تحقیق فرهنگ سازمانی و انواع و کارکردها و الگوهای تبیین و شناخت فرهنگ سازمانی و تاثیر خصوصی سازی برفرهنگ سازمانی و اخلاق کار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی و انواع و کارکردها و الگوهای تبیین و شناخت فرهنگ سازمانی و تاثیر خصوصی سازی برفرهنگ سازمانی و اخلاق کار دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ تعریف فرهنگ سازمانی    ۵
۲-۳ سیر تاریخی مطالعات فرهنگ سازمانی    ۱۳
۲-۴ منشأ و شکل گیری فرهنگ سازمانی    ۱۵
۲-۵ بقا و ادامه حیات فرهنگ سازمانی    ۱۶
۲-۶ تثبیت فرهنگ سازمانی    ۱۷
۲-۶-۱ گزینش:    ۱۷
۲-۶-۲ مدیریت عالی سازمان    ۱۸
۲-۶-۳ جامعه پذیری:    ۱۸
۲-۷ انواع فرهنگ سازمان    ۱۹
۲-۷-۱  سازمان های با فرهنگ علمی     ۲۰
۲-۷-۲  سازمان های با فرهنگ باشگاهی    ۲۰
۲-۷-۳ سازمان های با فرهنگ تیمی     ۲۰
۲-۷-۴ سازمان های با فرهنگ سنگری    ۲۰
۲-۸ فرهنگ قوی و فرهنگ ضعیف    ۲۲
۲-۸-۱ مشخصات فرهنگ قوی و ضعیف    ۲۴
۲-۹ کارکردهای فرهنگ سازمانی    ۲۶
۲-۱۰ فرهنگ ملی    ۲۷
۲-۱۱ اثرگذاری فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی    ۳۱
۲-۱۲ مدیریت فرهنگ سازمان    ۳۴
۲-۱۳ فرهنگ سنجی سازمان    ۳۵
۲-۱۴ روش های تشخیص جنبه های فرهنگ    ۳۷
۲-۱۴-۱ تجزیه و تحلیل مفروض    ۳۷
۲-۱۴-۲ بررسی شکاف فرهنگی    ۳۸
۲-۱۴-۳ شیوه رفتار مدیریتی    ۳۹
۲-۱۵ ارزیابی خطرات فرهنگی:    ۴۰
۲- ۱۶ مقایسه شیوه های تشخیص فرهنگ    ۴۰
۲-۱۷ اهمیت شناخت فرهنگ برای سازمانها    ۴۱
۲-۱۸ الگوهای تبیین و شناخت فرهنگ سازمانی    ۴۲
۲-۱۸-۱ الگوی پارسونز    ۴۲
۲-۱۸-۲ الگوی اوچی    ۴۳
۲-۱۸-۳ الگوی هافستد و همکارانش    ۴۴
۲-۱۸-۴ الگوی لی توین و استرنیگر    ۴۵
۲-۱۸-۵ الگوی کرت لوین    ۴۵
۲-۱۸-۶ الگوی پیترز و واترمن    ۴۶
شرکت مشاور های مکینزی الگوی هفت S    ۴۷
۲-۱۸-۷ الگوی دیویس:    ۴۷
۲-۱۸-۸ الگوی کلب و همکارانش    ۴۸
۲-۱۸-۹ الگوی کیلمن و سکستن    ۴۹
۲-۱۸-۱۰ الگوی رابینز    ۵۱
۲-۱۹ تاثیر خصوصی سازی برفرهنگ سازمانی و اخلاق کار    ۵۲
فهرست منابع و مآخذ    ۵۵

منابع

مرتضوی، مهدی، ١٣٧٣ ،مطالعه و بررسی فرهنگ سازمانی وزارت جهاد سازندگی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

منصورفر. کریم، ۱۳۸۲، روش های آماری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

احمدی. حمید ، پائیز ١٣٧٠ ، شریعتی در جهان، نقش دکتر علی شریعتی در بیدارگری اسلامی از دیدگاه اندیشمندان ومحققان خارجی، چاپ سوم، انتشارات، شرکت سهامی انتشار، تهران.

رابینز. استیفن،١٣٧۴ ،مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد اوّل، تهران، موءسسه. مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

طوسی. محمد علی،١٣٧٢ ، فرهنگ سازمانی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.

گزکوه. علی اصغر، ١٣٧۴، نقش فرهنگ سازمانی بر کارائی نیروی انسانی در سازمان مّلی زمین و مسکن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

مورهد. گریفین ،١٣٧۴،رفتار سازمانی، ترجمه دکتر سید مهدی الوانی، دکتر غلامرضا معمارزاده، چاپ اول، انتشارات مروارید.

روشه. گی، ١٣٧۴، مقدمه ای بر جامعه شناسی عمومی، جلد اوّل(کنش اجتماعی)، ترجمهء دکتر هما زنجاتی زاده،. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ سوم.

زارعی. متین ،١٣٧٢، فرهنگ و عملکرد سازمان ،مجله دانش مدیریت، شماره ٢٣ .

باقری زاده. سیدمحمد،١٣٧۵، مقاله فرهنگ سازمانی در قلمرو بالندگی سازمان، مجله تدبیر، شماره ۶٣ .

 Kinicki, A. and Kreitner, R. (2007). Organizational Behavior , McGraw-Hill, Third Edition, New York: NY.

Korte, R. and Chermack, T, (2007), Changing organizational culture with scenario planning, Journal of Futures, 39, 645- 656.

Denison, D, Cho, H.J. and Young, J. (2000), Diagnosing Organizational Culture: a model and method, Working paper, International for management development.

۲-۱ مقدمه

در اوایل دهه ۱۹۸۰ صدها محقق شروع به پژوهش در خصوص فرهنگ سازمانی نمودند و دهها مقاله و کتاب در این خصوص به چاپ رسید و اکثر مجلات معتبر دانشگاهی مباحث خود را به این پدیده اختصاص دادند و امروزه فرهنگ سازمانی تبدیل به عنوان فراگیری در مباحث مدیریت شده است و انبوه مطالعات انجام گرفته تاکنون توانسته است نگرش دانش پژوهان و مدیران را نسبت به سازمان تغییر داده و تجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی را به یکی از مهمترین تخصص ها در زمینه رفتار سازمانی مبدل نماید.

امروزه سازمانها در محیط متلاطم و طوفانی تغییر به حیات سازمانی خود ادامه داده و برای تحقق بخشیدن به رسالت های خویش، ناچار به تحول و همگون سازی ساختار و فرایندهای خود با نیازهای محیطی می باشند و برای تنظیم مؤثر و آگاهانه فرایند تغییر، قبل از هر چیز ناچار به تغییر بنیادی در بینش ها و تحول در سطوح فردی ، گروهی و سازمانی به تغییر در شیوه ء زندگی (فرهنگ یا جوّ) حاکم بر سازمان می پردازند و قبل از هر تحولی باید فرهنگ سازمان خود را شناسائی و بررسی نمایند.

۲-۲ تعریف فرهنگ سازمانی

فرهنگ همانند بسیاری از مفاهیم علوم انسانی، معانی و تعاریف متعددی دارد. جامعه شناسان، مردم شناسان و صاحبنظران که در حیطه اجتماع به تحقیق و تفحص پرداخته اند تعاریف متعددی را از این مفهوم ارائه نموده اند. استانلی دیویس معتقد است انسانهائی که در یک نظام اجتماعی کوچک یا بزرگ زندگی می کنند دارای باورها، اعتقادات، ارزشها، سنتها و هنجارهای مشترکی هستند که در مجموع فرهنگ آن نظام اجتماعی را تشکیل می دهند. ( استانلی دیویس، ۱۳۷۳ ، ص۵)

دکتر علی شریعتی در تعریف فرهنگ چنین مینویسد:

فرهنگ شامل مجموعه ای از تعابیر فکری غیر مادی، هنری، تاریخی، ادبی، مذهبی و احساسی در شکل علائم، سمبولها، سنتها، رسوم و شعا ئر یک مّلت است که در جریان تاریخ به شکل واحدی انباشته شده است. (احمدی، ۱۳۷۰. ص ۵۴)

فرهنگ در قالب بحث تخصصی خود در حدود اواسط قرن ۱۹ در نوشته های علمای مردم شناسی پدیدار شد.استعمال علمی کلمه انگلیسی معادل فرهنگ در اواخر قرن نوزدهم توسط تایلر مردم شناس انگلیس برقرار شد، مفهوم فرهنگ در نگاه او برای بیان یک مجموعه تکامل یافته از عقاید و چیزهای که بر اثر تجارب تاریخی شکل گرفته اند, بکار رفته است. (باقری زاده، ۱۳۷۵ ، ص ۲۶ )

فرهنگ در کشورهای مختلف و در اکثر زبان ها وجود داشته و معانی خاص خود را دارد). در عربی به معنای پیروزی، تیز هوشی و مهارت بوده ؛ درفرانسوی به معنی بارور کردن زمین تولید، و معنای مجازی افزایش قوای فکری، مجموعه دانشهای دریافت شده توسط فرد، مجموعه ای است از فعالیتهایی که تابع قواعد اجتماعی و تاریخی گوناگون بوده ؛ در آلمان فرهنگ مجموعه مظاهر زندگی فکری و هنری و شکل زندگی ظریف است؛ در بریتانیا فرهنگ ویژگی رفتاری نوع بشر؛ در رومی، مجموعه ای از دستاوردهای جامعه در زمینه پیشرفت مادی و معنوی؛ در هند واژه ای در انسان شناسی که شامل همه چیز می شود؛ در چین، مجموعه ثروت مادی و معنوی بشر در فرایند عمل تاریخ اجتماعی خود تلقی شده است؛ در آمریکا از آن به عنوان الگوی تفکر و انجام دادن فعالیت فردی نام میبرند و بر محتوای رفتاری جامعه دلالت دارد؛ در آفریقا، فرهنگ راه و روش زندگی مردمانی است که در برهه ای از زمان به منظور برخورد با چالشهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد؛ در آرژانتین، فرهنگ مجموعهای از منابع مالی و معنوی است که یک گروه انسانی تولید یا تحصیل میکند و همزیستی و هماهنگی جامعه ملی را تشکیل میدهد.   (Keorass, 2005, P12)

همانطور که مشاهده میشود تقریباً در اکثر زبانها از واژه فرهنگ به عنوان یک ارزش اجتماعی و ارزش عملی یاد شده است که نشان دهنده اهمیت آن میباشد. پس آیا میتوان از آن غافل شد؟!

گی روشه جامعه شناس نامور معاصر کانادا در کتاب کنش اجتماعی، تعریف نسبتًا جامعی از فرهنگ ارائه مینماید، وی معتقد است:

فرهنگ مجموعه به هم پیوسته ای از شیو ه های تفکر، احساس و عمل است که کم و بیش مشخص است و توسط تعداد زیادی افراد فرا گرفته می شود تا این اشخاص را به جمع خاص و متمایز مبدل سازد.(گی روشه، ۱۳۷۴, ص ۱۲۳)

تعریف فوق دربر گیرنده مفاهیم مختلفی است از جمله اینکه فرهنگ مجموعه یا سیستمی از شیوه های تفکر واحساس و عمل می باشد که کم و بیش مشخص بوده و یا متأثر از هنجارها و الگوهای رفتاری و ارزشها می باشد که بصورت معین و مشخص بعنوان عناصر فرهنگ به شمار می روند و اعضای جامعه آنها را طی روند جامعه پذ یری می آموزند.Tylor (1882-1917)

بدیهی است ، تحول در هر سازمانی (کم یا زیاد) متاثر از فرهنگ حاکم بر آن شکل می گیرد، بنابراین ،فرهنگ هر سازمانی شامل ارزشها، هنجارها، باورها و نمادهایی است که توسط اعضا آن به صورت مشترک پذیرفته شده است . به عبارت دیگر فرهنگ عبارتست از مجموعه ای از ارزشها، باورها، درک و استنباط وشیوه تفکر و اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارند . (RICHARD.L.DAFT, 1955:621)

به علاوه ، بسیاری از صاحب نظران در این مورد اتفاق نظر دارند که مقصود از فرهنگ سازمانی ، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند وهمین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود . (ROBBINS|.P.STEPHEN,| 1987:357).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و معنویت در کار ، مفهوم، ویژگی ها و الگوها ومدل ها و رویکردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.