تحقیق گیاه شناسی آفتابگردان و تنش خشکی و شاخص‌های مقاومت به خشکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی آفتابگردان و تنش خشکی و شاخص‌های مقاومت به خشکی دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱- اهمیت دانه های روغنی:    ۷
۲-پیشینه آفتابگردان    ۹
۳-گیاه شناسی آفتابگردان    ۹
۴-خصوصیات اندام های گیاه آفتابگردان:    ۱۰
۵-میزان آب مورد نیاز آفتابگردان    ۱۱
۶-عملکرد و اجزاء عملکرد در آفتابگردان    ۱۲
۷- نقش و اهمیت آب در گیاه    ۱۳
۸- تنش‌های محیطی    ۱۴
۹-۱: تنش خشکی    ۱۵
۹-۱-۱ – تعریف تنش خشکی    ۱۵
۹-۱-۲- مفهوم مقاومت به خشکی    ۱۵
۹-۱-۳- تقسیم بندی خشکی براساس زمان    ۱۶
۹-۱-۴ – سازوکارهای فیزیولوژیکی مقاومت به خشکی    ۱۷
۹-۱-۵-پاسخ های فیزیولوژیکی به خشکی    ۱۸
۱۰- روش های اصلاحی    ۱۸
۱۰-۱-روشهای اصلاحی جهت تهیه واریته های پرمحصول تحت تنش خشکی    ۱۹
۱۱-اصلاح برای مقاومت به خشکی    ۲۰
۱۲-روش های ارزیابی مقاومت به خشکی    ۲۱
۱۳- رهیافت زیست  فناوری برای مقاومت به خشکی    ۲۲
۱۴-انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی    ۲۲
۱۵- اجتناب از خشکی    ۲۳
۱۶-تحمل خشکی    ۲۴
۱۷- فرار از خشکی    ۲۵
۲- مروری بر مطالعات    ۲۶
۲-۱- بررسی مطالعات انجام شده مرتبط با تنش خشکی در آفتابگردان    ۲۶
۲-۲- شاخص‌های مقاومت به خشکی    ۲۹
۲-۲-۱-شاخص حساسیت به تنش (SSI )    ۳۰
۲-۲-۲-شاخص تحمل (TOL)    ۳۰
۲-۲-۳- شاخص بهره وری متوسط ( MP)    ۳۱
۲-۲-۴- میانگین هندسی بهره وری GMP    ۳۱
۲-۲-۵- شاخص تحمل به تنش (STI)    ۳۱
۲-۲-۶- شاخص میانگین هارمونی (HARM)    ۳۲
۲-۲-۷- شاخص عملکرد(YI)    ۳۲
۲-۲-۸ – شاخص پایداری عملکرد (YSI)    ۳۲
۳- مطالعات مربوط به ارزیابی شاخص‌های مقاومت به خشکی در آفتاب گردان    ۳۲
۴- روش های آماری در اصلاح نباتات    ۳۴
۴-۲-۱- تجزیه علیت :    ۳۴
۴-۲-۲- تجزیه به مولفه های اصلی (PCA)    ۳۵
۴-۲-۳- تابع تشخیص    ۳۵
۴-۲-۴- تجزیه کلاستر    ۳۶
۴-۲-۵- نمایش گرافیکی بای پلات با استفاده از تجزیه به مولفه‌های اصلی    ۳۶
۴-۲-۶- تجزیه به عامل‌ها    ۳۶
منابع :    ۳۷

منابع :

فرشاد فر ،ع.۱۳۸۰٫اصول و روشهای پیشرفته آماری.انتشارات طاقبستان. دانشگاه رازی کرمانشاه.

۲٫فرشاد فر ،ع. ۱۳۷۷٫ کاربر ژنتیک کمی در اصلاح نباتات.جلد دوم انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه.

رحیمیان ،ح.و م وبنایان .۱۳۷۵٫مبانی فیزیولوژیکی اصلاح نباتات( ترجمه).انتشارات دانشگاهی مشهد.

سرمد نیا،غ.۱۳۷۴٫اهمیت تنش های محیطی در زراعت . اولین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. دانشگاه تهران. صفحات ۱۶۲-۱۵۷٫

سرمدنیا،غ. و ع کوچکی.۱۳۷۱٫ جنبه های فیژیولوژیکی زراعت دیم. چاپ سوم. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۶٫آلیاری ،ه. وشکاری،ف.وشکاری،ف.،۱۳۷۹٫ دانه های روغنی.زراعت و فیزیولوژی. انتشارات عمیدی. صفحه۱۸۲٫

.جباری،ح.،غ.ع.اکبری،ج.دانشیان،ا.ا.دادی و ن شهبازیان.۱۳۸۷ قابلیت استفاده از شاخصهی مقاومت به خشکی در هیبریدهای آفتابگردان.مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی.۱-۱۷٫

حلاجی،ح.،۱۳۸۳،اثرات تنش کمبود آب و تراکم برروی عملکرد و اجزاء عملکرد هیبرید آذرگل آفتابگردان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگا ه آزاد اسلامی واحد بروجرد.صفحه ۱۲۲٫

حیدری شریف آباد ،ح.۱۳۸۳٫روشهای کاهش خسارت خشکی و خشکسالی(۳) معاونت زراعتوزارت جهاد کشاورزی.چاپ اول. صفحه۱۶۹-۱۷۶٫

خورشیدی ،م.ب،رحیم زاده خویی .م،ج، میر هادی و ق . نورمحمدی ۱۳۸۱٫بررسی اثرات تنش خشکی در مراحل رشد ارقام سیب زمینی. مجله علوم زراعی ایران . جلد چهارم شماره یک ص۴۸٫

صفوی، ا.، س.س. پورداد و م . جمشیدمقدم . ۱۳۹۰ . مجله به نژادی نهال و بذر، شماره ۲، جلد ۱-۲۷ : ۶۵۸- ۶۴۸ ۱۲٫ نبی پور، ع.، ب . یزدی صمدی، ا. صرافی، ع . زالی، ع . طالعی و ع .ا . شاه نجات بوشهری . ۱۳۸۴ . مجله علوم کشاورزی ایران، شماره ۳، جلد ۳۶ : ۲۴۷- ۲۶۵ .

مقدمه

تنش خشکی از پدیده های اقلیمی رایج در طبیعت و محدود کننده رشد تمام گیاهان است و کمتر گیاهی به طور کامل از آن اجتناب  می کند ( فرشاد فر و همکاران ،۱۳۸۰).

اکثر محصولات زراعی در مراحل رشد و نمو با نوعی تنش آبی مواجه می شوند و تغییرات روزانه در وضعیت داخلی آب خود را حتی در شرایط آبیاری معمولی نیز نشان می دهند( رحیمیان و بنایان، ۱۳۷۵).

ذکر این نکته لازم است که معمولاً ارقام موجود در کشور برای شرایط آبیاری کامل و ایده آل معرفی می شوند و اغلب با توجه به کاهش ذخایر آب های زیر زمینی و رود خانه های فصلی ، کشاورزان در طول فصل رویش با کمبود آب در دسترس مواجه بوده و به دلیل نبود آب کافی عملیات آبیاری را به طور کامل اجرا نمی کنند این موضوع،در نهایت علاوه بر عدم حصول عملکرد مطلوب، محصول تولیدی را نیز چروکیده و غیر استاندارد می نماید، لذا برای کاهش خسارت  ناشی از کم آبی و باهدف معرفی ارقام مناسب برای شرایط اقلیمی خاص کشور(درشرایط تغییر محیطی و نوسانات بارندگی و جدی تر شدن بحران آب)، شایسته است تا در کنار تحقیقات برای تامین شرایط آبیاری نرمال ، تحقیقات به نژادی تحت شرایط آبیاری محدود نیز مد نظر قرار گیرد .

از طرفی به دلیل اینکه حدود ۹۰ درصد روغن خوراکی مصرفی کشور با صرف هزینه های هنگفت و با واردات روغن خام و یا دانه‌های روغنی از خارج تامین می‌گردد و با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه‌های روغنی و عواقب سیاسی اقتصادی آن، توسعه کشت دانه‌های روغنی در برنامه‌های کلان کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می­باشد.

آفتابگردان(Helianthus annuus L.) یکی از نباتات روغنی می­باشد که روغن آن از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار است و سازگاری خوبی به بسیاری از شرایط اقلیمی دارد و بدین دلیل زراعت آن در بسیاری از مناطق جهان از جمله کشور ما رایج می­باشد و می‌تواند در طرح خودکفایی تولید روغن نقش پراهمیتی داشته باشد. یک استراتژی عمده در زمینه به­نژادی آفتابگردان در ایران شامل جایگزینی ارقام قدیمی با هیبریدهای جدید است که در این زمینه در سال های اخیر موفقیت های به دست آمده است.از طرفی سعی می شود در معرفی هیبریدهای جدید آفتابگردان یکی از مهمترین عوامل محدود کننده کشاورزی در کشور، یعنی کمبود منابع آبی و تنش حاصل از آن در نظر گرفته شود و ارقامی معرفی شوند که نسبت به تنش خشکی تحمل نسبی داشته باشند.در این تحقیق نیز سعی شده است تحمل به تنش خشکی برخی هیبریدهای جدید آفتابگردان ارزیابی شود.

کلیات

آفتابگردان با نام علمی (helianthus annus L.) یکی از ۵ نبات روغنی مهم جهان  بعد از سویا ، کلزا ، پنبه و بادام زمینی است ،این گیاه  از مهمترین دانه های روغنی است که روغن آن به دلیل داشتن مقادیر زیادی اسید چرب اشباح نشده که مناسب تغذیه انسان است و به دلیل نداشتن کلسترول از کیفیتی مطلوب برخوردار است ، این گیاه به دلیل دارابودن خواص فراوان هرساله بخش عمده ای از اراضی کشاورزی را به کشت خود اختصاص داده است.( سپهر و ملکوتی ، ۲۰۰۱).از خواص این گیاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مقاوم بودن در برابر خشکی

۲- سازگار بودن با شرایط آب و هوایی مختلف کشور

۳- بالابودن کیفیت روغن

۴- عدم وجود کلسترول

۵- کوتاه بودن دوره رشد ( ۸۵-۱۱۰ روز)

۶- کشت به عنوان محصول دوم بعد از برداشت گندم وجو

۷- رشد و نمو در طیف وسیعی از خاک ها

قابل ذکر است که میزان تولید جهانی آفتابگردان در سال ۲۰۰۷ حدود ۴۵/۳۰ میلیون تن و میزان روغن به دست آمده ازآن ۷۵/۱۰ میلیون تن برآورد شده است( Anonymouse 2007).

آفتابگردان یکی از گیاهان پر نیاز به عناصر غذایی بوده و اغلب  نسبت به مصرف کودهای شیمیایی پاسخ مثبت نشان می دهد . در کشور ایران  علیرغم  وجود پتانسیل خوب برای پرورش این محصول ،کشت آن فقط به خاکهای نسبتاً فقیر اختصاص یافته است که این موضوع به همراه مدیریت کودی ضعیف ( مصرف غیر متعادل کود) موجب پایین بودن عملکرد در این محصول گردیده است .نتایج آزمایشات مختلف نشان داده که مصرف عناصر ریز مغذی در زراعت آفتابگردان بر ارتفاع ساقه ، قطر طبق، تعداد دانه در طبق ، وزن دانه ، تعداد برگ ودر نهایت عملکرد دانه تاثیر قابل توجهی دارد( سپهر و ملکوتی ، ۲۰۰۴)

از این رو به خاطر اهمیت زراعت این محصول و لزوم تهیه روغن مورد نیاز کشور و نیز جلوگیری از وابستگی خارجی، مطالعه ارزیابی ژنوتیپ های جدید آفتابگردان در شرایط تنش خشکی به مرحله اجرا درآمده است.

۱- اهمیت دانه های روغنی:

خشکسالی و تنش حاصل از آن یکی از مهمترین و رایج‌ترین تنش‌های محیطی است که تولید محصولات کشاورزی را در ایران با محدودیت روبرو ساخته و بازده استفاده از مناطق خشک و دیم را کاهش داده است. همچنین با توجه به اینکه محصولات بهاره همانند ذرت و چغندر قند از نیاز آبی بالایی برخوردارند و در شرایط فعلی ،که سطح آب های زیرزمینی در اکثر مناطق کشور کاهش معنی داری پیدا کرده ،زراعت آفتابگردان به عنوان یک محصول بهاره با نیاز آبی کم، می تواند نقش اساسی در تامین بخشی از روغن مورد نیاز کشور را ایفا نماید.واز آنجا که روغن های خوراکی یکی ازپر مصرف ترین محصولات غذایی کشور می باشد، لذا همواره تامین نیاز داخلی آن ،با صرف هزینه‌های هنگفت و واردات از خارج از کشور انجام می گیرد، به همین دلیل سرمایه گذاری روی زراعت دانه های روغنی و از جمله آفتابگردان به لحاظ شرایط خاصی که دارد مورد توجه می‌باشد. در حال حاضرتنها حدود ۱۰ درصد از نیاز داخلی روغن نباتی در کشور تولید وحدود  ۹۰ درصد به واردات روغن خوراکی و دانه های روغنی وابسته هستیم که این امر می تواند پیامدهای اقتصادی و اجتماعی زیادی در کشور داشته باشد.

با توجه به متغیر بودن بارندگی در سالهای متفاوت و نامنظم بودن بارش ها در مناطق مختلف کشور و این موضوع که تقریباً دو سوم زمین‌های زیر کشت ایران در حوزه مناطق نیمه خشک یا دیم قرار دارد ، انتخاب نباتات متحمل به خشکی از جمله آفتابگردان از اهمیت خاصی برخوردارشده است.

طبق بررسی های به عمل آمده از ۳۵۰ هزار گونه گیاهی موجود برروی زمین تنها ۱۵۰ گونه ی آن مصرف غذایی دارند از این تعداد نیز فقط ۱۵ گونه در سطح تجاری تولید و بخش عمده ی عرضه غذا در بازار جهانی را تشکیل می دهند. همچنین مصرف روغن های گیاهی با توجه به افزایش جمعیت و تغییر الگوی غذایی مردم در حال افزایش است به همین دلیل  بخش زیادی از روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، لذا افزایش تولید و کیفیت محصولات دانه روغنی از جمله آفتابگردان درداخل کشور بسیار حائز اهمیت است ، همچنین به دلیل اینکه بسیاری از گیاهان دانه روغنی دارای سازگاری وسیعی با شرایط اقلیمی کشور هستند و امکان تولید دانه های روغنی در داخل کشور نیز فراهم است، لذا به منظور بهره برداری از پتانسیل موجود ، انجام یک سری تحقیقات منسجم وکافی در زمینه به زراعی و به نژادی گیاهان دانه روغنی ضروری است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.