تحقیق گردشگری و برنامه ریزی گردشگری و رویکرد های آن و برنامه ریزی راهبردی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گردشگری و برنامه ریزی گردشگری و رویکرد های آن و برنامه ریزی راهبردی دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲-۲ گردشگری    ۵
۱-۲-۲ تعاریف گردشگری    ۵
۲-۲-۲ بررسی اثرات گردشگری    ۷
۱-۲-۲-۲ اثرات اقتصادی توسعه گردشگری    ۷
۲-۲-۲-۲ اثرات اجتماعی توسعه گردشگری    ۸
۳-۲-۲-۲ اثرات محیطی توسعه گردشگری    ۹
۳-۲ برنامه ریزی گردشگری    ۱۰
۱-۳-۲ اهداف برنامه ریزی گردشگری    ۱۱
۲-۳-۲ اهمیت برنامه ریزی گردشگری    ۱۱
۳-۳-۲ رویکردهای برنامه ریزی گردشگری    ۱۳
۱-۳-۳-۲ رویکرد سیستمی    ۱۳
۲-۳-۳-۲ رویکرد توسعه پایدار    ۱۳
۳-۳-۳-۲ رویکرد برنامه ریزی جامع    ۱۴
۴-۳-۳-۲ رویکرد راهبردی    ۱۴
۵-۳-۳-۲ رویکرد جامعه محور    ۱۵
۴-۲ برنامه ریزی راهبردی    ۱۶
۱-۴-۲ تعاریف    ۱۶
۱-۱-۴-۲ راهبرد    ۱۶
۲-۱-۴-۲ مدیریت راهبردی    ۱۶
۳-۱-۴-۲ برنامه ریزی راهبردی    ۱۶
۲-۴-۲ پارادایم ها و مکاتب مدیریت راهبردی    ۱۷
۱-۲-۴-۲ مکتب پیش تدبیری (تجویزی)    ۱۷
۲-۲-۴-۲ مکتب تجربی انطباقی (توصیفی)    ۱۷
۳-۲-۴-۲ مکتب تلفیقی    ۱۹
۴-۲-۴-۲ مکاتب ۱۰ گانه مینتزبرگ    ۱۹
۳-۴-۲ برنامه ریزی راهبردی گردشگری    ۲۲
۱-۳-۴-۲ مفاهیم برنامه ریزی راهبردی گردشگری    ۲۲
۴-۴-۲ مفهوم و تاریخچه ی کاربرد برنامه ریزی راهبردی:    ۲۳
۵-۴-۲ : روش ها، مدل ها و تکنیک های برنامه ریزی راهبردی    ۲۵
۱-۵-۴-۲ مدل فرآیند برنامه ریزی راهبردی استونر و فریمن    ۲۷
۲-۵-۴-۲ مدل برنامه ریزی راهبردی برایسون    ۲۸
۳-۵-۴-۲ مدل فرایند برنامه ریزی راهبردی کاتلر    ۲۹
۴-۵-۴-۲ مدل تعدیل شده از کاتلر با سیاست مختلف بازیگران    ۳۰
۵-۵-۴-۲ مدل فرآیند برنامه ریزی استراتژیک ون دن بروک    ۳۱
۶-۵-۴-۲ پنج گام فرآیند مدیریت راهبردی از دیدگاه تامپسون    ۳۲
۷-۵-۴-۲ الگوی جامع مدیریت راهبردی دیوید    ۳۳
۵-۲ تحلیل محیط خارجی و داخلی سازمان    ۳۴
۱-۵-۲ بررسی عوامل خارجی    ۳۴
۱-۱-۵-۲ تحلیل محیط کلان خارجی(PESTEL)    ۳۷
۲-۱-۵-۲ الگوی مبتنی بر پنج نیروی رقابتی پورتر    ۳۸
۲-۵-۲ بررسی عوامل داخلی    ۳۹
۱-۲-۵-۲ مدل زنجیره ارزش پورتر    ۴۱
۲-۲-۵-۲ تحلیل وظیفه ای دیوید    ۴۳
۶-۲ گام های تدوین استراتژی    ۴۴
۱-۶-۲ تدوین چشم انداز    ۴۴
۲-۶-۲ بیانیه ماموریت    ۴۵
۳-۶-۲ تجزیه و تحلیل محیطی    ۴۵
۴-۶-۲ تعیین اهداف بلند مدت    ۴۵
۵-۶-۲ اهداف عملیاتی یا کوتاه مدت    ۴۶
۶-۶-۲ تدوین و طراحی استراتژی    ۴۶
۷-۲ پیشینه تحقیق    ۴۷
منابع    ۴۸

منابع

اسمیت، ملانی و مک لئود، نیکولا و روبرتسون مارگارت (۱۳۹۱). مفاهیم کلیدی در مطالعات گردشگری. ترجمه جعفر باپیری. انتشارات مهکامه.

پارسائیان, علی و اعرابی، سید محمد (۱۳۷۷)، جهانگردی در چشم اندازی جامع. انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران

اصغرپور، محمدجواد (۱۳۸۲). تصمیم گیری گروهی و نظریه بازی ها با نگرش تحقیق در عملیات. دانشگاه تهران. موسسه انتشارات و چاپ.

سازمان جهانی جهانگردی. (۱۹۹۷). برنامه­ریزی توریسم در سطح ملی و منطقه­ای. (ترجمۀ بهرام رنجبریان، ۱۳۷۹). انتشارات جهاد دانشگاهی، اصفهان.

سازمان جهانی جهانگردی. (۲۰۰۵). برنامه­ریزی ملی و منطقه­ای جهانگردی. (ترجمۀ محمود عبدالله زاده، ۱۳۸۴). دفتر پژوهش­های فرهنگی، تهران.

سازمان جهانی جهانگردی. (۲۰۰۷). مدیریت مقصد توریسم. (ترجمه سید علی دلبری و محمد هادی رجبی، ۱۳۹۰). انتشارات مهکامه، تهران.

علی احمدی، علیرضا، اسدی، کیامرز (۱۳۷۸). کاربرد تئوری ها و روش های تجزیه و تحلیل محیطی در تنظیم نقطه تعادل استراتژی سازمانی

علیزاده، کتایون (۱۳۸۲)، اثرات حضور گردشگران بر منابع زیست محیطی بخش طرقبه شهرستان مشهد، مجله پژوهش های جغرافیایی. شماره ۴۴، صص ۵۵-۷۰٫

علی احمدی، علیرضا (۱۳۸۴). نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک. تهران: تولید دانش

هال و جنکینز (۱۳۷۸). سیاست گذاری جهانگردی. ترجمه اعرابی و ایزدی. انتشارات پژوهش های فرهنگی

فرد آر، دیوید (۱۳۹۱). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. چاپ بیست و سوم. انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

ابراهیمی، علیرضا و محمد رضا خسرویان (۱۳۸۴). عوامل مؤثر بر رشد و توسعه صنعت توریسم در استان مازنداران. مجموعه مقالات سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران. انتشارات رسانش. تهران

ابراهیمی، مهدی (۱۳۹۲). جزوه کلاسی درس مدیریت استراتژیک. دانشگاه علامه طباطبایی تهران. دانشکده مدیریت و حسابداری.

ابراهیم زاده، عیسی؛ عبدالله آقاسی زاده ( ۱۳۸۸ ). تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ی ساحلی چابهار با استفاده از مدل مدیریت راهبردیSWOT. مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای. سال اول. شماره اول. دانشگاه اصفهان.

ابراهیم زاده،عیسی؛ شمس الله کاظمی زاد؛ محمد اسکندری (۱۳۹۰). برنامه ریزی استراتژیک توسعه ی گردشگری با تأکید بر گردشگری مذهبی مورد شناسی: قم. فصلنامه پژوهش های جغرافیای انسانی. شماره ۷۶ . دانشگاه تهران.

استونر، جیمز و ادوارد فریمن (۱۳۷۵). مدیریت. ترجمه پارساییان، علی و اعرابی، سید محمد، جلد ۲٫ چاپ اول. شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی. تهران

 ۱-۲ مقدمه

برنامه ریزی فعالیتی بسیار منظم و رسمی است که از طریق آن جامعه دچار تغییر می شود. برنامه ریزی توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی شرایط و ظرفیتی برای تفکر ابتکاری به منظور استخراج راه حل های رضایت بخش می باشد.(گودال.۱۹۸۷) به طور کلی برنامه ریزی برای توسعه گردشگری به همان اندازه ضرورت دارد که برنامه ریزی برای هر توسعه ی دیگر لازم است. از آنجایی که گردشگری می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم منافع اقتصادی، منافع مختلف اجتماعی و فرهنگی را ایجاد نماید، بنابراین برنامه ریزی برای تعیین نوع و سطح بهینه از گردشگری که تاثیرات منفی را نداشته باشد لازم است. برنامه ریزی برای تجدید حیات و یا توسعه مناطق گردشگری به شدت ضروری می باشد. در نهایت برنامه ریزی پایه ای منطقی را برای شروع عملیات توسعه فراهم می کند و برای سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی مهم است (اینسکیپ.۱۹۹۱).

این تحقیق با تاکید بر رویکرد برنامه ریزی راهبردی می تواند منابع گردشگری، سازمان ها، بازارها و برنامه های مقصد مورد نظر را مورد بررسی قرار دهد. در واقع بیشتر جنبه عملیاتی دارد و بر روی شناخت، تطبیق و تحلیل موضوعات ضروری و اضطراری تاکید دارد. اهمیت آن از این جهت است که جنبه های اقتصادی ، زیست محیطی، اجتماعی و سازمانی را مورد بررسی قرار می دهد. هدف اصلی در استفاده از رویکرد برنامه ریزی راهبردی، تطبیق منابع منطقه با تهدید ها و فرصت های محیط  و در کنار ان شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف خواهد بود. بطوری که ماندگاری و پایداری دراز مدت منابع حاصل شود. تجزیه و تحلیل وضع موجود این امکان را به فرایند برنامه ریزی توسعه گردشگری شهرستان تکاب می دهد تا بر مبنای واقعیت های جاری و حاکم بر وضع موجود عوامل را شناسایی نموده و پایه ای عینی برای برنامه ریزی راهبردی، ساختاری، عملیاتی تعیین نماید. برنامه ریزی راهبردی در مقایسه با سایر رویکردها ، قابلیت انطباق بیشتری با شرایط بحرانی دارد. این قابلیت از آنجا ناشی می شود که این برنامه ریزی دغدغه یافتن نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها را دارد و دائما در حال بررسی موضوعات مهم و راهبردی سیستم و محیط سیستم است.

۲-۲ گردشگری

۱-۲-۲ تعاریف گردشگری

گردشگری به طور کلی به علت خصلت بین رشته‌ای خود قابلیت نگرش‌های متفاوت را دارا می‌باشد، که خود سبب ارائه تعاریف بسیاری از آن گردیده است. در تعاریف اولیه بیشتر بر بعد فاصله تأکید گردیده و گردشگران بر مبنای فاصله‌ای که از محل مسکونی داشتند، طبقه‌بندی می‌شدند. به گونه‌ای که کمیسیون ملی گردشگری آمریکا (۱۹۷۳) در تعریف گردشگری داخلی فاصله پنجاه مایل را در نظر گرفته که دربر گیرنده تمامی سفرها به جز سفر برای کار می‌شد (گارتنر[۱]، ۱۹۹۶: ۵). تعاریف فاصله‌ای صرف نظر از خطا و اشتباهات، تنها به این دلیل که کمیتی اقتصادی و آماری را برای پدیده گردشگری آماده می‌کند، مورد قبول واقع گردید. در حالی که این تعاریف فاصله‌ای به تنهایی نمی‌توانست گردشگری را به خوبی توصیف کند. آنها تنها بر جنبه تقاضا تأکید داشتند و عرضه و همچنین اثرات ناشی از گردشگری را نادیده می‌گیرند. از این رو گردشگری به تعاریف دیگری احتیاج پیدا می‌کند. بر این مبنا تعاریف دیگری ارائه می‌گردد که هر یک از آنها در ابعاد مختلف، گردشگری را توصیف می‌کنند. در بعد جغرافیایی گردشگری زمانی از فعالیت‌گذران اوقات فراغت یا تفریح که مستلزم غیب شبانه از مکان مسکونی عادی است تعریف می‌شود (اسکینر[۲]، ۱۹۹۰: ۲۸۰). از بعد اجتماعی نیز تعریف گردشگری، فصل مشترک بین زندگی عادی ساکنان بومی و زندگی غیرعادی گردشگران را دربر می‌گیرد (برنارد[۳]، ۱۹۹۶: ۵۵۲). این دو تعریف خود نشان تمایز مابین تعاریف مختلف از گردشگری است. که هر یک بر گرفته از آیتم‌های مورد نظر در مطالعات گردشگری می‌باشند.

بعضی از تعاریف نیز سعی نمودند هم پوشی عوامل مختلف را در توصیف گردشگر در نظر گیرند. به گونه‌ای که کولتمن در تعریف خود بعد فاصله و جنبه‌های اقتصادی را مدنظر دارد. او گردشگری را مسافرتی کوتاه‌مدت که از نقطه‌ای شروع و در نهایت به همان نقطه باز می‌گردد و در طول مسافرت بر اساس یک برنامه و سفر خاص، از مکان‌ها و جاهای متعدد دیدار می‌شود و مبالغ زیادی ارزی که گردشگران خرج می‌کنند، عاید کشور میزبان می‌گردد، تعریف نموده است (میشل[۴]، ۱۹۸۹: ۳). همچنین در تلاشی دیگر با در نظر گرفتن بعد تجربه و انتخاب آگاهانه و از روی اختیار، گردشگری مسافرتی داوطلبانه و موقتی که به علت بهره‌گیری از چشم‌اندازهای تازه و تجربیات جدید در یک سفر نسبتاً طولانی شکل می‌گیرد، تعریف شده است (مونلی[۵]، ۱۹۹۰: ۴).

همراه با تقسیم‌بندی مسافرت‌ها نگرش کل‌نگر در چارچوب مطالعات سیستماتیک، همه اجزای گردشگری، کارکردها و ساختارهایش در ارتباط با هم و شیوه‌های که تحت تأثیر قرار داده یا تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اشکال و عوامل مرتبط با آن مورد مطالعه قرار گرفت (برنارد،۱۹۹۶: ۵۵۸). گردشگری در این چارچوب اینگونه تعریف می شود:‌گردشگری مجموع پدیده‌ها و ارتباط‌های ناشی از کنش متقابل میان گردشگران، سرمایه، دولت‌های میزبان، جوامع میزبان، دانشگاهها ی جامعه و سازمان‌های غیردولتی، در فرآیند جذب، حمل‌ونقل،‌پذیرایی و کنترل این گردشگران و دیگر بازدیدکنندگان می‌باشد (وارور[۶]، ۲۰۰۰: ۳). از دیگر تعاریف گردشگری می توان به تعاریف فنی اشاره کرد که توسط سازمان جهانی گردشگری (WTO) ارائه گردیده است. این تعاریف براساس‌تمایز قائل شدن در رویکرد به مکان بازدید‌تقسیم بندی را پیرامون گردشگری در ابعاد مختلف انجام داده اند،‌که به صورت زیر می باشد (سازمان جهانی گردشگری، ۱۹۹۳: ۱۰-۱).

گردشگری عبارت است از فعالیت های افرادی که برای استراحت ، کار ودیگر دلایل به خارج از محیط سکونت معمول خویش سفر کرده و حداکثر برای یک سال متوالی در آنجا اقامت می کنند.

گردشگری داخلی (یا بومی ): اشخاص مقیم یک کشور که حداکثر برای مدت ۱۲ ماه به محلی در کشور خودشان که خارج از محیط معمول زندگی آنها می باشد،‌ سفر کنند و هدف اصلی آنها از این سفر انجام کاری نیست که سرانجام آن در‌یافت مزد از محل مورد بازدید باشد.

گردشگری خارجی (یا بین المللی ) : افرادی که برای حداکثر مدت ۱۲ ماه به کشوری که که محل اقامت معمول آنها نیست وخارج از محیط معمول زندگیشان قرار دارد،‌ سفر کنند و هدف اصلی آنها از این بازدید انجام کاری نیست که سرانجام اش دریافت مزد از کشور مورد بازدید باشد.

۲-۲-۲ بررسی اثرات گردشگری

در این بخش به بررسی اثرات مثبت و منفی گوناگون گردشگری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی می پردازیم.

۱-۲-۲-۲ اثرات اقتصادی توسعه گردشگری

نتایج مطالعات بیانگر این واقعیت است که به دلیل ضعف بنیه مالی در اکثر موارد برای سرمایه گذاری در ساخت هتل ها، فروشگاه های بزرگ و سایر زیربناهای مورد نیاز گردشگری ساکنان غیربومی یا خارجی وارد صحنه شده و اقدام به سرمایه گذاری می کنند و حتی اجناس مورد نیاز گردشگران را از سایر مناطق به آنجا وارد می کنند (تسوم[۷]، ۲۰۰۱: ۲۳۹). کینگ و همکارانش از بعد دیگر نیز به بررسی دیدگاه ساکنین پرداختند؛ آن ها معتقدند کسانی که از فعالیت های گردشگری منافع شخصی کسب می کنند آن را خیلی مثبت ارزیابی می نمایند، اما کسانی که منافع شخصی عایدشان نمی شود نگرشی منفی به آن دارند (کینگ و همکاران[۸]، ۱۹۹۳: ۴۴۵).

مک انیتریر[۹] (۱۹۹۳)  نیز در بخش های مختلف کتاب خود، جنبه هایی از تأثیرات منفی اقتصادی گردشگری یاد کرده است که در یک جمع بندی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تمرکز بیش از حد فعالیت های گردشگری در یک شهر ممکن است منجر به نابودی یا زوال سایر فعالیت های اقتصادی شود و عدم تعادل را به وجود آورد.

گردشگری ممکن است شاغلین بخش های دیگر اقتصادی را به صورت پاره وقت به خود جذب کند. بنابراین گاه در برخی جوامع نقش کمی در کاهش بیکاری به صورت کلی خواهد داشت.

در میان تأثیرات منفی گردشگری بر ابعاد اقتصادی، باید تأثیرات مثبت اقتصادی توسعه گردشگری را در نظر قرار داد در زیر برخی از موارد آورده می شود:

– سرمایه گذاری در گردشگری شهری موجب توسعه سایر بخش ها نیز می شود. به عنوان نمونه بهبود خدمات محلی مانند شبکه ارتباطی و برق با گردشگری در ارتباط است.

– افزایش صادرات پنهان

– افزایش درآمد دولت از بابت مالیات

– افزایش ارزش املاک برای مالکین اراضی و املاک واقع در مناطق محروم (هارسل[۱۰]، ۱۹۹۴).

۲-۲-۲-۲ اثرات اجتماعی توسعه گردشگری

تأثیرات منفی اجتماعی گردشگری، در دهه های گذشته به ویژه از انتهای دهه ۱۹۶۰ ، بعد از شکل گیری پدیده گردشگری انبوه ایجاد شد. استدلال این جریان های فکری این بود که پدیده گردشگری شکل جدیدی از امپریالیسم محسوب می شود که منجر به اضمحلال فرهنگی– اجتماعی و ارزش ها و باورهای سنتی جوامع میزبان می شود و ارمغانی جز انواع بحران های اجتماعی و تبلیغ مصرف گرایی ندارد (گی[۱۱]، ۱۹۹۴). ولی رشد و توسعه سریع صنعت گردشگری، و به موازات آن شکل گیری سازمان های مختلف بین المللی، ملی، غیردولتی و غیرانتفاعی از یک طرف و توسعه تحقیقات گردشگری در قالب پژوهش های علمی و رشته های جدید دانشگاهی از طرف دیگر، تمایلات ضد گردشگری را بسیار کم رنگ نمود (هانسن[۱۲]، ۲۰۰۲).

گی نیز درباره اثرات مثبت اجتماعی توسعه گردشگری چنین می نویسد (گی، ۱۹۹۴):

– تشدید علاقه به رونق حیات زبان محلی و کاربرد بیشتر این زبان.

– افزایش درآمد و بهبود کیفیت زندگی جامعه میزبان.

مک اینتریر نیز از اثرات گردشگری فرهنگی، افزایش احترام به جامعه محلی را بسیار مهم بر می شمارد (مک اینتریر، ۱۹۹۴)

«گردشگری فرهنگی احترام به جامعه محلی را بیشتر نموده و فرصت های لازم برای درک و شناخت بیشتر و برقراری ارتباطات با مردم محلی را در زمینه های گوناگون بهبود می بخشد.»

لی با تأکید بر اثرات منفی اجتماعی توسعه گردشگری شهری به موارد زیر اشاره می کند با توزیع نا برابر درآمدهای حاصل از گردشگری، کسانی که دارای توان سرمایه گذاری در این صنعت هستند، نسبت به سایر افراد شهر میزبان در موقعیت بهتری قرار می گیرند و می توانند از فرصت های پیش آمده بهتر یا بیشتر بهره برداری کنند (عدم برابری و عدالت) (لی[۱۳]، ۱۹۹۸).

[۱]Gartner

[۲]Skinner

[۳]Barnard

[۴]Miciel

[۵]Monely

[۶]Warver

[۷]Tosum

[۸]King et al

[۹]Mc Intryre

[۱۰]Harssel

[۱۱]Gee

[۱۲]Hansen

[۱۳]Lea

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.