1,149 views
پیشینه تحقیق رویکرد اصلاح و بهبود شیوه ها و روشها و خدمات و کیفیت خدمات و مدیریت ارتباط با مشتری دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
بخش اول:(اصلاح و بهبود شیوه ها و روشها) ۷
۲-۱-۱مقدمه ۷
۲-۱-۲ رویکرد های اصلاح سیستم ها و روشها ۸
۲-۱-۳ بهبود روش های ارائه خدمات در سازمان ۸
۲-۱-۴ تعاریف بهبود روش ها در سازمان ۱۰
۲-۱-۵ هدفهای بهبود سازمان ۱۱
۲-۱-۶ اصول حاکم بر کوششهای بهبود سازمان ۱۱
۲-۱-۷ گامهای بهبود سازمانی ۱۲
۲-۱-۸ استراتژیهای تغییر ۱۲
۲-۱-۸-۱ استراتژی خردگرایانه- تجربی ۱۲
۲-۱-۸-۲ استراتژی قدرت و فشار ۱۳
۲-۱-۸-۳ استراتژی بازآموزی هنجاری ۱۳
۲-۱-۹ حالات مختلف سیستمها و روشهای سازمانی ۱۴
۲-۱-۱۰ طرحهای تجزیه و تحلیل و بهبود سیستمها و روشها ۱۵
۲-۱-۱۰-۱ گزارش مقدماتی ۱۵
۲-۱-۱۰-۲ گزارش نهایی یا طرح پیشنهادی ۱۵
۲-۱-۱۱ جایگاه بهبود روشها در سازمان ۱۵
۲-۱-۱۲ اهم شیوههای مورد استفاده در بهبود روشها ۱۶
۲-۱-۱۲-۱- نمودار جریان کار ۱۶
۲-۱-۱۲-۲- جدول تقسیم کار ۱۷
۲-۱-۱۲-۳-آرایش جا و مکان ۱۸
۲-۱-۱۲-۴- کارسنجی ۱۸
بخش دوم:(خدمات و کیفیت خدمات) ۲۲
۲-۲-۱ مفهوم و تعریف خدمات و خدمات الکترونیکی ۲۲
۲-۲-۲ ویژگیهای منحصر به فرد خدمات ۲۳
۲-۲-۲-۱ غیر ملموس بودن ۲۳
۲-۲-۲-۲ – غیر قابل تفکیک بودن ۲۳
۲-۲-۲-۳ غیر همگن بودن/ متغیر بودن ۲۴
۲-۲-۲-۳ غیر قابل ذخیره بودن ۲۴
۲-۲-۳ انواع خدمات ۲۴
۲-۲-۴ آمیزه بازاریابی خدمات ۲۴
۲-۲-۵ تعریف کیفیت خدمات ۲۵
۲-۲-۶ چگونه مشتریان کیفیت خدمات را ارزیابی می نمایند؟ ۲۶
۲-۲-۷ ابعاد کیفیت خدمات ۲۷
۲-۲-۸ روشهای نظارت بر کیفیت خدمات ۲۷
۲-۲-۹ نقش خلاقیت تکنولوژیکی در توسعه خدمات ۲۸
۲-۲-۱۰ مدیریت فرایند پذیرش تکنولوژی جدید در خدمات ۲۸
۲-۲-۱۰-۱ فرایند پذیرش ۲۹
۲-۲-۱۱ زنجیرۀ سود خدمات ۲۹
بخش سوم:(رضایت مشتری) ۳۲
۲-۳-۱ مقدمه ۳۲
۲-۳-۲ تاریخچه و سیر تکاملی مشتری مداری ۳۲
۲-۳-۲-۱ محصول مداری ۳۲
۲-۳-۲-۲بازارمداری ۳۳
۲-۳-۲-۳مشتریمداری ۳۳
۲-۳-۲-۴ رفاه مداری ۳۳
۲-۳-۳ اهمیت مشتری ۳۴
۲-۳-۴ تعریف مشتری ۳۴
۲-۳-۵ تعریف ارباب رجوع ۳۵
۲-۳-۶ طبقه بندی مشتریان ۳۵
۲-۳-۷تعریف مشتری مداری ۳۶
۲-۳-۸مدیریت ارتباط با مشتری ۳۶
۲-۳-۹اصول مدیریت ارتباط با مشتری ۳۸
۲-۳-۱۰ تعریف رضایت مشتری ۳۸
۲-۳-۱۱ دیدگاههای مفهومی به رضایت مشتری ۴۰
۲-۳-۱۲ رضایت مشتری و رابطۀ آن با وفاداری مشتری ۴۰
۲-۳-۱۳ پیامدهای رضایت مشتری ۴۱
۲-۳-۱۴ پیامدهای عدم رضایت مشتری ۴۲
۲-۳-۱۵ فرایند (چرخه) جلب رضایت مشتری ۴۲
۲-۳-۱۶ سنجش رضایت مشتری ۴۴
۲-۳-۱۷ شاخص های سنجش رضایت مشتری ۴۵
۲-۳-۱۷-۱ شاخص رضایت مشتری سوئدی( SCSB ) ۴۶
۲-۳-۱۷-۲ شاخص رضایت مشتری آمریکایی(ACSI) ۴۷
۲-۳-۱۷-۳ شاخص رضایت مشتری اروپایی(ECSI) ۴۹
۲-۳-۱۷-۴ سایر شاخصهای ملی رضایت مشتری ۵۰
۲-۳-۱۸ بازاریابی رابطه مند ۵۲
۲-۳-۱۹ اجزاوعواملبازاریابیرابطه مند ۵۳
۲-۳-۱۹-۱اعتماد ۵۴
۲-۳-۱۹-۲ ایجادپیوند ۵۴
۲-۳-۱۹-۳ ارتباطات ۵۴
۲-۳-۱۹-۴ ارزش مشترک ۵۴
۲-۳-۱۹-۵همدلی ۵۵
۲-۳-۱۹-۶ رابطهمتقابل ۵۵
بخش چهارم:)پیشینه تحقیق( ۵۶
۲-۴-۱ مقالات پژوهشی انجام شده در خارج از کشور ۵۶
۲-۴-۲ پیشینه پژوهش های انجام شده داخلی ۵۶
۲-۴-۳چگونگی پیدایش کارتهای الکترونیکی ۵۸
۲-۴-۴انواع کارت های الکترونیکی ۵۹
۲-۴-۴-۱ کارت های تماسی ۵۹
۲-۴-۴-۲ کارت های مغناطیسی ۶۰
. ۲-۴-۴-۳ کارت های حافظه ۶۰
۲-۴-۴-۵ کارت های غیرتماسی ۶۰
۲-۴-۵ مزایای مستقیم و پنهانی کارتهای هوشمند ۶۰
۲-۴-۶مقایسه سرانه کارتهای بانکی در ایران و جهان ۶۱
۲-۴-۷حوزه های کاربردی کارت هوشمند ۶۱
۲-۴-۷-۱ حوزه سلامت الکترونیکی ۶۱
۲-۴-۷-۲- حوزه پرداخت الکترونیکی ۶۲
۲-۴-۷-۳ حوزه امنیت فاوا ۶۲
۲-۴-۷-۴ حوزه حمل و نقل ۶۲
۲-۴-۷-۵ حوزه مدیریت مشتری و وفاداری ۶۲
۲-۴-۸کارت هوشمند سوخت و سیستم عرضه سوخت ۶۲
۲-۴-۹اهداف طرح کارت هوشمند سوخت و شرح عملکرد سیستم ۶۳
۲-۴-۱۰ نمونه عملکرد کارت هوشمند جهت خودرو ۶۴
منابع ۶۶
کاوسی ،محمدرضا؛ سقایی،عباس؛ (۱۳۸۴)روش های اندازه گیری رضایت مشتری،چاپ اول ،انتشارات سبزان،تهران.
حقیقی نسب،۱۳۸۸ بررسی ارتباط بین رضایت مشتری و مدیریت کیفیت خدمات ارائه شده در صنعت پست لبنان
جلیل دلخواه ، ۱۳۸۲ ، طراحی الگوی سنجش رضایت مندی مشتریان بانک ملت در راستای اجرای استراتژی مشتری مداری
علیاکبر سجادی ، ۱۳۸۵ ،بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتری و افزایش فروش فروشگاههای زنجیرهای رفاه استان تهران
شادی گلچین فر ،۱۳۸۱ ، بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان بانک رفاه کارگران با استفاده از مدل کانو
اهمیت و نقش اصلاح و بهبود روشها در نظام اداری انکار ناپذیر است. نهادینه ساختن بهبود مستمرو فرهنگ کیفیت در سازمان، مسئله بسیار مهم و نگرانی همه سازمانهایی است که به اهمیت و تعیینکننده بودن کیفیت در تحقق اهداف سازمان در عصر حاضر و به ویژه برای موفقیت در آینده پی بردهاند. سازمانهایی که در سالهای اخیر برای استقرار سیستمهای تضمین کیفیت ، مدیریت کیفیت و موارد مشابه تلاشهای ویژهای را مبذول داشتهاند، طبعا به مؤثر واقع شدن این تلاشها میاندیشند(سایت بانک اطلاعات نشریات کشور،۱۳۸۶).
بررسی مطالعات محققین و تجارب مدیران موفق در کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه مبین آنست که اصلاح و تجدیدنظر مستمر در سیستم ها و روشهای انجام کار با توجه به پیشرفت علوم و فنآوری امری اجتنابناپذیر است چرا که در غیراینصورت سیستم پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده و محکوم به زوال خواهد بود. سیستمها و روشهای انجام کار از جمله عوامل نرمافزاری بهرهوری هستند که در اثر بهبود و اصلاح مستمر قابلیت انطباق با تغییرات محیط را در سازمانها امکانپذیر نموده و آن را در مقابله با مشکلات اجرایی یاری مینمایند.
بهبود روشها فرایندی است متمرکز بر روی مشتریها، کیفیت محور، مبتنی بر حقایق، متکی بر تیمها که برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان از طریق ارتقای مستمر فرایند ها، توسط مدیریت ارشد سازمان رهبری می شود(انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور ۱۳۸۲).
اصلاح سیستم ها و روشهای انجام کار به لحاظ ماهیت و نوع عملیاتی که طلب میکند و نیز گستردگی و فراگیری آن لزوماً رویکردی برنامهای با گرایش راهبردی ـ کاربردی در امر سیاستگذاری و برنامهریزی و رویکردی مشارکتی در عملیات و اجرا میباشد.
از اینرو لزوماً میبایست سیاستها و خطمشیها و ضوابط و اصول کلی آن توسط یک مرکزیت کشوری انجام و هدایت و رهبری گردد و در اجرا نیاز به مشارکت فعال، فراگیر و همه جانبه بخشهای مختلف دولت و تمامی اعضاء و کارکنان بین بخشی و بخشهای داخلی دستگاههای دولتی دارد. لذا رویکردهای زیر پیشنهاد میگردد:
ـ اصلاح فرایند با رویکرد مدیریت کیفیت جامع شامل:
ـ توجه به اصل بهبود مستمر
ـ مشتریمداری و توجه به رضایت مخاطبان
ـ مشارکت همه جانبه کارکنان
ـ یادگیری سازمانی (بعنوان بستر استقرار مدیریت کیفیت جامع) مبتنی بر اصول سازمانهای یادگیرنده:
۱ـ دورنمای مشترک
۲ـ عامل بودن افراد (ویژگیهای فردی)
۳ـ یادگیری تیمی
۴ـ اصلاح مدلهای ذهنی
۵ـ دید سیستمی( صمدی،۱۳۸۳،۵۰).
از شناخت و به کارگیری «بهبود سازمانی» دیری نمیگذرد. پیش ازاین فعالیتهایی چون بهبود روشها، تجزیه و تحلیل سیتسمها، اصلاح تشکیلات، بازسازی و بهبود نیروی انسانی در سازمانها جریان داشتند که فارغ از دیدگاه سیستمی تنها به اصلاح و بهبود بخشی از سازمان میپرداختند. به این ترتیب که هرگاه در سازمان مشکلی پدید میآمد، کارشناسان مسؤول به اصلاح موردی میپرداختند. در حالی که رفع این مشکل موردی چه بسا موجب بروز مشکل از مواضع دیگر سازمان میشد.
اما بهبود سازمان تمامی این کوششهای متفرق را وحدت بخشید و از مجموع آنها دانشی پدید آورد که مجهز به دیدگاه سیستمی[۱] و با استفاده از ابزار تجزیه تحلیل سیستمها و روشها به سوی بهبود واصلاح روشها گام برمیدارد.
۱- تجهیز به دیدگاه سیستمی و نگرش سازمان از بالا، تصویری از سازمان ارائه میکند که با تصویرهای پیشین بسیار متفاوت است.
سازمان به عنوان یک سیستم اصلی مجموعهای است از افراد، سرمایه، تکنولوژی و ارتباطات که این اجزاء در کنش و واکنش با یکدیگر بوده و برای رسیدن به هدف و هدفهای مشخصی در حرکتاند.(دانشگرزاده،۱۳۸۲،۲۶)
در این چارچوب، سازمان متشکل است از افراد که با یک سلسله ارزشها، و الگوها و مهارتهای متفاوت و تکنولوژی با ویژگیهای گوناگون و فرآیندها و ساختها که منعکس کنندهی انواع مختلف روابط میان افراد و یا روابط بین افراد و کار آنها است. در این نگرش ساختها و فرآیندها و جریانهای یکپارچهسازی برای به انجام رسانیدن وظایف و همچنین عامل تسهیل کننده برای استفاده از تکنولوژی برای رسیدن به هدفهای افراد است. بر این اساس بهبود سازمان خواستار تغییر در ساخت تکنولوژی (جنبههای ساختی/ فنی) و یا تغییر در افراد و فرآیندهای تعاملی آنها (جنبههای انسانی/ فرآیندی) است و بدینترتیب موضوع تغییر در افراد یا ساخت/ فرآیند و یا تکنولوژی/ سازمان را به تنهایی مردود میشمارد. (زمردیان، ۱۳۸۶،۹).
در بررسی جنبههای ساختی/ فنی عمدتاً مسایل مربوط به تغییر و بهبود سیستمها و روشها، ابزار و ساخت سازمانی مطرح میشود و در جنبههای انسانی/ فرآیندی موضوع مشارکت افراد در تغییر، ارتباطات، حل و فصل جمعی مسایل و تصمیم گیریهای همگانی بحث میشود. در این مبحث از علومی چون روانشناسی اجتماعی،مردمشناسیورشتههای کاربردی آنها مانند پویایی گروهی و روابط انسانی استفاده میشود. از همین نظر است که مسئلهی بهبود سازمان در دو بعد «ساختی» و «انسانی» مورد تحلیل قرار گرفته و ارائه میشود.
در مورد بهبود سازمان، تعاریف بسیاری ارائه شده است اما مشهورترین آنها که تاکنون مقبول صاحبنظران شده، به شرح زیر می باشد:
«بهبود سازمان» دانشی است که براساس علوم رفتاری و کاربردی پیریزی شده و به مجموع و کل سازمان نظر دارد که با همکاری و مشارکت مدیریت عالی سازمان اجراء میشود و بر توسعه و تغییر و بهسازی سیستمهای اصلی و فرعی تأکید میورزد. فعالیتهایش در اطراف هدفها و مأموریتهای کوتاهمدت و میان مدت تمرکز دارد و هدف نهایی آن افزایش سلامت درجهی کفایت و اثربخشی سازمان است(بارکر آلن،۱۳۸۷،۵).
منظور از بهبود سازمان عبارت است از تغییر وضعیت یا حالتی در سازمان تا به صورت تکامل یافتهتر و مؤثرتر درآید. از آنجا که تغییر و بهبود در یک قسمت از سازمان در قسمتهای دیگر آن بیتأثیر نخواهد بود، لازم است برای جلوگیری از استهلاک تأثیرات آن، نسبت به تجدیدنظر و بازسازی در قسمتهای دیگر نیز اقدام شود که کلمه بازسازی مبین این امر است(رمزگویان،۱۳۸۷، ۷).
بهبود سازمان عبارت است از کوشش برنامهریزی شده در کل سازمان، هدایت شده از ردهی بالا برای افزایش اثربخشی و سلامت سازمان از طریق مداخلات برنامهریزی شده در فرآیندهای آن و با بهرهگیری از دانش و آگاهیهای علوم رفتاری(همان).
بهبود سازمان عبارت است از تلاشی مستمر برای اصلاح فرآیند حل مشکل و تجدید حیات سازمان به ویژه از طریق مدیریت فرهنگ سازمان به طور مؤثر و برپایهی همکاری بیشتر با تأکید خاصی روی فرهنگ گروههای کار و با کمک عامل تغییر یا عامل تسریع و بهرهگیری از نظریه و تکنولوژی علوم رفتاری، من جمله پژوهش عملی(همان).
«تجزیه و تحلیل بهبود سیستمها و روشها عبارت است از تکنیکی که مدیران را از وجود مسایل و مشکلات موجود در سازمان آگاه میسازد و با بررسیهای منظمی، راهحلهای مناسبی برای رفع هر یک از آنها ارائه میدهد. این بررسیها باید مبتنی بر اصول (روش تحقیق علمی) باشند تا بتوان با یافتن مشکلات و رفع آنها کارآیی و سود سازمان را افزایش داد و بقای آن را تضمین نمود.» (منصورکیا،۱۳۸۵،۴۹).
اهم هدفهایی که در بهبود سازمان تعقیب میشوند عبارتند از:
– پرورش یک نظام مستعد برای رشد و خودسازی.
– افزایش سلامت و اثربخشی سازمان.
– ایجاد فضایی برای رقابت سلام و اشتراک مساعی.
– ایجاد امکانات لازم برای تصمیمگیری براساس اطلاعات و نه بر پایهی موقعیت سازمانی یا شغل افراد.
– یکی کردن هدفهای فرد و سازمان.
– تغییر فرهنگ گروهی و سازمانی به گونهای که مقاومت در برابر تغییر به حداقل برسد و برنامهریزی و آیندهنگری تشویق شود.
– پرورش گروههای کارآمد.
– آموزش افراد، به ویژه مدیران و کسانی که در مشاغل کلیدی هستند.
– ایجاد نظام تشویق و پاداش که هم به تأمین هدفها و مأموریتهای سازمان توجه داشته باشد و هم به پیشرفت شخصی کارکنان.
– ایجاد نظامی که در آن مدیریت بر مبنای هدف باشد و نه براساس عملکرد گذشته.
– ایجاد نظام خودکفا در هدایت و کنترل افراد توسط خودشان(عسگری،۱۳۸۴،۱۳۸).
– تکیه بر فرآیندهای گروهی به جای برخورد موردی و مستقل با هریک.
– تأکید بر روی گروه کار به عنوان واحد اصلی برای آموزش مؤثر رفتار سازمانی.
– تأکید بر مدیریت مبتنی بر همکاری مشترک گروه کار.
– تکیه بر مدیریت کل سیستم و شبکههای شکلدهندهی آن.
– استفاده از مدل پژوهش عملی.
– سود جستن از دانشمندان علوم رفتاری برای تغییر یا تسریع در تغییر.
– پذیرش روند تغییر به عنوان یکجریان دائم و در حال گسترش.
– تأکید بر انسان و روابط اجتماعی وی(دانشگرزاده،۱۳۸۸،۳۰).
برای بهبود سازمان باید دو اصل زیر را در نظر داشت:
اول: اقدام برای نزدیک کردن و انطباق هدفهای فرد و سازمان.
دوم: اجرای بهبود سازمان در دو مرحلهی تشخیص و درمان.
برای تحقق اصل اول باید کوشید که فرد خود را به عنوان جزیی از اقدامات بهبود سازمان حس کند و در آن مشارکت و همکاری کند. برای اعمال اصل دوم یعنی تشخیص و درمان، استقرار سه جزء زیر ضرورت دارد:
۱- جزء تشخیص دهنده که مشتمل بر یک سیستم جمعآوری مداوم اطلاعات است.
۲- عمل به درمان که به مداخلات سازمانی نیز موسوم است و از تمامی فعالیتهای مشاوران و اعضاء سیستم برای بهبود عملیات سازمان تشکیل میشود.
۳- جزء سوم بخش نگهداری فرآیند است که شامل فعالیتهای است که در جهت حفظ و ادارهی فرآیند بهبود سازمان عمل میکند. (قربانپور،۱۳۸۱،۹۶).
چین و بنه[۱] سه نوع استراتژی تغییر را برای سازمانها تشریح می کنند:
استراتژِی خردگرایانه- تجربی[۲]
استراتژی قدرت و فشار[۳]
استراتژی بازآموزی هنجاری[۴](فرنج و اچ بل،۱۳۸۵ ،۸۵).
تأکید این استراتژی بیشتر بر این اصل است که انسان منطقاً به دنبال منافع عقلانی خود میرود. پس استراتژی تغییر باید در مسیری تعیین شود که افراد آن را مطلوب، موثر و در ارتباط مستقیم با منافع خود بدانند. به این ترتیب چون افراد منافع خود را دنبال میکنند، پس تغییراتی را هم که تأمین کننده منافعشان باشد خواهند پذیرفت. این نظریه (تئوری) تنها مانع را در رسیدن به هدف (انجام تغییر) جهل و خرافات میداند و معتقد است که با آموزش همگانی و بالا بردن سطح دانش مردم میتوان ایشان را پذیرای هر نوع تغییری کرد. شیوههای مورد استفاده در این استراتژی عبارتند از:
– تحقیق و انتشار نتایج تحقیق، با آگاهسازی همگانی.
– انتخاب و انتصاب شایستهی افراد و ایجاد ارتباط منطقی میان تواناییای ایشان و مسؤولیتهای واگذار شده .
– استفاده از خدمات تحلیلگران سیستمها و روشها به عنوان مشاوران یا کارکنان سازمان.
– نزدیکی و ایجاد روشهای مبنی بر آیندهنگری دوربرد و تا حد معقول مطلوب (ایدهآل).
– ساده کردن زبان، به ویژه زبان علوم و فنون برای جلوگیری از تعبیر و تفسیرهای مختلف از مفهومی واحد.
[۱]-System Approach
[۲] -Emprical- Rational
[۳] – Power- Coercive
[۴] – Normative- Re Educative
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر