تحقیق مدیریت استراتژیک و نظام جبران خدمت و عوامل تعیین کننده استراتژی جبران خدمات و نوآوری و انواع آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت  استراتژیک و نظام جبران خدمت و عوامل تعیین کننده استراتژی جبران خدمات و نوآوری و انواع آن  دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه:    – ۵ –
۲-۲- مدیریت  استراتژیک :    – ۶ –
۲-۳- استراتژی:    – ۷ –
۲-۳-۱-تعریف استراتژی:    – ۷ –
۲-۳-۲- تصمیم گیری استراتژیک:    – ۷ –
۲-۳-۳- مدیریت استراتژیک    – ۷ –
۲-۳-۴ مراحل مدیریت استراتژیک    – ۸ –
۲-۳-۵ انتخاب استراتژی    – ۹ –
۲-۳-۶- مدل‌های انتخاب استراتژی:    – ۹ –
۲-۳-۷-  استراتژی‌های منابع انسانی    – ۱۰ –
۲-۴- نظام جبران خدمت    – ۱۵ –
۲-۴-۱-تعریف نظام جبران خدمات    – ۱۶ –
۳-۴-۲ عوامل اثرگذار بر جبران خدمات:    – ۱۸ –
۲-۴-۳- عوامل تعیین کننده استراتژی جبران خدمات    – ۲۰ –
۲-۴-۶-  اهداف سیستم جبران خدمات کارکنان :    – ۲۹ –
۲-۴-۷- مدلهای سیستم جبران خدمات :    – ۳۲ –
۲-۵- نوآوری    – ۳۶ –
۲-۴-۱-تعاریف نوآوری    – ۳۷ –
۲-۴-۲- طبقه بندی عمومی نوآوری    – ۴۴ –
۱-نوآوری تکنولوژیکی    – ۴۴ –
۲- نوآوری بازار    – ۴۴ –
۲-۴-۳- انواع نوآوری    – ۴۵ –
۲-۵- پیشینه تحقیق(مروری بر تحقیقات انجام گرفته قبلی).    – ۴۹ –
۲-۵-۱-تحقیقات خارجی    – ۴۹ –
۲-۵-۲-تحقیقات داخلی    – ۵۲ –
منابع ومآخذ    – ۵۵ –
الف- کتاب ها    – ۵۵ –
ب- فصلنامه ها ومجلات علمی پژوهشی    – ۵۶ –
ج- مقالات کنفرانس ها    – ۵۹ –
د – منابع اینترنتی:    – ۵۹ –
ه – منابع انگلیسی:    – ۶۰ –

منابع

آر دیوید، فرد،(۱۹۹۹)، مدیریت استراتژیک، ترجمه محمد اعرابی وعلی پارسیان، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی،چاپ نهم ۱۳۹۰، تهران

آرمسترانگ، مایکل، راهبردهای مدیریت منابع انسانی( رویکرد کلی کسب وکار)، ترجمه خدایار ابیلی و حسن موفقی، انتشارات فرا، ۱۳۸۳، تهران

آرمسترانگ، مایکل، مدیریت استراتژیک منابع انسانی: راهنمای عمل. ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران، ۱۳۸۱

آرمسترانگ، مایکل،(۱۳۹۰) مدیریت جبران خدمات،ترجمه سید رضا سید جوادین و بهروز پورولی انتشارات ارگ، ۱۳۹۰ تهران.

حسن پور، اکبر و عباسی، طیبه (۱۳۸۸). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. انتشارات یکان. چاپ اول. تهران

داوری، دردانه و شانه ساززاده، محمد حسن (۱۳۸۰)، مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل. انتشارات آتنا، تهران، صص۷۹-۴۱ و۳۱٫

نایلی، محمد علی (۱۳۷۳)، انگیزش در سازمانها، انتشارات دانشگاه شهید چمران، چاپ اول اهواز

الوانی، سیدمهدی(۱۳۷۲). مدیریت عمومی. انتشارات نی، تهران

رضائیان، علی (۱۳۹۰). مبانی سازمان و مدیریت.انتشارات سمت. ویرایش اول، چاپ پانزدهم. تهران

کانتر روزابت مس،(۱۳۸۲) تحول؛ پیروزی در فرهنگ دیجیتالی فردا، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، انتشارات فرا، تهران

گولد، مایکل و کمبل اندرو و مارکوس الکساندر،(۱۳۸۹) استراتژی بنگاه های مادر: ارزش آفرینی در شرکت های چند کسب وکاره، ترجمه اسماعیل صادقی و ناهید صفایی، نشر مرکز پژوهشی صنعتی آریانا، تهران، ۱۳۸۹

مقیمی، محمد،(۱۳۸۰) سازمان ومدیریت، رویکردی پژوهشی، انتشارات ترمه ، تهران

نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم.(۱۳۸۲) روش های تحقیق وچگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، انتشارات بدر، تهران

هومن، حیدرعلی(۱۳۸۱) تهیه واستاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی، نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران

ال دفت، ریچارد،(۱۳۸۹)، تئوری وطراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی چاپ هشتم ۱۳۸۹ تهران.

ابیلی، خدایار و موفقی، حسن(۱۳۸۶)، مدیریت عملکرد دانشگران، سازمان نشر سازمان مدیریت صنعتی تهران، ۱۳۸۶

-۱- مقدمه:

امروزه مبحث مدیریت استراتژیک یکی از مطرح ترین بحث های مدیریت می باشد. مدیریت استراتژیک یکی از مهمترین شاخه های راهگشا در حوزه مدیریت قلمداد می شود زمانی که صحبت از مدیریت استراتژیک به میان می آید، باید در نظر داشت که مدیریت خود اجزا، وظایف و ابعاد مختلفی را شامل می شود که در صورت تمایل به موفقیت، تمامی این ابعاد باید به شکل یکپارچه مورد توجه قرار گیرند. به سخن دیگر اگر در سازمانی، تصمیم گیری با نگرش استراتژیک صورت گرفته و استراتژی های شایسته ای تدوین گردد، ولی اجرای آن به خوبی صورت نگیرد، مسلما نمی توان گفت که دراین سازمان مدیریت استراتژیک حاکم بوده است. مدیریت استراتژیک ابزاری حیاتی است که سازمان را قادر می سازد با تکیه بر نقاط قوت خود و فرصت ها ی موجود، نقاط ضعف را رفع و در مقابل تهدیدات محیطی بایستد و در نتیجه برای سازمان مزیت رقابتی بوجود آورد. این نوع مدیریت با مفهوم جدیدی از مدیریت همراه است و تحولی در تئوری‌های مدیریت ایجاد می کند. مکاتب سازمانی (کلاسیک، نئوکلاسیک، جدید و اقتضاء) به جنبه‌هایی از سازمان و عملکرد آن (ترکیب سازمان، نقش افراد در رفتار سازمان ، روابط انسانی و محیط کار) تأکید می‌کردند که در کنترل مدیریت بود (شیروانی؛ ۱۳۸۸، مقاله کنفرانس).

لذا تا قبل از اوایل دهه ۱۹۷۰ مدیران برنامه ریز تصور می کردند، روزهای خوب در پیش است و برنامه آتی صرفا بسط برنامه های گذشته سازمان است. چرا که محیط از ثباتی نسبی برخوردار بود و چنین نیازی هم احساس نمی شد. به تدریج با رشد مستمر اقتصادی، اوضاع قابل اطمینان محیطی از میان رفت و تغییرات و حوادث شتابنده ای در جهان اتفاق افتاد. لذا تغییرات و دگرگونی های سریع و پیچیده‌ جامعه و تأثیر آن بر رشد و توسعه‌ شرکت‌ها موجب شد که مدیران توجه خود را به محیط سازمان معطوف گردانند و مفاهیمی مانند سیستم، اقتصاد، برنامه‌ریزی بلند مدت، استراتژیک و فرایند مدیریت استراتژیک مورد توجه صاحب‌نظران مدیریت قرار گیرد. این مفاهیم و نظریات پاسخ علم مدیریت به دگرگونی و تغییرات وسیع اقتصادی و اجتماعی بود. توجه به محیط، آگاهی از تاثیر متغیرهای محیطی و ارائه‌ چشم اندازی از فعالیت آینده برای سازمان‌ها، لزوم آمادگی برای برخورد با تغییرات مداوم را توجیه می کند. وجود عدم قطعیت های محیطی در مسایل سازمانی به لحاظ مبهم بودن و طبیعت احتمالی رخدادهای آتی و آمادگی سازمان‌ها جهت تغییر، برخوردی متفاوت با تغییر، نوع تصمیمات‌، عوامل جدید مؤثر بر تصمیم‌گیری و قطعیت در مورد تغییرات آینده، توجه به استفاده از مدل مدیریت استراتژیک را افزون تر می کند (داوری؛۱۳۸۰،۴۲).

عصر حاضر عصر تحول سریع علم، دانش و فن آوری است و آنچه در این عصر توجه صاحبان خرد، اندیشه و فن و فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده است، سرعت بسیار زیاد نوآوری ها و گسترش آن در حوزه های فنی، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است. از طرف دیگر بحث آزاد سازی تجاری و پیوستن به سازمان تجارت جهانی شرایطی را بوجود آورده است که در هر کشوری برنامه ریزان، سیاستمداران و صاحبان فن و سرمایه (فعالان اقتصادی) برای دستیابی به ثبات اقتصادی و پایداری در عرصه رقابت جهانی، باید جهانی فکر کنند و بومی عمل کنند. در این شرایط وجود یک سیستم مدیریتی جامع ضروری است که با توجه به رویدادهای جهانی و داخلی و با تکیه بر توان بالقوه هر سازمان به موفقیت و حیات پایدار آن سازمان کمک کند و موقعیت خود را در فضای کسب و کار رقابتی حفظ کرده و بهبود بخشند. (تلیکانی و غروی؛ ۱۳۸۶،ن ا).

اجرای استراتژی ها ایجاب می کند که سازمان هدف های سالانه در نظر بگیرد، سیاست ها را تعیین کند، در کارکنان انگیزه ایجاد نماید و منابع را به گونه ای تخصیص دهد که استراتژی های تدوین شده به اجرا درآید. اجرای استراتژی ها مستلزم توسعه فرهنگی است که استراتژی ها را تقویت نماید، یک ساختار اثربخش سازمانی شالوده ریزی کند، تلاش های بازاریابی را هدایت نماید، بودجه بندی کند، سیستم های اطلاعاتی به وجود آورد و از آنها استفاده نماید وسرانجام با توجه به عملکرد سازمان خدمات کارکنان را جبران نماید.( بین عملکرد وجبران خدمات کارکنان رابطه ای معقول برقرار کند.(آر.دیوید؛۱۹۹۹ ، ۲۵)

هر سازمان نظام یافته بر اساس ماموریت خود دارای اهداف بلند مدت و کوتاه مدت است و برای رسیدن به این اهداف ، باید استراتژی هایی تدوین، اجرا و ارزیابی نماید. مسلماً نظام جبران خدمات کارکنان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و سازمانها برای تحقق اهداف نظام جبران خدمات در بلند مدت لازم است استراتژی خود را بر مبنای مدیریت استرتژیک، تدوین و اجرا نمایند. یک استراتژی باید قادر به تحقق اهداف سازمان در مسیر رشد وتعالی وخلاقیت و نوآوری باشد.  استراتژی های مدیریت منابع انسانی نیز باید در راستای اهداف سازمان تدوین گردد. استراتژی جبران خدمات کارکنان  به عنوان برنامه های بلند مدت باید در مسیر تحقق اهداف سازمان تدوین واجرا گردد. بنابراین لازم است قبل از بحث در مورد محور اصلی تحقیق، مختصراً به مدیریت استراتژیک در مقوله منابع انسانی اشاره گردد.

۲-۲- مدیریت  استراتژیک :

در دهه های ۸۰ و ۹۰ تغییرات مهمی مثل جهانی شدن، رقابت جهانی، ظهور صنایع جدید، گسترش کاربرد تکنولوژی اطلاعات، کاهش قدرت اتحادیه ها و ایجاد ادغام ها و جذب ها به وجود آمده اند که چگونگی انجام کسب و کار در حال حاضر را تحت تأثیر قرار داده اند. هم چنین این عوامل موجب تفکر مجدد در شیوه مدیریت سازمان ها و فرآیندها شده که مدیریت منابع انسانی یکی از فرآیندهایی است که تحت تأثیر آن تفکر قرار گرفته است. بدین ترتیب تمرکز تحقیقات مدیریت منابع انسانی از سطح خرد به سطح کلان یا دیدگاه استراتژیک سوق پیدا کرده اند. به عبارتی به سمت پیوند با استراتژی های کسب و کار و اهداف سازمان حرکت نموده اند. در این خصوص مباحث زیادی مطرح گشته اما آنچه اهمیت دارد این است که، نیروی انسانی چگونه با استراتژی سازمان پیوند می خورد. مدیریت منابع انسانی استراتژیک نشان می دهد که مجموعه ای از سیاست ها و کارکردهایی که برای مدیریت نیروی کار مورد استفاده قرار می گیرند، بایستی در بستر استراتژی سازمانی شکل گیرند. پس منظور از مدیریت منابع انسانی استراتژیک این است که فعالیت های منابع انسانی جهت پشتیبانی استراتژی رقابتی و اجرای موثر آن به کار گرفته شوند. البته لازم به ذکر است که واژه استراتژیک منعکس کننده این است که تمام ساختارها و فرایندها بایستی همراستای استراتژی سازمان باشد (حسن پور و عباسی؛ ۱۳۸۸،جلد دوم۳۶).

۲-۳- استراتژی:

۲-۳-۱-تعریف استراتژی:

شاندلر (۱۹۶۲): استراتژی عبارت است از طرح یک واحد همه جانبه و تلفیقی که نقاط قوت و ضعف سازمان را با فرصت ها و تهدیدات محیطی مربوط ساخته و دستیابی به اهداف اصلی سازمان را میسر می سازد.

اندروز (۱۹۷۱): استراتژی الگوی منظورها، مقاصد، اهداف، خط و مشی های اصلی و طرح هایی برای دستیابی به این اهداف است.

مینزبرگ(۱۹۷۸):  استراتژی الگوی به جریان انداختن تصمیمات است.

جک ولش: استراتژی تلاش برای تعیین جایگاهی است که به خود اختصاص داده ایم، نه پرداختن به این موضوع که آرزو داشتیم در چه جایگاهی باشیم (تلیکانی و غروی؛ ۱۳۸۶،ن ا).

۲-۳-۲- تصمیم گیری استراتژیک:

برای تصمیم گیری استراتژیک دو جنبه ذهن روشن و پویا (تفکر استراتژیک) و اطلاعات به روز و مرتبط (اطلاعات بدست آمده از برنامه ریزی استراتژیک) مورد نیاز است. تصمیمات استراتژیک بسیار پر هزینه اند، چند بخشی هستند و تمامی ابعاد سازمان را در بر می گیرند و در راس سازمان اتخاذ می شوند و به سطوح پایین تر تکلیف می شوند (تلیکانی و غروری؛۱۳۸۶، ن ا).

۲-۳-۳- مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک در لغت به معنای مدیریت راهبردی است. بخش استراتژیک لغت یعنی برای رسیدن به اهداف اقدام کن و مسائل را حل کن. استراتژی یعنی رسیدن به اهداف کلی. بر اساس این تعریف استراتژی یعنی تلاش هماهنگ عناصر یک سازمان برای رسیدن به اهداف که این امر سبب فرموله شدن روش سازمان و ایجاد یک روش هماهنگ و سازگار در رسیدن به اهداف می شود در علم مدیریت، استراتژیک، تعیین اهداف اساسی شرکت در بلند مدت است. مدیریت استراتژیک با اهداف بلند مدت سازمان سر و کار دارد و با تعدیل اثرات محیط خارجی سازمان اهداف سازمان را در راستای ماموریت آن به پیش می برد.(پلمن، ۲۰۰۵، ۳۱)

مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین، اجراء و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چندگانه است که سازمان را قادر می سازد به هدف های بلند مدت خود دست یابد. همان گونه که از این تعریف استنباط می شود در مدیریت استراتژیک برای کسب موفقیت سازمانی بر چندین عامل تاکید می شود: هماهنگ کردن مدیریت، بازاریابی، امور مالی( حسابداری)، تولید( عملیات)، تحقیق وتوسعه وسیستم اطلاعات رایانه ای.(آر.دیوید ؛۱۹۹۹ ،۲۴)

۲-۳-۴ مراحل مدیریت استراتژیک

فرایند مدیریت استراتژیک در برگیرنده سه مرحله می شود: تدوین استراتژی ها، اجرای استراتژی ها و ارزیابی استراتژی ها. مقصود از تدوین استراتژی این است که ماموریت شرکت تعیین شود، شناسایی عواملی که در محیط خارجی سازمان را تهدید می کنند یا فرصت هایی را بوجود می آورند، شناسایی نقاط قوت وضعف داخلی سازمان تعیین اهداف بلند مدت، در نظر گرفتن استراتژی های گوناگون و انتخاب استراتژی های خاص جهت ادامه فعالیت. اجرای استزاتژی ها را مرحله عملی مدیریت استراتژیک می نامند. مقصود از اجرای استراتژی ها این است که کارکنان و مدیران بسیج شوند واستراتژی های تدوین شده را به مرحله عمل در آورند.

در مدیریت استراتژیک ارزیابی استراتژی ها، آخرین مرحله به حساب می آید. مدیران نیاز شدید دارند که بدانند استراتژی های خاص ومورد نظر آنان در چه زمانی کارساز واقع نمی شود. اصولاً ارزیابی استراتژی ها بدین معنی است که باید در این مورد اطلاعاتی را گردآوری کرد. .(آر.دیوید ؛۱۹۹۹ ،۲۴)

۲-۳-۵ انتخاب استراتژی

استراتژیست ها هیچ گاه همه گزینه ها را که به نفع سازمان هستند را مورد توجه قرار نمی دهند، زیرا بی نهایت راه عملی وجود دارد و برای اجرای هریک از آنها می توان از راه های بسیار زیادی استفاده کرد. بنا براین، مجموعه ای از استراتژی های جذاب و قابل اجرا مورد توجه قرار می گیرند. باید مزایا، مضرات، دادوستدها، هزینه ها، ومنافع این استراتژی ها را مشخص کرد.(آر.دیوید؛۱۹۹۹، ۳۵۰)

پس از تجزیه و تحلیل محیط، تعیین جهت‌گیری سازمانی و تعریف مأموریت، ارزشها، چشم انداز و اهداف سازمانی استراتژی‌های سازمانی تعیین می گردند. تعیین استراتژی عبارتست از فرآیند تعیین زمینه‌های عملکرد مناسب جهت دستیابی به اهداف سازمانی در راستای مأموریت و فلسفه‌ وجودی سازمان. به عبارت دیگر استراتژی‌ها می‌بایستی تحلیل‌های محیطی را منعکس کرده و منتج به رسیدن به مأموریت و اهداف سازمانی شوند. روشها و مدل‌های تعیین استراتژی به تبع مدیریت استراتژیک، ازیک تکنیک و دستورالعمل خاص پیروی نکرده، هریک حاوی یک مفهوم و یک بینش هستند. در این راستا، مدل‌های برنامه‌ریزی استراتژیک فراوانی موجود می‌باشند که انتخاب آنها با توجه به ماهیت شرکت، وضعیت صنعت مربوطه و شرایط محیطی صورت می پذیرد. بنابراین می‌توان ادعا کرد که در هر شرکتی که مدیریت استراتژیک پیاده شده است، یک مدل برنامه‌ریزی استراتژیک منحصر به فرد به کار رفته که می‌تواند در آن از یک یا چند مدل برنامه‌ریزی استراتژیک کلاسیک استفاده شده باشد. (آر.دیوید؛۱۹۹۹، ۳۵۰)

-۳-۶- مدل‌های انتخاب استراتژی:

می توان روش های مهم تدوین و انتخاب استراتژی ها را دریک چارچوب تصمیم گیری سه مرحله ای گنجانید ابزارها یا روش های ارائه شده در این چارچوب برای سازمانها در اندازه های گوناگون مناسب است و به مدیران کمک می کند که استراتژی ها را شناسایی، ارزیابی وگزینش نمایند در مرحله تصمیم گیری با استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی  از اطلاعات ارائه شده در مرحله اول استفاده می شود تا بتوان انواع استراتژی های قابل اجرا را در که در مرحله دوم شناسایی شده اند، به شیوه عینی وبدون اعمال نظر شخصی مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد. ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی جذابیت نسبی انواع استراتژی ها را مشخص می نماید وبدین گونه برای انتخاب استراتژی های خاص یک مبنای عینی بدون اعمال نظر شخصی ارائه می نماید. در به کارگیری تمام ۹ روش متعلق به چارچوب تحلیلی، باید یکپارچگی در قضاوت های شهودی وتجزیه وتحلیل های منطقی را درنظر داشت. تجزیه وتحلیل های بخشی مبنایی را به دست می دهند که می توان بدان وسیله، در سطح کل شرکت، استراتژی ها را شناسایی ،ارزیابی وانتخاب کرد.(آر.دیوید؛۱۹۹۹، ۳۵۷)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری و به کارگیری آن در سازمان
  • تحقیق مدیریت استراتژیک، تکنولوژی سازمانی و ساختار سازمانی و عناصر (ابعاد) سازمانی و تدوین مدل جامع هماهنگی
  • تحقیق برنامه ریزی و مزایا و معایب آن و استراتژی و انواع مدل های تدوین استراتژی
  • تحقیق برنامه ریزی استراتژیک و اهداف آن , استراتژی در آموزش عالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.