشمندان اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که توسعه پایدار سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی هر کشوری با سطح و کیفیت تامین اجتماعی در آن کشور رابطه مستقیم و جدایی ناپذیر دارد . البته تامین اجتماعی مفهومی جدید و متعلق به عصر حاضر نیست و می توان پیدایش آن را به شکل گیری نخستین اجتماعات انسانی و جوامع مدنی و تاسیس دولت در جوامع مختلف مربوط دانست ؛ به نحوی که انسان ها از همان آغاز ، بنا به طبیعت انسانی و خلق و خوی اجتماعی خود نمی توانستند نسبت به رنج ، محرومیت ، بیماری و از کار افتادگی هم نوعان خویش بی تفاوت باشند ؛ لذا نخستین حمایت های اجتماعی را باید در نوع دوستی و کمک های انسان ها به یکدیگر جستجو کرد ، پدیده ای که تا به امروز نیز در بیشتر جوامع بشری باقی است .(پلو ،۱۳۷۹ ،ص ۵۰ )

از طرفی در فلسفه” ارسطو”از دو نوع عدالت اجتماعی سخن رفته است ؛ عدالت تنبیهی ، که هدفش مجازات تمام کسانی است که قوانین و مقررات را رعایت نمی کنند و عدالت توزیعی ،که عبارت است از رعایت تناسب میان  مسئولیت ها  و افتخارات و شایستگی ها و کوشش هایی که که هر فرد انجام می دهد .(نظری ،۱۳۸۳ ،ص ۶۸ )

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.