تحقیق گیاه شناسی فلفل دلمه ای و کیفیت تغذیهای آن و نقش کلسیم و جیبرلینها و چیتوزان در گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی فلفل دلمه ای و کیفیت تغذیهای آن و نقش کلسیم و جیبرلینها و چیتوزان در گیاه دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- فلفل    ۵
۲-۱-۱- منشا و خاستگاه فلفل    ۵
۲-۱-۲- مشخصات گیاه شناسی    ۵
۲-۱-۳- اهمیت اقتصادی و ارزش غذایی    ۷
۲-۱-۴- ارزش دارویی    ۸
۲-۱-۵- اهمیت کشتهای گلخانهای و مزرعهای در دنیا و ایران    ۹
۲-۱-۶- اهمیت کشت فلفل دلمه ای    ۱۰
۲-۱-۷- مفهوم کیفیت    ۱۱
۲-۱-۷-۱- کیفیت خارجی یا ظاهری    ۱۱
۲-۱-۷-۲- کیفیت درونی    ۱۲
۲-۱-۷-۳- کیفیت تغذیه ای فلفل دلمه ای در ارتباط با سلامت بشر    ۱۴
۲-۱-۷-۳-۱- ویتامینها    ۱۴
۲-۱-۷-۳-۱-۱- ویتامینA    ۱۴
۲-۱-۷-۳-۱-۲- ویتامینB    ۱۴
۲-۱-۷-۳-۱-۳- ویتامینC    ۱۵
۲-۱-۷-۳-۲- عناصر معدنی    ۱۵
۲-۱-۷-۳-۲-۱-آهن    ۱۵
۲-۱-۷-۳-۲-۲- روی    ۱۶
۲-۱-۷-۳-۲-۳- پتاسیم    ۱۶
۲-۱-۷-۳-۲-۴- کلسیم    ۱۶
۲-۱-۷-۳-۲-۵-منیزیم    ۱۷
۲-۱-۷-۳-۲-۶- فسفر    ۱۷
۲-۱-۷-۳-۳- لیکوپن    ۱۷
۲-۱-۷-۳-۴- اسیدسیتریک    ۱۷
۲-۲- ضایعات پس از برداشت محصولات کشاورزی    ۱۷
۲-۲-۱- علل اصلی توجه به فیزیولوژی پس از برداشت    ۱۸
۲-۳- نقش کلسیم درگیاه    ۱۸
۲-۳-۱- نقش کلسیم در پایداری دیواره سلول    ۱۹
۲-۳-۲- نقش کلسیم در رشد سلول    ۲۱
۲-۳-۳- نقش کلسیم در پایداری غشا و تنظیم آنزیم    ۲۲
۲-۳-۴-محل مصرف کلسیم و اثر آن در رشد و ترکیب گیاه    ۲۳
۲-۳-۵- نقش کلسیم در ماندگاری میوه    ۲۵
۲-۴- نقش جیبرلینها در گیاه    ۲۶
۲-۴-۱- جیبرلین    ۲۶
۲-۴-۲- اثرات فیزیولوژیکی جیبرلینها    ۲۷
۲-۴-۳-۱-نقش جیبرلین در طویل شدن سلولها    ۲۸
۲-۴-۳-۲- نقش جیبرلین در گلدهی    ۲۸
۲-۴-۳-۳- نقش جیبرلین در پارتنوکارپی    ۲۸
۲-۴-۳-۴- نقش جیبرلین در طویل شدن ریشه    ۲۸
۲-۴-۳-۵- نقش جیبرلین در رشد برگ    ۲۸
۲-۴-۳-۶- نقش جیبرلین در سبزکردن بذور    ۲۸
۲-۴-۳-۷-  نقش جیبرلین در عملکرد گیاه    ۲۸
۲-۴-۳-۸- نقش جیبرلین در بزرگی و درشتی میوه    ۲۹
۲-۴-۳-۹- نقش جیبرلین درکیفیت میوه    ۲۹
۲-۴-۳-۱۰- نقش جیبرلین در به عقب انداختن رسیدن میوهها    ۲۹
۲-۴-۳-۱۱- نقش جیبرلین در  دیر برداشت کردن میوهها    ۳۰
۲-۴-۳-۱۲- نقش جیبرلین در پا بلند کردن گیاهان پاکوتاه    ۳۰
۲-۵- چیتوزان و نقش آن در پس از برداشت    ۳۰
۲-۶- پوشش سلوفان    ۳۲
۲-۷- مشکلات قبل و پس از برداشت فلفل دلمهای    ۳۲
منابع    ۳۶

 منابع

دانشور، م.، پرورش سبزی، چاپ پنجم، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران، ۱۳۸۷٫

شبانی، ط.، پیوست، غ. و الفتی، ج. ، بررس اثر بسترهای کشت بر صفات کمی و کیفی سه رقم فلفل دلمه­ای در سیستم کشت بدون خاک، علوم و فنون کشت گلخانه­ای، سال دوم، شماره ششم، ۱۳۹۰٫

خوشگفتارمنش، ا. ح. ، مبانی تغذیه گیاه، چاپ اول، اصفهان: مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۳۸۶٫

بابالار، م. ، دولتی بانه، ع. و شرافتیان، د. ، بررسی تاثیر پس ازبرداشت کلریدکلسیم روی کیفیت انباری دو رقم انگور کشمشی بیدانه و شاهرودی. مجله نهال و بذر، جلد هفتم، شماره یک، ۱۳۷۸٫

پیوست، غ.، سبزیکاری، چاپ پنجم،تهران: انتشارات دانش پذیر، ١٣٨٨.

گودرزی، ف. ، اثر پس از برداشت املاح کلسیم بر کیفیت و ماندگاری توت فرنگی، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال دوازدهم، شمار۴۶(الف)، ۱۳۸۷٫

مستوفی، ی. ، دهستانی اردکانی، م و رضوی، س.ه.، اثر چیتوزان بر افزایش عمر پس از برداشت و ویژگی­های کیفی انگور رقم شاهرودی، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، دوره ۸، شماره ۳۰، ۱۳۹۰٫

راحمی، م.، فیزیولوژی پس از برداشت، چاپ چهارم، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، ١٣٨۴.

خلدبرین، ب. و اسلامزاده،  ط. ، تغذیه معدنی گیاهان عالی، چاپ اول، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، ١٣٨٠.

عشورنژاد، م. و قاسم نژاد، م. ، اثر بسته­بندی با فیلم سلوفان و انبارداری سرد بر کیفیت نگهداری و عمر انبارمانی میوه ازگیل ژاپنی، مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، سال هفتم، شماره ۲،صص۱۰۲-۹۵، ۱۳۹۱٫

– Jaafar, H. ; Black, C.R. and Atherton, J. G. ; Water relation, dry matter distribution and reproductive development of sweet pepper (Capsicum annuum).(1994), Biol. 38: 299-306.

-Bosland, P.W. and Votova, E.J.; Pepper: Vegetable and spice Capsicums. (2000), CABI Publishing, Walling ford, UK.

۲-۱- فلفل

۲-۱-۱ منشا و خاستگاه فلفل

موطن فلفل دلمه ­ای مرکز و جنوب آمریکاست .اولین کشور­هایی که نسبت به کاشت آن اقدام کردند، مکزیک و پرو بودند. آثار باقیمانده از میوه این گیاه به هفت هزار سال قبل از میلاد برمی­گردد که در غارهای این نواحی یافت شده است و شواهد مورد دسترس برای کاشت این گیاه در ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد نیز به دست آمده است( دانشور، ۱۳۸۷)..

کریستف کلمب کاشف آمریکا، فلفل را به جنوب آورد وسپس در خاورمیانه، آفریقا و آسیا توزیع شد و از آنجا نیز به قسمت­های شمالی برگشت. پس از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب  به اروپا برده شد. در اسپانیا و ایتالیا به تصور این که می­توان از آن به عنوان ادویه استفاده کرد، به طور وسیع گسترش یافت و به فلفل اسپانیایی مشهور شد و از طریق کشور­های اروپا به آسیا راه یافت. در حال حاضر در مناطق گرمسیری و نیمه­گرمسیری در فضای باز و در اروپا در گلخانه­ها  کشت می­شود (پیوست،۱۳۸۸).

۲-۱-۲ مشخصات گیاه شناسی

فلفل دلمه­ای با نام علمی L. Capsicum annuum از خانواده Solanacea است که در بین این خانواده بعد از سیب زمینی و گوجه فرنگی مقام سوم را از نظر اهمیت دارد. این جنس دارای ۳۰  گونه گیاهی وحشی است ( دانشور، ۱۳۸۷). انواع اهلی فلفل به پنج گونه بزرگ و مهم تقسیم شده است که عبارتند از ۱-C.annuum L.    ۲- C. chinense lacquim acc 3-  C. pubescens ruiz et ravon 4-  C. frutesens L. cv. tabasco 5-  C. baccatum var . pendulum سه نوع اول دارای میوه­های با طعم ملایم و درشت می­­باشند که به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می­گیرند و دو گونه­ چهارم و پنجم دارای میوه­های تند و ریز هستند که جهت ادویه مصرف می­­شوند. رقم کالیفرنیا واندر که خاستگاه آن آمریکا است در ایران به عنوان بهترین رقم فلفل دلمه­ای مورد کشت وکار قرار می­گیرد.

در طبقه­بندی تاکسونومی آن اختلاف زیادی وجود دارد. کلیه گونه­ها دارای ۲۴=n2 کرموزوم هستند. فلفل دلمه­ای گیاهی علفی و حساس به سرما می­باشد که در نواحی معتدله به صورت یکساله بوده ولی در نواحی گرمسیری ممکن است رشد آن تا چند سال تداوم داشته باشد. فلفل  برای تولید میوه سبز یا کاملا”رسیده کشت می­شود که این میوه­ به عنوان یک سبزی خام یا پخته در سالاد مصرف می­گردند. اکثر گونه­های فلفل مورد کشت در نواحی معتدله وگرمسیری به گونهCapsicum annum L.   تعلق دارد. این گیاه دارای گل­های کامل و ساقه­ی منشعب به طول ۱۵ تا ۱۸۰ سانتی­متراست. برگ­ها بدون بریدگی بوده و تخم مرغی یا بیضی شکل دیده می­شوند. در فضای آزاد این گیاه از اواخر بهار تا اواخر تابستان گل می­دهد. گل­های آن به صورت پنج قسمتی است و به رنگ سفید، زرد، سبزروشن و  بنفش دید می­شود. پرچم­ها مجزا از هم و دارای میله بنفش رنگ هستند. تخمدان سه برچه­ای و طول خامه آن بین ۴ تا ۵ میلی­متر است. قسمت برآمده مادگی از یک طرف آزاد و از طرف دیگر با پرده واسط به مزوکارپ چسبیده است. میوه فلفل از نظر گیاه­شناسی یک سته است و به رنگ­های مختلف دیده می­شود. از نظر گرده­افشانی اغلب خودگشن است ولی به علت بزرگی گل، قدرت زیاد و مدت طولانی تلقیح دگرگرده­افشانی وجود دارد. ریشه اصلی عمیق و حداکثر تا ۸۰ سانتی­متر عمق دارد. قدرت تولید ریشه نابجا در آن ضعیف است و به همین دلیل کاشت عمیق آن بر عکس گوجه فرنگی بی­فایده است (پیوست، ۱۳۸۸).

فلفل منبع غنی برای تامین ویتامین­های ضروری و مواد معدنی می­باشد. از طرف دیگر فلفل حاوی مقادیر بالایی از آنتی ­اکسیدانت­ها و مواد ضروری از قبیل ویتامین­ث، کارتنوئیدها و ترکیبات فنولیک می­باشد. این محصول همچنین حاوی غلظت بالایی از پتاسیم می­باشد که این مواد در مجموع ظرفیت تغذیه­ای و آنتی­اکسیدانی فلفل را تشکیل می­دهند. فلفل نیز مانند گوجه فرنگی به خاطر بالا بودن آنتی­اکسیدانت­ها و لیکوپن در پیشگیری از بیماری­های قلبی نقش مهمی دارد. فلفل با توجه به رنگ پوست حاوی مقادیر مختلفی از ویتامین­ث است و به رغم تنوع ژنتیکی غنی که در این محصول وجود دارد، دانش ما درباره­ی فیزیولوژی آن محدود است و منحصر به ارقام اندکی می­باشد که بیشتر از همه در مورد فلفل C. annuum با میوه­های زنگوله­ای شکل می­باشد (بوسلند و وتوگا، ۲۰۰۰).

۲-۱-۳- اهمیت اقتصادی و ارزش غذایی

فلفل­های شیرین به رنگ قرمز، نارنجی و زرد سبزیجات زنگوله­ای شکلی هستند که در وعده غذایی بشر به صورت سبزی تازه در سالادها، سوپ­ها، خورشت­ها، ترشی­ها، دلمه و خوراک­های پخته شده یا خشک­شده برای ادویه استفاده می­شوند (اینز و مونتاگو، ۲۰۰۰). فلفل تازه به عنوان یکی از سبزیجات با میزان بالایی از ویتامین­ث در سلسله گیاهی بررسی شده است. فلفل­های شیرین فاقد تندی و دارای دیواره محکم هستند. پریکارپ می­تواند فاقد تندی اما بافت جفت می­تواند تند باشد (جعفر و همکاران، ۱۹۹۴).

فلفل غنی از ویتامین­هایی چون A،B1 ، B3، C،  Eو ترکیبات فنولیکی است (اینز و مونتاگو، ۲۰۰۰).  فلفل­ های قرمز حاوی سطوح بالایی از فنولیک­های طبیعی (Quercetin، Luteolin  و Capsasinoid) می­باشند  (بهنامینا و همکاران، ۲۰۰۹). این ترکیبات بر روی طعم میوه و کیفیت غذایی در زمان­های تغییر رنگ، طعم، چاشنی موثر است. این ترکیبات اثرات مفیدی در سلامت انسان دارند.  فلاونوئید، فلاون­ها و کارتنوئید­ها  رنگیزه­های موجود در کلروپلاست می­باشند (سیمون و کوین، ۱۹۸۸). کارتنوئید­های فلفل­های قرمز شامل Capsorubin و Capsanthin، در میوه­های نارنجی شامل Zeaxanthin  و Vioaxanthin و در میوه­های زرد Zeaxanthin، Lutein، Vioaxanthin و Antheraxanthin  می­باشد (اینز و مونتاگو، ۲۰۰۰). در فلفل رسیده و بالغ پرو­ویتامینA، اسید آسکوربیک و میزان کارتنوئیدکل افزایش می­یابد (جعفر و همکاران، ۱۹۹۴).

سطح زیرکشت این گیاه در جهان از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر سطح زیر کشت آن در فضای آزاد و گلخانه جمعا″ حدود یک میلیون هکتار برآورده می­شود که ۵۶ درصد آن در آسیا، ۱۷ درصد در اروپا، ۱۵ درصد در آفریقا، ۱۰ درصد آمریکای شمالی و مرکزی و ۲ درصد در آمریکای جنوبی است (پیوست، ۱۳۸۸). فلفل دلمه­ای منبع غنی برای تامین ویتامین­های ضروری بدن از جمله ویتامین­ث و مواد معدنی است. از طرفی حاوی مقادیر زیاد آنتی­اکسیدان­ها و موادی همچون کارتنوئید و ترکیبات فنولیک می­باشد. فلفل دلمه­ای همچنین حاوی مقادیر بالایی پتاسیم می­باشد. به طور معمول میزان ویتامین­ث یک فلفل دلمه­ای متوسط در حدود شش برابر ویتامین­ث پرتقال می­باشد. باید توجه داشت که فلفل­های دلمه­ای با رنگ­های متفاوت حاوی مقادیر مختلفی ویتامین­ث می­باشند. گزارش شده است که یک فلفل دلمه­ای متوسط سبزرنگ ۸۰ درصد نیاز روزانه ویتامین­ث و ۸ درصد ویتامینA مورد نیاز یک فرد بالغ را تامین می کند (بوسلند و وتوگا، ۲۰۰۰).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.