1,525 views
پیشینه تحقیق مراکز اقامتی و انواع تأسیسات اقامتی و گردشگری و انواع گردشگری و برنامه ریزی گردشگری دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱-مقدمه ۵
۲ـ۲ـ تاریخچه مراکز اقامتی در ایران و جهان ۵
۲ـ۳ـ طبقهبندی واحدهای اقامتی ۶
۲ـ۴ـ انواع تأسیسات اقامتی ۷
۲ـ۴ـ۱ـ هتل ۷
۲ـ۴ـ۱ـ۱ـ انواع هتلها ۷
۲ـ۴ـ۱ـ۲ـ هتل آپارتمانها ۸
۲ـ۴ـ۱ـ۳ـ هتلهای فرودگاهی ۸
۲ـ۴ـ۱ـ۴ـ هتلهای بیرون شهری ۸
۲ـ۴ـ۲ـ اتاق و صبحانه ۸
۲ـ۴ـ۳ـ متل ۸
۲ـ۴ـ۴ـ مسافرخانه ۹
۲ـ۴ـ۵ ـ زائرسرا ۹
۲ـ۴ـ۶ـ اتاق و خانه اجارهای ۹
۲ـ۴ـ۷ـ پلاژ ۹
۲ـ۴ـ۸ـ مجموعه های مشارکتی زمانی ۹
۲ـ۴ـ۹ـ کاروان ۱۰
۲ـ۴ـ۱۰ـ مراکز تفریحی ۱۰
۲ـ۴ـ۱۱ـ خانه های روستایی ۱۰
۲ـ۴ـ۱۲ـ کمپینگ ۱۱
۲ـ۴ـ۱۳ـ واحدهای اقامتی سازمانی ۱۱
۲-۵-تعریف برنامه ریزی ۱۱
۲ـ۶ـ سابقه برنامه ریزی ۱۱
۲ـ۷ـ ماهیت برنامه ریزی ۱۲
۲ـ۸ـ اجزاء برنامه ریزی ۱۲
۲ـ۹ـ برنامه ریزی اوقات فراغت ۱۳
۲ـ۱۰ـ برنامه ریزی گردشگری ۱۳
۲ـ۱۱ـ اهمیت برنامهریزی جهانگردی ۱۳
۲-۱۲ـ انواع برنامهریزی جهانگردی ۱۴
۲-۱۳-انواع برنامهریزی جهانگردی در بخش عمومی ۱۵
۲-۱۳-۱-برنامه ملی: ۱۵
۲ـ۱۳ـ۲ـ برنامه ریزی محلی ۱۵
۲ـ۱۵ـ تاریخچه گردشگری ۱۵
۲ـ۱۵ـ۱ـ عهد باستان ۱۵
۲ـ۱۵ـ۲ـ قرون وسطی ۱۶
۲ـ۱۵ـ۳ـ رنسانس ۱۷
۲ـ۱۵ـ۴ـ انقلاب صنعتی ۱۷
۲ـ۱۵ـ۵ـ جهانگردی نوین ۱۸
۲ـ۱۶ـ سابقه گردشگری در ایران ۱۸
۲ـ۱۷ـ ایجاد تشکیلات توریستی در ایران ۱۹
۲ـ۱۸ـ تعاریف جهانگردی ۲۰
۲ـ۱۸ـ۱ـ جهانگردی (tourism) : ۲۰
۲ـ۱۹ـ گونه شناسی گردشگردی ۲۱
۲ـ۱۹ـ۱ـ گردشگری قومی: ۲۱
۲ـ۱۹ـ۲ـ گردشگری هنری: ۲۱
۲ـ۱۹ـ۳ـ گردشگری تاریخی: ۲۱
۲ـ۱۹ـ۴ـ گردشگری طبیعتگرا: ۲۱
۲ـ۱۹ـ۵ـ گردشگری تفریحی: ۲۱
۲ـ۱۹ـ۶ـ گردشگری کاری: ۲۱
۲ـ۲۰ـ انواع گردشگری ۲۲
۲ـ۲۰ـ۱ـ گردشگری از نظر مکان مقصد ۲۲
۲ـ۲۰ـ۲ـ انواع گردشگری از نظر موضوع: ۲۲
۲ـ۲۰ـ۲ـ۱ـ گردشگری دریایی: ۲۳
۲-۲۰-۲-۲-گردشگری فرهنگی و هنری (گردشگری میراث) ۲۴
۲ـ۲۰ـ۲ـ۴ـ گردشگری بهداشت (سلامت، معالجه): ۲۶
۲ـ۲۰ـ۲ـ۵ـ گردشگری زیست محیطی: ۲۶
۲ـ۲۰ـ۲ـ۶ گردشگری کشاورزی ۲۷
۲ـ۲۰ـ۲ـ۷ـ گردشگری تجاری ۲۸
۲ـ۲۰ـ۲ـ۸ـ گردشگری الکترونیک: ۳۰
۲ـ۲۱ـ۱ ـ رئالیسم (Realism) ۳۱
۲-۲۱-۱-۱ – تعریف رئالیسم ۳۱
۲-۲۱-۱-۲- فلسفه رئالیسم بر دو اصل استوار است: ۳۲
۲-۲۱-۱-۳-در فرهنگنامه شریعتی آمده است: ۳۲
۲ـ۲۱ـ۲ـ پسامدرن و گردشگری ۳۲
۲ـ۲۱ـ۲ـ۱ـ پیشینه پسا مدرن ۳۲
۲ـ۲۱ـ۲ـ۲ـ۲ـ پسامدرنیته ۳۳
۲ـ۲۱ـ۲ـ۴ـ گردشگری پسامدرن ۳۳
۲-۲۲-۱ پیشینه تحقیق (ادبیات تحقیق) ۳۴
منابع ۳۷
سازمان جهانی جهانگردی،۱۳۸۹،برنامه ریزی ملی ومنطقه ای جهانگردی،ترجمه دکترمحمودعبدا..زاده،جلد اول،آمل،منظومه چاپ
رضوانی،علی اصغر،۱۳۷۹،جغرافیاوصنعت توریسم،جلد اول،دانشگاه پیام نور،انتشارات دانشگاه پیام نور
رضوانی،محمدرضا،۱۳۸۸،توسعه گردشگری روستایی،جلد اول،تهران،انتشارات دانشگاه تهران
رنجبران،بهرام ومحمدزاهدی،۱۳۸۸،خدمات صنعت گردشگری،جلد اول،اصفهان،انتشارات چهارباغ
پاپلی یزدی،محمدحسین ومهدی سقایی،۱۳۸۵،گردشگری(ماهیت ومفاهیم)،چاپ اول،انتشارات سمت
تولایی،سیمین،۱۳۸۶،مروری برصنعت گردشگری،جلد اول،تهران،انتشارات سمت
علیجانی،بهلول ومحمد رضاکاویانی،۱۳۸۳،مبانی آب وهوا شناسی،انتشارات شمس
فخری،محمد،۱۳۷۸،نگاهی اجمالی به نقش جهانگردی ودرآمدارزی کشور،جلد اول،انتشارات جهانگردی وتوسعه
علیپور،مظاهر،راهنمای سفر،جلداول،آمل،منظومه چاپ
کاظمی،مهدی،۱۳۸۶،مدیریت گردشگری،جلد اول،تهران،انتشارات سمت
کشوردوست،علیرضا،۱۳۹۱،مکتبهای جغرافیایی،جلد اول،انتشارات بازرگان
جاذبه های گردشگری به تنهائی موجبات سفر یا رونق این صنعت را فراهم نمیکنند، بلکه امکانات و شرایط برای جابجایی و اقامت گردشگران نیز باید فراهم باشد. صنعت گردشگری نظام مسجمی است که عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگر میباشند. بدین مفهوم که اگرچه اسکان در اقامتگاهها هدف اصلی یک گردشگر نیست، اما بدون فراهم بودن امکانات اقامتی رغبتی برای دیدار از یک جاذبه ایجاد نمیشود. بنابراین تقاضا برای استفاده از امکانات اقامتی یک تقاضای مشتق شده است. البته موارد استثناء بر این قاعده نیز وجود دارد. گاهی اوقات شرایط اسکان در یک بنای تاریخی فراهم میشود که دیدار از بنا خود هدف اصلی گردشگرمیباشد. فراهم کردن امکانات اقامتی که صنعت هتلداری را به وجود میآورد شامل تشکیلات و تسهیلاتی است که یکی از بخشهای پویای صنعت گردشگری را تشکیل میدهد. بنابراین مسافر در هر کجا به محلی برای استراحت و خواب نیاز دارد. تشکیلات اقامتی گاه به صورت هتلهای مجلل با کلیه امکانات و گاه تنها به محلی ساده برای خواب خلاصه میشود. میزان امکانات فراهم شده بازتابی از نیازها و سلیقههای مسافران و امکانات و ابتکار عمل سرمایهگذاران میباشد که همگی حاکی از پویایی این بازار است (رنجبران،۱۳۸۸، ص۸۳).
از گذشته مسافران برای استراحت و صرف غذا به استراحتگاههای عمومی پناه میبردند. بعد از ایجاد راهها ، شبکههای ارتباطی ساختن بناهای عمومی عامالمنفعه مربوط به مسافران از جمله کاروانسراها و آبانبارها متداول شده بود. به شهادت هرودت، داریوش بزرگ برای رفاه حال مسافران ، ایستگاههایی ایجاد نمود که باید آنها را هسته اولیه واحدهای اقامتی دانست. به طوری که در طول ۵۰۰کیلومتر بیست کاروانسرا وجود داشت.
در کتاب «چاپارخانههای پارتی» که در حدود قرن اول پیش از میلاد نوشته شده است، اشاره شده که در زمان اشکانیان (پارتها) درکنار مسیر راه ابریشم کاروانسراهایی ساخته شده بود که در آنها وسایل آسایش برای مسافران و اسبان فراهم بوده است. به فرمان شاه عباس اول نیز در سراسر کشور کاروانسراهای مخروبه تعمیر و کاروانسراهای جدید ساخته شده و برای تأمین آب آشامیدنی مسافران ، بخصوص در نواحی کویری آب ابنارهای بزرگ با بادگیر بنا گردید.
میهمانپذیرها به مفهوم بازرگانی آن در قرن پانزدهم در اروپا به وجود آمد. نخستین مهمانپذیرها نام «تخت خواب و صبحانه» داشت، افراد در خانههای شخصی با مبلغی اندک از مسافران پذیرایی میکردند. در سال ۱۷۷۴ نخستین هتل توسط «دیویدلو» در لندن گشایش یافت در ایالات متحده نخستین هتل با تجهیزات و تسهیلات امروزی درسال ۱۸۹۲ در بوستون ماساچوست ساخته شد که آن را «ترمانت هاس» نامیدند.(رنجبران،۱۳۸۸،ص۸۹)
در قرن بیستم یک آمریکایی به نام «ای.ام.استاتر» با ساخت اتاقهای بزرگ که دارای حمام خصوصی، شیرآب، برق، تلفن و رادیو،نوآوری بزرگی در این صنعت ایجاد کرد.
در ایران اولین مهمانخانه به سبک امروزی در عهد ناصری حدود ۱۲۶۰ خورشیدی برای استراحت سفرای خارجه قبل از ورود به تهران در قزوین ساخته شد.
اولین هتل پایتخت به سال ۱۲۶۱خورشیدی به نام هتل فرانسه ساخته شد که اتاقهایش به سبک هلندی تزئین شده بود. مدیر هتل نیز یک فرانسوی بود. در سالهای نخست قرن بیستم در ایران توجه چندانی به امر تأسیس واحدهای اقامتی نشد و مسافران داخلی علاقهای به اقامت در مهمانخانهها از خود نشان نمیدادند و بیشتر در منازل دوستان و اقوام مقیم میشدند. تعداد مسافران خارجی نیز آنقدر نبود که هزینه اولیه این واحدها را تأمین کند.(رنجبران،۱۳۸۸،۸۹)
از سال ۱۳۱۵خورشیدی مؤسسه میهمانخانه ها با بهرهبرداری از چند مهمانخانه فعالیت هتلداری خود را آغاز نمود که مهمانخانه دربند و مهمانخانه گچسرکه در سال ۱۳۱۵مورد بهرهبرداری قرار گرفت از آن جملهاند. مهمانخانه قدیمی رامسر نیز در سال ۱۳۱۶خورشیدی با ۳۸ اتاق احداث شد. گراندهتل از مجللترین و معروفترین هتلهای تهران بود که بیشتر مورد استفاده میهمانان سرشناس قرارمی گرفت. (رنجبران، ۱۳۸۸،ص۸۹)
در ادبیات علوم مختلف عباراتی استفاده میشود که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. اما نظر به این که توافق کلی در مورد چگونگی استفاده از این عبارات وجود ندارد. گاه آنها به صورت جابجا نیز به کار برده میشود به طور مثال عبارت دسته بندی کردن[۱]، طبقه بندی کردن[۲]، درجهبندی کردن[۳] ازآن جمله هستند. گاه تأسیسات اقامتی بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها گروهبندی میشوند، مثل اقامتگاههای ساحلی، شهری یا روستایی، در برخی موارد طبقهبندی اقامتگاهها براساس نوع مالکیت آنها صورت میگیرد. نظیر اقامتگاههای عمومی مثل مأمورسرای ادارات دولتی، اقامتگاههای خصوصی مثل هتلها و میهمانخانهها،طبقه بندی بر اساس نوع مصرفکننده نیز صورت میگیرد مثل خانه جوانان و خانه سالمندان.
براساس نوع فعالیت یعنی تجاری بودن یا شخصی بودن نیز میتوان تأسیسات اقامتی را طبقه بندی نمود. مثل هتلها و خانههای اجارهای.گاهی طبقهبندی براساس ساختار بنا انجام میشود. مثل کاروانها (هتلهای روی جاده)، چادرها و هتلها، و بالأخره طبقهبندی براساس دوره بهرهبرداری نیز انجام میشود، مثل فصلی بودن کمپینگها (رنجبران، ۱۳۸۸،ص۹۰).
عبارت «دسته بندی» نیز به تفکیک واحدهای اقامتی براساس نوع آنها اشاره دارد تا تمایزی بین هتل، پانسیون، متل، مهمانسرا و مهمانخانه ایجاد شود. البته مبنای تفکیک میتواند اندازه تأسیسات و تعداد اتاقها، شکل ساختمان و چگونگی ارائه خدمات نیز باشد.
اما «درجه بندی» به تفکیک واحدهای اقامتی براساس خصوصیات عینی و کیفیت خدمات قابل ارائه آنها اشاره دارد. در کشورهای متفاوت در جهت اجباری کردن درجهبندی هتلها تلاشهایی صورت گرفته اما با مقاومت گردانندگان این واحدها مواجه شده است.(رنجبران،۱۳۸۸،ص۹۱)
به همین جهت مسئولین امر ترجیح دادهاند که یک سیستم صدور گواهینامه اختیاری ایجاد شود. درجه بندی هتلها مستلزم یک سیستم، بازرسی و کنترل مستمر میباشد. در صورتی که این سیستم صرفاً متکی بر اطلاعات ارائه شده از طرف هتلداران باشد چندان قابل اعتماد نخواهد بود. در ارزیابی و درجه بندی هتلها که براساس تعداد ستاره انجام میگیرد بر مبنای موارد زیر تصمیم گیری میشود:
الف: نوع ساختمان، محیط و خدمات ارائه شده.
ب: گستردگی محیط و خدمات ارائه شده.
ج: ارزیابی ذهنی از کیفیت آنها.
البته دسته بندی کردن و درجه بندی کردن تأسیسات اقامتی به دلیل الزامات قانونی و یا به منظور نظم بخشیدن به مطالعات در خصوص این گونه فعالیتهای تجاری صورت میگیرد (رنجبران،۱۳۸۸،ص۹۱).
[۱] – categorization
[۲] – classification
[۳] – grading
ارسال نظر