تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۵
۲-تعاریف    ۸
۲-۱ فرهنگ    ۸
۲-۲ شهروندی فرهنگی    ۱۱
۲-۳ تنوع فرهنگی    ۱۳
۲-۴ ابعاد تنوع فرهنگی    ۱۵
۲-۴-۱ زبان    ۱۵
۲-۴-۲ مذهب    ۱۸
۲-۴-۳ قومیت یا نژاد    ۱۹
ابعاد تنوع قومی    ۲۱
۲-۴-۳-۱ آداب و رسوم    ۲۱
۲-۴-۳-۲ غذا    ۲۲
۲-۴-۳-۳ پوشش    ۲۲
۲-۴-۳-۴کالاهای مادی    ۲۳
۲-۴-۴ سیاست های چند فرهنگی    ۲۵
۲-۴-۵ مهاجرت    ۲۷
۲-۴-۵-۱ تفاوت مهاجرت‌های داخلی با خارجی    ۲۸
۲-۴-۵-۲ انواع مهاجرتهای بین المللی    ۲۹
۲-۵ گردشگری    ۳۱
۲-۵-۱ گردشگری فرهنگی    ۳۳
۲-۵-۲ گردشگری مذهبی    ۳۵
۲-۵-۳ گردشگری غذایی    ۳۶
۲-۶ توسعه گردشگری    ۳۸
۳-پیشینه تحقیق    ۳۹
۳-۱  سابقه پژوهشها و مطالعات انجام گرفته داخلی    ۳۹
۳-۱-۱ کتاب    ۳۹
۳-۱-۲ مقاله    ۴۰
۳-۲ سابقه پژوهشها و مطالعات انجام گرفته خارجی    ۴۳
۳-۲-۱ کتاب    ۴۳
۳-۲-۲ مقاله    ۴۴
۴-گردشگری در ایران    ۴۶
۴-۱ تاریخچه گردشگری ایران    ۴۶
۴-۲ گردشگری فرهنگی در ایران    ۵۲
۴-۳ گردشگری مذهبی ایران    ۵۵
۴-۴ گردشگری غذایی ایران    ۵۷
۵-تنوع فرهنگی در ایران    ۶۰
۵-۱ سیاست های چندفرهنگی ایران    ۶۱
۵-۲ تنوع قومی، زبانی و مذهبی ایران    ۶۵
– قاتیقلانان اتلی بؤرک    ۷۰
منابع    ۷۲

منابع

نکویی، زهرا، ضرغام بروجنی، حمید، ایمانی خوشخو، محمد حسین (۱۳۸۹)، «بررسی رابطه جهانی شدن با توسعه گردشگری (مطالعه موردی: تهران)»، فصلنامه مطالعات ملی، سال یازدهم، شماره ۱، صفحات ۱۰۹- ۱۳۴٫

نوربخش، یونس، (۱۳۸۷)، تحلیل جامعه شناختی از رابطه دین، فرهنگ با اقتصاد( با تاکید بر اسلام)، فصلنامه علمی و پژوهشی اقتصاد اسلامی، شماره ۲۸، صفحات ۱۶۵- ۱۹۲٫

نورماه، فروهر، یاوری، حسین، (۱۳۸۴)، نگرشی بر تحولات صنایع دستی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ وهنراسلامی وموسسه آموزش عالی، سوره.

واتسن، سی دبلیو، (۱۳۸۱)، کثرت گرایی فرهنگی، توجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، صفحات ۹-۱۱٫

بشیریه، حسین، (۱۳۸۰)، درس هایی از دموکراسی برای همه، تهران: نگاه معاصر، صفحه ۶۵٫

بشریه، حسین، (۱۳۸۶)، عقل در سیاست: سی و پنج گفتار در فلسفه، جامعه شناسی و توسعه سیاسی، تهران: نگاه معاصر.

پاپلی یزدی، حسین، سقایی، مهدی، (۱۳۸۶)، گردشگری ( ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول، تک جلدی.

پاپ زن، عبدالحمید، بیگی، م و افشارزاده، نشمیل (۱۳۹۰)، دستافریده های بومی ایل کلهر،انتشارات دانشگاه رازی، زیر چاپ.

پاکباز، ریبانتال، (۱۳۸۷)، دایره المعارف هنر ( نقاشی، پیکره سازی، گرافیک)، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران، چاپ اول.

پاول، رونالد ار.روش‌های اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی، ۱۳۷۹

پهلوان، چنگیز، (۱۳۷۸)، فرهنگ‌شناسی، گفتارهایی در زمینه فرهنگ و تمدن ایران، انتشارات پیام امروز، ص ۳٫

پناهی، محمدحسین، (۱۳۷۵)، «نظام فرهنگی، کارکرد و دگرگونی ها»، فصل نامه پژوهش، شماره ۲ و ۳، مرکز پژوهشهای بنیادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

هزارجریبی، (۱۳۹۰)، «احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری»، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، سال ۲۲، شماره ۲، صص ۱۲۱-۱۴۳٫

عمرانی نسب، اشرف السادات، (۱۳۸۶)، «پوشاک مردم سیستان و بلوچستان»، انتشارات فرهنگ مردم ایران، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۹- ۱۳۳٫

United Kingdom, (1989), Employment Act.

Vereshagin, Е. М., Кastamarov V. G, (1990), Yazik i kultura, Мoscow, Russki Yazik, online at: www. it.wikiquote.org.

White, C, (1992),Arguing with the Crocodile: Gender and Class in Bangladesh. p. ۳۰٫

Blanke, Jennifer, Chiesa, Thea, Crotti, Roberto, (2013), The travel & Tourism Competitiveness report 2013, Geneva: World economic Forum.

Briedenhanan, J. wickens, E, (2004), “Tourism routes as a tool for the economic development of rurel areas- vibrant hope or impossible drem”?, Tourism Management, Volume 25, Issue 1, Pages 71- 79.

مقدمه

گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفت و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست که در این پژوهش صورت گرفته است. توسعه ی گردشگری به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که هر یک از این عوامل خود نیازمند صدها پژوهش هستند. گردشگری دارای انواع متنوعی است که انگیزه و هدف هر کدام با دیگر متفاوت است، ولی در بسیاری از این انواع گردشگری، همپوشانی هایی هم وجود دارد. جاذبه های گردشگری می توانند با دلایل و انگیزه های مختلفی به گردشگران عرضه شود. در تقسیم بندی گردشگری، با توجه به رشد درآمد و استقبال، چند نوع از گردشگری بیشترین اهمیت را طی سال های متمادی کسب کرده اند که گردشگری فرهنگی، گردشگری مذهبی، گردشگری غذایی و گردشگری دیدار دوستان و وابستگان از این دسته هستند. البته گردشگری تعطیلات با طیف بزرگی از انگیزه های همگن هنوز هم در صدر جدول گردشگری جهان قرار دارد. با این وجود سهم انواع دیگر گردشگری که در بالا ذکر شد، نیز قابل توجه است و از حیث همپوشانی گردشگری تعطیلات با دیگر انواع گردشگری به شدت قابل تامل است. بررسی انگیزه های سفر میان گردشگران فرهنگی، مذهبی، غذایی و وابستگان، ما را در مسیر بررسی تنوع فرهنگی بر توسعه گردشگری قرار می دهد.

این صنعت فقط باعث رشد بعد اقتصادی نبوده بلکه بعد فرهنگی، اجتماعی، علمی و … را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از این رو در مناطق مستعد توسعه گردشگری باید به دنبال عوامل محرک گردشگری بود (تقوایی و همکاران، ۱۳۹۱: ۲۷). یکی از عوامل توسعه گردشگری عجین شدن ملموسات فرهنگی با این صنعت است. فرهنگی شدن صنعت گردشگری مرهون بوجود آمدن مفهوم «چرخش فرهنگی[۱]» است. ورود فرهنگ به تمامی عرصه ها در نتیجه تحولات اجتماعی و معرفتی بود که از دهه ۱۹۷۰ به بعد در جهان و بخصوص جهان غرب رخ داد. از آن زمان تاکنون بحث های گسترده ای درباره فرهنگ و نحوه توجه به آن در سیاست اجتماعی، رفاه و برنامه ریزی و سیاستگزاری عمومی در محافل دانشگاهی، روشنفکری، نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم ساز و همچنین در رسانه ها و گفت و گوهای عمومی مطرح بوده است و پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است ( قلیچ و فاضلی، ۱۳۸۹: ۲). با شکل گیری آنچه که به چرخش فرهنگی شهرت یافته نوعی بازنگری در نقش و اهمیت مولفه های فرهنگی به وجود آمد. چنین موجی ، اشکال مختلف علوم اجتماعی و رشته های وابسته به آن را تحت تاثیر خود قرار داد ( عاملی و حاضری، ۱۳۸۶: ۱). نکته اساسی دیگر این است که در پرتو پیشرفت ها و نگرش های تازه ای که در زمینه انسان شناسی، جامعه شناسی و بخصوص مطالعات فرهنگی در زمینه فهم معنا و جایگاه و کارکردهای فرهنگ در جامعه معاصر بدست آمده است، فرهنگ دیگر در گفتمان فرهنگی رفاه، معنایی ملموس و عینی و قابل مشاهده و سنجش دارد و در برگیرنده عوامل مشخص مانند عامل جنسیت، قومیت، نژاد، طبقه اجتماعی، الگوهای طرد و انحصار اجتماعی، نقش سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی است (قلیچ و فاضلی، همان: ۵-۶). در طول تاریخ، رویکردهای مختلفی به مقوله ی رفاه اجتماعی وجود داشته است که هر چه از دوران قدیم به سمت روزگار جدید حرکت می کنیم، در می یابیم که تعریف مفهوم رفاه به عنوان احساس امنیت، رفته رفته به تعریفی بدل شده که آسایش و آرامش و بهره مندی از لذت های زندگی را دربر می گیرد. به عبارت دیگر، مفهوم رفاه و سیاست اجتماعی از برآوردن نیازهای اولیه به تامین نیازهای ثانویه و یا از تامین اجتماعی به رفاه اجتماعی گرایش یافته است ( موسوی و محمدی، ۱۳۸۸: ۲۰). از این رو وقتی به تاریخچه ی گردشگری نگاهی می اندازیم درمی یابیم که هدف اصلی از مسافرت تامین آسایش و آرامش است، این درست همان چیزی است که در جامعه ی کنونی رفاه اجتماعی نام دارد. لذا گردشگری به عنوان یکی از عناصری که می تواند موجبات رفاه اجتماعی را فراهم نماید، بسیار مورد توجه است.

در این نوشتار به شرح مفاهیم و تعاریفی می پردازیم که در حین تحقیق با آن روبه رو هستیم. ارتباط گردشگری با فرهنگ نشان دهنده ی انگیزه های اساسی مردمی است که ما آن ها را گردشگری می خوانیم. دلایل سفر مردم و انتخاب مقصد در واقع در اکثر موارد دلایل فرهنگی غیر مادی است که فراتر از منطق عرضه و تقاضا هستند)  Keller, 1996: 20 (. از این جهت تعریف کلیدی باید انجام شود. همانگونه که قبلا بیان شده است فرهنگ دارای معانی گسترده ای است، از این جهت تعریف مفهوم فرهنگی که در این پژوهش از آن استفاده می شود، الزامی است. تنوع فرهنگی در مدل های مختلف دارای ارکان متفاوتی است. در این نوشتار ارکان تنوع فرهنگی که بیشترین وابستگی را به گردشگری دارند،  معرفی می شود.

۲-تعاریف

در این بخش به بررسی مفاهیمی چون فرهنگ، تنوع فرهنگی، ارکان تنوع فرهنگی، گردشگری، انواع گردشگری و توسعه گردشگری می پردازیم.

۲-۱ فرهنگ

از آنجایی که سوال اصلی این پژوهش در حوزه ی فرهنگ است، تعریف فرهنگ ضروری است تا بتوان عناصری که باعث تنوع فرهنگی می شود را یافت (Kylmica, 2002: 120). فرهنگ را به آسانی نمی توان تعریف کرد، دست کم بدان علت که در بسترهای گوناگون معانی تفاوت دارد. با این حال می توان گفت که مفهومی که در این باره استفاده می شود، همان مفهومی است که در مردم شناسی فرهنگی یافت می شود. در چنین مفهومی، همه ی انسان ها در آن معنا را می یابند. از این رو برای اندیشمندان گردشگری نیز دارای همین مفهوم است. همه ی انسان ها در جهانی می زیند که به دست خودشان آفریده شده است. فرهنگ، جهان روزمره پیچیده ای است که ما همگی با آن روبروییم و از رهگذر آن به جنبش در می آییم ( ادگار و سجویک، ۱۳۸۸: ۳۶۵).

واژه ی  فرهنگ[۱] که از زبان کلاسیک لاتین ریشه می گیرد، نخست در آلمان به کار برده شده، اما نه به معنای امروزی بلکه به معنی کشت و کار و بهسازی. در واقع یکی از عوامل اساسی که باعث پیدایش مفهوم تازه ای برای فرهنگ شد، پدید آمدن مفهوم پیشرفت در تاریخ بود. در دوره رنسانس بر خلاف دوره های پیش این احساس در افراد به وجود آمد که انسان ناخواسته به چیزهای بزرگ و تازهایی دست یافته و پیشرفت زیادی کرده و علت آن هم خرد ورزی و همه گیر شدن روشن اندیشی بود (آشوری، ۱۳۸۰:  ۳۵- ۳۷).

هر گروه از انسان ها که زمان قابل توجهی را با هم سپری کرده باشند، به افراد اجتماعی تبدیل می شوند و شیوه های اجتماعی شده ی رفتار و عملکرد آنها به فرهنگ شان شکل می دهد. وابستگی های فرد به محیط اطرافش، گروه، شیوه زیستن و نگرش اش به جهان، همه و همه  عواملی هستند که موجب می شوند فرهنگ آن شخص به شیوه خاصی شکل یابد.  ارزش ها، هنجارها و پیش فرض هایی که در زیربنای هر فرهنگی درباره زندگی وجود دارند در پیوند با شرایط محیطی، در تعیین فرهنگ، نقش مهمی دارند و علاوه بر آن، بر ا لگوهای ارتباطی و رفتاری که در بین اعضای محیط وجود دارد تأثیر می گذارند (صالحی، ۱۳۸۸: ۱۶). بنابراین فرهنگ در واقع همه چیز و همه بخش های زندگی که توسط انسانها بوجود آمده است را در برمی گیرد. مارتین به عنوان یک جامعه شناس فرهنگی ، فرهنگ را شامل تمامی محتواهای فکری و ارزشی که زندگی انسانی را از زندگی حیوانی متمایز و برجسته می سازد، می داند و این خانواده[۲] ، اقتصاد[۳] ، تکنیک[۴] ، دولت[۵]، سیستم دفاعی …….. را نیز در بر می گیرد ( مارتین، ۱۹۷۶)[۶] و (  ریجوی، ۱۹۸۳)[۷]به عنوان متخصص گروه های های اجتماعی ، فرهنگ را به عنوان یک مجموعه و ذخیره از اطلاعات تعریف می کند ، اطلاعاتی که گروه سازماندهی نموده است و در قالب الگوهای مشخص از قوانین، اعتقادات، ارزش ها، سمبل ها مورد استفاده قرار می گیرد تا به زندگی گروهی معنی و مفهوم ببخشد. فرهنگ بنابراین یک سیستم از ایده هاست. فرهنگ، هنجارهای یک گروه را در بر می گیرد اما به آن محدود نمی شود  ( پورقاز و رقیبی، ۱۳۸۹: ۲).

[۱] Culture

[۲] Familiy

[۳] Economey

[۴] Techniqe

[۵] Goverment

[۶] Martin

[۷] Ridgeway

[۱] Cultural Turn

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن
  • تحقیق مفاهیم گردشگری و دیدگاه های آن و شناخت اثرات گردشگری و معرفی صنعت گردشگری مالزی و ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.