تحقیق خصوصیات گیاهی و عملیات کشت و برداشت ذرت و اثرات کود های نیتروژنه برگیاه و اثر مواد آلی بر خصوصیات خاک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خصوصیات گیاهی و عملیات کشت و برداشت ذرت و اثرات کود های نیتروژنه برگیاه و اثر مواد آلی بر خصوصیات خاک دارای ۵۴  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-تاریخچه و اهمیت اقتصادی ذرت    ۵
۲-۲- خصوصیات گیاهی    ۷
۲-۳- انواع ذرت    ۱۰
۲-۴- سازگاری    ۱۱
۲- ۵- کود لازم برای ذرت    ۱۳
۲-۶-کشت و کار ذرت    ۱۴
۲-۶-۱- فاصله کاشت    ۱۴
۲-۶-۲- میزان بذر    ۱۵
۲-۶-۳- عمق بذر    ۱۵
۲-۷- عملیات داشت    ۱۵
۲-۷-۱- کولتیواتور و دندانه زدن    ۱۵
۲-۷-۲- وجین کردن    ۱۶
۲-۷-۳- آبیاری    ۱۶
۲-۷-۴- مبارزه با آفات و بیماری ها    ۱۷
۲-۸- برداشت    ۱۷
۲-۹- مراحل نمو    ۱۷
۲-۱۰- هیبرید های ذرت    ۱۸
۲-۱۰- ۱- بذر ذرت هیبرید سینگل کراس ۷۰۴    ۱۸
۲- ۱۱- کود های حیوانی    ۱۹
۲-۱۲- کود های بیولوژیک    ۲۳
۲-۱۲- ۱- کود بیولوژیک نیتروکسین    ۲۷
۲-۱۲-۲ – مرفولوژی آزوسپیریلوم    ۲۷
۲-۱۲-۳- مشخصات فیزیولوژیک ازتو باکتر    ۲۸
۲-۱۳- نیتروژن    ۲۹
۲-۱۳- ۱- اهمیت نیتروژن و فراوانی آن در طبیعت    ۲۹
۲-۱۳-۲- مقدار و اشکال نیتروژن در خاک    ۲۹
۲-۱۴- اوره    ۳۰
۲-۱۴- ۱- مشکلات مرتبط با کود های اوره    ۳۱
۲- ۱۵- اثرات کود های نیتروژنه برگیاه    ۳۲
۲-۱۶- اثر مواد آلی بر خصوصیات خاک    ۳۴
۲-۱۶- ۱- اثر بر خصوصیات فیزیکی خاک    ۳۴
۲-۱۶-۲- اثر بر خصوصیات شیمیایی خاک    ۳۵
۲-۱۶-۲- ۱- هدایت الکتریکی (EC)    ۳۶
۲-۱۶-۲-۲- واکنش خاک ( pH )    ۳۶
۲-۱۶-۲-۳- ظرفیت تبادل کاتیونی( CEC )    ۳۶
۲-۱۶-۲-۴-کربن آلی (OC)    ۳۶
۲-۱۶-۲-۵- ازت    ۳۷
۲-۱۶-۲-۶- فسفر    ۳۷
۲-۱۶-۳- اثر بر خواص بیولوژیک خاک    ۳۸
۲-۱۶-۴- اثر بر عملکرد گیاه    ۳۹
منابع مورد استفاده:    ۴۱

منابع:

۱- حسینی، س . م . ۱۳۷۲٫ اثر مقادیر مختلف کود از ته و دور آبیاری و تراکم روی برخی صفات کمی و کیفی و منحنی رشد ذرت . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه تربیت مدرس .

۲- خدابنده ، ن . ، ۱۳۷۲ . غلات ، انتشارات دانشگاه تهران.

۳- مجیدیان، م . ، ا . قلاوند . ، ن. کریمیان و ع ا . کامگار حقیقی ، ۱۳۸۴ . تاثیر تنش رطوبت ، کود شیمیایی نیتروژنه ، کود دامی و تلفیقی از کود نیتروژن و کود دامی بر عملکرد،اجزای عملکرد و راندمان استفاده از آب در ذرت سینگل کراس ۷۰۴٫ مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ، ۴۵ : ۴۳۲-۴۱۷ .

۴- مدیر شانه چی، م . ، ۱۳۷۱ . تولید و مدیریت گیاهان علوفه ای ( ترجمه ) ، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی .

۵- میرنیا، س. خ.، س. ع. م. مدرس ثانی و ط . پیری. ۱۳۸۰٫ تاثیر سطوح مختلف کود نیتروژن بر رشد و توسعه ریشه ذرت.مجله علوم خاک ایران(ویژه نامه بیولوژی). ۱۵:۴۷-۴۳٫

۶- نجفی، ا . ، ۱۳۷۹ . ذرت آجیلی ، نشر آموزش کشاورزی .

۷- نعیم، ع . ا . ، ۱۳۵۸ . ذرت ، انتشارات سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ، موسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی .

۸- نورمحمدی، ق . ، س . ع . سیادت . و ع . کاشانی ، ۱۳۸۰ . زراعت جلد اول غلات ، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

۹- وزارت کشاورزی. شورای برنامه ریزی کشاورزی و آب . برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی . برنامه پنج ساله بخش کشاورزی ( ۱۳۷۲- ۱۳۶۸) . کتاب چهارم ( زراعت ) . جلد دوازدهم ( ذرت ) .

۱۰- هاشمی دزفولی، س . ا . و ا . ع . مرعشی ، ۱۳۷۱ . تغییر میزان مواد فتوسنتزی در زمان گلدهی و تاثیر آن بر رشد دانه ، عملکرد و اجزای عملکرد گندم ، مجله علوم و صنایع کشاورزی ، ۲ : ۱۸-۱۲٫

۱۱- یزدی صمدی، ب ، وس . عبد میثاهی ، ۱۳۷۵ . اصلاح نباتات زراعی ، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی .

۱۲- رستگار، م . ع . ، ۱۳۸۴ . زراعت نباتات علوفه ای ، انتشارات نوپردازان .

۱۳- رسولی، م  . ح .، خاوازی ، ک و ملکوتی م . ج . ۱۳۸۲ . نقش تغذیه بهینه کود در ترشح سیدروفورها به منظور بهبود جذب عناصر ریز مغذی ، نشریه فنی شماره ۳۰۷ ، دفتر برنامه ریزی رسانه های ترویجی ، تهران ، ایران .

۱۴- حسن زاده قورت تپه، ع. قلاوند، ا. احمدی، م. ر و میر نیا،خ. ۱۳۸۰٫ بررسی تاثیر کود های شیمیایی،آلی و تلفیقی  بر خصوصیات کمی و کیفی ارقام آفتابگردان  در استان آذربایجان غربی .مجله علمی و پژوهشی علوم کشاورزی ۱۰۴- ۸۵ .

۱۵- سالار دینی، ع ، ۱۳۷۱ ، حاصلخیزی خاک ، موسسه انتشارات دانشگاه تهران .

۲-۱-تاریخچه و اهمیت اقتصادی ذرت

ذرت از پر محصول ترین غلات به شمار می رود به طوری که آن را سلطان غلات نامیده اند و از لحاظ مقدار کل تولید بعد از گندم و برنج سومین گیاه زراعی مهم در دنیا است (۳۳و ۹۹).

ذرت یکی از گیاهان بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. سابقه کاشت آن در کشور های دیگر جهان که شرایط برای رشد و نمو مساعد بوده، بویژه در برخی از کشورهای اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه چندان طولانی نیست (۱۴).

ذرت از خانواده گرامینه[۱] و جنس زئا [۲] است. در این جنس گونه ای به نام مایز[۳] وجود دارد که همان ذرت زراعی است (۸).

دو جنس در خانواده گرامینه وجود دارد که به جنس زئا خیلی نزدیک می باشند، یکی تریپساکوم[۴] که به طور خودرو در نواحی شرقی و جنوب شرقی ایالات متحده امریکا و در امریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند. گونه هایی از این جنس با ۱۸ و۳۶ جفت کروموزوم دیده شده اند. دیگری یوکلانا[۵] است که گونه ای از آن مکزیکانا[۶] نام دارد که در زبان انگلیسی به آن تئوسینت [۷]  گفته می شود. گونه مزبور بومی مکزیک و گواتمالا بوده و نزدیکترین گیاه به  گونه ذرت زراعی است. این گونه مانند ذرت ۱۰ جفت کروموزوم دارد (۱۸۳).

چندین فرضیه درباره طرز پیدایش ذرت وجود دارد، بر طبق یکی از این فرضیه ها که قدیمی تر است، ذرت ازتئوسینت یا اجداد آن مشتق شده است ولی بنابر تئوری جدید تر، این گیاه از نوعی ذرت به نام پادکورن[۸] بدست آمده است (۶۲). تا قبل از سال ۱۴۹۲میلادی (سال کشف آمریکا) ذرت در اروپا، آفریقا و اسپانیا ناشناخته بود . کریستوف کلمب در اولین مسافرت تاریخی خود به امریکا در نوامبر سال ۱۴۹۲ میلادی ذرت را در حوالی کوبا مشاهده کرد و دریافت که ذرت، رایج ترین گیاه آن قاره است. او انواعی از ذرت را مشاهده کرد که بوسیله سرخپوستان ماهیز[۹] کشت می شده و از دانه های آن تغذیه می کردند. نام این گیاه در حقیقت از نام این قبیله اقتباس شده است (۹ و۱۵). در سال ۱۹۳۷ میلادی لینه نام علمی Zea mays را به آن داد (۱۰۲).

در حال حاضر ( zea  mays L.) به عنوان یکی از مهمترین گیاهان زراعی، در بسیاری از نقاط دنیا مورد کشت و کار قرار می گیرد. استفاده از اندامهای مختلف ذرت (دانه، برگ و ساقه) در تغذیه دام و طیور نقش مهمی در تولید فراورده های پروتئینی مورد نیاز انسان دارد (۵۷).

سهم ذرت در تامین غذای انسان۲۰ تا ۲۵ درصد، خوراک دام و طیور ۶۰ تا ۷۵ درصد و به عنوان ماده اولیه جهت فراورده های صنعتی ۵ درصد می باشد (۶۰).

ذرت به علت داشتن مواد قندی، نشاسته زیاد و عملکرد محصول علوفه ای بیشتر از ۸۰ تن در هکتار یکی از  مهمترین نباتات علوفه ای جهت تولید دانه محسوب می شود. قسمت اعظم ذرت تولید شده به مصرف تغذیه دام می رسد که به دلیل پایین بودن درصد فیبر و بالا بودن هیدرات کربن و روغن جزء خوش خوراک ترین گیاهان علوفه ای به شمار می آید (۳۷).

ذرت علوفه ای اهمیت اقتصادی زیادی دارد. آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین سطح زیر کشت و تولید را دارا می باشد (۱۳۹).

در سالهای اخیر کشاورزان و دامداران به اهمیت این گیاه از طریق سیلو کردن ذرت و تعلیف آن به صورت  سبز پی برده و به کشت آن مبادرت می نمایند و با توجه به اینکه کشور ما با کمبود مراتع غنی روبرو است، توجه به کشت محصولات علوفه ای با شیوه علمی اهمیت خاص می یابد ( ۴۶ و ۱۳۹).

۲-۲- خصوصیات گیاهی

ذرت از تیره غلات (  poaceae  ) از جنس زئا و گونه زراعی آن مایز با ۲۰=  ۲n کروموزوم می باشد (۵۳). ذرت از لحاظ فیزیولوژیکی جزء گیاهان ۴ کربنه بوده و دارای رشد رویشی بسیار سریع و از توان تولیدی بالایی بر خوردار است (۲۹).

یکی از قسمت های اصلی گیاه ذرت سیستم ریشه ای آن است. ریشه ذرت از نوع افشان و گسترده بوده و عمق  نفوذ آن در خاک به حدود ۳/۱ متر و در بعضی شرایط به ۲ متر هم می رسد ( ۵۶ و۱۴۷). رشد ریشه های ذرت عمدتا در مرحله گرده افشانی متوقف می شوند (۳۸).

در این گیاه ۳ نوع سیستم ریشه ای مشاهده می شود : ریشه های بذری، ریشه های طوقه ای و ریشه های هوایی یا نگهدارنده.

ریشه های بذری که غالبا بین ۳ تا ۵ عدد متغیر هستند، هنگام جوانه زنی از بذر ذرت خارج می شوند. این ریشه ها گیاهچه را در مراحل اولیه رشد در جذب آب و مواد غذایی  یاری می دهند. ریشه های بذری به علت اینکه از طریق محور باریک مزوکوتیل به گیاه متصل هستند و این محور ظرفیت و توانایی انتقال آب و مواد غذایی به مقدار زیادی ندارد، نمی تواند سیستم ریشه ای دائمی گیاه را تشکیل دهد. عمق توسعه ریشه های اولیه بستگی به عمق کاشت بذر دارد (۶۸  و ۱۸۳).

با رسیدن راس غلاف ساقه چه به محیط و تکمیل سبز شدن، ریشه های طوقه ای از گره غلاف شروع به رشد می کنند و به دنبال آن ریشه های طوقه ای دیگری از چند گره ای که زیر خاک قرار دارند، توسعه می یابند (۱۷). غالبا یک تا چند گره ای که در بالا و نزدیک سطح خاک قرار دارند، تولید ریشه های هوایی نگهدارنده می کنند.

ریشه های نگهدارنده، علاوه بر حمایت و نگهداری ساقه در مقابل خوابیدگی، ممکن است وارد خاک شده و  فعالیت جذبی موثری داشته باشند (۱۷و ۳۶).

ریشه های طوقه ای و ریشه های هوایی نگهدارنده در مجموع سیستم ریشه  فعال و دائمی گیاه را بوجود می آورند (۱۷).

تعداد برگ بر روی ساقه اصلی از خصوصیات نسبتا ثابت گیاهی بوده واز ۸ تا ۴۸ عدد متغیر و به طور متوسط ۱۲ تا ۱۸ عدد در هر بوته می باشد (۵۷ و ۳۸).

[۱] Graminae

[۲] Zea

[۳]Maize

[۴] Tripsacum

[۵] Eucleana

[۶]Mexicana

[۷] Teosint

[۸] Padcorn

[۹] mahize

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه ذرت و علف های هرز و طبقه بندی و مدیریت آن
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت شیرین و تأثیر کودهای نیتروژنی بر عملکرد ذرت
  • تحقیق اهمیت اقتصادی گیاه ذرت و کشت مخلوط ونحوه ی بکارگیری آن در سیستم های کشاورزی
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.