تحقیق مفهوم و ابعاد مدیریت دانش و عوامل مؤثر در مدیریت دانش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و ابعاد مدیریت دانش و عوامل مؤثر در مدیریت دانش  دارای ۴۴ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ مقدمه    ۴
۲- سیر تحول مدیریت دانش    ۵
۲-۱-  مفاهیم پایه در مدیریت دانش    ۶
۲-۲-  مفهوم داده    ۶
۲-۳-  مفهوم اطلاعات    ۷
۲-۴-  مفهوم دانش    ۷
۲-۵-انواع دانش    ۸
۲-۶-معناسازی و دانش آفرینی    ۹
۲-۷- مفهوم مدیریت دانش    ۱۳
۲-۸  عوامل مؤثر در مدیریت دانش    ۱۵
۲-۸-۱ نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش    ۱۵
۲-۸-۲  نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش    ۱۶
۲-۸-۳  نقش مدیریت در مدیریت دانش    ۱۶
۲-۹  شیوههای(مؤلفههای) مدیریت دانش    ۱۷
۲-۱۰  ابعاد مدیریت دانش    ۱۹
۲-۱۰-۱  مدیریت دانش سازمانی    ۲۰
۲-۱۰-۲  مدیریت دانش شخصی    ۲۱
۲-۱۱  جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی    ۲۳
۲-۱۲  پیامدهای  اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی    ۲۵
۲-۱۳  نقش مدیریت دانش در برنامهریزی درسی و فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی    ۲۷
۳  مرور پیشینه پژوهش    ۳۲
۴  نتیجهگیری    ۳۵
فهرست منابع    ۳۷

منابع

مینگ یو، چ. (۱۳۸۴). نقش و تأثیر رهبران سازمانی در نهادینه­سازی مدیریت دانش. ترجمه لاله  جمشیدی. نامه آموزش عالی، شماره ۱۸، ۳۷-۳۲٫

کریمی موغاری، ز. (۱۳۷۵). ارتباط متقابل نظام آموزشی و ساختارهای اقتصادی. تهران: خلاصه  مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران.

ابطحی، ح. صلواتی، ع. (۱۳۸۵). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.

رادینگ، الف. (۱۳۸۳). مدیریت دانش موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمد حسین   لطیفی. تهران: سمت.

عدلی، ف. (۱۳۸۴). مدیریت دانش حرکت به فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.

فراپائولو، ک. (۱۳۸۸). مدیریت دانش در سازمان­ها. ترجمه صدیقه احمدی فصیح. تهران: چاپار.

کوئیناس، پ. (۱۳۸۲). اهمیت مدیریت دانش در سازمان­های پویا. ترجمه منوچهر سلطانی، اندیشه  گستر سایپا، شماره ۲۲٫

کالست، ک. (۱۳۸۲). مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری. ترجمه صدیقه احمدی فصیح.  فصلنامه علوم اطلاع رسانی، دوره ۱۸، شماره ۳ و ۴٫

خرقانی، س. (۱۳۸۷). مدیریت دانش. فصلنامه آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی. ۳(۲۸ و ۲۹)، ۱۵-۱۰٫

داوری، د. شانه ساززاده، م. ح. (۱۳۸۰). مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل. تهران: آتنا.

برگردون، ب. (۱۳۸۷). اصول مدیریت دانش. ترجمه منوچهر انصاری. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.

صراف زاده، م. حاضری، الف. (۱۳۸۵). مدیریت دانش در دانشگاه­ها و نقش کتابخانه­های دانشگاهی. مجله     الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره چهارم. دوره پنجم.

علیان طرقبهی، م. (۱۳۸۹). بررسی وضعیت میزان تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در دو پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و وب­آف­ساینس با تأکید برمیزان همکاری علمی آن­ها. پایان­نامه    کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی. دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

قلی­زاده، ر. (۱۳۸۳). نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد.  مطالعات تربیتی و روانشناسی. شماره ۶، ۶۳-۵۶٫

قربانی­زاده، و. (۱۳۸۷). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش. تهران:   بازتاب.

گاندی، الف. (۱۳۸۴). مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانه­ها. ترجمه مریم صراف زاده و افسانه   حاضری. مجله الکترونیکی نما، شماره ۴ (۴).

مشبکی، الف.، زارعی، ع. (۱۳۸۲). مدیریت دانش با محوریت نوآوری. مدیریت و توسعه، شماره۱۶، ۵۳-۳۹٫

رسول آبادی، م. (۱۳۸۶). بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی و سایر مدرسین دانشگاه علوم   پزشکی کردستان با شیوه­های جستجوی اطلاعات در اینترنت و رابطه­ آن بر فعالیت­های   علمی و پژوهشی آنان. مجله الکترونیکی نما، شماره دوم، دوره هفتم.

رجایی­پور، س. رحیمی، ح. (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیات    علمی دانشگاه اصفهان. پژوهشنامه­ علوم انسانی و اجتماعی مدیریت. ۸ (۴)، ۷۶-۶۰٫

رفعتی شالدهی، ح. (۱۳۸۷). بررسی االگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. طب نظامی. ۱۰ (۳)، ۲۵۲- ۲۳۷٫

۱ مقدمه

 امروزه بهره­وری بهینه دانش، دغدغه سازمان­های قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانس­های بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی می­شوند، سرمایه به حساب می­آیند و در مدیریت مدرن به عنوان منابعی پذیرفته شده­اند که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیک­هایی که برای سایر حوزه­های کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده می­شوند، هستند. دانش، به عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمان­های بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسه­ای، عامل حیاتی به شمار می­رود، اما اکثر مؤسسات و شرکت­های عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات[۱] و مدیریت دانش را به صورت تشریفاتی و روتین انجام می­دهند. اگر­چه تشخیص تفاوت میان داده­ها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل داده­ها و اطلاعات و تبدیل آن­ها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، ۲۰۰۴). بنابراین با توجه به تغییرات سریع و دائمی در جهان کنونی، ضروری است که سازمان­ها بازگشت تمامی سرمایه­های خود را به بیش­ترین حد ممکن برسانند. یکی از سرمایه­هایی که کم­ترین بهره­برداری را داشته است، دانشی است که در اختیار افراد آن سازمان است. دانش به طور سنتی، یا در اذهان متخصصان (به شکل دانش ضمنی) و یا به شکل گزارش، ارائه مطالب، ویدئوها و اسناد (به شکل دانش صریح) ذخیره می­شود. ذخیره­سازی دانش شخصی به شکل سند و گزارش دشوار است و در صورتی که به عنوان دانش ضمنی در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازیابی و دسترسی به آن مشکل است. مدیریت دانش، توانایی استفاده از دانش قبلی را برای شناخت ارزش اطلاعات جدید، تلفیق و یکپارچه­سازی آن و به کاربردن آن برای تولید دانش و قابلیت­های جدید ترسیم می­کند (میتال، ۲۰۰۸).

از طرفی دیگر، مؤسسات دانشگاهی به عنوان مراکز تولید و اشاعه دانش بیش از هر سازمان دیگری نیازمند اجرای مدیریت دانش هستند. با این­که دانشگاه­ها خود مخازن دانش هستند، تاکنون به سرمایه­های فکری و منابع علمی تولید شده به ­وسیله جامعه دانشگاهی توجه کافی مبذول نشده است به طوری که تا به امروز هیچ­گونه کنترلی بر دانش غیر مکتوب، دانش موجود در اذهان، صورت نگرفته و اطلاعات مدون تولید شده در داخل نیز به ندرت به گونه­ای مجتمع و یکپارچه جمع­آوری و در چارچوبی نظام­مند مدیریت شده است. این ضعف مدیریتی سبب شده که بسیاری از سرمایه­های ارزشمند موجود برای همیشه ناشناخته و دور از دسترس و بسیاری از خلاء­های موجود هم­چنان به قوت خود باقی بمانند. از سوی دیگر عدم توجه به اطلاعات تولید شده در داخل و فقدان یک رویکرد تجاری، دانشگاه­ها را به لحاظ مادی نیز متضرر نموده و سبب شده است که بسیاری از این اطلاعات توسط ناشران خصوصی منتشر و در قالب منابع اطلاعاتی دوباره به خود دانشگاه­ها فروخته شود (حاضری و صراف­زاده، ۱۳۸۵).

 ۲- سیر تحول مدیریت دانش

بیان دقیق تاریخچه پیدایش و نضج مدیریت دانش امکان­پذیر نیست. می­توان چنین استدلال کرد که مدیریت دانش با اولین نقاشی­ها در غارها و یا با استفاده از اولین ارتباطات کلامی آغاز شده است (فراپائولو[۲]، ۱۳۸۸). بنابراین اگر­چه مدیریت دانش مفهومی نسبتاً قدیمی است اما در مفهوم نوین خود از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر حفظ قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه، نظام­های مبتنی بر هوش مصنوعی و نظام­های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظام­های دانش مدار و مانند آن رواج یافت (دراکر۲، ۱۹۹۳). در اواخر دهه ۸۰ می­توان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه­های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع­رسانی مشاهده کرد. در همین دوران اولین کتاب­های مربوط به این حوزه منتشر شدند. در آغاز دهه­ ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکت­های امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشم­گیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازه­ای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده­ فعالیت­های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال ۱۹۹۵، اتحادیه اروپا طی برنامه­ای به نام اسپریت۳ بودجه قابل ملاحظه­ای را برای اجرای طرح­های مدیریت دانش اختصاص داد. به تدریج شرکت­های بزرگی مانند ارنست و یانگ۴، بوزآلن و همیلتون۵ و ده­ها شرکت دیگر به شکل تجاری وارد عرصه مدیریت دانش شدند. اکنون مدیریت دانش در سال­های آغازین قرن ۲۱ برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکت­های بزرگ اروپایی از سال ۲۰۰۰ به بعد حدود ۵۵% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده­اند (داوری و شانه­ساز، ۱۳۸۰).

 -۱-  مفاهیم پایه در مدیریت دانش

تعمق در مدیریت دانش، بدون ارائه تعریف دانش و مفاهیم مرتبط به آن، امکان­پذیر نیست. بنابراین، هر چند به اختصار، سعی شده است تعریف ساده و در عین حال دقیقی از مفاهیم مورد نظر ارائه گردد.

۲-۲-  مفهوم داده

فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش (۲۰۰۳) داده­ها را مجموعه واقعیات مجزا و عینی درباره حوادث، رویدادها یا واقعیات و اشکال فاقد زمینه و تفسیر، تعریف کرده است (عدلی، ۱۳۸۴). در واقع داده­ها اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل می­دهند و عبارت­اند از ارقام، اعداد، نمودارها و نظایر این­ها که به خودی خود تولید معنی نمی­کنند.

۲-۳-  مفهوم اطلاعات

دومین سطح مدیریت دانش را اطلاعات تشکیل می­دهد. این سطح، داده­های کمی خلاصه شده را در بر می­گیرد که گروه­بندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی شده­اند تا بتوانند معنی­دار شوند. اطلاعات داده­هایی است که با هم ارتباط داشته و هدف معینی را دنبال می­کند. بنابراین اطلاعات به زبان ساده، درک روابط بین قطعات داده­ها یا بین قطعات داده­ها با اطلاعات دیگر است (ابطحی و صلواتی، ۱۳۸۵).

۲-۴-  مفهوم دانش

پیچیدگی مفهوم دانش باعث شده است که دیدگاه­های مختلفی در خصوص آن شکل بگیرد. در واقع هیچ تعریفی که مورد توافق عمومی قرار گیرد برای دانش وجود ندارد. داونپورت و پروساک [۳] (۱۹۹۸) معتقدند که دانش، ترکیبی از حقایق، تجربیات و دریافت­هایی است که برای تصمیم­گیری یا برای انتخاب عملی که توسط آن، یک موقعیت، تبدیل به یک موقعیت ارزشمندتر می­شود، مورد استفاده قرار می­گیرند. بلاکر در تعریف دانش گفته است: «دانش، یعنی موضوعی چند لایه، پیچیده، پویا و انتزاعی که در ذهن انسان نهفته است» (بلاکر۲، ۱۹۹۵؛ ابطحی و صلواتی، ۱۳۸۵).

دانش، فراتر از داده و اطلاعات است. تراگل۳ (۲۰۰۲)، دانش را این­گونه تعریف نموده است:

دانش =  اطلاعات + ادراک  (به نقل از ابطحی و صلواتی، ۱۳۸۵)

سویبی۴ برخی از ویژگی­های دانش را که به درک آن کمک می­کند بیان کرده است:

دانش یک منبع نامحدود است.

فرد هرگز با کمبود مواد خام مواجه نمی­شود.

دانش از طریق به اشتراک گذاشتن رشد می­کند.

دهنده دانش، از طریق این فرایند، غالباً دانش بیش­تری کسب می­کند.

ترکیب شخصی و ارتباطی در فرایند دانش حیاتی است (فرند و هیکسون۵، ۱۹۹۹).

مطابق دیکشنری وبستر۶ ، دانش موقعیت یا حالت دانستن چیزی با آشنایی به دست آمده از طریق تجربه یا ارتباط و پیوستگی است. دانش ترکیب سیالی از تجربیات، ارزش­ها، اطلاعات زمینه­ای و بینش تخصصی قالب یافته­ای است که چارچوبی را برای ارزیابی و تلفیق تجارب و اطلاعات جدید فراهم می­کند. مفاهیم کلیدی دانش شامل تجربه، واقعیت، قضاوت و قواعد تجربی است. دانش در افراد تجسم می­یابد و بر یک مبنای فردی حاصل می­شود. از این­رو اکتساب، تمامیت و کلیت دانش در هر موضوعی معمولاً غیر­ممکن است. هیچ فردی نمی­تواند مسئولیت دانش گروهی را بر عهده بگیرد زیرا فراتر از اصول منفرد است. دانش تابعی از همکاری است (گاستافسون۷، ۲۰۰۳).

به طور کلی، برای این که اطلاعات به دانش تبدیل شود، نیازمند مداخله انسانی است. از این­رو انسان­ها مهارت­ها، توانایی­ها، دانش فنی و فرهنگ خود را از طریق نوعی تغییر شکل (مقایسه، برقراری ارتباط، پیوندها و نتایج) برای تبدیل اطلاعات به دانش به کار می­گیرند. هر فرد دارای توانایی­ها، مهارت­ها، تجربیات، ارزش­ها و یک فرهنگ و خصیصه کاری ویژه است که برای تبدیل اطلاعات به دانش به کار می­گیرد و می­تواند بر اساس آن عمل نماید و در نتیجه بخشی از دانش سازمانی گسترده­تر باشد (کرانفیلد۸ و همکاران، ۲۰۰۸).

۲-۵-انواع دانش

یکی از معروف­ترین طبقه­ بندی­ها از دانش توسط نوناکا انجام گرفته است. این طبقه­بندی، مبتنی بر نگرش پولانی[۴] (۱۹۶۲) در خصوص دانش است. نوناکا در این طبقه­بندی، دو نوع دانش را معرفی می­کند که عبارت­اند از:

دانش آشکار: دانشی است که عینی بوده و می­تواند به صورت رسمی و زبان سیستماتیک بیان شود. نوناکا معتقد است که این نوع دانش مستقل از کارکنان بوده و در سیستم­های اطلاعات رایانه­ای، کتاب­ها، مستندات سازمانی و نظایر این­ها وجود دارد. دانش صریح، دارای قابلیت کدگذاری و بیان از طریق گویش است. علوم دانشگاهی مثال بارز این نوع دانش است.

دانش نهان (نهفته): دانش ضمنی دانشی است که بر مبنای تجربه ساخته می­شود و شامل بینش­ها، بصیرت­ها و احساسات است که به آسانی قابل دیدن و قابل بیان نیست، به شدت شخصی است و رسمی نمودن و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران دشوار است (نوناکا، ۱۹۹۴).

لی و چوی۲(۲۰۰۲) دانش نهفته را به این صورت تعریف می­کنند: «دانشی که منابع و محتوای آن در ذهن نهفته است و به آسانی قابل دستیابی نبوده و غیر ساختارمند است». این دانش از طریق تجربه و یادگیری عملی کسب می­گردد و کد­گذاری شده نیست. این دانش، دانش نانوشته سازمان است که بیان­گر میزان تجربه و مهارت کارکنان می­باشد. در این زمینه زیباترین تعبیر را پولانی ارائه داده است. وی در این خصوص می­گوید: «ما بیش­تر از آن­چه که می­گوییم، می­دانیم» (مشبکی و زارعی،۱۳۸۲). نوناکا به نقل از پولانی در مورد اهمیت دانش نهفته گفته است که دانش آشکار متکی به دانش نهان (نهفته) است و یا ریشه در دانش نهان دارد.

جورنا۳ در مقاله­ای با عنوان «انواع دانش و اشکال مختلف سازمانی» سه نوع دانش را نام می­برد:

دانش نهان: که قابل مشاهده نبوده و در تجارب، فرهنگ و ارزش­های یک فرد یا سازمان نهفته است.

دانش صریح: آشکار و کدگذاری شده است.

دانش نظری یا تئوریکی: دانشی است که از تخصص­های عمیق افراد سرچشمه می­گیرد. ویژگی­های این نوع دانش، بیش­تر شبیه دانش نهفته است (جورنا، ۲۰۰۱).

[۱]. Information Managment (IM)

۱٫ Frappaolo 2. Drucker     ۳٫ Esprit    ۴٫ Ernest & Young     Booz Allen & Hamilton

۱٫ Davenport & Prusak    Blackler     ۳٫ Truggle     ۴٫ Sveiby     ۵٫ Frand & Hixon     ۶٫ Webster      ۷٫Gustafson    ۸٫ Cranfield

[۴]. Polanyi      ۲٫ Lee & Choi     ۳٫ Jorna     ۴٫ Leidner & Alavi

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.