877 views
پیشینه تحقیق مفاهیم گردشگری و طبیعت گردی و گردشگری در طبیعت و معرفی منطقه ایلام و جاذبه های طبیعی آن دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- پیشینه پژوهش ۷
۲-۱-۱-پژوهشهای خارجی ۷
۲-۱-۲- پژوهشهای داخلی ۷
۲-۲- مفاهیم گردشگری و طبیعتگردی ۸
۲-۲-۱- گردشگر ۸
۲-۲-۲- مفهوم واژه توریسم ۹
۲-۲-۳- تفریح در جنگل ۹
۲-۲-۴- گردشگری طبیعتگرا ۹
۲-۲-۵- نوآوری ۹
۲-۲-۵-۱- نوآوریهای محصول ۹
۲-۲-۵-۲- نوآوریهای فرآیند ۱۰
۲-۲-۵-۳- نوآوریهای مدیریت ۱۰
۲-۲-۵-۴- نوآوریهای قانونی ۱۰
۲-۲-۶- سفراختیاری ۱۰
۲-۲-۷- گردشگری پایدار ۱۰
۲-۲-۸- گردشگری ورزشی ۱۱
۲-۲-۹- شاخص عملکرد گردشگری ۱۱
۲-۳- طبقه بندی انواع توریسم ۱۱
۲-۳-۱- انواع توریسم ۱۱
۲-۳-۱-۱- از نظر زمانی ۱۱
۲-۳-۱-۲- از نظر مکانی ۱۱
۲-۳-۱-۳- از نظر تابعیت ۱۱
۲-۳-۱-۴- از لحاظ انگیزه سفر ۱۱
۲-۳-۱-۵- از نظر فصل گردشگری ۱۲
۲-۳-۱-۶- از نظر شکل و سازماندهی سفر ۱۲
۲-۳-۱-۷- از نظر وسیله نقلیه مورد استفاده ۱۲
۲-۳-۱-۸- از لحاظ نوع و محل اقامت ۱۲
۲-۳-۲- تأسیسات اقامتی ۱۲
۲-۳-۲-۱- هتل ۱۲
۲-۳-۲-۲- متل ۱۳
۲-۳-۲-۳- مسافرخانه یا مهمانپذیر ۱۳
۲-۳-۲-۴- مهمانسرا ۱۳
۲-۳-۲-۵- هتل آپارتمان ۱۳
۲-۳-۲-۶- مجتمع توریستی ۱۳
۲-۳-۲-۷- اردوگاه جهانگردی ۱۴
۲-۳-۲-۸- بنگالو ۱۴
۲-۳-۲-۹- شاله ۱۴
۲-۳-۲-۱۰- پانسیون ۱۴
۲-۳-۲-۱۱- پانسیونهای خانگی ۱۴
۲-۳-۲-۱۲- ویلاهای خصوصی ۱۴
۲-۳-۲-۱۳- اقامتگاههای آزاد ۱۵
۲-۴-گردشگری در طبیعت (طبیعت گردی) ۱۵
۲-۵- منافع حاصل از گردشگری ۱۷
۲-۶- تأثیر اقلیم و ارتفاعات در جذب گردشگر ۱۸
۲-۷- جایگاه تبلیغات و امکانات در گردشگری ۱۹
۲-۸- معرفی منطقه ایلام و جاذبههای طبیعی آن ۲۰
۲-۸-۱- آبشارها ۲۱
۲-۸-۱-۱- آبشار چم آو ۲۱
۲-۸-۱-۲- آبشار آبتاف ۲۱
۲-۸-۱-۳- آبشار سرطاف ۲۱
۲-۸-۱-۴- آبشار گچان ۲۲
۲-۸-۲- پارکهای طبیعی ۲۲
۲-۸-۲-۱- پارک جنگلی چقاسبز «چقا جنگیه» ۲۲
۲-۸-۲-۲- دره ییلاقی هفتاو میشخاص «هفت آب» ۲۳
۲-۸-۲-۳- گردشگاه ییلاقی خوران ایوان ۲۳
۲-۸-۲-۴- تفریحگاه جنگلی ششدار ۲۳
۲-۸-۲-۵- تفریحگاه جنگلی تنگ دالاو ۲۴
۲-۸-۲-۶- تفریحگاه تجریان ۲۴
۲-۸-۲-۷- تفرجگاه گلم زرد و گره چکا ۲۴
۲-۸-۲-۸- تفرجگاه کلم بدره ۲۴
۲-۸-۲-۹- تفریحگاه جنگلی تنگ ارغوان (تنگ قوچعلی) ۲۵
۲-۸-۲-۱۰- سایر گردشگاههای جنگلی برحسب شهرستانهای استان ۲۵
۲-۸-۳- ارتفاعات و کوهها ۲۵
۲-۸-۳-۱- کبیرکوه ۲۵
۲-۸-۳-۲- اهوران ۲۶
۲-۸-۳-۳- بانکول ۲۶
۲-۸-۳-۴- چمن گیر ۲۶
۲-۸-۳-۵- سامله ۲۷
۲-۸-۳-۶- سرخ خانی ۲۷
۲-۸-۳-۷- سرکب ۲۷
۲-۸-۳-۸- شره زول ۲۷
۲-۸-۳-۹- شلم ۲۷
۲-۸-۳-۱۰- قلاجه ۲۸
۲-۸-۳-۱۱- قلارنگ ۲۸
۲-۸-۳-۱۲- مانشت ۲۸
۲-۸-۳-۱۳- کوه ملینجه ۲۸
۲-۸-۳-۱۴- دینارکوه ۲۹
۲-۸-۳-۱۵- بهار آب ۲۹
۲-۸-۳-۱۶- بانهراز ۲۹
۲-۸-۳-۱۷- کلک ۲۹
۲-۸-۳-۱۸- سایر کوههای استان ایلام برحسب شهرستانها ۲۹
۲-۸-۴- دریاچهها ۳۰
۲-۸-۴-۱- دریاچه سد ایلام ۳۰
۲-۸-۵- چشمهها ۳۰
۲-۸-۵-۱- چشمه آبگرم دهلران ۳۰
۲-۸-۵-۲- چشمه آبگرم چمن بولی ۳۱
۲-۸-۵-۳- چشمه میمه زرین آباد ۳۱
۲-۸-۵-۴- چشمه کلم ۳۱
۲-۸-۵-۵- چشمه سیکان ۳۱
۲-۸-۵-۶- دیگر چشمههای استان ۳۲
۲-۸-۶- دشتها ۳۲
۲-۸-۷- تالابها ۳۲
۲-۸-۷-۱- تالاب سیاب دریوش ۳۲
۲-۸-۷-۲- تالاب زمزم ۳۳
۲-۸-۷-۳- تالاب چکر ۳۳
منابع و مآخذ ۳۴
۱- منشیزاده، رحمت الله (۱۳۸۶)، «جهانگردی» چاپ دوم، انتشارات منشی، تهران.
۲- تقوایی، مسعودومحموداکبری (۱۳۸۹)، «مقدمهای بر برنامهریزی و مدیریت گردشگری شهری»، انتشارات پیام علوی، اصفهان.
۳- تولایی، سیمین (۱۳۹۰) «مروری بر صنعت گردشگری»، چاپ دوم، نشر دانشگاه تربیت معلم، تهران.
۴- الوانی، مهدی، و زهره دهدشتی شاهرخ (۱۳۸۳). «اصول و مبانی جهانگردی، انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان»
۵- کاظمی، مهدی (۱۳۹۰)، «مدیریت گردشگری چاپ دوم» نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
۶- رضوانی،علی اصغر (۱۳۷۴)، جغرافیا وصنعت توریسم،دانشگاه پیام نور تهران.
۷- زاهدی، اصفهان، انتشارات واحد جهاد دانشگاهی.
زمانی، احمد، (۱۳۸۳). «آثار درآمدی و اشتغال زایی جهانگردی و ایرانگردی »، مجموعه مقالات جهانگردی و توسعه، مرکز تحقیقات و مطالعات سیاحتی.
۸- موسوی، سیدعلی (۱۳۸۸)،«بررسی نقش جاذبهها و توانمندیهای گردشگری سپیدان در جذب گردشگر» پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامهریزی شهری، دانشگاه اصفهان.
۹- سازمانی جهانی گردشگری (۱۳۹۱)، برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای، ترجمه بهرام رنجبریان و محمد.
۱۰- رحمانی، بیژن(١٣٧۵)، «مقدمهای بر جغرافیای ورزش»، انتشارات دانشگاه آزاد.
۱۱- شاهنده، بهزاد(۱۳۸۰)، «اکوتوریسم تنها طبیعتگردی نیست»، مجله موج سبز، شماره ۷٫
۱۲- ضیائی، محمود ( ۱۳۸۹ )، جغرافیای گردشگری، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
۱۳- فرج زاده اصل، منوچهر (۱۳۸۴)، سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامهریزی توریسم، تهران، سمت.
۱۴- فرجزاده اصل، منوچهر کریم پناه ( ۱۳۸۶)، تحلیل پهنههای مناسب اکوتوریسم در استان کردستان، نشریه پژوهشهای جغرافیایی، شماره۶۵٫
از آنجایی که پژوهش حاضر در صدد ارزیابی توان مناطق طبیعی اطراف شهرها به منظور توسعه گردشگری است، در ابتدا به بیان مواردی از پژوهشهای صورت گرفته در این حیطه که از آنها بهره گرفتهایم، میپردازیم. از جمله این پژوهشها: پژوهشی با عنوان «پتانسیلهای طبیعت گردی منطقه است» که توسط دانشگاه والایلاک انجام شده است. هدف آن مطالعه رشد گردشگری در تایلند بر اساس جاذبههای طبیعی بود. نتیجه این پژوهش به عنوان پایهای برای راهنمایی مدیریت یک منطقه طبیعی خاص، بر مبنای چهار جنبه قابلیتهای اجرایی:
تجهیزات و خدمات، دادن توضیحات و آگاه سازی کنترل تاثیر محیطی و اجتماعی – اقتصادی و مشارکت عمومی برای مدیریت پتانسیلهای طبیعی منطقه است (Walailak, 2011University). پژوهشی دیگر در تایلند با عنوان «پروژه منظقهبندی کردن منطقه گردشگری» توسط دانشکده جنگلداری در دانشگاه کاستسارت انجام شده که در آن اراضی بر اساس پتانسیل آنها برای فراهم آوردن موقعیتهای گردشگری متفاوت طبقهبندی شده است. نتیجه این پروژه تهیه نقشه مکانهای گردشگری و یک کتاب راهنمایی منطقه بندی درباره چگونگی اداره هر منطقه طبق تجارب مورد انتظار بوده است (Faculty of Forestry, 2010). همچنین پژوهشی توسط لیزام.کمپ، بل (۲۰۱۰) در استیونال واقع در کاستاریکا تحت عنوان «گردشگری در مناطق طبیعی روستاهای در حال توسعه» انجام گرفته است. این پژوهش طبیعتگردی و منابع بالقوه منتج از آن برای اجتماع داخلی (محلی) را در غیاب برنامهریزی یا مداخله دولت بررسی میکند. نتایج حاصله نشان میدهد که با نداشتن یک برنامه ریزی رسمی، احتمال بیشتر شدن سود توسعه گردشگری محدود خواهد شد.
بر این اساس، گسترش آگاهی و اطلاعات و نوعی برنامهریزی را در این منطقه مطرح میکند (Campbell, 2010).
در ایران مطالعات متنوعی در زمینه موضوع مورد مطالعه انجام گرفته که به برخی اشاره میشود: نوروزی آوارگانی (۱۳۸۹) در ارزیابی توان محیطی برای توسعه گردشگری در دهستان چغاخور چنین نتیجه گرفتهاند که منطقه نامبرده دارای توانها و منابع متنوع محیطی و پدیدههای طبیعی و انسانی جاذب گردشگری است. این بررسی نشان میدهد تمامی سطح منطقه برای توسعه توریسم (شامل تفرج گسترده و تفرج متمرکز) از توان بالایی برخوردار است. مبینی (۱۳۹۱) در طرح بررسی و ارزیابی پدیدههای طبیعی جاذب گردشگر در استان یزد به شناخت و معرفی پدیدهها و مکانهای طبیعی و زیست – محیطی جاذب گردشگری در سطح استان پرداخته و نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت و نقش گردشگری در توسعه پایدار استان است. مطالعه عالی، ۱۳۸۷ در ارتباط با بررسی جاذبههای گردشگری شهرستان شیروان چرداول در راستای جذب توریست، چنین نتیجه گرفتهاندکه منطقه نامبرده دارای توانها و منابع متنوع محیطی و پدیدههای طبیعی و انسانی جاذب گردشگری است. این بررسی نشان میدهد تمامی سطح منطقه برای توسعه توریسم از توان بالایی برخوردار است. مطالعه رحیمی مقدم ۱۳۹۰ نقش امنیت در توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام با تاکید بر مرزها نشان میدهد که ارایه راهکارهایی برای کاهش مشکلات مرزی و همچنین بسط و گسترش خطوط ارتباطی و استفاده از وسایل مدرن حمل و نقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی، و بهبود تاسیسات بهداشتی و شبکههای آب و…. باعث جذب گردشگران خارجی و داخلی در این منطقه میشود. (مطالع نظری، ۱۳۹۰) بررسی توانهای توسعه گردشگری در استان ایلام نتیجه پژوهش بیان میکند که استان ایلام علی رغم برخورداری از جاذبههای طبیعی توریستی، بهره چندانی از امتیاز موجود نبرده و این استان از قابلیت فوق العادهای برای جذب گردشگر، برخوردار میباشد.
صنعت گردشگری به نوبه خود دارای واژگان و اصطلاحات مربوط به خود میباشد که معمولاً به طور واضح برای استفاده کنندگان مشخص نبوده و گاهی به جاییکدیگر به کار می روند. در زیر به چند تعریف رایج در این بخش اشاره می گردد.
معادل واژه انگلیسی توریست میباشد و منظور از آن هر فردی است که فعالیت گردشگری انجام میدهد (کاظمی، ۱۴:۱۳۹۰). در لغتنامهها، گردشگر را فردی معرفی میکنند که اقدام به مسافرت به شکل تور مینماید مسافرتی که معمولاً برای فعالیتهای حرفهای، تفریحی، تحصیل انجام میشود و نقطه آغاز و پایان آن یکی و معمولاً خانه فرد است (ضیائی،۳:۱۳۸۹).
گردشگری معادل فارسی و کاملاً دقیق واژه Tourism در زبانهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی است که به صورت مصطلح در زبان فارسی به صورت جهانگردی ترجمه شده است. ریشه این واژه از اصطلاح Tornus یونانی و لاتین گرفته شده که یکی از معانی آن گردش کردن و یا گشتن است و با پسوند Ism یا گری به صورت اسم مصدر Tourism یا گردشگری در آمده است.
جنگلها مکانهای عمدهای برای تفریح گردشگران پویا و فعال میباشند مخصوصاً برای چادر زنان و بوته و شاخ و برگ پیماها.
تفریح در جنگل میتواند آهسته و کوتاه قدم بر داشتن و مسیر طولانی راه پیمودن (کوچ نشینی) باشد و یا میتوان ماهیگیری و قایقرانی در جایی که آب وجود دارد را شامل شود و همچنین جنگلها مکانهایی برای گردشگری طبیعت، گردشگری ماجراجویانه و طبیعت گردی هستند. در جایی که جنگلها از اهمیت ویژهای برخوردار هستند ممکن است از آنها به عنوان پارک ملی حفاظت شود.
این لغت اغلب مترادف لغت اکوتوریسم به کار میرود. که افزایش آگاهی در مورد محیط و قابلیت دسترسی به نواحی دور دست باعث رشد سریع این نوع گردشگری شده است که عموماً سفر و بازدید از طبیعت همراه با تلاش برای محفاظت از آن را شامل میگردد. که بازدید از جنگلهای انبوه مناطق استوایی، بازدید از زیستگاههای پستانداران و … از این جمله میباشند.
در رابطه با گردشگری چهار نوع نوآوری را میتوان شناسایی کرد.
کالاهایی که هر یک کاملاً جدید و یا در زمینههای جدید هستند منتج میشود.
که توسعه و بهرهبرداری از تکنولوژی یا نظریههای فنی جدید در فرآیندهای جدید تجاری را در برمیگیرد.
که چهارچوبها را بر اساس عملکرد سازمان یافته قبلی اصلاح و بهبود میبخشد.
که رابطه خارجی و ظاهری بین مصرف کننده و دیگر اعضای زنجیرهای را بالا میبرد.
که تمامی انواع گردشگری غیر اجباری را شامل میشود که معمولاً پس از انجام سفرهای اجباری که مربوط به مسئولیتهای اجتماعی و سازمانی مانندکار یا خانواده است، صورت میگیرد. این نوع سفرها به علت اینکه زمان فراغت را شامل میشوند دلپذیر و لذت بخش هستند. این نوع سفر از طریق مطالعات بودجه بندی زمانی یا درک میزان آزادی در انتخاب میتوانند اندازه گیری شوند.
بر گرفته از مفهوم توسعه پایدار که در سال ۱۹۸۷ در گزارش کمیسیون توسعه و محیط زیست سازمان ملل تعریف شده این واژه برای تمامی گونه های گردشگری که در دراز مدت با محیطهای زیست محیطی اجتماعی و فرهنگی سازگار جهانی گردشگری، گردشگری پایدار را به عنوان مدلی از توسعه اقتصادی تعریف کرده است که طراحی میشود تا: کیفیت زندگی مردم جامعه میزبان را بهبود بخشد، تجربهی نابی برای بازدید کننده به همراه داشته باشد. کیفیت محیط زیست را حفظ نماید و اجرای آن هم بستگی به جوامع میزبان و هم بازدید کنندگان دارد.
سفرها و بازدیدهایی که به انگیزه شرکت در یک مسابقه ورزشی و یا تماشای آن صورت میگیرد.
[۱]– Forest recreation
[۲]– Nature tourism
[۳]– Innovation
[۴]– Discretionary travel
[۵]– Sustainable tourism
[۶]– Sports tourism
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر