تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲مقدمه    ۶
۲-۲گردشگری    ۶
۳-۲ مصرف گرایی    ۷
۱-۳-۲خرید    ۸
۱-۱-۳-۲فرایند خرید مصرف کننده    ۸
۱-۱-۱-۳-۲ آگاهی و اطلاع    ۹
۲-۱-۱-۳-۲ پژوهش و درک    ۹
۳-۱-۱-۳-۲ بسط و توسعه نگرش    ۹
۴-۱-۱-۳-۲ ارزشیابی    ۹
۵-۱-۱-۳-۲خرید    ۹
۶-۱-۱-۳-۲رفتار پس از خرید    ۱۰
۲-۱-۳-۲ اهداف خرید مصرف کننده    ۱۰
۱-۲-۱-۳-۲ گرایش به خرید یادگاری و یادبود    ۱۱
۲-۲-۱-۳-۲ در جستجوی اصالت    ۱۲
۱-۲-۲-۱-۳-۲ بی مانند بودن یک کالا    ۱۳
۲-۲-۲-۱-۳-۲ پیوستگی فرهنگی و تاریخی    ۱۳
۳-۲-۲-۱-۳-۲ بعد زیبا شناختی    ۱۳
۴-۲-۲-۱-۳-۲ دست ساخت بودن کالا    ۱۴
۵-۲-۲-۱-۳-۲ تجربه خرید    ۱۴
۶-۲-۲-۱-۳-۲ کاربرد و سودمندی    ۱۴
۷-۲-۲-۱-۳-۲ تضمین اصالت    ۱۴
۳-۲-۱-۳-۲  در جستجوی تازگی    ۱۵
۴-۱-۳-۲  گونه شناسی خریداران    ۱۵
۱-۴-۱-۳-۲ گونه شناسی استون    ۱۶
۲-۴-۱-۳-۲ گونه شناسی لسر و هیوگ    ۱۶
۳-۴-۱-۳-۲ گونه شناسی فین و همکاران    ۱۷
۴-۴-۱-۳-۲ گونه شناسی بلاچ و همکاران    ۱۸
۵-۱-۳-۲ خرید کارکردی    ۱۸
۶-۱-۳-۲ خرید فراغتی    ۲۰
۷-۲ گردشگری خرید    ۲۲
۸-۲ خرید در بازارچه های مرزی    ۲۴
۹-۲  مرز    ۲۴
۱-۹-۲مرزها از نظر تعیین خط مرز :    ۲۵
۲-۹-۲ مرزها از نظر شکل گیری    ۲۵
۳-۹-۲مرزهای غربی    ۲۶
۱۰-۲ بازارچه های مرزی    ۲۶
۱-۱۰-۲ اهداف تشکیل بازارچه های مرزی    ۲۹
۲-۱۰-۲  مزایا بازارچه های مرزی    ۲۹
۳-۱۰-۲  مشکلات تجارت خارجی از طریق بازارچه های مرزی    ۲۹
۴-۱۰-۲ قوانین بازارچه های مرزی    ۳۰
۱۱-۲ اجزای گردشگری خرید    ۳۱
۱-۱۱-۲ کالا    ۳۱
۱-۱-۱۱-۲ کالای گردشگری    ۳۲
۱-۱-۱-۱۱-۲ کالا در گردشگری خرید    ۳۲
۱-۱-۱-۱-۱۱-۲کالاهای خاص    ۳۳
۲-۱-۱-۱-۱۱-۲سوغاتی / صنایع دستی    ۳۳
۳-۱-۱-۱-۱۱-۲ کالاهای معاف از مالیات     ۳۵
۲-۱۱-۲مقصد    ۳۶
۱-۲-۱۱-۲ مقاصدی که دارای کالاهای خاصی هستند    ۳۶
۲-۲-۱۱-۲مقاصدی که دارای مناطق خرید معروفی هستند    ۳۶
۳-۲-۱۱-۲مقاصد خرید موضوعی    ۳۷
۴-۲-۱۱-۲مراکز خرید معروف  بزرگ    ۳۸
۵-۲-۱۱-۲جشنواره های خرید    ۳۹
۳-۱۱-۲ قیمت    ۴۰
۱۲-۲ انتخاب مقصد     ۴۱
۱۳-۲پیشینه تحقیق    ۴۱
۱-۱۳-۲مطالعات داخلی :    ۴۱
۲-۱۳-۲  مطالعات خارجی :    ۴۴
فهرست منابع:    ۴۷
منابع فارسی    ۴۷

 منابع

ضرغام بروجنی ،حمید(۱۳۸۹) برنامه ریزی جهانگردی رویکردی همپیوند و پایدار ، انتشارات مهکامه

عاشری امامعلی و همکاران (۱۳۹۱) ارزیابی اثرات اقتصادی-اجتماعی وامنیتی احداث بازارچه های مرزی و نقش آن در توسعه مناطق مرزینمونه موردی : بازارچه ی مرزی شیخ صالح جوانرود، مجموعه مقالات دومین همایش ملی راهکارهای توسعه اقتصادی با محوریت برنامه ریزی منطقه ای ، ص ۶-۱۴

عبدیل، جعفر.(۱۳۸۰). بررسی عملکرد گمرکات و بازارچه های مشترک مرزی استان آذربایجان غربی۱۳۷۹-۱۳۷۵، سازمان برنامه ریزی و مدیریت آذربایجان غربی

مراد نژاد جمال،پور برات حمید رضا،باقری وحید(۱۳۹۱) بررسی ساز و کارها و روند توسعه گردشگری خرید در مناطق مرزی ایران مورد مطالعه شهر مرزی بانه ،مجموعه مقالات اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین

محمد پور ، علی و همکاران (۱۳۸۴) نقش تحول کارکرد مرز بر فضای جغرافیایی بخش باجگیران در مرز ایران و ترکمنستان ،

لومسدون ، لس (۱۳۸۰) بازاریابی گردشگری ، ترجمه محمد ابراهیم گوهریان ، تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی

وبلن ، ت . (۱۳۸۳) ، ترجمه فرهنگ ارشاد ، تهران ، نشر نی

ابراهیم زاده، عیسی و اقاسی ، عبدالله زاده (۱۳۹۰) تاثیر منطقه ازاد چابهار بر توسعه گردشگری و حوزه نفوذ ان با بهره گیری از مدل رگرسیون و ازمون T-Test ، مجله جغرافیا و توسعه ، شماره پیاپی ۲۱

ابراهیم زاده عیسی،حافظ رضا زاده معصومه، دارائی مرضیه(۱۳۹۱) بازارچه های شهرهای مرزی دریچه ای به توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: استان سیستان و بلوچستان ، مجموعه مقالات همایش ملی شهرهای مرزی و امنیت، چالشها و رهیافتها

احمدی خالد ، تاراسی زهرا(۱۳۹۱)نقش بازارچه های مرزی در هدایت مهاجرت روستا-شهری نمونه موردی بازارچه مرزی باشماق مریوان ، مجموعه مقالات همایش ملی شهرهای مرزی و امنیت، چالشها و رهیافتها

 Anderson, L. And Littrell, M. A (1995) souvenir purchase behavior of women tourists, annals of tourism research 22(2) , 328-348

Babine, B. J, Darden, W.R and Griffin, M. (1994) work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value. journal of consumer research 20(4) , 644-656

Bacon, RW. (1991) consumer shopping and equilibrium market areas in the present of demands for nonshopping goods and for leisure , environment and planning journal , 23(9) , 1364-1371

۱-۲مقدمه

این نوشتار فرایند و اهداف خرید مصرف کننده را مورد بررسی قرار داده ،  به تبیین ساختار اقتصادی و اجتماعی دنیای مصرف گرایی (که خود محصول دنیای مدرن است) می پردازد . خرید به عنوان زیر مجموعه و خصیصه بارز این دنیا در ابعاد سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد و گذار از خرید کارکردی به خرید فراغتی به عنوان پلی برای ورود به گردشگری خرید در نظر گرفته می شود .اهداف و مزایای  بازارچه های مرزی بعنوان موتورهای محرکه گردشگری تشریح می شوند و مطالعات داخلی و خارجی مربوط به این بازارچه ها در قالب خرید مرزی مورد بررسی قرار می گیرد . خصوصیات اجزای گردشگری خرید در قالب سه متغیر کالا ، قیمت و مقصد مطالعه شده ،  ابعاد انها تبیین شده اند .

۲-۲گردشگری

گردشگری[۱] از پرشتاب ترین صنایع جهان به حساب می اید، اهمیت اقتصادی جهانی ان با صنایع نفت و خودرو سازی برابری می کند (توموری۲۰۱۰)[۲] . رشد فزاینده  گردشگری به سالهای بعد از ۱۹۵۰ و جنگ جهانی دوم بر می گردد . در دهه ۱۹۵۰ حدود ۲۵ میلیون نفر (۱% از جمعیت دنیا در ان دوره) در گردشگری بین المللی مشارکت می کردند ، در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۸۰۰ میلیون نفر رسید (حدود ۱۲% از جمعیت جهان) (سازمان جهانی جهانگردی ۲۰۱۰) . به علاوه در ازای هر یک میلیون دلار سرمایه گذاری در این بخش ۲۰۰۰۰شغل جدید ایجاد می شود (فرزین ۱۳۸۳: ۳).سازمان جهانی جهانگردی تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران بین المللی را ۱٫۶ میلیارد گردشگر پیش بینی کرده که درامد حاصل از ان به دو تریلیون دلار می رسد . گردشگری هم اکنون به عنوان بزرگترین صنعت جهان شناخته شده که ۱۰٫۹% از تولید ناخالص داخلی جهان ، استخدام حدود ۱۲ میلیون نفر و تولید ۶۳۷ میلیارد دلار درامد مالیاتی را با خود به همراه داشته است (ضرغام بروجنی ، ۱۳۸۹:۱۶) . حجم درامدی که در اثر گردشگری داخلی ایجاد می شود و مهمتر از ان چرخش مالی ناشی از گردشگری سبب شده که برنامه ریزان ملی و محلی بر توسعه گردشگری به عنوان ابزاری برای درامد زایی ، اشتغال زایی و بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی اصرار ورزند( پاپلی یزدی و سقایی ، ۱۳۸۵: ۵) . ازین رو ضمن گسترش مناسبات قومی و ملی علاوه بر کاهش فقر و بیکاری از احتمال تنشها و تضادهای سیاسی کاسته می شود و همبستگی و پیوند فرهنگی افراد بالا می رود که در نتیجه امنیت کلی منطقه و کشور ارتقا می یابد . ازین جهت گردشگری در مناطق محروم و دارای استعداد مرزی به عنوان یکی از منطقی ترین گزینه ها در جهت اشتغال زایی ، درامد زایی و ارتقای حس همبستگی و پیوند فرهنگی می تواند به کار گرفته شود (ابراهیم زاده و اقاسی ، ۱۳۹۰: ۶).  مقبولترین تعریف گردشگری شامل مسافت مسافر از مبدا خود و زمان سپری شده در مقصد است. بر اساس این تعریفات ، گردشگری را به معنای عبور از مرزهای شهری ، استانی ، منطقه ای و بین المللی دانسته اند(تیموتی ۱۹۹۵) .

۳-۲ مصرف گرایی[۳]

پیشینه مصرف[۴] به ابتدای تاریخ بشری بر می گردد، زمانی که انسان اولیه برای تامین نیازهای خود به جمع اوری غذا از راه صید ماهی و شکار می پرداخت . در گذر زمان انسان برای تامین ما یحتاج خود به مبادلات “کالا به کالا “روی اورد .

مصرف یک فعالیت منطقی بشری است و انسان در طول دوران برای تامین نیازهای خود و بقای حیات به مصرف پرداخته است اما در اینجا منظور مصرف بی رویه و فرای بعد اقتصادی ان است که جنبه های اجتماعی و فرهنگی به خود می گیرد که ان را بهتر است مصرف گرایی بخوانیم . انقلاب صنعتی و قرن هیجدهم را می توان سر اغاز تولید انبوه و به تبع ان مصرف انبوه دانست . مصرف کلید اساسی در استمرار سرمایه داری مدرن و نشانه ای بارز از استعمار نوین[۵] است . مصرف گرایی همزاد نظام سرمایه داری بود که مارکس بنیان گذار ان بود ، نظام سرمایه داری مارکس شامل مازاد تولید بود و مصرف گرایی  واکنشی بود به این مازاد تولید (کلانتری و فرهادی،  ۱۳۸۷)

گسترش طبقه متوسط، افزایش دستمزدها و افزایش ساعات کاری سرمایه داری را از مرحله تولید،به سرمایه داری با محوریت مصرف وارد کرد . از این زمان به جای کار تولیدی ، نوع و شیوه مصرف است که در تحلیلهای مردم اهمیت پیدا می کند (بوکوک، ۱۳۸۱) . مصرف بیشتر از ان که در جهت تامین نیازها باشد ، جای خود را به رفع امیال و خواسته ها داده و بیشتر جنبه فرهنگی به خود گرفته است . مصرف فرهنگی به کنشی برای مرز بندی طبقات اجتماعی تبدیل شد و در تحلیلهای اجتماعی مورد تاکید قرار گرفت . افراد دارای یک طبقه اجتماعی خاص از سبک غذا خوردن ، اشامیدن ، لباس پوشیدن ، تفریح و فراغت و به طور کل مصرف مخصوص به خود برخوردار هستند . به خاطر گسترش طبقه متوسط افراد برای تعیین طبقه و جایگاه اجتماعی خود به مصرف متوسل شدند . نخستین تحلیل نظام مند به این شیوه را وبلن[۶] در مورد طبقات متوسط جامعه امریکا انجام داد . به نظر او افراد کالاها را مصرف می کنند تا شخصیت اجتماعی خود را به نمایش بگذارند و خود را از طبقات بالاتر و پایین تر متمایز کنند (وبلن ۱۳۸۳).

زیمل نیز به نقش مصرف گرایی در متمایز کردن انسان در جامعه شهری و نظام مدرنیته ان توجه داشته است . پیچیده ترین مسایل زندگی مدرن از ادعای فرد برای حفظ هویت و استقلال فردی در برابر نیروهای سهمگین اجتماعی و میراث تاریخی و فرهنگ برونی و فن زندگی ناشی می شود (زیمل ۱۳۷۲). زیمل اذعان می کند که فرد در جامعه مدرن شهری برای حفظ هویت و استقلال شخصیتی خود به مصرف گرایی رو می اورد و ازین رو جلب توجه می کند . بوردیو[۷] طبقات اجتماعی و اقتصادی فرانسه را مورد بررسی قرار داد تا نشان دهد که این طبقات چگونه سبک خاص زندگی خود را از نظر خوردن ، پوشیدن و مبلمان منزل به کار می گیرند تا روش زندگی خود را از دیگران متمایز کنند و ان را نشان دهند . بوردیو مصرف و الگوهای مصرف[۸] را معیاری مهم در تعیین جایگاه فرد در اجتماع ارزیابی می کند . بودریارد (۲۰۰۱) مصرف گرایی   را مصرف نشانه ها و ان را امری نمادین تلقی می کند . ازین منظر، مصرف نشانه ها و نمادها در قالب کالاها و خدمات متنوع در خدمت قوام و باز تولید[۹] هویت فردی و اجتماعی اشخاص قرار می گیرد . از نظر مید[۱۰] خود و اگاهی و تصور ما از خود عمیقا تحت تاثیر تلقی دیگران از ماست ، ما مصرف می کنیم تا به همان کسی تبدیل شویم که در سر داریم و تصور دیگران از خود را اصلاح و اثبات کنیم . عقیده من درباره خودم همان تصور من از تلقی دیگران از من است ، این همان ترفندی است که تبلیغات برای اغوای مصرف کننده به کار می گیرد (دسموند ۲۰۰۳) . بر اساس هرم نیازهای مازلو[۱۱] بسته به این که انسان در چه مرحله ای از توسعه خود قرار دارد شکل مصرف او نیز متفاوت خواهد بود (ایوانز۲۰۰۶) .مصرف را از دیدگاه های جامعه شناختی ، روانشناختی ، سیاسی-تاریخی و فضایی-مکانی می توان مورد بررسی قرار داد .

۱-۳-۲خرید

خرید یک پدیده پیچیده است که دارای مفاهیم اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و محیطی است . خرید از جنبه های فرهنگی مدرن است . از دیر باز خرید یک فعالیت زمان بر و پر زحمت بوده که برای بقا و تامین نیازها بکار گرفته می شده است . این فعالیت در زمانهای مختلف اشکال گوناگونی به خود گرفته است ، از شکار و صید حیوانات گرفته تا مبادله کالا به کالا و تبادل ارزشها در قالب دادن پول و گرفتن کالای مورد نظر، بیشتر مطالعات خرید در حوزه رفتار مصرف کننده و تعیین ابعاد روانشناسی و جمعیت شناختی انجام شده اند  اما در زمینه تعیین نقش خرید در دورانهای مدرن و پسامدرن و سنتی و همچنین نقش سیاسی و فرهنگی ان کمتر قلم زده اند که این امر لزوم مطالعه بیشتر در این زمینه ها را می طلبد  .

۱-۱-۳-۲فرایند خرید مصرف کننده

فرض بر این است که مصرف کننده مراحلی را پشت سر می گذارد و در نهایت اقدام به خرید می کند ، مراحل این الگو را می توان به شکل زیر تشریح کرد . این فرایند فرایند کلی خرید است که ان را می توان به خرید محصولات و خدمات گردشگری نیز تعمیم داد .

[۱]Tourism

[۲]Mihali Tomori

[۳]Consumerism

[۴]consumption

[۵]New colonialism

[۶]Veblen

[۷]Bordio

[۸]Consumption patterns

[۹]reconstruction

[۱۰]Mid

[۱۱]Maslow

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق مفاهیم گردشگری و دیدگاه های آن و شناخت اثرات گردشگری و معرفی صنعت گردشگری مالزی و ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.