تحقیق گیاه شناسی و ارزش غذایی ذرت و اصلاح ذرت و روش های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی و ارزش غذایی ذرت و اصلاح ذرت و روش های آن دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۳-۱-مقدمه۴
۳-۲-اهمیت جهانی ذرت۴
۳-۳-منشا و تاریخچه۶
۳-۴-گیاه شناسی ذرت۷
۳-۵-ارزش غذایی ذرت شیرین۸
۳-۶-ارقام ذرت شیرین۹
۳-۷-منابع ژنتیکی ذرت۱۱
۳-۸-طبقه بندی ذرت شیرین از نقطه نظر میزان شیرینی آنها۱۳
۳-۹-اصلاح ذرت۱۴
۳-۹-۱-روش های اصلاح ذرت۱۶
۳-۹-۲-هیبرید ذرت۱۶
۳-۹-۳-اهداف اصلاح ذرت۱۷
۳-۹-۴-توراثت پذیری۱۷
۳-۹-۵-هتروزیس۱۸
۳-۹-۶-تولید واریته‎های هیبرید ذرت و قابلیت ترکیب‎پذیری۲۲
۳-۹-۷-تجزیه خوشه‌ای تجزیه خوشه‌ای۲۴
۳-۹-۸-تجزیه به مؤلفههای اصلی۲۶
۳-۹-۹-تجزیه به عامل‌ها۲۷
۳-۱۰-منابع۳۴

منابع

نورمحمدی، ق.، سیادت، ع. و کاشانی، ع. ۱۳۸۰٫ زراعت غلات، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، ۴۴۶ صفحه.

پورصالح، م. ۱۳۷۳٫ غلات (گندم، جو، برنج، ذرت). چاپ دوم، انتشارات صفار ۶۳-۸۲٫

خاوری خراسانی، س.، گلباشی، م. عزیزی، ف. آشفته بیرگی، م. و غفاری، م. ۱۳۸۲٫ به کارگیری تجزیه به مولفه های اصلی برای انتخاب برترین هیبریدهای سه جانبه در آفتابگردان، نهال و بذر، ۱۹(۴): ۵۲۷-۵۱۳٫

خاوری خراسانی، س.۱۳۸۷ . راهنمای علمی کاربردی ذرت (کاشت داشت و برداشت). انتشارات سروا، تهران ۱-۴۳

خاوری خراسانی، س.، عزیزی، ف. و محمدی، م . ۱۳۸۷٫ مقایسه و ارزیابی ارقام  هیبرید خارجی ذرت شیرین و خیلی شیرین در مناطق مختلف کشور گزارش نهایی، کتابخانه ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی طرق مشهد ۲۴ صفحه.

خاوری خراسانی، س. ۱۳۸۸٫ راهنمای علمی و کاربردی کاشت، داشت و برداشت ذرت. شماره: ۴: ۱۱۶-۱۱۹٫

خاوری خراسانی، س. و قاضیان تفریشی، ش. ۱۳۹۱ . ذرت ژنتیک، به نژادی، به زراعی و فرآوری نشر تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ۶-۵۷٫

احمد زاده، ا. ۱۳۷۶٫ تعیین بهترین شاخص مقاومت به خشکی در لاین های برگزیده ذرت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران ۸۵صفحه.

فریدی مایوان، ف. ۱۳۹۰٫ تاثیر الگوی کشت بر ویژگی های مورفولوژیک، عملکرد و اجزای عملکرد ارقام ذرت شیرین در شرایط تنش شوری. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه زابل، ۶۱ صفحه.

آشفته بیرگی. م.، خاوری خراسانی، س. مصطفوی، خ. گلباشی، م. و علیزاده، ع.۱۳۹۰٫  بررسی عملکرد دانه و صفات وابسته در هیبریدهای جدید ذرت (Zea mays L. ) با استفاده از روش‌های چند متغیره آماری. مجله زراعت و اصلاح نباتات. جلد۷، ۱: ۱۱۶- ۹۷٫

بازوبندی، ف. خاوری خراسانی، س. و بازوبندی، م. ۱۳۹۱٫ برآورد وراثت پذیری و هتروزیس درنسل های ژنتیکی هیبرید زودرس ذرت رقم  KSC260دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران.

مقدم، م.، محمدی شوطی، س. ا. و آقایی سربرزه، م. ۱۳۷۳٫ آشنایی با روش­های آماری چند متغیره. (ترجمه). انتشارات پیشتاز علم. تبریز، ۴۴-۱۰۹٫

مهدی پور، ع.، خاوری خراسانی ، س. و عزیزی، ا. ۱۳۹۱٫ بررسی ترکیب پذیری و هتروزیس در لاین ها و ترکیبات سینگل کراس ذرت شیرین و فوق شیرین. پایان نامه کارشناسی ارزشد دانشگاه پیام نور مشهد، ۸۵ صفحه.

۳-۱-  مقدمه

نیاز به تولید بیشتر غلات در جهان رو به افزایش است و در مورد ذرت انتظار می رود از نظر تولید در سال های آتی از گندم و برنج هم پیشی خواهد گرفت. بر اساس آمار و پیش بینی های سازمان جهانی غلات(FAO) و مرکز بین المللی تحقیقات گندم و ذرت(CIMMYT) تولید جهانی ذرت به مقدار ۵۰ درصد از ۵۵۸ ملیون تن در سال ۱۹۹۵ به ۸۳۷ ملیون تن در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید و این طور که به نظر می رسد این مقدار تا حدودی در سال ۲۰۱۰ به دست آمده است (UNDP GC  FcilityMaize Scorpin. 2010).

ذرت شیرین (Zea mays l. var saccharata) یکی از مردم پسندترین سبزی­های ایالات متحده آمریکا است وعلاقه به آن در آسیا و اروپا هم در حال افزایش است. ذرت شیرین به دلیل وجود ژن یا ژن­هایی که سنتز نشاسته را در آندوسپرم تغییر داده و به آن قابلیت مصرف تازه خوری می­دهند، به وجودآمده است (Kaukis and Davis, 1986).

ذرت از نظر تغذیه دام، فیبر، منبع سوختی تغذیه مستقیم انسان در جایگاه اقتصادی مهمی قرار گرفته است. این گیاه به عنوان جزئی از تولیدات صنعتی به شمار می رود که روی تغذیه جمعیت جهانی تاثیر گذار است. روش های اصلاحی در مورد گیاهان خودگشن و دگرگشن را می توان در مورد ذرت به کار برد و از این رو اصلاح ذرت آینده روشنی خواهد داشت. این تنوع در استفاده از روش های اصلاحی اجازه آزمایش­های بیش­تری را به اصلاح گران می دهد. از این روش­ها می توان به عنوان محرکی به سمت پیشرفت جمعیت­ها، اینبرد لاین­ها و هیبرید­های آن­ها جهت اهداف مختلف تجاری استفاده کرد. (Hallauer et al., 2010)

۳-۲- اهمیت جهانی ذرت

در سال ۲۰۱۲سطح زیر کشت ذرت شیرین در دنیا یک میلیون هکتار، با میانگین تولید ۸/۵ تن در هکتار  بوده است (FAO, 2013).

در ایران پیش بینی می شود سطح زیر کشت ذرت شیرین در سال ۱۳۹۳ به ۱۵۰۰۰ هکتار با متوسط عملکرد ۱۰ تن بلال در هکتاربرسد.

ارزش کل ذرت شیرین در سال ۲۰۱۲، ۱۲ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۶۹ درصد برای بازار تازه خوری و ۳۱ درصد برای صنایع تبدیلی بوده است. میزان ارزش محصول ذرت شیرین برای صنایع تبدیلی (منجمد و کنسروی) ۲/۹ میلیون تن به ارزش۰۰۰/۱۰۰/۳۷۳ دلار در سال ۲۰۱۲ بوده است (NASS, 2013).

ذرت به دلیل ویژگی های بسیار زیاد خود، به ویژه به دلیل سازگاری با شرایط اقلیمی گوناگون، بسیار زود در تمام دنیا گسترش یافت و مکان سوم را بعد از گندم و برنج از نظرسطح زیرکشت به خود اختصاص داد، در حال حاضر در بیش از ۱۴۷ میلیون هکتار از اراضی دنیا کشت می گردد (خاوری خراسانی، ۱۳۸۸). تجربیات علمی و آزمایش های متعددی که در نقاط مختلف دنیا بر روی ذرت انجام گرفته، مشخص نموده است که ذرت علاوه بر آن که علوفه ای بسیار مطلوب برای دام می باشد از نظر تأمین انرژی نیز بی نظیر است، به همین دلیل امروزه ذرت در تغذیه مرغ تخم گذار به عنوان یک غذای پر انرژی، دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و مقام و ارزش بالایی را در مقایسه با سایر غلات دارا می باشد (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۰). ذرت بیشتر برای استفاده از دانه و علوفه کشت می گردد. نزدیک به ۲۵-۲۰ درصد از تولیدات جهانی ذرت به صورت مستقیم در شکل های مختلف (آرد ذرت، شیرینی، کنسرو، فرنی ذرت) در تغذیه انسان و ۷۵-۶۰ درصد آن به صورت های مختلف مانند دانه، پودر، سیلو و…به مصرف غذای دام می رسد. به علاوه، حدود ۵ درصد تولید ذرت نیز جهت فرآورده های صنعتی مورد استفاده قرار ‌‌‌می گیرد (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۰).

انتخاب روش اصلاحی مناسب برای بهره برداری از پتانسیل ژنتیکی صفات مختلف زراعی در یک گیاه بستگی به نوع عمل ژن های کنترل کننده یک صفت و نحوه توارث آن ها دارد (Akhtar and Chowdhry, 2006).

۳-۳-منشا و تاریخچه

ذرت در حدود ۷ تا ۱۰ هزار سال قبل با استفاده از علف یکساله وحشی تئو سینته در مکزیک مرکزی اهلی شد (Galinat, 1988). تئوسینته مکزیکی یک ساله توسط ایل تین و دوبلی در دو زیر گونه طبقه بندی شده است. (Ilti et al., 1980) Zea mays subsp Mexicana  و Zeamays subsp parviglumis. تئوسینته های چند ساله عبارت اند از: Z. diploperennis و Z. pernis عضو چهارم جنسZea, z. luxurians, تئوسینته یکساله گواتمالایی است. تفاوت اصلی بین تئوسینته و ذرت مرفولوژی گل های ماده است (Galinat, 1988).

ذرت شیرین نه یک نژاد و نه زیر گونه گونه های Z. mays است (Goodman and Brown, 1988). با حضور یک ژن و یا ژن هایی که بر ساخت نشاسته در اندوسپرم تاثیر می گذارد، از میان انواع ذرت متمایز شده و کاربرد آن به عنوان سبزی را ممکن می سازد. حدود سی سال قبل الل قندی بودنsu))sugary در روی کروموزوم ۴ با عنوان ذرت شیرین تعریف شد. و امروزه حداقل هفت ژن دیگر که بر ساخت کربوهیدرات اندوسپرم اثر میگذارد چه به صورت انفرادی و چه به صورت ترکیب در ارقام ذرت شیرین به کار می رود. از میان ژن های دیگر ژنی که در وسیع ترین شکل به کار می رود (چروکیدگی)shrunken-  ۲ (sh2) است. علاوه بر تفاوت های عمده ژن اندوسپرم، ذرت شیرین با بسیاری از ژن ها چه بزرگ و چه کوچک که بر تمام مراحل رشد گیاه اثر می گذارد، از سایر انواع ذرت متمایز می شود. این ژن ها بر کیفیت سفره ای و یا خوراکی (طعم، نرمی و بافت)، ظاهر بلال و بوته اثر می گذارد.

ذرت های دارای اندسپرم su در آمریکای مرکزی و جنوبی در دوره ی قبل از کریستف کلمپ موجود بوده اند(Grobman et al., 1961). انواع بومی ذرت شیرین آمریکای جنوبی به مجموعه ی چولپی تعلق دارد (Goodman and Brown, 1988). گروب مان و همکاران چولپی را به عنوان نژادی قدیمی با منشا پرو طبقه بندی و تاکید کرد که مرکز تراکنش چولپی سیرا در جنوب پروست که در آن ذرت در ارتفاع ۲۴۰۰ تا ۳۴۰۰ متر از سطح دریا می روید. چولپی در خالص ترین شکل خود دارای بلالی کوتاه بسیار پهن و تخم مرغی با تعداد زیادی ردیف دانه در هر بلال است (Grobman et al., 1961).

دو نژاد دیگر ذرت شیرین تصور می رود که دارای منشا قبل از کریستف کلمپ باشند عبارت اند از:  Mayz dulce و Ducillodel noroeste است که هر دو بومی مکزیک هستند (Wellhausen et al., 1952).

تا شروع قرن بیستم تقریبا تمام ارقام ذرت شیرین مهم دارای دانه های سفید بودند. در ۱۹۰۲ رقم گلدن بانتام توسط شرکت بورپی معرفی گردید. گلدن بانتام دارای کیفیت عالی، سازگاری وسیع و مقاومت به بیماری خوب بود و به سرعت تعصب های قدیمی علیه ذرت زرد را به هم ریخت. گلدن بانتام به صورت شاهد درآمد و بسیاری از ارقام سفید مردم پسند از طریق تلاقی با گلدن بانتام تبدیل به ارقام زرد شدند (Galinat, 1971). در نتیجه بیشتر لاین های اینبرد و دورگه های زرد امروزی، مقداری گلدن بانتام را در شجره خود دارند (Huelson, 1954).

۳-۴- گیاه شناسی ذرت

ذرت گیاهی است یک پایه و دگر گشن که گل­های نر و ماده جدا از هم ولی روی یک بوته قرار دارند. آرایش گل ذرت که گل تاجی یا گل شاخی نامیده می شود به صورت گل آذین خوشه آزاد و در قسمت بالای ساقه از طویل شدن مریستم انتهایی ساقه و نمو طرح اولیه گا تاجی به وجود می آید. روی گل تاجی سنبله های فرعی به صورت جفتی قرار داشته و هر سنبله ی فرعی دارای دو گل نر می باشد که هر گل نر از سه پرچم فعال و یک مادگی که نمو آن متوقف شده، تشکیل یافته است. گل آذین نر در شرایط مطلوب می تواند تا ۲۵ میلیون دانه گرده تولید کند. در شرایط مناسب عمر دانه گرده ۱۸ تا ۲۴ ساعت می باشد (۱۳۷۵، کریمی). گل آذین ماده یا بلال که در قسمت های وسطی ساقه قرار گرفته، خوشه ایست فشرده با محوری قطور موسوم به چوب بلال که سنبله های فرعی ماده پهلوی هم به صورت جفتی روی آن قرار دارند. هر سنبله فرعی ماده نیز دارای دو گل فاقد اندام نر می باشد که فقط یکی بارور و دیگری (گل پایین) عقیم می باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق مشخصات گیاه ذرت و علف های هرز و طبقه بندی و مدیریت آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.