تحقیق مدیریت دانش و مفهوم ،تئوری ها، اصول و راهبردهای آن ، عملکرد و مسئولیت پذیری و ضرورت و اهمیت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش و مفهوم ،تئوری ها، اصول و راهبردهای آن ، عملکرد و مسئولیت پذیری و ضرورت و اهمیت آن دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- مدیریت دانش    ۵
تعاریف دانش و انواع آن    ۵
هرم دانش    ۸
مدل عمومی دانش    ۱۰
عوامل موثر در خلق، حفظ و کاربرد دانش    ۱۰
عوامل موثر در انتقال دانش    ۱۱
کارکنان دانش محور    ۱۱
مفهوم مدیریت دانش    ۱۳
اصول مدیریت دانش    ۱۵
تئوری مدیریت دانش جامع    ۱۷
تئوری مدیریت دانش جامع نگر    ۱۷
تئوری مدیریت دانش تیمی    ۱۷
راهبردهای مدیریت دانش    ۱۸
نگرش دانش محور به سازمان    ۲۱
الزامات ساختاری برای مدیریت موثر دانش    ۲۱
توسعه ابعاد ساختاری برای سازمان های دانش محور    ۲۲
روابط مبتنی بر اعتماد    ۲۳
ارتباطات تعاملی برون گرا    ۲۳
روابط عاطفی فراگیر    ۲۳
مزایای تجاری دانش محوری    ۲۳
ایجاد سازمانهای یاد گیرنده به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار    ۲۴
سازمانهای یادگیرنده، دانش ،خلاقیت    ۲۵
ویژگی های سازمانهای یادگیرنده    ۲۶
مطالعات تحقیقی در مورد تسهیم دانش    ۲۷
۲-۲ – بخش دوم : عملکرد    ۲۹
– تعریف عملکرد    ۲۹
– مفهوم بهبود عملکرد    ۲۹
مسئولیت پذیری    ۳۰
مسئولیت پذیری  افراد در سازمان    ۳۱
ضرورت و اهمیت مسئولیت پذیری    ۳۳
همکاری    ۳۶
همکاری و تعاریف آن    ۳۷
فواید همکاری    ۳۸
کیفیت و کمیت کار    ۴۰
نوآوری    ۴۰
تعاریف نوآوری از دیدگاههای متفاوت    ۴۱
مفهوم نوآوری    ۴۳
تعاریف نوآوری از دیدگاه های متفاوت    ۴۷
عوامل موثر بر نوآوری    ۴۷
عوامل فردی  موثر بر نوآوری عبارتند از :    ۴۷
عوامل محیطی موثر بر نوآوری:    ۴۸
۲-۳- مروری بر تحقیقات    ۴۹
منابع    ۵۵

منابع

– فایرستون، ژوزف، ال روی، مارک مک (۱۳۸۷). مباحث کلیدی در مدیریت دانش جدید، ترجمه دکتر احمد جعفرنژاد، دکتر خدیجه سفیری، چاپ اول، مؤسسه کتاب مهربان نشر.

– قائمی محمدحسین,شهریاری مهدی (۱۳۸۸). حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت ها، پیشرفت های حسابداری (علوم اجتماعی و انسانی شیراز، شماره ۱،  دوره ۳، ص ۱۱۳-۱۲۸٫

– پرویزیان، کوروش؛ قاسم خانی، ناصر؛ دهقان نیری، فرزانه (۱۳۸۵)،  متدولوژی ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس چارچوب منشور عملکرد و کارت امتیازی متوازن و با توجه به مدل های RUP  و PMBOK در شرکت خدمات پس از فروش سایپا (سایپا یدک) ، جهاد دانشگاهی  .

– محمدی فاتح، اصغر، محمدصادق سبحانی و داریوش محمدی (۱۳۸۷). مدیریت دانش رویکردی جامع،  چاپ اول، تهران: پیام پویا.

– موسی خانی ، مرتضی و همکاران ، (۱۳۸۸) ، ارائه یک چهار چوب مفهومی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد گرمسار،سال سوم شماره ۳

اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره ۶، شماره ۱۱٫

– صادقی مال میری، منصور (۱۳۸۶). خلاقیت رویکردی سیستمی؛ فرد گروه سازمان، چاپ اول، دانشگاه امام حسین، موسسه چاپ و انتشارات.

– صلواتی عادل (۱۳۸۴). کاربرد مدیریت دانش در بهبود عملکرد سازمان، فصلنامه پیک نور- علوم انسانی، دوره ۳، شماره ۳٫

– عالم تبریز، اکبر و علیرضا محمد رحیمی (۱۳۸۷). مدیریت دانش KM و برنامه­ریزی منابع سازمان (ERP) با نگرش سیستم­های اطلاعاتی، چاپ اول، انتشارات صفار- اشراقی.

– عدلی، فریبا (۱۳۸۴). مدیریت دانش، حرکت به فراسوی دانش، چاپ اول، انتشارات فراشناختی اندیشه، تهران.

 Sarmento, A. (2005) “Knowledge management: at a cross-way of perspectives and approaches “, Information Resources  Management Journal, Vol. 18 No. 1, pp. 1-7.

Shalley, C. E & Zhou, J & Oldham, G. R., “The effects of personal and contextual characteristics on creativity: Where should we go fram here?”, Journal of Management, Vol 30, No. 62004; PP.

Shelton, J,F, ”Working Capital and the Construction Industry” Journal of Construction Accounting & Taxation, Vol.12, No.6,pp.2327 , 2002.

Smith Howard L., William Bullers, JR., Neill F. Piland, (2000), “Does Information Technology Make a Difference in Healthcare Organization Performance”, Hospital Topics: Research and Perspectives on Healthcare, Vol. 78, No. 2.

۲-۱- مقدمه

دانش، دارایی گران بهایی است که سطح حرمت اجتماعی ما را تعیین می­سازد (حسینی خواه، ۱۳۸۵، ۸). دانش تنها منبعی است که با به کارگیری افزایش می­یابد. مدیران حرفه­ای دانش به خاطر رشد انفجاری دانش، طول عمر کوتاه مدت آن و ماهیت روزافزون و دانش محور همه فرایندهای مدیریتی با تقاضای فوق العاده مواجه­ اند (حبیبی ، ۱۳۸۴، ۸). اینک که در اجرای برنامه ­های  توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور قدم بر می­داریم بانکها در جرای برنامه­ های اقتصادی کشور رسالت و مسئولیتی بسی خطیر بر عهده دارند. روشن است که برنامه دانایی محور جز به دست مدیران «دانا و توانا» که چالش­ها و ضرورت­ها را به روشنی درک کرده و قابلیت شناسایی و بهره برداری بهینه از فرصت­ها در آنان پرورش داده شده باشد قابل اجرا و تحقق نیست (برگرون، ۱۳۸۶، ۱). مقوله دانش و فرهنگ دانایی و همچنین مدیریت دانش رفته رفته جای خود را در سازمانها باز می­کند امروزه مدیران سازمانها می­دانند ماشین آلات، تجهیزات و ساختمان را نمی توان اصلی ترین دارایی سازمان به حساب آورد. آنچه به عنوان دارایی مهم هر سازمان به شمار می رود وضعیت فرهنگ دانایی و دانش سازمانی است و مدیریت صحیح بر آن باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان و در نهایت پیروز شدن بر رقبا خواهد شد. امروزه بسیاری از سازمانها دریافته اند برای کسب موفقیت در دنیای پرچالش رقابتی به نگرشی یک پارچه و سیستماتیک به دانش درون سازمان خود نیاز دارد به همین دلیل طی سالهای اخیر تحقیقات خود را حول محورهایی از قبیل مدیریت بر جریان کسب، حفظ و استفاده از دانش متمرکز کرده اند درک نقش واقعی دانش و توانایی در سازمانها ممکن است به یافتن پاسخی به این پرسش که «چرا برخی از سازمانها همواره موفق هستند؟» کمک کند مطالعاتی که در مورد وضعیت مدیریت دانش در سازمان انجام می شود می تواند علت پایداری و کامیابی سازمانهای موفق را به خوبی آشکار سازد (اخوان و جعفری، ۱۳۸۷، ۱).

به نظر کورمن (۱۳۷۶) ماهیت عملکرد شغلی بسیار پیچیده است و تصمیم گیری درمورد عملکرد خوب یا بد قضاوتی ارزشی تلقی می شود در این قضاوتها ارزشهای جامعه ارزشهای شخصی و ارزشهای سازمانی به گونه ای دخالت داده میشود. کوارد و ساکت (رضائیان، ۱۳۸۰) معتقدند عملکرد هر فرد نتیجه تلاش او نیست بلکه تواناییها، صفات مشخصه و ادراکات افراد تاثیر تلاش بر عملکرد را تنظیم می کنند. (میچل، ۱۳۷۳) اشاره به ترکیب توانایی و انگیزش دارد که موجب عملکرد می شود بدین معنا که برای حصول عملکرد بالا هر دو عامل باید موجود باشد هنگامیکه توانایی یا انگیزش اندک باشد یا موجود باشد عملکرد هم در سطح نازلی خواهد بود.

آرمیچل ( ۱۳۷۳) معتقد است که عوامل سهیم در عملکرد کارکنان بمنظور حصول اطمینان از اینکه کارکنان مهارتها و توانایی های لازم را دارند، فرایندهای گزینش و آموزش می­باشد و حصول اطمینان از اینکه محیط این افراد بر انگیزنده است. مستلزم پاداش دادن به عملکرد به نحوی شایسته و طرح ریزی شغل به گونه­ای مناسب است کسب اثربخشی مستلزم حصول این اطمینان است که افراد صالح تحت شرایط مناسب در مشاغل مقتضی به کار اشتغال ورزند.

۲-۲- مدیریت دانش

تعاریف دانش و انواع آن

دانش تنها منبعی است که با بکارگیری افزایش می یابد مدیران حرفه ای دانش بخاطر رشد انفجاری دانش، طول عمر کوتاه آن و ماهیت روز افزون و دانش محور همه فرآیندهای مدیریتی با تقاضای فوق العاده مواجه اند. شما بایستی سریعا عمل کنید اگر درنگ کنید تا زمانی که تلاشهای رقبای شما در زمینه مدیریت دانش به بار بنشیند آنگاه ممکن است که رسیدن به رقبا دیگر خیلی دیر باشد (حسینی خواه ، ۱۳۸۵ ، ۱۲).

تاکنون اجماعی در مورد ماهیت دانش حاصل نشده است. در تاریخ تفکر بشری نیز چنین اجماعی وجود ندارد (جونز ، ۱۹۵۲). خلاصه ای از تعاریف ارائه شده به وسیله نویسندگان و محققان مدیریت دانش در اینجا مطرح می­شود.

دانش عبارت است از :

« اعتقاد درست توجیه شده »: این تعریفی است که بسیاری از فیلسوفان به ویژه فیلسوفانی که معتقدند ادعای دانش به وسیله واقعیت توجیه میشود (گلدمن ۱۹۹۱) نونکا و تاکیوچی (۵۸، ۱۹۹۵) نیز این تعریف را پذیرفته اند.

«اطلاعات در یک بستر »: این تعریف ریشه در معرفت شناسی عقل گرای کارتزین دارد. در این دیدگاه ادعای دانش زمانی معتبر است که در چارچوب بزرگتر دانش بر قرار سازد ( آن ، ۱۹۷۰ ) دیدگاه عقل گرا میگوید: که دانش اطلاعات در یک بستر است و این بستر مشخص است که اطلاعات ناشی از یک ایده را به عنوان دانشی که باید با سیستم قیاسی بزرگتری که در آن قرار میگیرد تعدیل کند (جعفر نژاد، سفیری، ۱۳۸۷ ، ۲۱ -۲۲ ).

فرهنگ لغت وبستر (۲۰۰۰) دانش را واقعیت یا حالت دانستن بعضی چیزها  یا مهارت هایی که به وسیله تجربه یا تداعی حاصل می شود؛ تعریف کرده است یا مجموعه مدل هایی که ویژگی ها و رفتارها را در یک قلمرو مشخص توصیف میکند و ممکن است در مغز اشخاص یا در فرآیند های تولید و اسناد موجود باشند.

پولانی و کانتر ( ۱۹۶۲ ، ۱۹۹۹) دانش را قدرت اقدام و اخذ تصمیمات ارزش آفرین تعریف کرده­اند (عدلی ، ۱۳۸۴، ۸ ).

از نظر ولف دانش، اطلاعات کاربردی و سازمان بندی شده برای حل مسایل است.

تورین دانش را اطلاعاتی سازماندهی و تجزیه و تحلیل شده میداند که میتواند قابل درک و نیز کاربردی برای حل مسئله و تصمیم ­گیری باشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.