تحقیق گیاه شناسی محصولات جالیزی و شناسایی بیماری ویروس موزاییک هندوانه و اپیدمولوژی ویروس و تنوع ژنتیکی آن  

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی محصولات جالیزی و شناسایی بیماری ویروس موزاییک هندوانه و اپیدمولوژی ویروس و تنوع ژنتیکی  آن   دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- گیاهشناسی محصولات جالیزی (کدو، خیار، خربزه، هندوانه)    ۴
۱-۲- اهمیت محصولات جالیزی    ۵
۱-۳- سطح زیر کشت    ۶
۱-۴- بیماریهای ویروسی جالیز    ۶
۲-۱- ویژگیهای گروه پوتیویروسها    ۸
۲-۲- ویروس موزاییک هندوانه    ۹
۲-۲-۱- دامنه میزبانی    ۱۰
۲-۲-۲- اپیدمولوژی ویروس    ۱۱
۲-۲-۳- نشانه های بیماری ویروس موزاییک هندوانه    ۱۲
۲-۳- تمایز سرولوژیکی جدایههای ویروس    ۱۳
۲-۴- نوترکیبی و تنوع ژنتیکی ویروسهای گیاهی    ۱۴
۲-۵- تنوع ژنتیکی ویروس موزائیک هندوانه    ۱۶
۲-۶- بررسیهای صورت گرفته در مورد ویروس موزاییک هندوانه در دنیا    ۱۷
۲-۶-۱- ویروس موزاییک هندوانه در ایران    ۱۷
۲-۶-۲- ویروس موزاییک هندوانه در خارج از کشور    ۲۲
منابع    ۳۳

منابع

شیبانی، ح. ۱۳۴۶٫ باغبانی. (ج. سوم- سبزیکاری). انتشارات دانشگاه تهران، ۳۳۲ ص.

صفرنژاد، م. و ایزدپناه، ک. ۱۳۷۹٫ خالص سازی و سرولوژی ویروس­های مولد موزائیک کدوئیان. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان. ص ۲۸۶٫

جعفرپور، ب. ۱۳۷۹٫ بررسی و تعیین پراکنش ویروس موزاییک چغندر و ویروس زردی نکروتیک رگبرگ چغندر در شمال خراسان و شناسایی ویروس خاکزاد چغندر در ایران. پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشکاه فردوسی مشهد. ۱۳۲ص.

جعفرپور، ب. ۱۳۸۲٫ در ترجمه ویروس­شناسی گیاهی کاربردی، واکی، دی. (مولف). مشهد. دانشگاه فردوسی مشهد. ۱۱۲ ص

امیر اصلانی، ف. ۱۳۸۴٫ در ترجمه بیماری­های صیفی، زیتر، تی.ای.، هاپکینز، در.ال. و توماس، کا.ای. (مولفین). مرکز نشر دانشگاهی تهران. ۱۵۰ ص

شعیبی، س.، معصومی، م.، نصرالله نژاد، س.، حیدری، س.، ایزدپناه، ک. و احمدی خواه، ا. ۱۳۸۸٫ تعیین ترادف شش جدایه ایرانی ویروس موزاییک هندوانه و مقایسه فیلوژنتیکی جدایه­های ایران با سایر جدایه­های دنیا. مجله بیاری­های گیاهی، شماره ۲، جلد ۴۵٫

صفرنژاد، م. و ایزدپناه، ک. ۱۳۷۹٫ بررسی تغییرات فصلی و تعیین درصد آلودگی ویروس­های مولد موزائیک کدوئیان در استان بوشهر. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان. ص ۱۱۲٫

طاهری، پ.، جعفرپور، ب.، و رستگار، م. ۱۳۸۲٫ شناسایی، تعیین پراکنش وخالص سازی هر دو تیپ WMV در مناطق عمده کشت کدو در استان خراسان. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی.۱۰:۴،  ص ۲۴-۱۵٫

مرادی، ز.، جعفرپور، ب. و سبک خیز، م.ع. ۱۳۹۰٫ تعیین ترادف نوکلئوتیدی و بررسی علایم دو جدایه جدید ویروس موزاییک هندوانه از استان­های خراسان رضوی و شمالی. نشریات حفاظت گیاهان، جلد۲۵، شماره ۴، ص ۴۱۶-۴۰۷٫

نساج حسینی، م. و احمدوند، ر. ۱۳۸۸٫ در ترجمه تکامل ویروس­های گیاهی، روسینک، م.(مولف). انتشارات حق شناس، ۲۲۹ص.

بهار، م.، دانش، د. و فیلسوف، ف. ۱۳۶۲٫ شیوع و ماهیت ویروس­های بیماریزای جالیز در اصفهان. خلاصه مقالات هفتمین کنگره گیاهپزشکی ایران، دانشگاه تهران، کرج. ص ۲۲۶

پرویزی، ر. ۱۳۶۸٫ اهمیت ویروس­های بیماریزای جالیز در استان آذربایجان غربی. خلاصه مقالات نهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد. ص ۲۰۰

۱-۱- گیاه شناسی محصولات جالیزی (کدو، خیار، خربزه، هندوانه)

به طورکلی سیستم ریشه‌ای گیاهان صیفی زراعی، گسترده اما کم عمق است و بیشتر ریشه­ها در یک متری فوقانی خاک قرار دارد. ساقه اصلی از محور گیاهچه رشد می­کند و ممکن است شاخههای جانبی کم یا زیاد (۸ یا بیشتر) داشته باشد که از گره‌های نزدیک قاعده ساقه بیرون می­آیند. در هیچ یک از گیاهان صیفی عوامل خود ناسازگاری شناخته شده وجود ندارد (امیر اصلانی، ۱۳۸۴).

تیره کدوئیان شامل ۱۰۰ جنس و حدود ۱۰۰۰ گونه است. برگ­های این گیاهان، ساده، متناوب، دارای دمبرگ دراز و پهنک کامل یا لوب­دار و در هرحال فاقد استیپول است. گل­های آنها منظم، یکپایه، مرکب از قطعات ۵ تایی، منفرد یا مجتمع به صورت گرزن است (بیتس و همکاران، ۱۹۹۰). نباتات خانواده کدوئیان تمام خزنده و ساکن نواحی گرم و بنابراین حساس به سرما می‌باشند. هرچند که قسمت مورد استفاده گیاهان خانواده کدوئیان میوه آن می‌باشد معهذا این گیاهان را جزو سبزی­ها قرار داده‌اند (شیبانی، ۱۳۶۴).

در جنس Cucumis دو نوع گیاه قرار می­گیرد یکی انواع خربزه و طالبی (C.melo) و دیگری خیار (C.sativus). در جنس Cucumis مانند سایر افراد خانواده کدوئیان بوته‌ها بیشتر یک پایه هستند ولی گاهی گیاه دوپایه و ندرتاً گل دوجنسی در بوته‌های خربزه و خیار دیده می‌شود. از نظر گیاهشناسی بوته خربزه و خیار بسیار شبیه به یکدیگر می‌باشند یعنی در هر دو گیاه برگ­ها گرد قلبی شکل بوده و دارای رنگ سبز روشن می‌باشد ولی رشد بوته خربزه خیلی زیادتر از رشد بوته خیار است، گل­های نر و ماده از هم جدا و در بغل برگ­ها قرار دارند (شیبانی، ۱۳۴۶).

بوته هندوانه  (citrullus lanatus)گیاهی است یکساله از خانواده کدوئیان که دارای شاخه‌های خزنده می‌باشد. برگ بوته هندوانه تقریباً قلبی شکل و دارای بریدگی­های عمیق است و اغلب این بریدگی اصلی دارای بریدگی­های فرعی یا ثانوی می­باشد. گل­های نر و ماده همیشه از هم جدا هستند ولی روی یک پایه قرار دارند (شیبانی، ۱۳۴۶).

انواع کدوها از جنس Cucurbita و از خانواده Cucurbitaceae می‌باشند. این گیاهان مانند سایر جنس­های این خانواده یک پایه و گرمسیری و اغلب یکساله هستند و انواع کدوهای اهلی که میوه آنها مورد استفاده انسان قرار می‌گیرد از سه گونه مشخص مشتق می‌شـوند که عبارتنـد از: ۱- Cucurbita pepo. 2- Cucurbita moschata. 3- Cucurbita maxima. انواع کدوهای ایران نیز که به سه دسته تقسیم می‌شوند از سه جنس نامبرده هستند به این ترتیب که کدوی مسمایی از نوع   C. pepo و کدوی حلوایی یا رشتی از نوع C. moschata و کدوتنبل از نوع C. maxima هستند (شیبانی، ۱۳۴۶).

۱-۲- اهمیت محصولات جالیزی

صیفی‌جات گروه بسیار متنوعی از گونه­ های گیاهی را تشکیل می­دهند که در سراسر جهان در شرایط مختلف و با هدف‌های گوناگون پرورش داده می­شوند. انواع زراعی مهم شامل خیار، خربزه (گرمک، خربزه قندک و غیره)، هندوانه و کدو هستند. انواع زراعی کم­اهمیت­تر شامل کایوت[۱]، سیترون[۲] (بادرنگ)، خیارترشی، کدوقلیانی، خیارشاخی[۳] و خیار وحشی است. تمام صیفی‌جات به سرما حساس‌اند، اما از لحاظ توانایی تحمل سرما و گرما متفاوتند. در زمین­های پست و کوه­ها، مزارع و گلخانه‌ها، مناطق گرمسیر، بیابانی و معتدل می‌رویند. بیشتر آنها رونده هستند اما برخی ارقام زراعی جدید کدو و خیار گیاهان فشرده بوته مانند تولید می‌کنند. میوه نارس یا رسیده صیفی‌جات به شکل تازه یا پخته مصرف می‌شوند. میوه ­های صیفی‌جات ارزش غذایی نسبتاً اندکی دارند؛ مهمترین اجزای تشکیل دهنده آنها ویتامین­ها و مواد معدنی هستند. میوه­ های گیاهان صیفی معمولاً بدون چربی­اند و سدیم اندک دارند. به استثنای میوه کدو حلوایی، سایر میوه‌های صیفی آب فراوان و ارزش کالری پایین دارند. خربزه، هندوانه و کدوی حلوایی منابع خوب ویتامین A هستند. خربزه و کدو مسمایی زرد منابع خوب ویتامین C هستند. Cucurbitacin‌ها که بیش از ۲۰ شکل دارند، در ریشه‌ها، برگ­ها و میوه‌های گیاهان صیفی یافت می‌شوند. این ترکیبات بسیار سمی‌اند و به خیار، خربزه و کدو طعم تند می‌دهند. این ترکیبات در حفاظت از صیفی‌جات در برابر حشرات و علفخوارها، اهمیت زیادی دارند (امیر اصلانی، ۱۳۸۴).

۱-۳- سطح زیر کشت

حدود ۳۲۶ هزار هکتار برابر با ۷/۲ درصد از برداشت اراضی محصولات زراعی کشور در سال زراعی ۹۰-۱۳۸۹ به انواع محصولات جالیزی اختصاص داشته است. از این مقدار ۷/۹۵ درصد آن به صورت آبی و ۴/۴ درصد بقیه به صورت دیم بوده است. در این گروه، محصولات هندوانه با ۴۴ درصد، خربزه با ۸/۲۴ درصد و خیار با ۵/۱۹ درصد را به خود اختصاص داده­اند. بیش از نیمی (۸/۵۹) از سطح این محصولات در پنج استان خراسان رضوی با ۷/۱۷ درصد، کرمان با ۷/۱۳ درصد، فارس با ۵/۱۱ درصد، خوزستان با ۱/۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۹/۷ درصد برداشت گردیده است. کمترین سطح این گروه از محصولات متعلق به استان اردبیل با ۰۲/۰ درصد است. استان گلستان نیز به علت شرایط جغرافیایی مناسب از سطح زیر کشت انواع گیاهان جالیزی برخوردار است (جدول ۱-۱) (آمار نامه کشاورزی، ۱۳۹۰).

۴- بیماری­های ویروسی جالیز

در میان بیماری­هایی که در مزارع جالیز شیوع دارند، بیماری­های ویروسی ویرانگرتر و کنترل آنها دشوارتر است. شیوع و شدت آنها متفاوت است و به روابط پیچیده بین عوامل بیماریزا، میزبان­ها، ناقل­ها، محیط و محل­های وقوع آنها بستگی دارد (زیتر، ۱۹۹۶). در پهنای جهان بیش از ۵۰ ویروس و چهار ویروئید که آلوده‌کننده شماری از اعضای خانواده کدوئیان هستند، گزارش شده است. کمتر از نصف این ویروس­ها بیمارگرهای رایج کدوئیان و به لحاظ اقتصادی مهم می‌باشند (کوچارک و پورسیفول، ۲۰۰۱).

بیشتر این ویروس­ها می‌توانند تعدادی از گونه‌های گیاهی متعلق به جنس‌ها و خانواده‌های گوناگون را آلوده کنند اما معدودی از آنها به تیره کدو محدود هستند. ۲۶ ویروس به طور مکانیکی درون شیره گیاهان آلوده قابل انتقال و ۹ ویروس (موزائیک خیار، موزائیک ماتلی سبز خیار، لکه برگی خیار، لکه نکروزی خربزه، موزائیک کدو، موزائیک تلفیریا، لکه حلقوی تنباکو، موزائیک خیار وحشی و موزائیک زرد زوکینی) بذرزاد هستند (زیتر، ۱۹۹۶).

بیش از ۴۱ ویروس و چهار ویروئید به طور طبیعی و یا آزمایشگاهی یک یا چند گونه از کدوئیان را آلوده می­سازند از این میان ۸ ویروس علائم موزائیک را تولید می­کنند (هسو و همکاران، ۲۰۰۵). که در بین آنها ویروس موزائیک هندوانه (Watermelon mosaic virus, WMV) یکی از شایع­ترین ویروس­های کدوئیان می­باشد. ویروس WMV نخستین بار در ۱۹۶۵ توسط وب و اسکوت توصیف شد (پورسیفول و همکاران، ۱۹۸۴) و جزء اولین پوتی­ویروس­های کشف شده است که کدوئیان را آلوده می­کند (وب و اسکوت، ۱۹۶۵).

Chayote

Citron

Horned cucumber

 

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.