401 views
پیشینه تحقیق گردشگری و اثرات و عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری و توریسم واشکال آن و اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ تاریخچه صنعت توریسم در جهان ۶
۲-۲ وضعیت جهانی جهانگردی ۷
۲-۳ تقسیم بندی جهانی توریسم ۷
۲-۴ گردشگری (توریسم) ۱۰
۲-۵ گردشگری روستایی ۱۱
۲-۶ گردشگری شهری ۱۲
۲-۷ گردشگری و انواع آن ۱۲
۲-۸ اشکال توریسم ۱۵
۲-۸ -۱ توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات ۱۵
۲-۸ -۲ توریسم درمانی ۱۶
۲-۸ -۳ توریسم فرهنگی و آموزشی ۱۶
۲-۸ -۴ توریسم اجتماعی ۱۶
۲-۸ -۵ توریسم ورزشی ۱۶
۲-۸ -۶ توریسم مذهبی و زیارتی ۱۶
۲-۸ -۷ توریسم بازرگانی و تجاری ۱۷
۲-۸ -۸ توریسم سیاسی ۱۷
۲-۸ -۹ توریسم ماجراجویانه ۱۷
۲-۹ ارکان صنعت توریسم ۱۷
۲-۹-۱ منابع طبیعی ۱۷
۲-۹-۲ عوامل زیربنایی ۱۷
۲-۹-۳ تجهیزات حمل و نقل ۱۸
۲-۹-۴ منابع فرهنگی و روحیه مهمان نوازی ۱۸
۲-۱۰ عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری ۱۸
۲-۱۱ اثرات گردشگری ۲۰
۲-۱۱-۱ اثرات فرهنگی-اجتماعی گردشگری ۲۰
۲-۱۱-۲ اثرات زیست محیطی گردشگری ۲۰
۲-۱۲ انواع جاذبه های گردشگری ۲۱
۲-۱۳ ارتباط جغرافیا و توریسم ۲۲
۲-۱۴ جنبه های اجتماعی و فرهنگی گردشگری ۲۲
۲-۱۵ اثرات فرهنگی – اجتماعی گردشگری ۲۳
۲-۱۵-۱ تغییرات فرهنگی گردشگری ۲۳
۲-۱۵-۲ تعارض در جامعه ۲۵
۲-۱۶ موانع گردشگری ۲۶
۲-۱۶-۱ هزینه های گردشگری ۲۶
۲-۱۶-۲ کمبود وقت ۲۶
۲-۱۶-۳ محدودیت های جسمانی ۲۶
۲-۱۶-۴ وضعیت خانواده ۲۷
۲-۱۶-۵ بی علاقگی به علت ناآگاهی ۲۷
۲-۱۶-۶ احساس ناامنی ۲۷
۲-۱۷ اهداف توسعه گردشگری ۲۷
۲-۱۸ توسعه پایدار گردشگری ۲۸
۲-۱۹ توسعه پایدار ۲۹
۲-۲۰ اثرات زیست محیطی گردشگری ۳۰
۲-۲۱ توانهای محیطی ۳۱
۲-۲۲ جغرافیا و محیط ۳۱
۲-۲۳ مفهوم محیط در جغرافیا ۳۲
۲-۲۴ محیط طبیعی ۳۲
۲-۲۵ اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه ۳۲
۲-۲۶ مدیریت محیط ۳۳
۲-۲۷ پیشینه تحقیق ۳۴
منابع ۴۱
قره نژاد، حسن، ۱۳۸۶، مقدمه برتوسعه گردشگری و مهمانپذیری، انتشارات دانشگاه آزاد و احد نجف آباد
کمیته ملی توسعه پایدار؛ برنامه عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست؛ انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، بهار ۱۳۷۸، چاپ اول،
محلاتی، صلاحالدین، ۱۳۸۰، درآمدی بر جهانگردی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،
مخدوم فرخنده، مجید؛ ۱۳۷۸، شالوده آمایش سرزمین؛ مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ سوم،
منشی زاده، رحمت اله، ۱۳۷۶، جهانگردی، انتشارات مسعی، چاپ اول
دیویدای فنل ۱۳۸۵، مقدمه ای بر طبیعت گردی ترجمه جعفراولادی قادیکلایی ، انتشارات دانشگاه مازندران، چاپ اول
رضوانی، علی اصغر، ۱۳۷۹، جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دوم
ریچارد، جولیا شارپلی، ۱۳۸۰، گردشگری روستایی ترجمه رحمت اله منشی زاده و فاطمه نصیری، انتشارات نشر تهران
عبدالله زاده، محمود، ۱۳۸۴، برنامه ریزی ملی و منطقه ای جهانگردی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی
دیبایی، پرویز، ۱۳۷۱، شناخت جهانگردی، انتشارات علامه طباطبایی
دینگتون، جی، ام، ادینگتون، ام، ای، ۱۳۷۴ اکوتوریسم، اکولوژی، فعالیت های تفریحی و صنعت جهانگردی – ترجمه کهرم سازمان محیط زیست.
مهردادی، ناصر و یدالهی، علی اکبر و حسین آبادی، زهرا، اکوتوریسم و توسعه پایدار، همایش جغرافیا و توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و چالوس
گردشگری ازقدیم الایام مطرح بوده است، مثلاً در یونان باستان، راهنمایان سفر، فراوان بودهاند. حتی این راهنمایان دنبال یادگاری و سوغات، همچنان که امروزه گردشگران به دنبال آن هستند، بودهاند. در واقع میتوان گفت که یادگاری و سوغات، ابتکار یونانیان بوده است. این راهنمایان سفر در آن دوره، زائران مسیحی دورهی قرون وسطی را راهنمایی میکردند تا راهها و کوره راههای اروپا را طی کنند و به مقصد برسند. مارکوپولو بازرگان ونیزی و سیاح بزرگ عهد رنسانس اروپا، سفر میکرد تا دیگران را به دین مسیح جذب کند و در واقع به خرید ادویه اقدام میکردند و مسافرانی تاجر بودند. ابن بطوطه سیاح بزرگ قرن چهاردهم عرب، جهانگردی نیرومند بود که حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر در کشورهای مسلمان مسافرت نمود و از زادگاهش طنجه در مراکش تا چین و سوماترا در شرق آسیا را طی نمود و ضمن لذت بردن از سفرها با فرهنگهای جدید آشنا میشد.
بعد از این دوره، مسافران فرهنگی جدیدتر نوادگان اشراف انگلیسی بودند که به گشتهای قاره اروپا میپرداختند. این افراد برنامههای انعطافپذیری برای سفر و گشت و گذار تنظیم میکردند که دیدار از پاریس و شهرهای زیبای ایتالیا جزء برنامههای آنها بود. در اواخر قرن ۱۸ انقلاب صنعتی اروپا، بازار جدیدی را برای سفر و گردشگری به وجود آورد. انقلاب صنعتی باعث شد که مردمان طبقات دیگر هم بتوانند به سفر بپردازند.
انقلاب صنعتی، کار در ساعتهای مشخص، مفهوم تعطیلی و اوقات فراغت را با خود همراه آورد. در حقیقت گردشگری امروزی فرزند عصر بخار در اروپا و آمریکا و دوره انقلاب صنعتی است. کشتیهای بخار در رود راین به راه افتادند و چند سال بعد در رودهای دانوب نیز کشتیهای بخار به رفت و آمد پرداختند و از همه مهمتر گسترش خطوط آهن بود که گردشگری را مردمی، سریع و گسترده کرد.
در نیمه قرن ۱۹ بنابر ضرورت، یک صنعت گردشگری متشکل از آژانسهای مسافرتی، کتابچههای راهنما، گشتهای گروهی، هتلها، قطارها و برنامه حرکت آنها به وجود آمد که شیوه مدرن و مطمئن از سفر را در اختیار گردشگران قرار میداد.
برخلاف گذشته که افراد اندکی میتوانستند به گردشگری بپردازند امروزه صدها میلیون نفر به مناطق مختلف گیتی سفر میکنند و همین امر سبب شده که گردشگری از پویاترین بخشهای اقتصادی در جهان به شمار رود. براساس پیشبینی سازمان جهانی توریسم، در چند سال آینده گردشگری از لحاظ درآمد در رأس همه صنایع موجود در جهان قرار میگیرد و بزرگترین بخش تجارت بینالملل را به خود اختصاص خواهد داد.
با شتاب گرفتن سیر تحولات اقتصادی و اجتماعی کشورها (به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی)، سطح درآمدها و شرایط کاری بهبود یافت و به تدریج مردم وقت آزاد بیشتری پیدا کردند. در همین حال وضعیت حمل و نقل نیز بهبود یافت و رسیدن به مقصد سریعتر و ارزانتر شد. همه این تحولات، نتیجه انقلاب صنعتی (رنسانس) بود. در سده نوزدهم میلادی، طبقات پردرآمد بر وسعت و دامنه مسافرتهای خود افزودند ایجاد شبکه حمل و نقل هوایی، باعث رشد مسافرتهای داخلی و خارجی شده ولی هنوز هم امکان استفاده از تعطیلات و اوقات فراغت برای مردم عادی و با درآمد متوسط محدود بود، این محدودیت، هنوز هم برای بسیاری از مردم کشورهای درحال توسعه وجود دارد. جهانگردی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم، رشد چشمگیری داشته است. رشد اقتصادی، افزایش درآمدها، توسعه شبکههای حمل و نقل سریع ارزان، وجود وقت آزاد بیشتر برای مردم، همگی شرایطی را به وجود آورد که باعث رشد بازاریابی در بخش جهانگردی شد. گردانندگان تورها، دست به کار شدند و به تقاضاها پاسخ گفتند. تورهای جامع در (رفت – برگشت – اقامت) همراه با حمل و نقل هوایی اجارهای توسعه یافت. جهانگردی بینالمللی به طور گسترده افزایش یافت. همین امر باعث توسعه مناطق شهری در خطوط ساحلی مدیترانهای شد. این الگو در نقاط دیگر جهان نیز به کار گرفته شد.
سیر رشد اوقات فراغت و ارزانی حمل و نقل، همچنین ادامه مییابد. تعداد کشورهای نسبتاً ثروتمند بیشتر شدهاند و تورهای جهانگردی خارجی، در حال افزایش است. مسافرتهای داخلی نیز گسترش پیدا کرده و امروزه مردم از روزهای تعطیل خود استفاده بیشتر و بهتری میکنند. بتدریج مقاصد مسافرتی جدیدی به وجود آمد و در نتیجه امروزه جهانگردی به یکی از بزرگترین بخشهای اقتصادی جهان تبدیل شده است. شورای جهانی مسافرت و جهانگردی، در سال ۱۹۹۴، درآمد حاصله از این بخش را، ۴/۳ میلیارد دلار برآورد کرده است. افزون بر این، بخش جهانگردی، ۲۰۴ میلیون شغل جدید (در هر ۹ بخش اقتصادی، یک شغل) ایجاد کرده و به تنهایی منشأ بیش از ۱۰% درآمد ناخالص داخلی در سطح جهان بوده است.
سازمان جهانگردی جهان را به شش ناحیه جهانگردی : آفریقا، جنوب آسیا، شرق آسیا و حوزهی اقیانوس آرام، خاورمیانه، اروپا و آمریکا تقسیم کرده و هر سال آمار مربوط به وضعیت جهانگردی هر یک از نواحی را تدوین و منتشر میکند.
ناحیه اروپا : این ناحیه در سال ۱۹۹۹ با جذب ۳۹۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ورود – جهانگرد بینالمللی و ۲۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیوندلار درآمد نیرومندترین کانون جذب جهانگردی در جهان بوده است و از هر ورود جهانگرد، به طور میانگین ۵۹۶ دلار درآمد داشته است.
میانگین افزایش تعداد ورود به جهانگرد، و در آمد این ناحیه از جهانگردی در فاصله زمانی ۱۹۹۹ – ۱۹۹۵ به ترتیب رشدی برابر ۹/۳ و ۶/۲ درصد داشته است و اما رشد تعداد ورود جهانگرد و درآمد این ناحیه در سال ۱۹۹۹ نسبت به سال پیش به ترتیب ۷/۲ و ۹/۰ درصد بوده است اروپای جنوبی با میانگین رشد ۵/۵ درصد از رشد خوبی در تعداد ورود جهانگرد بهرهمند بوده است و کشورهای اسپانیا(۲/۹ درصد) و یونان(۹/۹ درصد) بالاترین رشد را از نظر جذب جهانگرد در میان کشورهای اروپای جنوبی داشتهاند.
روی هم رفته به نظر میرسد عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، تنوع قومی – زبانی – عوامل فرهنگی، پیشینه تاریخی، کوچکی نسبی کشورها، گستردگی راهها، بزرگراهها و وسایل آمد و رفت راحت و سریع، توسعه و پیشرفت صنعت و هنر، شرایط بسیار سهل و آسان برای آمد و رفت مردم این کشورها و مهمتر از همه، بهرهمندی از آزادی، امنیت، آرامش، بهداشت و مرکزیت کشورهای اروپایی برای برگزاری همایشهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و. . . تأثیر مهمی در جلب جهانگرد به این ناحیه داشته است. وانگهی، طبیعت بسیار زیبا و متنوع اروپا، وجود مراکز تفریحی، سرگرمی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی، همیشه انبوهی از جهانگردان را از طرف جهان به این خطه میکشاند
ناحیه آمریکا : ناحیه آمریکا در سال ۱۹۹۹ با پذیرایی از ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ورود جهانگرد و جذب درآمد ۱۲۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، دومین مرکز مهم جهانگرد پذیر است. در آن سال از هر ورود جهانگرد به طور میانگین ۹۰۸ دلار عاید مردم آمریکا در فاصله سالهای ۱۹۹۹ – ۱۹۹۵ به ترتیب ۳ و ۷/۶ درصد و رشد جهانگردی این منطقه در سال ۱۹۹۹ از نظر تعداد ورود جهانگرد که میزان درآمد، نسبت به سال پیشین، به ترتیب ۶/۷ و ۹/۶ درصد بوده است. سهم ناحیه آمریکا در کل بازار تعداد ورود جهانگرد بینالمللی و کل بازار درآمد جهانگردی در سال ۱۹۹۹ به ترتیب ۵/۱۸ و ۸/۲۶ درصد بوده است.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر