تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-گردشگری و اثرات آن    ۶
۱-۲-اشکال گردشگری    ۹
۱-۲-۱ گردشگری ورزشی و گردشگری زمستانی    ۱۱
۱-۲-۱-۱ انواع گردشگری ورزشی    ۱۴
۱-۲-۱-۲-تاریخچه گردشگری ورزشی در ایران    ۱۴
۱-۲-۱-۳-گردشگری اسکی    ۱۵
۱-۲-۱-۴  تاریخچه اسکی در ایران    ۱۶
۱-۳-مطالعه امکان سنجی    ۱۷
۱-۳-۱ امکان سنجی عملیاتی    ۱۸
۱-۳-۱-۱ امکان سنجی قانونی    ۱۹
۱-۳-۲ امکان سنجی فنی    ۱۹
۱-۳-۲-۱توسعه پایدار گردشگری اسکی    ۲۱
۱-۳-۳ امکان سنجی اقتصادی    ۲۴
۱-۳-۳-۱-اقلام و امکانات مورد نیاز جهت بهره برداری از یک پیست اسکی    ۲۶
۱-۳-۳-۲-تحلیل بازگشت سرمایه    ۲۸
۱-۳-۴ امکان سنجی زمانی- برنامه ای    ۲۸
۱-۳-۵ دسترسی و تجزیه و تحلیل بازار    ۲۹
۱-۳-بررسی چند نمونه از پیست های موفق ایران    ۳۱
۱-۳-۱-پیست اسکی دربندسر    ۳۱
۱-۳-۲ پیست اسکی دیزین    ۳۲
۱-۳-۳ پیست اسکی پولاد کف شیراز    ۳۴
منابع    ۳۶

منابع

کرمی پور، عارفه (۱۳۹۱)، “نقش صنعت گردشگری در توسعه اقتصاد منطقه ای؛ شناخت امکانات و محدودیتها در ایران وجهان”، چکیده

لطفعلی پور، محمدرضا؛ اسلامی گیسکی، سکینه (۱۳۸۶)، “ارزیابی هزینه- فایده وتحلیل حساسیت مجتمع مس سرچشمه”، فصلنامه بررسی های اقتصادی، دوره۴، شماره ۳، صص۸۴-۸۵

محمد کریمی، جواد (۱۳۹۱)، “تعیین نقاط دارای تناسب اکولوژیکی برای اسکی در کوهستان الوند با استفاده از روش ارزیابی چند معیاره”، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین، ص ۲

معین فرد، محمدرضا؛ مظفری، سید امیر احمد؛ شرف جوادی، بتول؛ کاظم نژاد، انوشیروان (۱۳۹۰)، “بررسی وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران”، فصلنامه المپیک-ش ۲، ص ۸

میرزایی کلهر، احمد (۱۳۹۱)، “توان سنجی توریسم ورزشی در استان”، چکیده

نظری، محسن (۱۳۹۰)، “اقتصاد خرد”، نشر نگاه دانش

نعمتی، ولی (۱۳۸۸)، “روش های ارتقاء بهره برداری از چشمه های آب گرم و معدنی سرعین”، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علامه طباطبایی

آئین نامه فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران،۱۳۹۱، صص ۱-۳۰

اسدی، رامین (۱۳۹۰)، “رویکردها و اشکال توریسم”، نشر تبریز، انتشارات کینون

بدری، سید علی؛ وثوقی، لیلا (۱۳۸۸)، “مکان یابی نقاط گردشگری اسکی مورد مطالعه: استان اردبیل”، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی- ش ۹۳، صص ۲۵-۲۸

بزرگی، علی احمد و همکاران (۱۳۸۹)، “پارک طبیعت گاماسیاب، فصل سوم”، اداره منابع طبیعی شهرستان دلفان، صص۳۱، ۳۳، ۳۹، ۴۱

Katimuneetorn, P. (2008), “Feasibility Study for Information System Projects”, p.2, 7, 10, 15, 16 Available from: Lasanta, T., Laguna, M., Vicente-Serrano, S.M. (2007), “Do Tourism-Based Ski Resorts Contribute, to the Homogeneous Development of the Mediterranean Mountains? A Case Study in the Central Spanish Pyrenees”, International Journal of Tourism Management, Vol. 28, pp. 1326-1327.

Lelper, N. (1979), “HE FRAMEWORK OF TOURISM Towards a Definition of Tourism, Tourist, and the Tourist Industry”, School of Business & Administrative Studies, 403-404

Mester, I. Badules, A. Bae and O. Bas. D. (2008). “Qualitative and quantitative analysis of the sport tourism from the perspective of Romanian young adults”, University of Orada. P.1

مقدمه

در سراسر جهان، صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع در توسعه اقتصادی به شمار می رود. بنابراین کشورها برای توسعه اقتصاد خویش و بهبود آن نیازمند توسعه صنعت گردشگری خویش هستند. کشور ایران برای ایجاد تحول در اقتصاد خویش نیز نیازمند توسعه این صنعت و جذب گردشگر می باشد.

گردشگری زمستانی از اشکال گردشگری می باشد که چند سالی است جایگاه خود را در ایران، چه در میان ایرانیان و چه در میان گردشگران ورودی به ایران پیدا کرده است. البته لازم به ذکر است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می توانستند از آن استفاده کنند، ولی امروزه به علت رونق گردشگری و وجود تسهیلات ارزان قیمت و عمومی شدن جریان های گردشگری مورد توجه دیگر اقشار مردمی نیز واقع شده است.

ورزش اسکی یکی از ورزش های زمستانی در بسیاری از کشورها محسوب می شود و مسافران و گردشگران زیادی از مناطق مختلف برای انجام اسکی مبادرت می ورزند. بنابراین شناسایی مکان های مستعد احداث پیست اسکی در جهت جذب گردشگر، ضرورت پیدا می کند (جواهری، ۱۳۸۳).

در کشور ایران، مناطقی با پتانسیل بالا برای احداث پیست اسکی وجود دارند. از جمله این مناطق، استان لرستان است که دارای کوه های برف گیر در دوره هایی طولانی از سال است که جهت ایجاد پیست اسکی بسیار مناسب می باشند. مطالعات امکان سنجی به ما در شناسایی مناطق مستعد احداث پیست اسکی کمک می کند. مطالعات امکان سنجی نیازمند ملاک ها و معیارهایی است که می تواند برای توجیه به کارگیری دارایی ها یا توانایی های آن ناحیه مورد استفاده قرارگیرد (جواهری، ۱۳۸۳). بنابراین هدف از مطالعه امکان سنجی آن است که تعیین کنید آیا فرصت کسب و کار امکان پذیر، عملی و ماندگار است یا خیر (هوگلند و ویلیامسون[۱]، ۲۰۰۲).

مطالعات امکان سنجی انواع گوناگونی دارد که عبارتند از مطالعات عملیاتی[۲]، فنی[۳]، اقتصادی (تحلیل هزینه- منفعت)[۴] و زمانی- برنامه ای[۵] (کاسترو و مایلوپولس[۶]، ۲۰۰۲). البته در برخی منابع، به جای مطالعات عملیاتی به مطالعات بازار[۷] و مطالعات قانونی[۸] اشاره شده است و در برخی دیگر، مطالعات قانونی به صورت جداگانه اشاره شده است. از آنجایی که گردشگری فعالیتی است که با محیط طبیعی در تعامل است، مؤلفه مطالعه محیطی نیز حائز اهمیت می گردد.

امکان سنجی عملیاتی اهمیت موضوع و پذیرش هر راه حلی برای آن را تعریف می کند. بدین معنی که اگر این سیستم توسعه یابد، مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر. همچنین دربردارنده مسائل مردمی و اجتماعی است که در بردارنده مسائل داخلی مانند مشکلات نیروی انسانی، اعتراضات کارگری، مقاومت مدیران، درگیری ها و سیاست های سازمانی و مسائل خارجی همچون مقبولیت عمومی، جوانب قانونی و قوانین دولتی می باشد (کاسترو و مایلوپولس، ۲۰۰۲).

امکان سنجی فنی به وضعیت و ساختار محیطی منطقه مانند ارتفاع، شیب، دسترسی و مواردی از این قبیل و همچنین امکانات مورد نیاز برای سایت مورد نظر اشاره دارد. با توجه به استانداردها، مناطقی که دارای سطوح ارتفاعی بالای ۲۳۰۰ متر هستند، مناسب برای ایجاد پیست اسکی و ورزش های زمستانه هستند زیرا امکان جمع شدن برف در آن ها برای ایجاد پیست اسکی وجود دارد. از آنجایی که برای افراد مختلف (مبتدی، متوسط و حرفه ای) شیب های متفاوتی وجود دارد، شیب در پیست اسکی متغیر است. بر همین اساس مناطقی که شیب بین ۲۰ تا ۷۰ درصد را دارا می باشند، مناسب برای راه اندازی پیست اسکی می باشند (فرج زاده اصل و کریم پناه، ۱۳۸۷) زیرا در این صورت برای تمای اسکی بازان از مبتدی گرفته تا حرفه ای قابل استفاده می باشد.

در ارتباط با کلیه پیست های اسکی ملزم به ایجاد خدمات رفاهی مانند مکان هایی جهت استراحت و تجدید قوای ورزشکاران همراه با ارائه خدمات تغذیه ای، سرویس های بهداشتی مناسب و پارکینگ با وسعت کافی می باشند که تأسیس هتل، رستوران و سایر امکانات دیگر همچون نقشه پیست، نقشه راه ها، علائم و تابلوها، نورافکن و غیره نیز در جهت ارائه خدمات بهتر در پیست های اسکی توصیه می شود (آئین نامه فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۱). وجود این امکانات، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اقتصادی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد.

در این نوشتار به گردشگری و اثرات آن به عنوان یکی از بزرگترین فعالیت های اقتصادی پرداخته می شود. از آنجا که گردشگری سبب ارز آوری، اشتغال زایی، افزایش درآمد دولت و خانوارها، بهبود زیرساخت ها و ایجاد ارتباط میان سایر بخش های اقتصادی مانند کشاورزی، صنعت و … می شود، اثرات اقتصادی آن مورد توجه بسیاری از دولت ها می باشد.

۱-۱-گردشگری و اثرات آن

گردشگری، یکی از فعالیت های اقتصادی با رشد بسیار سریع در دهه های اخیر بوده است (مستر و همکاران[۱]، ۲۰۰۸). صنعت گردشگری در دنیا یکی از منابع مهم درآمد و از عوامل مؤثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان جایگاه ویژه ای دارد (بنسبردی و همکاران، ۱۳۹۲).

تعاریف بسیار زیادی از گردشگری ارائه شده است، اما تعریفی جامع از آن، به شرح ذیل می باشد:

گردشگری، سیستمی شامل سفر اختیاری و اقامت موقت افراد به دور از محل زندگی معمول خود برای یک یا چند شب می باشد که البته شامل تورهایی با هدف کسب دستمزد نمی باشد (للپر[۲]، ۱۹۷۹).

بنابراین، گردشگران کسانی هستند که به صورت موقت به مقاصدی خارج از مکان های عادی کار و زندگی خود می روند. هدف آن ها از بازدیدشان می تواند تجارت، فراغت، دیدار دوستان یا ترکیبی از این انگیزه ها باشد (اتگار[۳]، ۲۰۱۰).

یک تعریف غالباً قراردادی توسط سازمان جهانی جهانگردی (۱۹۹۵) ارائه شده که گردشگران را افرادی تعریف می کند که از محیط معمول زندگی خود دور می شوند تا حداقل یک شب، اما نه بیشتر از یک سال، را در مقصد، بدون توجه به علت بازدیدشان (تجارت، علم آموزی، فراغت، دیدار دوستان و غیره) بگذرانند (اتگار، ۲۰۱۰).

گردشگری بین المللی از دهه ۱۹۷۰ تا به امروز، به سرعت در مقیاس جهانی توسعه یافته است. بر اساس آمار سال ۲۰۰۹ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، ورود گردشگران بین المللی از ۲۵ میلیون در سال ۱۹۵۰ به ۲۷۷ میلیون در سال ۱۹۸۰، ۴۳۹ میلیون در سال ۱۹۹۰، ۶۸۴ میلیون در سال ۲۰۰۰ و ۹۲۲ میلیون در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است. درآمد گردشگری در سال ۲۰۰۸ به ۹۴۴ میلیارد دلار رسید (آکمیک[۴]، ۲۰۱۲).

گردشگری بین المللی یک محرک اساسی جهانی است که منجر به پیشرفت اقتصادی- اجتماعی می شود (تراوگر[۵]، ۲۰۱۴). درواقع می توان گفت که گردشگری به دلیل اثرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اثری که بر روابط بین المللی دارد، فعالیتی حیاتی برای تمامی ملت ها به حساب می آید (ال مامون و میترا[۶]، ۲۰۱۲). توسعه سریع گردشگری بین المللی، علاقه پژوهشگران زیادی را از دهه ۱۹۸۰ به خود جذب کرده است و مطالعاتی نیز انجام شده تا میزان اثر گردشگری بر اقتصاد کشورهای مختلف را تعیین کند (آکمیک، ۲۰۱۲).

گردشگری بنا به چند دلیل بر رشد اقتصادی، اثری مثبت می گذارد: ۱) گردشگری، ارز خارجی به همراه دارد که می تواند برای واردات کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه ای مورد استفاده قرار گیرد[۷]. ۲) گردشگری، استفاده از موهبت های طبیعی یک کشور را آسان می سازد. ۳) گردشگری موجب ایجاد فرصت های شغلی برای نیروهای کار در اقتصاد می شود (مادست[۸]، ۱۹۹۴). این فرصت های شغلی، هم در بخش های گردشگری و هم در بخش های تأمین کالا و خدمات گردشگری ایجاد می شوند (سوپرادیست[۹]، ۲۰۰۴). ۴) گردشگری سبب بهبود زیرساخت های کشور- مانند سیستم حمل و نقل، مخابرات، برق، تأمین آب، خدمات عمومی همچون بانک ها، اداره پست و … (سوپرادیست، ۲۰۰۴)- می شود که نه تنها گردشگران بلکه مردم آن کشور را نیز منتفع می سازد. ۵) گردشگری کمک به انتقال فناوری جدید و مهارت های جدید مدیریتی به اقتصاد کشور می کند. ۶) و در نهایت گردشگری دارای پتانسیل لازم برای ایجاد ارتباط مثبت میان سایر بخش های اقتصاد همچون کشاورزی، تولید و دیگر صنایع خدماتی می باشد (مادست، ۱۹۹۴؛ سوپرادیست، ۲۰۰۴). یعنی رشد در بخش گردشگری منجر به رشد در سایر بخش های اقتصاد مانند کشاورزی، تولید و دیگر صنایع خدماتی می شود (مادست، ۱۹۹۴). ۷) صنعت گردشگری باعث افزایش درآمد دولت ها می گردد و می تواند باعث افزایش درآمد سرانه خانواده ها و ارتقای سطح استانداردهای زندگی گردد (اسدی، ۱۳۹۰). ۸) این صنعت، باعث به وجود آمدن فرصت های شغلی برای افراد کم مهارت و زنان نیز می شود (سوپرادیست، ۲۰۰۴).

[۱] – Mester et al.

[۲] – Lelper

[۳] – Otgaar

[۴] – Akkemik

[۵] – Trawöger

[۶] – Al Mamun & Mitra

[۷] – گردشگری، ارز خارجی به کشور وارد می کند که این ارز می تواند برای واردات کالاهای سرمایه ای برای تولید کالا و خدمات، مورد استفاده قرار گیرد که این امر موجب رشد اقتصادی می گردد. به عبارت دیگر، گردشگران، بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز برای واردات را به نسبت صادرات فراهم می سازند. اگر این واردات، واردات کالاهای سرمایه ای یا مواد اولیه لازم برای تولید کالا باشد، آنگاه می توان گفت که درآمد حاصل از گردشگری، نقشی اساسی در توسعه اقتصاد بازی می کند. واضح است که مناطقی از کشور که گردشگر به آن ها وارد نمی شود نیز از مزایای گردشگری، منتفع می شوند زیرا ثروت کشور، به کل آن توزیع می گردد (بالاگر، ۲۰۰۰).

[۸] – Modeste

[۹] – Supradist

[۱] – Hoagland & Williamson

[۲]– Operational

[۳]– Technical

[۴]– Economic (Cost/Benefits Analysis)

[۵]– Schedule

[۶] – Castro & Mylopoulos

[۷]– Market

[۸]– Legal

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن
  • تحقیق مفاهیم گردشگری و دیدگاه های آن و شناخت اثرات گردشگری و معرفی صنعت گردشگری مالزی و ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.