تحقیق مدیریت دانش، تعاریف، مدل های طبقه بندی دانش و عوامل موثر بر استقرار دانش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش، تعاریف، مدل های طبقه بندی دانش و عوامل موثر بر استقرار دانش دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- بخش اول : مدیریت دانش    ۶
۲-۱-۱- تعاریف مدیریت دانش    ۶
۲-۱-۲- اهمیت و ضرورت مدیریت دانش    ۷
۲-۱-۳- تاریخچه مدیریت دانش    ۹
۲-۱-۴- چرخه مدیریت دانش    ۱۰
۲-۱-۵-  مفاهیم مدیریت دانش    ۱۱
۲-۱-۵-۱- داده    ۱۲
۲-۱-۵-۲- اطلاعات    ۱۲
۲-۱-۵-۳- دانش    ۱۳
۲-۱-۶- مکاتب مدیریت دانش    ۱۴
۲-۱-۶-۱-  مکتب اقتصادی    ۱۴
۲-۱-۶-۲- مکتب سازمانی    ۱۴
۲-۱-۶-۳- مدیریت دانش و مدیریت  استراتژیک    ۱۵
۲-۱-۷-  مدل های طبقه بندی دانش    ۱۵
۲-۱-۷-۱- مدل زعیم و تاتگلو (۲۰۰۷)    ۱۵
۲-۱-۷-۲- مدل هی سیگ    ۱۶
۲-۱-۷-۳-  مدل بکمن (۱۹۹۹)    ۱۶
۲-۱-۷-۴-  مدل بکوویتز و ویلیامز    ۱۷
۲-۱-۷-۵-  مدل نوناکو و تاکوچی    ۱۷
۲-۱-۸- مدل فرایندهای مدیریت دانش    ۱۸
۲-۲- بخش دوم: عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش    ۱۹
۲-۲-۱-مدل های زیرساخت مدیریت دانش    ۱۹
۲-۲-۱-۱- مدل پژوهشی گلد    ۱۹
۲-۲-۱-۲- مدل یه و لایی و هو (۲۰۰۶)    ۲۱
۲-۲-۱-۳- مدل پژوهشی لی و چویی (۲۰۰۳)    ۲۱
۲-۲-۲- فرهنگ سازمانی    ۲۳
۲-۲-۲-۱- ابعاد فرهنگ    ۲۷
۲-۲-۲-۲- اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ    ۲۸
۲-۲-۲-۳- ﻧﻘﺶ و اﻫمیت ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ    ۲۹
۲-۲-۲-۴- آﺛﺎر ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ    ۲۹
۲-۲-۳- فناوری اطلاعات    ۳۰
۲-۲-۳-۱- کارکرد های فناوری اطلاعات    ۳۲
۲-۲-۳-۲- ابعاد فن آوری اطلاعات    ۳۴
۲-۲-۴-  منابع انسانی    ۳۵
۲-۲-۴-۱- ﻧﻘﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ    ۳۶
۲-۲-۴-۲- انگیزه برای تلاش های دانش محور    ۳۷
۲-۲-۴-۳- ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ    ۳۷
۲-۲-۵- ساختار سازمانی    ۳۹
۲-۲-۵-۱- ابعاد ساختار    ۴۱
۲-۲-۵-۲- ساختار و مدیریت دانش    ۴۴
۲-۴- بخش چهارم:  پیشینه تحقیق    ۴۶
۲-۴-۱- پژوهش های خارجی    ۴۶
۲-۴-۲- پژوهش های داخلی    ۴۸
منابع    ۵۱

منابع

۱)دانش فرد، کرم الله و شهابی نیا، سعید، (۱۳۸۹)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی واستقرارمدیریت دانش مطالعه موردی شرکت توزیع نیروی برق معاونت اجرایی شمال شرق تهران، فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره ۱۷

۲)رادینگ، آلن (۱۳۸۳). مدیریت دانش:  (ترجمه حسین لطیفی)، تهران : انتشارات امیر کبیر.

۳)صاالحی، علی و احمدی، علی اکبر و فریدی، محمدرضا، ۱۳۸۸، روش تحقیق در مدیریت، تهران: دانشگاه پیام نور

۴)صاالحی، علی و احمدی، علی اکبر، ۱۳۸۹، مدیریت دانش، تهران: دانشگاه پیام نور

۵)آذری، مهرداد، مدیریت دانش، عملکردها و چالش‌ها،ماهنامه تدبیر شماره ۴۱۱،مرداد ۱۳۸۰

۶)اژدری، علیرضا، (۲۰۱۰)، مدیریت دانش در سازمان های دولتی، پایگاه مقالات علمی مدیریت

۷) هنسن،مارک(۱۳۷۰)، مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی، ترجمه محمدعلی نائلی،اهواز ،دانشگاه شهید چمران

۸)دالکیر، کیمیز، ۲۰۰۱، مدیریت دانش در تئوری وعمل، ترجمه حمید زرگر پور، حمید بریمانی، سعید زرآبادی پور، تهران: پندار پارس

۹)رهنورد، فرج اله و محمدی، اصغر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی تهران، نشریه فناوری اطلاعات، دوره ۱، شماره ۳، پاییز و زمستان ۱۳۸۸

۱۰)آقایی،میلاد و آقایی، اصغر و آقایی رض، ۱۳۹۰، بررسی تاثیرات میان راهبرد، فرهنگ و ساختار، اثر بخشی سازمانی و مدیریت دانش، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود و تحولف سال بیست و یکم، شماره ۶۵ ص۱۲۵-۱۰۵

۱۱٫Dyer Jeff and Nobeoka kenturo,creating and managing A High performance knowledge sharing Network:The Toyota case,strategic Management Journal 21:345-67-2000.

۱۲٫Galindez. Alvaro(2006). Development of a knowledge management infrastructure. Msc thesis, cranfield university.

۱۳٫Nardi,B,Whittaker,s,Schwarz,H lts Not what you know,lts not what You know:work in theInformation Age,First Monday,May 2000.

مقدمه

اهمیت توان مدیریت کردن دانش به صورت فزاینده ای در اقتصاد دانش جهان امروز در حال افزایش است. ایجاد و توزیع دانش از عوامل حیاتی در حیطه رقابت به شمار می آیند. اکنون دانش به عنوان یک کالای ارزشمند شناخته می شود، کالایی که تولیدات( به ویژه تولیدات با فن آوری مدرن و بالا) و در دانش ضمنی کارمندان بسیار فعال یافت می گردد( زرگرپور و همکاران،۱۳۹۲،۶)

سازمان هایی که دانش خود را مدیریت می کنند به سطح بالایی از بهره وری دست می یابند. سازمان ها با دسترسی بیشتر به دانش کارکنان خود می توانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند، فرایند ها را بهینه سازی کنند، از تکرار کار ها کاسته و بر نوآوری خود بیافزایند و در نهایت یکپارچگی و همکاری خود را ارتقا بخشند(حسن زاده،۱۳۸۶،۳۸)

زیر ساخت های مدیریت دانش به عنوان ستون فقرات مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفته اند و تقریبا همه ی سازمانهایی که مدیریت دانش را با موفقیت به کارگرفته اند به نیاز و اهمیت وجود زیر ساختی حمایتگر و اشکار برای پشتیبانی از نظام مدیریت دانش به خوبی واقفند، لذا این واقعیت که کارایی و اثر بخشی کاربرد مدیریت دانش در سازمان نیازمند وجود زیرساخت هایی قوی و مناسب است تایید می شود (زعیم و تاتگلو ، ۲۰۰۷) .

مقاله شامل دو بخش است. در بخش اول به مدیریت دانش، تعاریف، مدل های طبقه بندی دانش و… پرداخته شده است. در بخش دوم نیز به بررسی عوامل موثر بر استقرار دانش پرداخته شده است. عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در این تحقیق فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات و منابع انسانی انتخاب شده است. و در انتهای نیز به بررسی پژوهش های پیشین درباره مدیریت دانش پرداخته شده است.

۲-۱- بخش اول : مدیریت دانش

در سال های اخیر ، مدیریت دانش به موضوع بحث محافل علمی و عرصه های علمی تبدیل شده است. جوامع علمی و عملی هر دو بر این باورند که سازمان ها با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را حفظ نمایند. امروزه چشم انداز های رقابتی سازمان ها نشان دهنده تاثیرات این دیدگاه ها در عرصه های استراتژیک سازمان های تجاری است اگر سازمانی به راحتی نتواند شکل صحیح دانش را در در جایگاه مناسب آن تشکیل دهد در عرصه های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد( سرلک و فراتی ،۱۳۸۷،۲۱۴). اساسی ترین مشخصه سازمان های هوشمند قرن ۲۱، تاکید بر دانش و اطلاعات است. برخلاف سازمان های گذشته، سازمان های امروزی دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند تسخیر، مدیریت و بهره برداری از دانش و اطلاعات به منظور بهبود کارایی، مدیریت و پیگیری تغییرات پایان ناپذیر هستند (فاتح و همکاران، ۱۳۹۰،۹).

 ۲-۱-۱- تعاریف مدیریت دانش

در واقع مدیریت دانش با بهره برداری و توسعه دانش متعلق به سازمان ها در جهت اهداف آنها در ارتباط است(داونپورت ودیلانگ،۱۹۹۸).

مدیریت دانش، فرایند سیستماتیک منسجمی است که ترکیب مناسبی از فناوری های اطلاعاتی و تعامل انسانی را به کار می گیرد تا سرمایه های اطلاعاتی سازمان را شناسایی،مدیریت و تسهیم کند.(فاتح وهمکاران ،۱۳۹۰،۱۶-۱۵)

مدیریت دانش به صورت خلق، به اشتراک گذاشتن، استفاده از دانش جهت ارتقای عملکرد سازمان تعریف می شود. (سالاری و همکاران،۱۳۹۰،۳)
مدیریت دانش، رویکردی یکپارچه به ایجاد، جذب و ضبط، سازماندهی، دسترسی و بهره گیری از دارایی های فکری یک سازمان می باشد( گری، ۱۹۹۶)

مدیریت دانش ابتکاری تازه برای تبدیل الگوهای نظام اطلاعاتی از رویکرد پردازش داده و ارائه اطلاعات به رویکرد گردآوری و استفاده از دانش در سازمان هاست که از به کارگیری و تخصص و مهارت انباشته در ذهن و روایای پنهان افراد تا تبدیل آنها را به منابع مکتوب و مدرن را شامل می شود(مختاری و یمنی فر،۱۳۸۳).

مدیریت دانش فرآیندی است که از طریق آن ما نسبت به مدیریت دارایی های انسان مدار خویش اقدام می نماییم : بدین معنی که نقش ویژه مدیریت دانش حفاظت و رشد بخشیدن به دانش موجود نزد افراد و در صورت امکان انتقال این دارایی به حالتی که بتوان آن را به شکل ساده تری با دیگر کارمندان در داخل شرکت به اشتراک نهاد می باشد( بروکینگ،۱۹۹۹،۱۵۴).

مدیریت دانش فرایندی است که کمک می کند تا سازمان ها،انتخاب،سازماندهی،پخش دانش و تجربه را برای کسب مزیت رقابتی دنبال کنند.دانش یک ساختار انسانی دارد که نمی تواند خارج از ذهن یک فرد وجود داشته باشد و شانل تفکر در یک زمینه مملو از اطلاعات است.همچنین می گویند دانستن،عملی انسانی است، برای اینکه می گویند دانش در انسانی وجود دارد که می داند.دانش شامل دانش رسمی،الگو ها،قوانین،برنامه ها و رویه ها،مهارت ها و تجربه افراد است (موسی خانی و همکاران،۱۳۸۹).

مدیریت دانش،عبارت است از بکارگیری اطلاعات درست برای افرادی که نیاز دارند و در زمان مورد نیاز،به افراد کمک می کند تا دانش را ایجاد و پخش کنند و بر اساس آن عمل نمایند(هولم،۲۰۰۱،).

از نظر گوپتا،مدیریت دانش فرآیندی هست که به سازمان ها کمک می کند تا مهم ترین مهارت ها و اطلاعات مورد نیاز و ضروری را برای انجام فعالیت هایشان انتخاب،سازماندهی و توزیع کنند و انتقال دهند(گوپتا،۲۰۰۲).

یک تعریف مناسب از مدیریت دانش در برگیرنده دریافت و حفظ دانش به همراه ارزشگذاری دارایی های فکری می باشد. مدیریت دانش، هماهنگی سنجیده و اصولی افراد یک سازمان، تکنولوژی، فرایند ها و ساختار سازمانی به منظور افزودن ارزش از طریق استفاده مجدد و نو آوری می باشد. این گونه هماهنگی از طریق ایجاد، به اشتراک گذاری و به کارگیری دانش و نیز وارد کردن درس های گرفته شده ارزشمند و بهترین تجارب در حافظه سازمان ها به منظور افزایش و تقویت یادگیری سازمانی مداوم صورت می گیرد(زرگرپور،۱۳۹۲،۸).

۲-۱-۲- اهمیت و ضرورت مدیریت دانش

در کشورهای پیشرو در اقتصاد جهانی اهمیت دانش به عنوان یک منبع در مقایسه با سایر منابع چنان افزایش یافته که به عنوان مهمترین عامل تعیین کننده استاندارد زندگی است.انقلاب دانشی در کاهش فاصله بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند (حسن زاده،۱۳۸۶،۳). به منظور کسب موفقیت در محیط سازمانی-رقابتی امروز ، شرکت ها نیازمند آن هستند که از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و آن ها را تکرار ننمایند. مدیریت دانش، ارایه کننده نگرشی سنجیده و اصولی برای تضمین به کار گیری کامل دانش پایه سازمان همراه نیروی بالقوه مهارت ها و شایستگی ها، افکار، نوآوری ها و ایده های فردی به منظور ایجاد سازمانی موثرتر و پویاتر می باشد(زرگرپور و همکاران،۱۳۹۲،۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.